Într-un timp record, pandemia a reușit să schimbe multe lucruri. Și poate cea mai importantă transformare a fost zdruncinarea cadrelor fixe prin care priveam realitatea. Situația de criză declanșată de pandemie a dat deoparte certitudini și prejudecăți, a forțat soluții tehnologice noi, ne-a făcut conștienți asupra lucrurilor valoroase și esențiale. Am trăit și trăim o perioadă de incertitudini și temeri, dar este și un moment care scoate la iveală noi oportunități, spune Raluca Nicolaescu, Head of Marketing Mastercard România.
Pandemia a trezit și a accentuat sentimentul de apartenență la comunitate, dar și simțul responsabilității. M-am bucurat să văd atât de multe dovezi de solidaritate și responsabilitate, atât din partea oamenilor, cât și din partea companiilor.
Odată cu declanșarea acestei situații fără precedent, Mastercard s-a implicat într-o serie de acțiuni de ajutor, alături de colegi și parteneri din industrii conexe. Finanțarea Therapeutics Accelerator a fost prima acțiune de sprijin derulată de Mastercard pe plan internațional, chiar la puțin timp după accentuarea situației globale privind răspândirea virusului. Alături de Fundația Bill & Melinda Gates și Wellcome, compania a finanțat cu suma de 125 milioane de dolari activarea Therapeutics Accelerator pentru ca ulterior, centrul să poată colabora cu Organizația Mondială a Sănătății.
A urmat, pe plan local, donații pentru Asociația Dăruiește Viața, implicarea în inițiativele #ACUM și Viva Lunch Box, susținerea campaniei Donează pentru linia întâi și parteneriatul „HoReCa Împreună”.
În seria editorială #unviitormaibun, realizată în parteneriat cu Mastercard, am spus poveștile celor care aduc viitorul mai aproape prin solidaritate, curaj și perseverență. Raluca Nicolaescu povestește în rândurile de mai jos despre ”partenerii binelui”, provocările și obstacolele pandemiei și implicarea sectorului de business, alături de comunitate, în a depăși cu bine această perioadă.
Impresii & concluzii din pandemie. Ce te-a surprins, ce ai descoperit
A fost, fără doar și poate, o situație fără precedent pe care, din păcate, niciunul dintre noi nu o putea anticipa. Pandemia a venit și a reușit, într-un timp record, să schimbe ceea ce odinioară era considerat normal, să înlăture multe certitudini, dând, totodată, naștere multor nesiguranțe și temeri. A schimbat modul în care trăim, lucrăm, studiem, interacționăm și inovăm. Însă a scos la iveală și noi oportunități, a trezit și a accentuat sentimentul de apartenență la comunitate, dar și simțul responsabilității.
De exemplu, un studiu recent derulat de Mastercard arată că 63% dintre românii care au ieșit la cumpărături în perioada post-izolare au declarat că încearcă în mod activ să achiziționeze produse de la comercianții locali pentru a-i ajuta să-și readucă activitatea la normal, iar doi din trei spun că intenționează să cumpere în continuare de la magazinele locale, chiar și acum, când măsurile de distanțare socială au fost reduse.
Mulți dintre aceștia au simțit lipsa localurilor din zona în care locuiesc sau au așteptat redeschiderea saloanelor de frizerie și coafură locale, în loc să exploreze alte alternative, ceea ce arată că sentimentul comunității este mult mai puternic în prezent, iar românii au conștientizat că este de datoria fiecăruia dintre noi să sprijinim relansarea economiei locale, în măsura în care este posibil.
De asemenea, m-am bucurat să văd atât de multe dovezi de solidaritate și responsabilitate, atât din partea oamenilor, cât și din partea companiilor.
Demersul Therapeutics Accelerator
Finanțarea Therapeutics Accelerator a fost prima acțiune de sprijin derulată de Mastercard pe plan internațional, chiar la puțin timp după accentuarea situației globale privind răspândirea virusului, și cu câteva zile înainte de instituirea stării de urgență în România. Acest demers a venit din dorința de a proteja lumea de actualele și viitoarele amenințări, precum a fost aceasta, și de a accelera soluționarea pandemiei prin identificarea, evaluarea, dezvoltarea și scalarea posibilelor tratamente, astfel încât să putem oferi acces echitabil la acest remediu și să-l putem face disponibil chiar și în contextul unor resurse reduse.
Practic, împreună cu Fundația Bill & Melinda Gates și Wellcome, am finanțat cu suma de 125 milioane de dolari activarea Therapeutics Accelerator pentru ca ulterior, centrul să poată colabora cu Organizația Mondială a Sănătății, alături de susținători și organizații din sfera guvernamentală și din sectorul privat, precum și cu instituții legislative și de reglementare globală, pentru a gestiona integral procesul de realizare a medicamentelor, știind că acest tip de colaborare a fost cheia succesului și în cazul epidemiei Ebola, din 2014.
Cauzele în care vă implicați și partenerii “de bine”
Asigurarea securității consumatorilor, sprijinirea comunităților în care activăm, creșterea incluziunii financiare și a educației, consolidarea sistemului medical și susținerea inovației în mai multe sectoare de business sunt obiective primordiale pentru Mastercard, astfel că toate inițiativele se subscriu acestor direcții.
Iar odată cu declanșarea acestei situații fără precedent, am simțit că este de datoria noastră să ne implicăm. În primele trei luni am lucrat, cot la cot – colegi și parteneri din industrii conexe – pentru a dezvolta împreună acțiuni concrete care puteau răspunde nevoilor imediate și celor pe termen lung. A fost o perioadă extrem de încărcată, cu numeroase discuții, dar care ne-a demonstrat, încă o dată, că este important să fim aproape unii de ceilalți, să colaborăm și să avem încredere că doar în acest fel vom putea minimiza efectele generate.
Ne-am alăturat Asociației Dăruiește Viață, printr-o contribuție de 100.000 de euro, la două zile după ce au anunțat că, începând cu 11 martie, vor direcționa toate donațiile primite pentru a susține spitalele din țară. Însă nu ne-am oprit aici.
La puțin timp după, în urma unei discuții cu Răzvan Crișan, co-fondator Kane, despre inițiativa #ACUM, am decis rapid să ne unim forțele pentru a putea livra peste 45.000 de porții de mâncare personalului medical și persoanelor vulnerabile.
În continuare, exploram noi posibilități prin care puteam oferi o mână de ajutor, când am primit un telefon de la OMV Petrom, care avea în plan să lanseze o frumoasă inițiativă, numită Viva Lunch Box. Am acceptat fără să stăm pe gânduri propunerea lor, știind că este nevoie să dăm startul proiectului cât mai repede cu putință. Iar timp de 10 săptămâni am livrat peste 22.000 de pachete cu alimente nutritive în cinci spitale românești, care, sperăm noi, i-au ajutat câtuși de puțin să facă față presiunii zilnice.
Ulterior, am venit în sprijinul campaniei Donează pentru linia întâi, dezvoltată de eMAG, Banca Transilvania, Bitdefender și Mobexpert, cu o donație inițială de 500.000 de lei, urmată de o contribuție adițională de peste 350.000 de lei până în prezent, printr-un mecanism de top-up pe donațiile individuale ale consumatorilor, efectuate cu un card Mastercard sau Maestro pe platforma campaniei.
Provocări & obstacole
Cred că cea mai apăsătoare provocare a fost identificarea rapidă și corectă a nevoilor, dar și a acelor soluții care puteau răspunde acestora. De ce spun asta? Pentru că, a fost o situație nemaiîntâlnită până acum, cu efecte care se multiplicau pe zi ce trece. Însă, odată ce am început să analizăm atent și să discutăm cu partenerii noștri, lucrurile au început să vină de la sine, fiecare contribuind cu anumite date, resurse sau o anumită perspectivă asupra lucrurilor. A fost un brainstorming continuu, în care o idee sau o soluție o completa pe cealaltă.
Cum ați comunicat în această perioadă
Odată cu debutul pandemiei, printre primele decizii pe care le-am luat, alături de aplicarea măsurilor de distanțare socială, continuarea activității remote, precum și sprijinirea comunității locale, s-a numărat și comunicarea constantă cu consumatorii. Am știut că este extrem de important să rămânem aproape de ei, adaptându-ne mesajele în linie cu noul context.
Mesajele noastre au avut, mai mult decât înainte, o componentă puternică axată pe siguranță și securitate. Am adus în atenția românilor că, în ciuda schimbărilor din jurul nostru, un singur lucru va rămâne la fel – securitatea, rapiditatea și simplitatea produselor și serviciilor noastre. Am povestit, de asemenea, despre inițiativele derulate în acea perioadă și evoluția acestora, în speranța că îi vom inspira să fie parte din soluție.
Însă, atunci când este vorba de comunicarea faptelor bune, cred că este necesar să rămâi fidel direcțiilor trasate anterior, izvorâte din ADN-ul brandului. Iar noi simțim că am reușit acest lucru.
Rezultate & reacții
Proiectele au atras după sine vizibilitate și au adus, poate, un strop de liniște pentru cei care se aflau în case sau în spitale, arătându-le solidaritate, responsabilitate și inițiativă, așadar că nu sunt singuri, ci că suntem alături de ei și facem tot posibilul pentru a limita efectele negative, că we are all in this together. Iar răsplata cea mai mare a fost bucuria că am putut contribui, chiar și într-o mică măsură, la înclinarea balanței în favoarea noastră, a tuturor.
După această perioadă ni s-a reconfirmat faptul că, indiferent de resursele de care dispunem, de dorința imensă de a face bine și de a acționa imediat, este nevoie întotdeauna de muncă în echipă pentru rezultate cât mai rapide și pe o arie cât mai extinsă.
De ce e nevoie în acest moment
Chiar și acum, la câteva luni distanță, lucrurile nu sunt tocmai așa cum ne-am dori cu toții, iar ajustarea la noul normal este încă parte din viața noastră de zi cu zi. În industria HoReCa, efectele se resimt și acum destul de puternic, însă sperăm ca lucrurile să urmeze o traiectorie pozitivă odată ce restaurantele au fost deschise. Știm că actorii din acest sector au nevoie de ajutor mai mult ca niciodată, astfel, pentru a-i sprijini în relansarea business-urilor, am lansat pe 22 iulie, împreună cu Edenred, Sodexo și Up România și în parteneriat cu Qriser, programul educațional gratuit „HoReCa Împreună”.
Începând cu luna august și până în septembrie, derulăm o serie de 5 module live, ghidate de practici globale de învățare și dezvoltate pentru a adresa nevoi specifice. De exemplu, participanții vor înțelege cum își pot transforma și digitaliza business-ul pentru a se adapta la noua realitate hibridă online-offline, vor afla despre impactul pozitiv al plăților digitale asupra afacerii lor și cum să depășească barierele din această zonă, și vor învăța tips & tricks care îi vor ajuta să își redefinească brandul, precum și experiența de brand pe care le-o oferă clienților. Toate aceste informații vor facilita, ulterior, o adaptarea rapidă la provocările generate de pandemie și de condițiile actuale.
Mai mult, după o perioadă de izolare, incertitudini și temeri, credem că este important să învățăm să ne adaptăm și să redescoperim micile bucurii ale vieții, chiar și în noul normal, în timp ce nu uităm, desigur, să fim precauți și să acordăm o atenție sporită asupra sănătății și siguranței noastre, dar și a celor din jur.
Exact despre asta vorbeste campania lansată în iulie „Trăiește noul de neprețuit. Hello Priceless!”, care, totodată, are și o componentă practică, prin care fiecare plată cu Mastercard poate însemna un premiu, precum o autorulotă, vouchere de cumpărături, smartwatch-uri sau acces exclusiv la piese semnate de Smiley și HaHaHa Production. Și pentru că a fost atât de bine primită de oameni, vom continua campania până la 1 noiembrie 2020, cu același mecanism de înscriere, dar cu un nou set de premii, peste 4000: de la biciclete, carduri de cumpărături, până la smartwatch-uri și acces exclusiv la alte două piese noi create de Smiley și HaHaHa Production.
Implicarea sectorului privat în această perioadă
Am fost foarte bucuroși să vedem că nu am fost singuri în această “bătălie”, din contră, în fiecare zi aflam cum noi companii se implicau în lupta pentru combaterea efectelor negative, de la bănci sau retaileri parteneri, la business-uri de toate dimensiunile și din diferite domenii de activitate. Am simțit, într-adevăr, că am fost toți pentru unul și unul pentru toți.
Ce urmează pentru economia din România
Este necesar un efort comun din partea sectorului public și privat, concentrat cu precădere pe digitalizare, educație, inovații pe fiecare ramură a societății și, desigur, pe asigurarea sănătății și siguranței. Doar în acest fel ne vom putea contura o nouă normalitate, mai pregătită pentru eventuale noi provocări.
Ce ar trebui să învățăm cu toții din această pandemie
Sunt multe lecții de învățat din toată această răsturnare existențială. În primul rând, am văzut cum, datorită tehnologiei, am putut aduce în izolarea noastră diferite forme de entertainment și de conectare cu cei dragi, am reușit să ne asigurăm hrana de zi cu zi, prin aplicații de livrare a mâncării sau a alimentelor chiar la pragul ușii nostre.
Mai mult, ne-am asigurat că responsabilitățile de zi cu zi, precum efectuarea anumitor tranzacții, sunt îndeplinite, iar asta doar datorită avansului plăților digitale și a multitudinii de aplicații care, practic, îți permit să realizezi multe operațiuni bancare, chiar din confortul casei tale. Am învățat multe despre igienă și despre utilitatea ei, am conștientizat importanța sănătății noastre și a celor din jur, am învățat să respectăm mai mult eforturile sistemului medical și am înțeles că doar împreună putem depăși orice obstacol.
Cel mai important pentru Un Viitor mai bun pentru România
Cred că primul pas a fost deja făcut, prin conștientizarea importanței solidarității și responsabilității, precum și prin acțiunile de combatere și de atenuare a efectelor. Acum, însă, este important să facem tot împreună următorii pași și să construim, cărămidă cu cărămidă, cu o doză de speranță și simt acut al realității, un viitor mai bun, în noul normal, pe direcția sănătății, educației și digitalizării.
#unviitormaibun se face cu oameni curajoși și inimi mari. Despre ei vorbim în seria editorială Un viitor mai bun, realizată în parteneriat cu Mastercard. Faptele bune trebuie date mai departe.