Unde mergem la teatru

Unde mergem la teatru

Lansarea, in pandemie, a unei platforme care sa adune toate informatiile despre spectacolele de teatru intr-un singur loc, poate parea o extravaganta. Dar este un semn de optimism. Si o invocare a vremurilor in care a merge la teatru era un lucru firesc. Acum, orice eveniment cultural are o latura nevonventionala, in contextul masurilor de siguranta impuse de pandemie. Si un loc in care sa afli despre astfel de spectacole este cu atat mai necesara. Tiberiu Mercurian si Andrei David au lansat Theatrum.ro chiar in timpul unui astfel de eveniment, in plin festival Undercloud.

 Am avut multe discutii cu actori, cu pasionati de teatru, cu directori de teatre. Reactia a fost una care ne da speranta. Era un serviciu necesar, dorit si asteptat. 

Tiberiu si Andrei au pornit de la ideea ca planificarea unei seri de teatru se dovedea a fi un maraton internautic. Si au hotarat sa lanseze o platforma care sa contina toate informatiile necesare. Acum, in pandemie, exista diverse spatii de joc neconventionale. Iar pe theatrum.ro publicul poate gasi cu usurinta spectacolele care se joaca acolo. Povestim in continuare cu Tiberiu si Andrei despre marketing si teatru, cum a schimbat pandemia relatia dintre creatori si publicul lor si care este rolul artei in aceasta perioada.

 

Cand marketingul se intalneste cu teatrul

Tiberiu: 47 de ani impliniti. Am intrat in lumea marketingului acum mai bine de 20 de ani ocupand functii de top management in diverse companii. In ultimii 8 ani am acordat o atentie marita zonei de marketing si management cultural.

Prima interactiune a fost cu Festivaul International de Teatru de la Sibiu, fiind membru in echipa de organizare. In 2015 am organizat prima conferinta dedicata marketingului cultural si care a avut pana in prezent 3 editii. Impreuna cu sotia mea, regizorul Chris Simion- Mercurian, am pus bazele mai multor proiecte culturale. 

Andrei: 28 de ani. Am inceput in lumea marketingului digital in urma cu 6 ani, prima parte a carierei fiind in companii multinationale. Ulterior am ales calea antreprenoriatului, moment in care am decis sa pun bazele propriei agentii care sa ofere servicii in aceasta zona. 

Ne-am intalnit in urma cu 5 ani si de atunci am avut diverse colaborari, culminand cu sfarsitul anului trecut cand am decis sa pornim impreuna pe acest nou drum, iar Theatrum.ro este rezutatul de pana acum. 

 

Povestea Theatrum.ro

Colaboram de ceva vreme la proiectul Grivita53, si discutam tot felul de idei de mult timp. La sfarsitul toamnei trecute ne-a venit ideea aceasta. Am inceput sa investigam nevoia reala a unui astfel de serviciu, si prin ianuarie ne-am decis ca este o oportunitate.

Nevoia vine din doua directii: pe de-o parte publicul consumator de teatru nu avea un singur loc de unde sa afle programul teatrelor, iar planificarea unei seri de teatru se dovedea a fi un maraton internautic pe site-urile de bilete si diversele site-uri ale teatrelor, dupa care urmau site-uri cu recenzii. Theatrum.ro ofera informatia intr-un singur loc intr-un mod foarte simplu. Pe de alta parte, exista multi producatori de teatru care intampina dificultati in a-si promova spectacolele, resursele financiare fiind limitate. Noi venim in intampinarea lor cu diverse modalitati de promovare.  

 

Provocari si obstacole

Cea mai mare provocare o reprezinta pandemia, si faptul ca majoritatea teatrelor au activitatea sistata. 

Noi suntem un serviciu in slujba iubitorilor de teatru si a teatrelor. Daca nu exista activitate, nu avem obiectul muncii. 

Cu toate acestea pandemia are si o latura care scoate in evidenta calitatea platformei noastre: exista la acest moment diverse spatii de joc neconventionale. Pe theatrum.ro publicul poate gasi cu usurinta spectacolele care se joaca acolo.

Drumul de la idee la implementare, a fost unul destul de clar. Am stiut de la inceput unde vrem sa ajungem, iar partea mai tehnica a noastra - Andrei, a coordonat echipa de programatori care au livrat ceea ce ne doream.

Am lansat platforma in plin festival Undercloud. Am avut multe discutii cu actori, cu pasionati de teatru, cu directori de teatre. Reactia a fost una care ne da speranta. Era un serviciu necesar, dorit si asteptat. 

 

Efectele pandemiei in zona culturala

Este multa deznadejde si tristete in randul publicului si al artistilor. Celor dintai, le este dor de frumos, de spectacole (si asta s-a vazut la Undercloud, care a fost sold out seara de seara), iar cei din urma sunt la limita supravietuirii - in special actorii din zona independenta. Cred ca este unul din cele mai afectate domenii, iar efectele acestui STOP le vom simti fiecare dintre noi. Avem nevoie de act artistic, avem nevoie de frumos.

In ceea ce priveste solutiile de supravietuire, nu cred ca suntem noi in masura sa ne dam cu parerea despre viitorul culturii. Noi venim mai degraba din zona de business. I-am lasa pe specialisti sa isi dea cu parerea, dar cred ca este nevoie de niste actiuni care sa permita derularea activitatilor culturale. Stabilirea unor reguli clare si suprevegherea indeplinirii lor sunt solutiile ca aceasta industrie sa inceapa sa se urneasca. Vine sezonul mai rece si toata lumea se intreaba ce se va intampla. 

 

Cum va schimba aceasta criza comportamentele viitoare ale artistilor

Cred ca exista doua comportamente necesare pentru artisti: unirea fortelor pentru ca vocea sa le fie auzita. Cultura nu este pe agenda politicienilor, deci fara o voce puternica venita “din strada” nu se va schimba nimic. 

Al doilea comportament este unul care vizeaza zona individuala a fiecaruia si este cel de adaptare. Sunt multe exemple de proiecte care au demarat in aceasta perioada, de la emisiunile online ale lui Marius Manole, Ilonei Brezoianu si ale lui Dan Radulescu, la recent incheiatul festival Undercloud tinut in conditii de pandemie. Fiecare artist tebuie sa gaseasca noi zone de exprimare. 

Artistul traieste din daruirea de sine. Publicul se va adapta si va invata sa primeasca, sau nu, ceea ce ii ofera artistul. 

Exista insa o situatie absolut noua in relatia online dintre public si artist: artistul nu va putea sa culeaga privirea spectatorului, si nu va putea sa isi traga energia de acolo. Nu va avea un feedback emotional. Ascuns in spatele anonimatului, spectatorul online va fi mai acid, mai dezinvolt in a judeca.

Deci pana nu se vor vedea ochi in ochi in sala de joc, relatia va fi una atipica.

 

Relatia oamenilor cu teatru in viitor

In primavara a aparut teatrul online ca o solutie de avarie. Insa s-a pozitionat in opinia mea gresit: gratis. Dupa 3-4 luni de “gratis” trebuie sa ii explici consumatorului de ce ii ceri acum bani. Este greu sa schimbi un comportament. 

Perceptia publicului majoritar este ca teatrul online este gratis, ceea ce este total gresit. Chiar daca emotia este cu totul diferita de o sala de teatru, gandind proiecte dedicate online-ului s-ar putea sa asistam la dezvoltarea unei noi zone in teatru - teatrul online. 

Relatia “face to face” va depinde foarte mult de ceea ce vor permite autoritatile sa se intample. Lobby-ul pentru cultura este unul extrem de slab, asa ca probabil vom vedea mai multe NU-uri decat solutii pentru activarea sectorului cultural, dar noi ramanem optimisti.

 

Impresii & concluzii din pandemie

Noi ne-am apucat de treaba la acest proiect la inceputul anului. In afara de faptul ca am mutat toate intalnirile din off in online, nu am fost afectati in derularea proiectului. La nivel personal, am trait diferit aceasta perioada: Andrei in Bucuresti, eu izolat langa Sibiu, facand fiecare ceea ce ne-a permis mediul.

 

Cum ne va schimba aceasta pandemie

Cine poate sti? Cred ca este o experienta pe care o traim individual. Fiecare va lua cu el ce are nevoie. Pentru unii, a fost o perioada de regasire, pentru unii de descoperire. Multora le-a dat de gandit. Si ii va impacta in perioada de dupa. Acestea sunt cazurile fericite. Altii au ramas la fel. Nu vreau sa cred ca  cei din urma sunt majoritari, dar mi-e frica de asta. 

Normalitatea este o conventie in permanenta schimbare. De data asta schimbarile au fost determinate de factori externi. Dar vom supravietui. 

Noi suntem optimisti, credem ca lucrurile vor merge spre bine. Daca am fi crezut altceva, am fi oprit dezvoltarea proiectului, care a fost facuta in mare parte in vremea pandemiei.

 

Rolul artei

Cand in jurul tau sunt numai scenarii apocaliptice, cand politicienii iti invadeaza universul si realizezi ca doar votul tau este important, nu si bunastarea ta, arta este singurul refugiu. Fie ca are rolul sa te rupa de realitate, ducandu-te in universuri imaginare, fie ca are rolul de a te pune pe un alt scaun de unde sa vezi lumea in alt fel, arta este mult mai necesara decat realizam. Sigur, arta pe stomacul gol se digera mai greu.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related