La inceput, pandemia parea ca va scoate ce e mai bun din noi. Dar cu cat am inaintat in 2020, lumea s-a inrait si s-a instrainat, mai ales in online, observa Ruxandra Micsunescu, Director Line Agency. Unul dintre motive e faptul ca nu vorbim suficient de mult despre temeri si vulnerabilitati, crede ea. Ne-am mutat traiul in online, dar ne aratam acolo doar aparentele care plac.
Cred ca ne-ar ajuta tare mult sa vorbim mai deschis despre mersul la psiholog si despre cum terapia te poate ajuta in astfel de perioade.
Facem bilantul lui 2020 si vorbim cu Ruxandra cu onestitate despre toate cate s-au intamplat anul acesta. Si despre frici si despre lucruri de care e mandra, si despre job si despre pisici. Despre filme, carti, shopping, branduri, campanii si echipa agentiei. Si despre sperantele lui 2021.
Ce a fost greu, ce a fost usor, ce a fost bun, ce a fost urat
Anul 2020 a inceput minunat pentru Line Agency – aveam in plan atat proiecte pentru clienti noi, precum Vichy Romania, pentru care am devenit agentie de brand chiar la inceputul anului, pentru clienti din Horeca, carora le-am devenit agentie de digital, dar alaturi de care a fost nevoie sa ne adaptam in timp record si la nivel de comunicare, cat si pentru clientii initiali, cum este exemplul Albalact, pentru care pregateam deja noi lansari de branduri.
Astfel, cel mai greu a fost inceputul pandemiei, cand toate planurile pareau ca ni se vor da peste cap. Au urmat cateva saptamani destul de dificile, marcate de incertitudine si cu o incarcare foarte mare, atat la nivel organizatoric, dar si psihologic, insa, din fericire, ne-am adaptat repede si eficient alaturi de clientii nostri – am mutat comunicarea in digital, am rescris campanii de pe o zi pe alta, astfel incat sa le adaptam contextului social sau sanitar, si, cel mai important, am ramas concentrati pe ce aveam de facut si uniti ca echipa.
Nu ne-am grabit sa lansam campanii noi intr-un timp scurt, iar acest lucru ne-a ajutat sa ne diferentiem in comunicare, avand in vedere valul de content asemanator, aproape identic, care a urmat, si sa venim in ajutorul consumatorilor cu mesaje meaningful. De exemplu, pentru Zuzu Bio am lansat campania #ViataFaraFiltruDeAcasa abia dupa primele luni de lockdown, atunci cand am observat ca oamenii deja nu mai apreciau timpul pe care-l petreceau in case, iar noi am considerat ca aveau nevoie de un reminder care sa le comunice sa se bucure de lucrurile si de oamenii de acasa, dupa care tanjeau atat de mult atunci cand erau mai tot timpul departe.
In plus, la inceputul pandemiei ne-am implicat pro bono destul de mult si in campanii de CSR - am lansat campania #FarfuriiLaDatorie alaturi de clientii de la Yellow, am gasit oportunitati de a ne implica si clientii in initiative civice, precum Albalact, care a donat laptele din campania Cafea Pentru Spitale, demers initiat de catre cei de la Beans&Dots - si am continuat sa contribuim cu know-how pe durata intregului an, cum am facut pentru cei de la HerculaneProject, alaturi de care am lansat campania #EuSuntHerculane.
Dupa prima perioada de carantina a inceput „the new normal” – am continuat sa lucram de acasa, insa am putut incepe filmarile amanate pentru diverse proiecte, desigur, cu toate masurile de protectie necesare, am reluat campaniile de in-store si nu numai si ne-am putut duce la final majoritatea proiectelor initiate la inceput de an.
Cel mai bun lucru, daaca e sa-l numesc asa, a fost implicarea echipei mele, care s-a adaptat foarte repede intregului context si care a lucrat ca o echipa in adevaratul sens al cuvantului. Sunt extrem de fericita ca am reusit sa o mentin completa, fara reduceri de salariu sau alte masuri drastice, chiar daca acest lucru a insemnat sa renunt eu la partea mea. Ba mai mult, spre sfarsitul anului, chiar am reusit sa si maresc echipa, ceea ce nu as fi putut sa realizez fara implicarea colegilor.
Ce a ajutat cel mai mult
Spiritul de echipa atat de la birou, cat si de acasa. Am un logodnic tare intelegator, care este si el la fel de muncitor ca mine si care m-a ajutat enorm in perioada aceasta - m-a inteles si m-a incurajat sa am incredere ca totul va fi bine.
In plus, cred ca un alt factor care m-a ajutat extrem de mult este faptul ca am ramas insarcinata. Acest nou capitol al vietii mele a venit la pachet cu o responsabilitate enorma, care m-a determinat sa ma mentin calma si sa evit astfel inca un burn-out, iar intreaga familie m-a sprijinit in acest sens.
Filme & seriale. Carti
Locuiesc cu un cinefil, deci cred ca as mai avea nevoie de inca doua pagini doar pentru a enumera filmele si serialele pe care le-am vazut anul acesta. Un serial care mi-a placut tare mult a fost Ratched – mi-a placut enorm, mai ales la nivel de imagine si de costume. Cand vine vorba despre documentare, nu cred ca ma pot limita la unul singur – as recomanda My Octopus Teacher, Connected si Wild Wild Country.
Anul acesta am citit mult mai multe articole, decat carti – mi-a fost mai la indemana, avand in vedere volumul mare de lucru. Insa cartea care m-a marcat cel mai mult a fost „Delivering Happiness”. Mi-a schimbat aproape cu totul perspectiva si strategia de leadership si management al echipei. Alta carte care m-a ajutat tare mult a fost „Surrounded by Idiots” – contrar titlului, este o carte care iti explica foarte bine diferitele tipuri de personalitati pe care oamenii le au si care te incurajeaza sa le intelegi si sa iti adaptezi tu propria abordare in functie de ele, in loc sa crezi ca toti sunt „idiots” doar pentru ca au alte moduri de a gandi si de a lucra. Am pus in practica foarte multe dintre lucrurile citite si asta m-a ajutat enorm, mai ales la nivel de lucru cu membrii echipei mele.
Cat de mult ai imbratisat online-ul
Cred ca am ajuns la cateva mii de Zoom/Teams/Google/Websco meetings. La inceput mi se pareau foarte time consuming, mai ales ca aveam si cate 5 pe zi, insa acum am invatat sa le prioritizez si cred ca atat noi, cat si clientii ne-am dat seama ca este mai practic sa le organizam atunci cand chiar avem nevoie de ele, pentru debrief-uri si prezentari sau pentru statusuri saptamanale.
Eram destul de obisnuita sa imi vad prietenii via Facetime sau Skype, pentru ca majoritatea dintre ei sunt prieteni din liceu si facultate, care acum traiesc in tari diferite. Cu toate acestea, cu siguranta nu as putea trai in online. Chiar daca evit de obicei petrecerile mondene si adunarile foarte mari, sunt dependenta de familie si de prieteni, de iesirile cu ei, dar si de cele cu colegii.
Shopping. Cum s-au schimbat cheltuielile & prioritatile
Nu sunt o pasionata de shopping, deci si anul acesta mi-am cumparat doar lucruri de care am avut nevoie in majoritatea timpului, doar ca s-au schimbat prioritatile – Black Friday a fost un adevarat baby shopping fest, de exemplu.
La nivel de business, prioritatea a fost investitia in echipa, atat stabilizarea, cat si cresterea ei. Mai am si o lista foarte mare de cumparaturi pentru noul birou, a carui constructie este acum in curs de finalizare si in care sper ca ne vom muta si il vom si putea folosi la anul.
Trai obisnuit
Chiar si inainte de pandemie, imi petreceam majoritatea timpului liber acasa, deci nu pot sa zic ca mi-am format noi obiceiuri fata de cele pe care le aveam deja. In acelasi timp, am apucat sa petrec mai mult timp acasa si cu Teo, logodnicul meu (aka SEPP) care ar fi fost plecat fie in turneele sale de minimum o luna din America, China si alte locuri indepartate ori ar fi avut evenimente in strainatate sau prin tara. A fost o perioada foarte grea pentru el ca artist, insa consider ca atunci cand aceste vremuri vor trece, ne vom uita in urma si ne vom bucura amandoi de faptul ca am avut parte de aceasta pauza fortata prin prisma careia ne-am dezvoltat foarte mult ca si cuplu, dar si ca „echipa”.
Totodata, anul acesta am mai adoptat 2 caini si inca o pisica, deci acum avem 3 caini si 3 pisici care au venit la pachet cu multe responsabilitati si noi obiceiuri dezvoltate in jurul cresterii lor :)
De la job
Cel mai interesat, greu, dar si frumos proiect a fost echipa. Pot spune ca sunt uimita si nespus de mandra de cum am reusit sa gestionam impreuna anul acesta, cu bune si cu rele. Chiar si acum, la final de an, cand ai crede ca toata lumea este mai obosita, am reusit sa pregatim si sa implementam o campanie integrata - de la concept si campanie de digital, la productia TV si implementarea materialelor de in-store - in mai putin de 3 saptamani, timp in care am lansat alte 4 campanii si am pregatit alte 3 pentru inceput de 2021.
Inspirational de final
La inceput de pandemie, mi s-a parut ca toata lumea era motivata sa ajute, sa fie mai intelegatoare si mai implicata, astfel ca m-am bucurat tare mult sa vad ca un context urat scoate, totusi, ce e mai frumos din oameni. Din pacate, insa, cu cat s-a prelungit pandemia, cu atat s-a inrait si instrainat lumea. Cel putin in online, am simtit un intreg val de hate si bullying care incepuse sa ma agite atat de tare, incat voiam sa renunt la aplicatiile mobile, cu toate ca social media, este, la final de zi, una dintre componentele principale ale job-ului meu.
Cred ca ne-ar ajuta tare mult sa vorbim mai deschis despre mersul la psiholog si despre cum terapia te poate ajuta in astfel de perioade. Nu vorbim suficient de mult despre frici si anxietate, despre vulnerabilitate si despre cum putem sa le acceptam si sa le intelegem. Trairile acestea, mai ales lasate neintelese, ne vor salbatici mai mult decat distantarea sociala in sine.
Ce ti-a lipsit cel mai mult
Cel mai mult mi-a lipsit atmosfera si energia de la birou si ideea de comunitate, de togetherness – pe langa schimbul de idei si replici de la birou, mi-au lipsit iesirile noastre, mesele impreuna de la birou dar si serile de pe terasa la Control.
Sunt sigura ca 2021 va fi un an foarte diferit pentru mine, cu noi provocari, profesionale si personale. Astfel, scenariul meu ideal este acela de a-mi indeplini planurile de business, de a putea creste atat portofoliul national cat si pe cel international, si de a-mi indeplini cu succes si noul rol pe care il voi avea in familie. In general, mi-as dori tare mult sa devenim mai buni si mai intelegatori cu cei din jur si sa nu lasam pandemia aceasta sa ne afecteze mai mult decat a reusit sa o faca deja.