Oana Dimitriu: Am ales autori care sunt curajoși prin ceea ce scriu și nu așteaptă să scrie alții înainte să se exprime.

Oana Dimitriu: Am ales autori care sunt curajoși prin ceea ce scriu și nu așteaptă să scrie alții înainte să se exprime.

Anomaliile legislative ale stării de urgență. Protecția datelor personale în pandemie. Suspendarea contractelor de muncă. Drepturile pasagerilor, regulile noi ale concurenței achizițiile publice în viteză de urgență. Sunt doar câteva din dilemele legislative ale pandemiei. Pentru a le analiza în profunzime și a răspunde la aceste întrebări, Oana Dimitriu, Editor-in-chief C.H. Beck Publishing House Romania, a adunat în volumul ”Probleme si solutii legale privind criza Covid-19” textele a 40 de autori și datele din peste 31 de studii. 

De la planul inițial de maxim 15 autori și 400 de pagini, am ajuns la 40 de autori, 31 de studii, 20 de domenii de drept acoperite și 600 pagini, iar acest lucru nu a afectat în niciun fel structura, pentru că textele și abordările nu se suprapun.

Cartea abordează multe din subiectele importante ale acestei perioade și merg de la probleme practice, cum ar fi amenzi, fiscalitate și achiziții publice, la subiecte precum libertate, obligații civile, faliment sau reguli de concurență. Cum a prins formă această carte, despre autorii ei, perspectiva de pandemie, adaptare și scenarii de viitor, povestește mai multe Oana Dimitriu în rândurile de mai jos. 

 

Scurtă istorie personală

Am 39 de ani și m-am născut în Constanța. În București sunt din 2000, imediat după ce am absolvit liceul. Deci sunt deja mai mult bucureșteancă, decât constănțeancă. Am absolvit două facultăți (Sociologie/Asistență Socială și Drept), un master și școala doctorală. Sunt editor de carte de peste 15 ani la Editura C.H. Beck unde mi-am dezvoltat cariera de la corector de carte până la director editorial.

Experiența la catedra universitară mi-a deschis apetitul pentru predat și relația cu studenții care doresc să crească profesional și să se perfecționeze. Am organizat pentru prima dată în Editura C.H. Beck un program de practică de specialitate cu studenții de la drept prin care le-am prezentat perspectiva unei cariere într-o editură de carte juridică, program care a lăsat o amprentă memorabilă atât personalului din editură, cât și studenților.

Iubesc cartea, mirosul de carte și tot procesul de realizare a acesteia, așa cum îi spun eu „viața unei cărți de la idee până la raft”. Întregul proces de realizare a unei cărți presupune etape complexe și de lungă durată, ce implică mulți oameni, pasiune și dăruire, dar care rămân însă străine cititorului tentat doar de prețul afișat.

 

Contextul cărții 

Majoritatea ideilor de cărți vin din realitatea juridică, din nevoia de a completa oferta de carte pe un anumit segment. Câteodată reușim să identificăm corect și proporțional nevoia și astfel să avem bestselleruri, câteodată însă evaluarea este departe de ceea ce se întâmplă ulterior în vânzare.

Pe de o parte, apetitul de carte este din ce în ce mai scăzut, iar pe de altă parte cititorul a devenit din ce în ce mai precaut, căpătând un rafinament care din păcate nu își găsește un corespondent în ceea ce reușesc unii autori să transmită. Cererea și oferta de carte este într-o continuă schimbare de mulți ani deja și capacitatea de adaptare la cerințele pieței este un subiect care încă ne pune în dificultate. Lipsa unor vânzări semnificative care să sară de pragul recuperării investiției ne aduce de cele mai multe ori în imposibilitatea de a fi curajoși și a „încerca piața”.

Fiind o editură ce face parte din grupul internațional C.H. Beck, alături de editurile corespondente din Germania, Polonia, Cehia, Elveția și Slovacia, Editura C.H. Beck România se supune unei politici cumva comune atât în ceea ce privește managementul organizației, cât și abordarea pe piață. Totodată, dezvoltă împreună cu editurile din grup unele proiecte comune.

2020 a început bine, până în martie, până la declanșarea crizei COVID-19. În contextul acestei situații inedite în care virusul traversa deja globul cu viteză și gravitate șocante, iar toată lumea începuse să se confrunte cu provocări noi și urgente provocate de pandemie, am demarat la propunerea C.H. Beck Munchen împreună cu toate editurile din grupul Beck un proiect de carte care să ofere o imagine de ansamblu a problemelor legale în legătură cu criza COVID-19.

Această propunere venea la pachet cu un optimism debordant din partea partenerilor germani cu privire la receptivitatea pieței europene pentru o astfel de lucrare. Așa că am decis să „mergem pe mâna lor”.

 

De la idee la implementare

Lucrarea s-a dorit a fi o culegere de texte scrise de specialiști în domeniile juridice respective și care să aibă cel mult 400 pagini în jurul unui singur reper comun, și anume COVID-19.

Provocările realizării acestei lucrări nu au fost nici puține și nici simple. Cea mai importantă provocare a fost timpul extrem de scurt în care trebuia să adun colectivul, să stabilim o linie de redactare comună și să fie livrat manuscrisul. Am demarat primele discuții și invitații în data de 27 aprilie, iar în data de 14 mai am dat start proiectului. De la lista inițială de teme și autori au fost foarte puține modificări până la finalul proiectului.

În final lucrurile s-au așezat frumos și în foarte scurt timp nu doar că am primit mai multe confirmări decât anticipasem ca răspuns la invitațiile trimise, ci aveam o șansă reală la a publica cartea într-un termen record. De la planul inițial de maxim 15 autori și 400 de pagini, am ajuns la 40 de autori, 31 de studii, 20 de domenii de drept acoperite și 600 pagini, iar acest lucru nu a afectat în niciun fel structura, pentru că textele și abordările nu se suprapun.

O altă provocare a acestei cărți a fost existența a numeroase articole on-line pe diverse teme legate de criza COVID-19. Cu toate acestea, textele prezente în această carte se bucură de garanția unor analize mai profunde și mai consistente decât publicațiile on-line care servesc în mare parte doar la furnizarea de informații rapide.

Având în vedere situația juridică inconsecventă, aceasta a fost cu siguranță o provocare majoră. Toți autorii au ținut cont în analiza lor de elementul temporal al acestei situații: prepandemic / pandemic / postpandemic, stare de urgență / stare de alertă.

Scopul meu și al autorilor și în final al cărții este de a facilita unele răspunsuri, de a identifica întrebările corecte, de a completa sau chiar contrazice argumentele, de a oferi orientare profesională competentă avocaților și serviciilor juridice în activitățile lor de consultanță, dar și de a oferi perspective noi asupra problemelor ridicate și îndrumări legiuitorilor și factorilor de decizie cu privire la provocările legale viitoare.

 

Cât ai lucrat la carte

Din 22 aprilie, când am discutat ideea pentru prima dată, și până la apariția efectivă a cărții pe piață în 16 iulie am lucrat constant. Că a fost vorba despre emailuri, conversații telefonice, întocmire criterii de redactare și plan de editare, lectură și corectură de text, plan de marketing și de prezentare a cărții, negociere, încheiere și semnare de contracte de editare, rezolvarea unor neînțelegeri inerente oricărui proiect, tehnoredactare, tipărire, organizare conferință online, follow-up publicare – toate acestea îți ocupă tot timpul, mai ales dacă ai șansa unui colectiv de autori implicați și care au ce scrie și transmite.

 

Cum ai ales autorii textelor

Portofoliul Editurii C.H. Beck este o mină de aur și relațiile de colaborare pe care le-am stabilit în toți anii de activitate au constituit punctul forte al acestui proiect. Însă, am apelat și la „sfântul google” și am căutat contribuții în online ale juriștilor pe anumite probleme. Pe unii i-am contactat chiar și prin intermediul rețelelor de socializare, și unii dintre aceștia fac acum parte din colectivul acestei lucrări.

Am ales autori în funcție de specializarea fiecăruia și de aportul calitativ pe care îl pot aduce cărții prin contribuția lor. Am ales autori care sunt curajoși prin ceea ce scriu și nu așteaptă să scrie alții înainte să se exprime. Am ales autori consacrați, dar și autori tineri – toți profesioniști desăvârșiți.

Cartea se bucură de o eterogenitate „sănătoasă” în ceea ce privește autorii. Deși provin din domenii, orașe, specializări, centre universitare diferite, întregul colectiv de autori și-a unit forțele și expertiza pentru a identifica și examina o serie de probleme legale vitale privind criza COVID-19, dar mai ales soluții la toate aceste probleme. Autorii, experți în domeniile lor, oferă informații și îndrumări comunității juridice și publicului în general și constituie contribuția acestora la înțelegerea unora dintre cele mai urgente probleme juridice pe care le-a ridicat pandemia, în special (deși nu exclusiv) pentru sistemul juridic din România.

 

Ce ai descoperit

În primul rând am descoperit un grup de oameni frumoși și deștepți cu care am lucrat excelent. Am descoperit, de asemenea, o serie de probleme juridice pe care nu m-aș fi gândit că o astfel de situație de criză, (dacă) doar atinsă în școala de drept, le poate naște și pe care nici măcar nu le conștientizezi dacă nu te privesc direct.

În rest, nu pot spune că am avut alte surprize notabile în lucrul la această carte. Desigur că toată comunicarea cu cei 40 de autori a creat unele surprize, uneori plăcute, alteori mai puțin plăcute, însă dacă în final intenția nu este negativă, orice are o rezolvare.

 

Perspectiva de pandemie

 Și noi, ca multă lume, am dat bir cu fugiții din oraș în perioada acută de la început. Pot spune că ne-am speriat. Avem în familie și copii, și oameni în vârstă cu probleme de sănătate. Apoi ne-am acomodat cu ideea și am devenit spectatori ai pandemiei la televizor. Încet, încet ne-am acomodat și cu asta și am început să ne dorim să revenim la „normal”. Din fericire am avut acces la curte, ceea ce ne-a oferit o perspectivă de libertate și deci o minte mai limpede în ceea ce privește unele decizii sau aprecieri la adresa unor decizii politice.

Am început să lucrăm online, dar să ne și îngrijorăm cu privire la situația economică a țării din ce în ce mai afectată. Urmăresc cât pot de obiectiv toate scenariile pro și anti covid, dacă le pot spune așa, însă concluziile nu sunt nici drastice și nici numeroase.

Folosim masca de protecție și distanțarea socială (atât cât se poate), avem persoane din anturajul apropiat diagnosticate cu coronavirus, însă cumva trebuie să ne continuăm viața și pentru că trăim într-o societate trebuie să respectăm niște reguli, chiar dacă ne place sau nu. Omul are o capacitate incredibilă de adaptare, iar eu cred că în general reticența vine din refuz, nu din imposibilitate.

 

De ce e nevoie cel mai mult în România

În general nu cred în soluții miraculoase. Mă bucur foarte mult când ele există, însă nu putem construi în baza lor. Din punctul meu de vedere, este nevoie de mai multe lucruri.

În primul rând, de o coerență la nivel guvernamental în abordarea acestei crize, însă știu că sună bine pe hârtie, iar în practică acest lucru este teribil de greu de făcut pentru că este condiționat de foarte multe variabile.

În al doilea rând, de o mentalitate generală de a fi și a face bine, ceea ce mi se pare utopic, și totuși atât de necesar.

 

Un scenariu de viitor: cum ne va schimba această pandemie

Încep prin a spune o mare supărare a mea, și anume memoria proastă a acestui popor. Personal cred, și spun asta uitându-mă în istoria noastră, că noi românii avem o memorie foarte proastă. Aș spune chiar că „ne prindem repede și uităm la fel de repede”. Dacă am dreptate, atunci scenariul de viitor este sumbru, și anume că nu ne va schimba cu nimic, cel puțin pentru încă câteva generații.

Vor exista modificări socio-economice în mod evident, mai ales că au început deja să se vadă, iar mutarea în on-line este cel puțin linia de demarcație.

Dacă e însă să vorbim de „noul normal” eu trag încă speranța că vom scăpa de acest coronavirus în perioada următoare și că lucrurile nu vor fi atât de diferite.

 

Cu ce speri să rămână oamenii după pandemie 

Cu amintiri. Cu dorința de a trăi clipa. Cu dorința de informare reală și nu doar de derulare a unor ecrane mici după fotografii și titluri. Cu dorința de viață.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Oameni

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related