Cine câştigă cursa farmaceutică pe timpul COVIDului?

Cine câştigă cursa farmaceutică pe timpul COVIDului?

Într-un an lovit de pandemie, cum este 2020, companiile farmaceutice trebuie să se află în alertă pentru a oferi tratamentele care îi pot ajuta pe cei care aşteaptă cu disperare vaccinul salvator. Iată de ce firma Neticle, specializat în analiza de texte online şi media şi-a propus să investigheze ceea ce s-a spus pe web-ul din România în ultimele şase luni despre marii jucători ai acestui domeniu.

Companiile analizate au fost AbbVie, Merck & Co, Novartis, Sanofi şi Servier. Începând din 1 martie Sanofi şi Merck au fost companiile cele mai des menţionate online, Sanofi având de două ori mai multe menţionări decât Merck. Firmele Novartis şi AbbVie au fost menţionate cam în aceeaşi proporţie (aprox. 500 de menţionări pentru fiecare), Servier având 139 de menţionări.

Dacă analizăm graficele menţionărilor, vom observa că toate companiile au fost menţionate mai frecvent în perioadele în care criza COVID-19 a atins anumite vârfuri sau a luat anumite întorsături: în martie şi începutul lunii aprilie, la mijlocul lunii mai, apoi în august, în momentul intensificării celui de-al doilea val.

 

Momentul oportun pentru a-i ajuta pe cei mai puţin norocoşi

Menţionările referitoare la Sanofi au atins vârful în data de 3 aprilie şi se datorează faptului că ramura românească a companiei a donat Unifarm-ului, companiei Ministerului Sănătăţii 18.000 cutii (peste un milion de doze) de Hydroxychloroquine, un medicament folosit în tratarea pacienţilor afectaţi de coronavirus. Rapoartele referitoare la donaţie – care au ajutat aproximativ 45.000 de pacienţi – au fost publicate pe prima pagină a mai multor site-uri online de ştiri şi au generat un vârf pozitiv major în reputaţia online a companiei. Acesta a fost, de fapt, vârful pozitiv cel mai important pe parcursul celor şase luni.

Sanofi nu a fost, însă, singura companie donatoare: primul care a acţionat în acest sens a fost, de fapt, AbbVie, care a donat Unifarm-ului 4000 de cutii de medicamente antivirale, suficiente pentru tratarea a aprox. 8000 de pacienţi. Acestui fapt s-a datorat şi vârful din data de 24 martie în ceea ce priveşte menţionările şi schimbarea pozitivă a reputaţiei online a companiei AbbVie, dar acestea au fost mai mici decât în cazul companiei Sanofi.

Cu câteva zile după donaţia oferită de Sanofi, firma Novartis a donat şi ea 1,7 milioane de lei Crucii Roşii din România pentru achiziţionarea echipamentelor şi bunurilor care să servească protecţia personalului medical şi tratarea pacienţilor. Aceasta a generat aproximativ 60 de menţionări.

 

În căutarea remediului

Un alt vârf în menţionările legate de Sanofi s-a observat la sfârşitul lunii iulie, când au apărut ştirile conform cărora Comisia Europeană a purtat tratative preliminare cu Sanofi pentru achiziţionarea a 300 de milioane de doze de vaccin pentru populaţia statelor membre ale Uniunii Europene. Sanofi lucrează la dezvoltarea unui vaccin SARS-CoV-2 împreună cu GlaxoSmithKline (Regatul Unit), iar această cantitate ar fi de ajuns tuturor statelor membre pentru a achiziţiona vaccinul.

Temele cheie arată clar importanţa vaccinului, în special în legătură cu Sanofi

Deşi vârful în ceea ce priveşte menţionările în această perioadă aparţine firmei Merck, acest lucru se datorează unor ştiri ambigue, în urma cărora reputaţia companiei a rămas relativ neutră. În data de 8 iulie câteva site-uri de ştiri au relatat că Comisia Europeană a ajuns la o înţelegere atât cu Merck, cât şi cu un alt grup farmaceutic, Roche, în ceea ce priveşte asigurarea unor tratamente COVID experimentale. Înţelegerea se referă la medicamentul firmei Roche pentru artrită RoActemra şi cel al firmei Merck pentru scleroză multiplă, Rebif,  ambele remedii focalizându-se pe proteinele asociate cu inflamarea, deşi eficienţa lor în combaterea noului virus nu a fost confirmată încă. Companiile sus menţionate plănuiau să ofere aceste medicamente oricărui stat din cele 27 de state membre ale Uniunii Europene, dispus să le achiziţioneze.

 

Media socială? Nu, mulţumim

O caracteristică comună în prezenţa online a tuturor celor cinci companii menţionate este faptul că în România ei nu comunică prin media socială. Facebook şi Twitter sunt cele două platforme care cel puţin apar în spectru, cel din urmă fiind complet nesemnificativ, iar primul oferind doar între 11 şi 32 de procente din menţionările legate de aceste companii farmaceutice. Acestea se datorează, însă, activităţii altor pagini, nu ai lor (companiile nu au pagină Facebook).

Aşa cum au demonstrat şi vârfurile de menţionări, prima sursă în ceea ce priveşte prezenţa lor online sunt în proporţie de 50-60% articolele în care ei apar, acestea incluzând şi o bună parte din apariţiile editoriale, de primă pagină. În consecinţă, peisajul companiilor farmaceutice are un caracter mai distant, care necesită o adresare mai aprofundată şi serioasă.

Firma Neticle sprijină departamentele de IT, cercetare și marketing prin analiză de text. Produsele sale includ Media Intelligence, care se bazează pe urmărirea și analiza inteligentă a mediei, Zurvey.io, care realizează analiza rapidă și automată a textelor și reacțiilor cumpărătorilor, precum și Text Analysis API și Data API, care pot fi integrate și reprezintă motorul acestora.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related