Nu contează dacă Tik Tokul va mai exista sau nu peste 10 ani. Este în vogă acum, iar brandurile ar trebui să profite de acest nou canal de comunicare. Acesta este unul din mesajele transmise de Gary Vee la Brand Minds, pe care Bianca Lohan, Paid Media Strategist Canopy, îl dă mai departe.
Conținutul este catchy, ușor de digerat, ajutând foarte mult la relaxarea creierului. De aceea, de nenumărate ori ne trezim că dăm scroll de 2 ore și ne uităm la diverse video-uri pe TikTok.
Un alt motiv pentru popularitatea platformei este folosirea ei de către celebrități, așa cum sunt în viața de zi cu zi, fără haine scumpe, machiaj sofisticat sau evenimente fancy, explică Bianca.
Tik Tokul este pe val în 2020, dar este privit și cu multe prejudecăți: e o platformă de copii (atat creatori de conținut, cât și consumatori), oferă doar conținut pueril, deloc educativ.
Bianca arată că multe dintre aceste prejudecăți sunt complet nefondate. Cum e Tik Tokul cu adevărat povestește ea în interviul de mai jos.
Istoria ta pe Tik Tok
Deși aplicația există pe piață încă din 2016, a luat mai multă amploare începând 2 august 2018, când a avut loc merge-ul cu aplicația Music.ly. Încă din octombrie 2018, aplicația Tik Tok ocupa locul 1 în topul celor mai descărcate aplicații din US. Încă de pe atunci știam de existența platformei, însă nu mi-a stârnit curiozitatea suficient de mult încât să o descarc și să îmi fac cont. O priveam ca fiind o aplicație destinată copiilor, cu diverse challenge-uri puerile. Până într-o zi, când am decis să ies din bula mea și să o instalez.
Din momentul în care am intrat în platformă și am început să consum content-ul disponibil, percepția mea s-a transformat. Am încetat să o mai privesc ca fiind o platformă destinată exclusiv copiilor și să iau în calcul faptul că multe dintre brand-urile actuale ar putea crea content pe TikTok.
Când ai început să iei în serios Tik Tok
Am început să iau în serios TikTok în momentul în care am observat un pattern: Dacă astăzi consumam un anumit tip de content (spre exemplu, beauty tips), în perioada următoare, contentul care mi se afișa era preponderent din zona de beauty. Asta până comportamentul meu suferea modificări și îmi schimbam interesele. Totodată, mi s-a părut interesant și faptul că viralizarea este cuvântul cheie când vine vorba de TikTok. Diferite challenge-uri, sunete, piese sau look-uri au luat amploare într-un timp incredibil de scurt, totul fiind absolut gratuit.
Ce are special această platformă
TikTok poate fi privit ca fiind nepotul mai cool al aplicației Vine. Ambele au la bază același principiu: video-uri scurte, de maxim 15 secunde, în cadrul cărora protagoniștii cântă sau dansează, utilizând diverse sunete. Unul dintre aspectele interesante care stau la baza funcționării acestei platforme este modul în care s-a adaptat comportamentului publicului țintă și anume, Millenials și Generația Z (preponderent Generația Z). În comparație cu Millenials (care au un attention span de 12 secunde), cei din urmă au un attention span mai mic (de 8 secunde). Practic, tipul de conținut prezent pe platforma TikTok este ușor de digerat, acțiunea având loc într-un timp foarte scurt.
Cum ai descrie Tik Tok pentru cineva care nu a intrat niciodată
Hmm..aici ma gândesc la 2 spețe. Prima dată, mă gândesc cum aș descrie TikTok pentru cineva din Gen Z sau Millenials. Aici aș folosi 3 caracteristici principale: rețea de socializare, bazată pe content de tip video scurt, content care se actualizează continuu.
A doua speță ar fi situația în care ar trebui să îi spun mamei mele (care face parte din Generația X). În cazul acesta, aș merge pe asemănarea cu cea mai populară și utilizată rețea de socializare: Facebook și aș caracteriza Tik Tok de la general la particular. Practic, TikTok funcționează ca un Facebook, unde nu există fotografii, știri sau alte tipuri de conținut, ci doar video-uri scurte.
Comunicarea brandurilor
Un avantaj primordial al acestei platforme pentru comunicare brandurilor este reprezentat de faptul că un simplu video poate deveni viral, fără niciun cost. Astfel, dacă un brand (fie el și un brand mic sau foarte nișat) se poziționează inteligent pe TikTok, acesta ar putea avea parte de mult buzz. Un alt avantaj este reprezentat de numărul foarte mare de utilizatori. În iulie 2020, 4,3 milioane de români au cont pe platforma TikTok, iar în fiecare lună se înregistrează un număr impresionant de 21 miliarde de vizualizări. Din numărul total de utilizatori din România, mai mult de 50% sunt utilizatori de sex feminin. La nivel de vârstă, dominant este segmentul 18-24, fiind urmat de segmentul 25-34.
Ca dezavantaj, pot menționa faptul că, în România, Tik Tok încă este privit ca fiind o platformă de divertisment, destinată copiilor, care nu va fi în trend și peste 10 ani. Deci long term, brand-urile nu cred că ar putea avea beneficii în urma introducerii platformei Tik Tok în strategia lor de comunicare. Dar, după cum am menționat și mai devreme, trebuie să avem curaj să inovăm și să fim creatorii celor mai cool valuri din online. Brands who want to become big, have to think big!
Prejudecăţi
Prejudecata care domină atunci când vine vorba de aceasta platformă este faptul că pe paltformă sunt doar copii (atat creatori de conținut, cât și consumatori) și că TikTok oferă doar conținut pueril, deloc educativ.
De obicei, aceste afirmații sunt nefondate. Potrivit studiilor, după cum am menționat anterior, segmentele de vârstă dominante sunt 18-24 și 25-34. Prin urmare, afirmația conform căreia pe platformă sunt doar copii este complet neadevărată.
În ceea ce privește afirmațiile despre tipul de conținut pe care îl regăsim în platformă, există numeroase conturi care oferă informații educative. Spre exemplu, prin intermediul TikTok, utilizatorii pot afla informații despre bunele maniere, pot învăța limba engleză, pot viziona conținut pe tema educației sexuale și multe altele. Până și Ministerul Educației are cont pe TikTok și ne oferă conținut de calitate.
Ministerul Educației
https://vm.tiktok.com/ZSu2vFu8/
Rita Engleza
https://www.tiktok.com/@rita.engleza
Sexul vs Barza
https://www.tiktok.com/@sexulvsbarza
Ce trebuie să ştie brandurile (şi creativii) înainte de a se aventura pe Tik Tok
Atât creativii, cât și brandurile trebuie să știe faptul că inovația și noutatea sunt 2 cuvinte cheie care pot viraliza conținutul. Totodată, este foarte important pentru creativi să știe că nu e neapărat să faci parte dintr-un val, ci este mult mai tare să creezi valul tău.
Gary Vee a transmis un lucru extrem de interesant brand-urilor și creatorilor de conținut în ediția de anul acesta a evenimentului Brand Minds: Nu contează dacă TikTok nu va mai fi trending peste 2, 3 sau 5 ani. Este în trend acum și asta este cel mai important aspect. Este vital pentru un brand să fie prezent pe canalele în vogă. Spre exemplu, în 1980, brand-urile mari care voiau să apară cu reclame în cele mai iubite seriale sau show-uri de televiziune din momentul respectiv, nu se gândeau dacă acestea vor mai fi la fel de populare și peste 5 ani. Brand-urile voiau să profite de moment și să prindă valul în momentul potrivit.
În momentul în care ești creator de conținut și vrei să faci ceva notabil și viral, trebuie să îndrăznești.
De ce ții cont în mod special când gândești o campanie pe Tik Tok
Sunt 3 factori principali de care țin cont înainte de a gândi o campanie pe TikTok: partea de creatives, profilul brandului (public țintă, mesajul campaniei) și bugetul.
Am început cu partea de creatives pentru că e crucial să ai un vizual bun, indiferent de strategia abordată, mai ales pe TikTok. Pentru mine, cuvântul care definește o campanie bună pe TikTok este “memorabil”.
Profilul brandului este, de asemenea, foarte important în procesul de creionare a unei campanii pe TikTok. Aici iau în calcul dacă publicul țintă al brandului se intersectează cu publicul țintă prezent pe platformă. Dacă se intersectează, merg mai departe și analizez dacă mesajul sau produsul pe care brand-ul dorește să îl scoată în față se potrivește cu tipul de conținut prezent pe platformă. Iar dacă cele două aspecte se dovedesc a fi pozitive, tot ce trebuie să fac este să elimin toate limitele și să dau frâu liber creativității.
Ce zic clienţii
Avem clienți care vor pe TikTok, deși își manifestă timid interesul. În general, brand-urile mari au mai mult curaj și vor să fie prezente pe orice platformă în trend.
Obiectivul principal care ne croiește drumul spre o strategie pe TikTok este cel de reach & awareness. De aceea, multe dintre brand-uri merg pe principiul totul sau nimic și sunt tentate să aleagă formatul de tip Brand Takeover. Acest format este reprezentat de o experiență de tip full screen, experiență care i se afișează prima dată unui utilizator când intră în platformă în ziua respectivă. Zilnic, acest format aduce peste 4,4 milioane de impresii.
De ce a explodat Tik Tok anul acesta
Anul 2020 a fost atipic din toate punctele de vedere. Întreaga activitate s-a mutat online, iar oamenii și-au mutat biroul acasă. Practic, aceste 2 aspecte au dus la un pattern: petrecem mai mult timp online, consumând content. Așadar, acesta ar fi un prim motiv pentru care TikTok a explodat anul acesta. Conținutul este catchy, ușor de digerat, ajutând foarte mult la relaxarea creierului. De aceea, de nenumărate ori ne trezim că dăm scroll de 2 ore și ne uităm la diverse video-uri pe TikTok.
Un alt motiv pentru care TikTok a devenit extrem de popular în 2020 este reprezentat de faptul că este utilizat de multe celebrități care produc content. Cel mai mare succes îl au celebritățile care se prezintă pe TikTok exact cum sunt în viața de zi cu zi. Fără haine scumpe, machiaj sofisticat sau evenimente fancy. Pur și simplu fac video-uri basic, din viața lor de zi cu zi. Această componentă umană îi face pe urmăritori să se simtă mai apropiați de celebritate și să le ofere sentimentul că, fiind pe TikTok, au acces la informații și imagini la care nu au acces și alte persoane.
Campanii care ţi-au atras atenţia aici
Una dintre primele campanii care mi-a atras atentia pe TikTok a fost realizată de către Lipton și utiliza hashtag-ul #LiptonSunPlay. Ideea principală a campaniei era bazată pe un joc de lumini și umbre. Protagoniștii aveau o sticlă de Lipton și trebuiau să își pună imaginația la treabă și să creeze diferite forme și umbre ingenioase, folosindu-se de lumina soarelui. Această campanie a fost un succes, înregistrând 25 de milioane de video views la numai 48 de ore de la debutul campaniei.
O altă campanie de la noi care mi-a atras atenția a fost realizată de către Lay’s, folosind hashtag-ul #SavureazaFiecareZi. Această campanie a avut la bază o melodie originală Lay’s, precum și o coregrafie speială. Atât hashtag-ul, cât și challenge-ul s-au propagat atât de rapid, încât, până în momentul de față, a înregistrat aproape 150 de milioane de video views.
Peste 10-15 ani
E interesant cum se schimbă tot ce înseamnă online în mintea mea când încerc sa fac proiecții pentru următorii 10-15 ani. În următorii ani, cred ca vor fi prezente din ce în ce mai multe branduri pe platformă și cred ca va fi integrat în platformă și partea de calls ( de tipul video calls), pentru a ușura și mai mult comunicarea. Totodată, cred că își va face apariția și conceptul de Augmented Reality, care ne va oferi posibilitatea sa utilizăm filtre și să creăm conținut mai ușor și mai de calitate. Spre exemplu, cred că o să fie extrem de ușor să fac un video de la mine de pe canapea și după aplicarea unui filtru să mă teleportez pe un pat suspendat în Maldive.
Peste 10-15 ani însă, cred că totul va fi SF. Deși, dacă stăm și ne gândim, dacă ne-ar fi întrebat cineva în 2010 cum credem că va arăta lumea în 2020, am fi răspuns ca vom avea mașini zburătoare. Nu suntem departe oricum :). Ținând cont de faptul că aplicația a fost dezvoltată în China, unde tehnologia avansează cu pași repezi, mă aștept ca în următorii 10-15 ani să putem vorbi de holograme. Și aș merge și mai departe de holograme. Cred că în 15 ani, conținutul pe TikTok va fi generat în funcție de starea noastră din momentul respectiv sau de gândurile noastre. Don’t ask me how :)