- Black Friday în 2020: mai multă prudență în cheltuieli, dar și orientare către îngrijirea personală;
- Numărul românilor care au ales să facă cumpărături anul acesta de Black Friday a fost mai mic față de anul trecut, însă rămâne mai mare față de anul 2018;
- După reducerile de Black Friday, românii încep să-și pregătească lista de cumpărături pentru următorul eveniment important, Sărbătorile de iarnă.
În contextul actual, atât satisfacția românilor după cumpărăturile de Black Friday, cât și interesul pentru campaniile de reduceri de anul viitor au scăzut față de 2019, potrivit unui studiu realizat de Starcom, în parteneriat cu agenția de cercetare Reveal Marketing Research. Această scădere a fost determinată, cel mai probabil, de percepția consumatorilor asupra reducerilor de anul acesta și de o schimbare a priorităților în această perioadă.
Comportamentul consumatorilor români a suferit câteva schimbări anul acesta, conform studiului Starcom. Majoritatea românilor utilizatori de internet care au făcut cumpărături de Black Friday au cheltuit între 1.000 și 2.000 lei, însă a crescut ponderea cumpărăturilor până în pragul de 100 lei, comparativ cu anul trecut. Au continuat să predomine achizițiile din economii personale (39%), iar anul acesta s-a remarcat și o creștere a cumpărăturilor prin cardul de credit sau nevoi personale, economii dedicate campaniilor Black Friday, descoperiri de cont și împrumuturi.
Produsele cele mai căutate au fost articolele de vestimentație și încălțăminte, produsele de îngrijire personală, a tenului și electrocasnicele, cu o rată foarte bună de conversie în cazul produselor de îngrijire personală și a tenului. În 2020, jumătate dintre cumpărători au cheltuit între 100 și 300 lei pentru această categorie. În același timp, cele mai mari sume au fost cheltuite pe televizoare și produse electronice, unde 4 din 10 români au cheltuit peste 1.000 lei.
În 2020, campaniile de reduceri timpurii nu au reușit să crească interesul românilor față de fenomenul Black Friday, precum s-a îmtâmplat în 2019. Cu toate acestea, s-a observat o ușoară creștere în rândul celor care și-au pregătit coșul de cumpărături cu una-două zile (4%) și cu o săptămână (6%) înainte de Black Friday. În creștere a fost și numărul consumatorilor care au achiziționat din timp produsele dorite, mai ales în weekendul de dinaintea zilei de Black Friday (40%).
Deși impactul surselor de informare cu privire la ofertele de Black Friday a scăzut în 2020, consumatorii au fost expuși la foarte multă informație – postările de pe Facebook rămân principalul canal de comunicare a fenomenului și principalul liant dintre brand și consumator. Tot în acest an, observăm o creștere semnificativă în rândul celor care au cumpărat produsele dorite de pe site-ul retailerilor sau folosind aplicații mobile: 7 din 10 dintre cei intervievați.
Perioada Black Friday de anul acesta a adus cu sine și mai multe așteptări din partea consumatorilor în ceea ce privește ofertele și discount-urile. Utilizatorii de internet au afirmat că au fost relaxați în perioada evenimentului, informându-se din timp și simțind că dețin controlul în momentul achiziției. Cu toate că scorurile de „satisfacție” și „interes” sunt mai scăzute anul acesta, având în vedere perioada de incertitudine financiară, 6 din 10 dintre români utilizatori de internet manifestă interes față de Black Friday 2021.
După reducerile de Black Friday, românii încep să-și pregătească lista de cumpărături pentru următorul eveniment important, Sărbătorile de iarnă. Principalele produse pe care intenționează să le achiziționeze pentru această ocazie sunt: alimente, dulciuri și băuturi nealcoolice.
Studiul Starcom, realizat anul acesta în parteneriat Reveal Marketing Research, a ajuns la a șasea ediție. Concluziile fac parte dintr-un studiu mai amplu, ce conține o măsurare cantitativă prin metoda CAWI, aplicată pe un eșantion de 1074 respondenți, atât înainte de perioada Black Friday, cât și după finalizarea acestei perioade promoționale. Pentru investigarea în amănunt a comportamentului de cumpărare, chestionarele au fost aplicate înainte și după Black Friday pe același eșantion de respondenți în ambele măsurări cantitative. Targetul cercetării îl constituie utilizatorii de internet din zonele urbane, cu vârsta de peste 18 ani.