Uite un challenge. Si nu e doar pentru TikTok. E dintotdeauna. Cum faci ca reclamele sa nu para reclame? Totusi, poate ca utilizatorii acestei platforme sanctioneaza cel mai mult continutul intruziv. Influencerul Ana Gum spune ca pe masura ce primeste mai multe brand deal-uri & promovari de muzica, cresterea canalului ei incetineste treptat. Mai concret, view-urile si reactiile se injumatatesc. Iar asta influenteaza algoritmul si reach-ul postarilor ulterioare, chiar daca nu mai sunt branded. Dar, Ana stie ce ar trebuie facut:
”Atat brandurile, cat si agentiile, trebuie sa faca distinctia clara intre platforme. Ele trebuie sa aiba cate un responsabil pentru fiecare platforma, pasionat de platforma, care sa inteleaga detaliat cum functioneaza tehnic si social o aplicatie pe care vor sa promoveze un produs.”
@anagum are 1.3 milioane de followeri si 17.7 m de like-uri, iar in prezent, dupa ce a incercat mai multe tipuri de continut, insista pe shuffle dance si video editing. Iata de ce.
Inceputul tau pe TikTok
Eu sunt pe platforma inca de cand se numea Musical.ly. Sincera sa fiu, pasionata fiind de social media, demult asteptam o noua aplicatie precum cele care acum sunt consacrate (Youtube, Instagram), pe care sa intru inca de la inceputuri. Trebuia sa apara Vine 2 anul trecut, aveam si alarma pentru ziua in care era anuntata lansarea, insa au renuntat la proiect. Din fericire, Tiktok s-a dovedit a fi Vine 2 pe steroizi, ceea ce nu poate decat sa ma bucure.
Nu aveam nicio directie cand am inceput. Stiam doar ca vreau sa capat experienta in crearea contentului online, asa ca am postat si experimentat pe contul meu o gramada de video-uri pana cand mi-am format mana si mai apoi stilul.
In prezent strategia mea e cu totul si cu totul diferita, insist 80% din timp pe o nisa exacta, am zile si ore fixe de postare, interactiunea cu urmaritorii mei fideli este nelipsita si in general as spune ca lucrez mult mai eficient.
Care-i treaba cu toate functiile din TikTok
Cei de la TikTok au creat o sectie intreaga pe website-ul lor, in care explica feature-urile aplicatiei. O sa las aici link-ul just in case: https://support.tiktok.com/en/using-tiktok.
In orice caz, nu sunt foarte greu de invatat. Trebuie doar un pic de vointa si rabdare, ca in orice alt proces de invatare. Iar daca sunteti persoane cu o memorie vizuala mai dezvoltata, ca mine, sa stiti ca se gasesc o gramada de tutoriale pe Youtube pentru utilizatorii TikTok.
Continutul
Am inceput cu lipsynk-uri pe melodii si acting, am trecut printr-o faza de meme-uri si editing tricks si intr-un final am ajuns la ce fac eu acum, shuffle dance si video editing. Ideal insa e sa stabilesti o nisa inca de la inceputul canalului si sa ramai pe ea, iar daca vrei sa incerci altceva, sa-ti deschizi un canal nou. Dar daca nu esti sigur pe atuurile tale, mai degraba experimentezi, nu te grabeste nimeni.
Followerii mereu vin in valuri. In 2 ani si jumatate de folosit aplicatia, am avut parte de cateva astfel de valuri. Acest fenomen se intampla partial datorita algoritmului, care ofera sanse tuturor sa-si gaseasca audienta si partial din cauza imposibilitatii de a fi mereu relevant si interesant.
Challenge-uri
Am pornit un challenge alaturi de un alt coleg tiktok-er. Imi doream de ceva vreme sa fac asta. Multumita increderii pe care o are platforma in noi si datorita melodiei catchy, Gasolina - Sickotoy & EM44, dorinta mi s-a materializat. Altfel, cu echipa mea de la Squad Influencers am fost deja parte din multe challenge-uri pe TikTok, primele din Romania practic facute de un brand.
In principiu, contentul meu de shuffle prinzand atat de bine international, m-am gandit ca as putea sa atrag si userii romani sa faca acelasi lucru. Audienta din Romania este insa mai redusa ca numar si mai putin competitiva si desi challenge-ul (un tutorial de shuffle) a facut >100M vizionari, nu foarte multe personae au reusit sa creeze content relevant.
Pentru a face un challenge de succes in Romania, dupa parerea mea e nevoie sa existe un concept usor de inteles si reprodus, de actualitate si gandit special pentru Tiktok, care sa fie promovat de catre o mana de influenceri Tiktok adecvati mesajului, apoi influencerii sa aiba mana libera sa creeze content organic si potrivit canalelor lor, nu de tip reclama TV, iar userii sa fie incurajati sa participe la challenge prin reshare/follow/oricare alta interactiune directa cu influencerii.
Poti creste pe TikTok fara sa faci challenge-uri?
Desigur ca poti creste pe TikTok fara challenge-uri. Pagina de # sau challenge-uri a aplicatiei este doar o sectie a aplicatiei, dar in general majoritatea utilizatorilor consuma content din sectia “for you”. Aici conteaza mult mai putin # si mai mult indicii de consum al video-urilor (views, watch time, shares, comments etc).
Mai mult decat atat insa, nu se cunoaste public.
Continut TikTok: international vs. local
Continutul international mereu va parea superior majoritatii continutului local, indiferent din ce parte a lumii esti, prin simplul fapt ca video-urile care ajung sa fie promovate international pe TiktTok au trecut de niste praguri de verificare la nivel local, care au confirmat potentialul de viralizare al video-ului si i-au permis sa fie distribuit si in alte zone ale lumii.
Astfel, in mod normal, tari cu un numar foarte mare de utilizatori, precum SUA, mereu vor avea un avantaj, prin simplul fapt ca influencerii lor ating acele praguri de verificare mult mai rapid. Ei vor fi mereu cei ce vor dicta trendurile internationale.
Dupa parerea mea, daca Romania ar avea 500M locuitori, stilul nostru ar fi cel ce s-ar propaga in lume. Gap de cultura exista intre fiecare tara, iar asta este un lucru cat se poate de normal. Dar da, fata de tarile care dicteaza trendurile internationale avem un “gap” mai mare.
Un efect negativ al incercarii continue de a ne mula pe standardele culturii vestice este distantarea de propriile noastre particularitati si traditii doar pentru ca au o mai mica popularitate in mediul online, ceea ce, din punctul meu de vedere, va avea consecinte pe termen lung in lumea reala. Acesta insa este un subiect ce merita abordat in alta discutie.
Primele colaborari
Prima a fost colaborare a fost cu Disney (cred ca aveam in jurul a 200k urmaritori) pentru anuntarea unui nou sezon, al unui serial popular de pe canal si de atunci am colaborat cu Mirinda, Lipton, Lays, practic brandurile din portofoliul PepsiCo, Xiaomi, Monster, Dollskill, Zoomerang, Life360, Firework App, semintele Alka si producatori de muzica.
Libertatea creativa
Aici nu voi vorbi despre cazul meu, pentru ca eu sunt mereu recunoscatoare pentru oportunitatile de colaborare cu branduri, ci la modul general.
Atat brandurile, cat si agentiile, trebuie sa faca distinctia clara intre platforme. Ele trebuie sa aiba cate un responsabil pentru fiecare platforma, pasionat de platforma, care sa inteleaga detaliat cum functioneaza tehnic si social o aplicatie pe care vor sa promoveze un produs.
Daca acest lucru ar fi respectat, tot restul procesului de colaborare ar decurge mult mai logic.
Dar pana atunci, reclamele vor mirosi a reclame si vor rani atat vizionarile si engagement-ul video-ului influencerului, cat si buzunarul brandului, oricat de buna ar fi executia.
A lucra cu o agentie este util pentru un creator de continut doar daca agentia are ca scop primordial sa-ti aduca brand deal-uri si sa te ajute in formarea unei strategii de crestere (PR/brand consulting etc). Un creator de continut la inceput de drum trebuie sa-si gaseasca agentia potrivita lui si contentului lui.
Continutul tau vs continutul branded
In momentul de fata, cand postez un video branded, efectul imediat resimtit este cel putin injumatatirea view-urilor, implicit a reactiilor. Iar asta pentru ca repet, nu se cunosc particularitatile tehnice ale platformei destul de bine de catre brand-uri si agentii.
Dar ceea ce e frustrant pentru mine este ca o performanta redusa a unui video are efect si asupra urmatoarelor video-uri postate, pentru ca practic am dat semne algoritmului ca nu mai sunt la fel de interesanta. Acest fenomen poate parea usor de digerat, in special pentru ca primesc bani din afacerea asta, dar am observat ca pe masura ce am primit mai multe brand deal-uri & promovari de muzica, cresterea canalului meu a incetinit treptat.
Reactiile urmaritorilor mei insa sunt inca pozitive, pentru ca imi dedic foarte mult timp interactiunii cu ei. Este doar vorba de reach.
Brandurile pe TikTok
Content-ul unui brand pe platforma trebuie sa fie confundat, dupa parerea mea, cu cel al unui utilizator normal. La acest lucru faceam referire cand ziceam ca organic>reclama. Sau in alte cuvinte, activitatea omului din video cantareste mai mult in a atinge KPIs stabiliti decat punerea nefondata a produsului in rolul principal.
In viata reala, un produs nu ne schimba viata cu adevarat, decat foarte rar. Pe TikTok audienta are un simt foarte fin cand vine vorba de fortat/fake si pur si simplu apare o reactie viscerala de refuz de a mai privi video-ul.
Alte reguli pot fi aplicate din celelalte platforme sociale, atata timp cat se tine cont de identitatea acesteia.
Proiecte TikTok care ti-au atras atentia
Pe primul loc as pune promovarea de muzica. Nu este neaparat un singur proiect, ci ma refer la intreaga categorie de promovare. Este ceva ce pare atat de natural si nefortat pe TikTok incat nici nu ai zice ca exista aceasta categorie de promovare. Dar ea exista si este minunata, prin discretia ei.
Pe langa muzica, proiecte TikTok pe care le consider un exemplu de urmat sunt cele sociale, in care se abordeaza o problema de interes international (rasism, orientare sexuala si altele)
Si in ultimul rand, dar nu cel din urma, proiectele de brand care ofera mana libera creatorilor de meme-uri cu produsele lor.
Cat crezi ca va dura hype-ul pe TikTok
Cred ca interfata nu se va schimba prea mult in decurs de 1 an. Poate cateva feature-uri noi insa interfetele platformelor mari nu au suferit mari modificari de-a lungul timpului. Cred ca aplicatia va fi mai dezvoltata pe parte de PC, insa nu stiu in ce directie si nici nu cred ca va fi modalitatea principala de consum al contentului.
Iar legat de hype, in momentul de fata nu mai exista nicio alta platforma noua care sa se dezvolte cu asa o viteza precum TikTok. Aplicatia are loc destul sa se extinda atat in topicurile abordate, cat si ca numar de utilizatori, iar doritori de exprimare pe social media sunt din ce in ce mai multi, deci consider ca suntem departe de a vedea un declin in interes fata de TikTok. Abia incepem sa ne obisnuim cu acest format de video.