[SoMe 2020] Dragos Porumb: A luat amploare consumul de “fast content”, unde autoplay-ul e rege

[SoMe 2020] Dragos Porumb: A luat amploare consumul de “fast content”, unde autoplay-ul e rege

Scroll & swipe, fara sa dai pauza sau play, bucatele mici de viata si entertainment, care isi urmeaza saltarete traiectoria. Asta e trendul in social media. In 2020, am adauga, dar Dragos Porumb, Digital Director Mainstage The Agency, crede ca e timpul sa ne uitam deja spre 2021. Provocarea brandurilor e ca in mijlocul acestor bits care hranesc fast contentul sa se adapteze la cele mai consumate formate, pentru a ramane relevante.

 Am invatat ca nu orice meme functioneaza daca nu-i dai si un context relevant iar de multe ori nu tot ce are buzz se pliaza pe contentul pe care tu-l gestionezi. Also, e important timing-ul, ca daca n-o dai atunci cand trebuie, mai bine tine “contexuala aia blanao” intr-un folder pe care-l stergi asap, spune Dragos

Mai multe despre ce e pe val in 2020 si ce se intrezareste in 2021, despre Tik Tok, meme, hate si puterea social media in pandemie, povesteste Dragos in randurile de mai jos:

 

Bio pe scurt 

S-au adunat vreo 25 de ani de cand vorbesc mult si vreo 6 de cand vorbesc si mai mult pe internet. Am terminat Marketing la ASE, clasic, si apoi cateva cursuri Google pe care le recomand tuturor digitalilor, atunci cand revine programul in RO.

 

Inceputul in social media

M-a atras publicitatea de prin clasa a 10-a, cand am vazut un Top 10 ADS at Super Bowl si am zis ca mi-ar placea sa fac si eu o reclama intr-o zi. Doi ani mai tarziu, se intampla, doar ca nu era un spot tv cu buget smecher, ci era un ad pe Google si asa am invatat ca reclamele nu sunt doar pe tv :).

Am inceput sa lucrez la 19 ani, cand eram one man show pe digital, la o companie micuta. A fost big challenge de la inceput, pentru ca vindeau usi automate. Cam cate crezi ca poti scrie despre o usa automata armonica? A fost tare draguta experienta pentru mine, ca au avut incredere in fortele mele, desi stiau ca e primul job in marketing si m-au lasat sa imi pun in aplicare toate ideile. 

Acum cred ca am cel mai misto job, la MainStage The Agency, unde nu mai sunt one man show, ci am o echipa bombao. Am gasit aici super atmosfera si clienti din toate industriile, de la banking, la retaileri sau alcool. E un driver foarte bun pentru dezvoltarea mea. Partea cea mai tare in MNSTG e ca fiecare dintre noi, fie ca vorbim de Social Media Manager, Art Director sau CS, e ascultat iar daca vine cu o propunere e analizata si se materializeaza. 

 

Cum s-a schimbat perspectiva

La inceput vedeam Social Media doar ca pe un tool de vanzare, tot ce gandeam era cu obiectiv comercial si asteptam sa apara mesaje si clienti, asa...random. Acum sm-ul e despre mood, context si mai ales despre a-i intelege pe cei care te urmaresc si cum te poti identifica cu ei, ah si despre engagement rate, sa fie dom’le peste 5%.

Nu cred ca am avut temeri despre zona asta de social, la inceput. Acum...well, cred ca toti oamenii din social avem teama de-a nu incurca paginile in Creator Studio sau pe telefon si sa ajungi sa postezi ganduri si pareri personale de pe conturile de brand. 

 

Surprize & descoperiri

Am descoperit bucuria data de interactiunea publicului cu modul tau de a transpune un brand in Social Media, cu ideile tale, cred ca asta e cel mai misto, atunci cand ideea ta se joaca cu followerii paginilor, la care adaugi si un engagement rate bun, ca deh, asta e cel mai important la raportul finalului de luna. Ah, sa nu uit, am descoperit si un nou tip de freelance, concursomanii. Why are you doing this?

 

Cum inveti si te pregatesti in acest domeniu

Inveti testand, ca in orice alt domeniu iar ca sa poti testa chestii misto, trebuie sa te documentezi permanent si din surse pe bune, nu din ghiduri generaliste luate cu copy/paste pe un alt template. Mi se pare ca exista atat de multe resurse in digital, doar ca unii dintre noi uita sa mai aplice si filtre atunci cand le utilizeaza. Not cool at all, sa dai mai departe informatie care nu are aplicabilitate. Eu de exemplu mi-am facut un folder in bookmark unde am resurse pe care le verific din cand in cand, as fi ipocrit sa zic ca le verific saptamanal, nimeni n-o face, pentru ca n-ai timp si nici chef uneori.

 

Cum tii pasul cu tot ce se intampla pe internet

Conteaza in primul rand sa intelegi toate aceste “noutati” si sa ti le insusesti eficient. Am invatat ca nu orice meme functioneaza daca nu-i dai si un context relevant iar de multe ori nu tot ce are buzz se pliaza pe contentul pe care tu-l gestionezi. Also, e important timing-ul, ca daca n-o dai atunci cand trebuie, mai bine tine “contexuala aia blanao” intr-un folder pe care-l stergi asap.

 

Ce nu stie lumea despre oamenii de social media

Majoritatea cred ca e un job super simplu si ca doar postezi pe Facebook, desi e un cliseu pe care-l imbratisam, toti cei care avem de-a face cu social media, e si super adevarat. Nimeni nu stie cat timp mananca zona de reseach, planning, briefing, ads-urile, elementele tehnice, sa zicem. Chiar citeam un articol despre modul in care social media managerii sunt afectati negativ de comentariile rautacioase aparute pe paginile pe care le gestioneaza,  ‘cause this is a real thing :(

 

Efectele pandemiei  

E o schimbare cu totul, pentru ca efectiv, desi ai acelasi working process, exista multe limitari in zona pilonilor de comunicare. E foarte important sa nu atingi niste hot points precum: going out, gathering, tot ce tine de interactiunea umana in ofline. 

Schimbari au aparut si in zona bugetelor de ads. Era destul de clar ca vor avea de suferit si asta s-a si intamplat. Iar intr-un ecosistem digital in care rezultatele organice sunt pe duca, trebuie sa testam mai mult si sa fim mai eficienti cu ce avem, daca avem.

 

Cum s-au schimbat nevoile clientilor

Schimbarile despre care am vorbit mai sus, sunt generate in mare parte de constientizarea si requesturile clientilor. Fiecare brand isi doreste continut safe, curat care sa nu fie un trigger pentru diverse actiuni care i-ar putea afecta pe cei din jur.

Multi dintre ei si-au dat seama ca in acest context, Social Media poate reprezenta singurul canal de comunicare valid in care bugetele pot fi mai usor de gestionat iar targetarea mai eficienta. 

 

Invataturi

Mi se pare ca cel mai important lucru pe care l-am invatat atat noi ca specialisti cat si clientii, drept beneficiari ai cunostintelor noastre, este igiena contetului in digital si mai ales constanta. 

 

Consumatorii & noile obiceiuri

Mi se pare ca Facebook si-a mai recuperat din cifrele pe care le-a pierdut in ultima vreme asta pentru ca e si o perioada in care oamenii au avut mai mult timp de petrecut in online, practic orele pe care le petreceai pe drum spre birou s-au mutat pe Social Media. Publicul nostru are si avut mereu ceva aparte si e destul de complicat sa identifici niste paterns. Mi se pare ca sunt mai pretentiosi si oarecum mai atenti cu ce continut interactioneaza, cred ca involuntar cauta valoare in ceea ce consuma in digital, bine nu toti, dar destul de multi.

 

Bulele lui 2020

Mi se pare ca avem vreo 3 bule mari:  

  • Fake news consumers: sunt cei care citesc titlurile, dau share iar apoi se contrazic in comentarii cu ce-i ce nu sunt de acord, mi se par cei mai periculosi, asta pentru ca nu-i vad in bula mea si nu stiu numarul lor, dar cu siguranta sunt cei mai multi.
  • Fake news adapters: sunt cei care par sa distinga un articol mincinos de unul argumentat, insa la prima poza cu un act medical sau un vizual trucat destul de bine, pica imediat in plasa :(
  • Fake news contesters: sunt acei putini dintre noi, care verifica in 2-3 locuri o informatie si au grija la ceea ce dau mai departe, aici sunt si eu, sau asa vreau sa cred.

 

Canalele de comunicare

Canalele de comunicare nu mi se pare ca s-au schimbat prea mult, ci mai degraba modul de a le aborda. Facebook ramane lider la noi, pentru ca regasim toate segmentele de varsta si toate formatele iar in newsfeed o sa vezi un mix de informatii aduse de pe restul canalelor, practic e un centralizator. 

Mi se pare, totusi ca a luat amploare consumul de “fast content”, unde autoplay-ul e rege, adica stories, formatele scurte care nu necesita decat scroll & swipe, fara sa dai pauza sau play iar asta e un big challenge pentru brand-uri, pentru ca trebuie sa adapteze contetul la cele mai consumate formate, pentru a ramane relevanti.

 

Pe val

Mai are rost sa spun Tik Tok? Pentru ca Insta e pe val de vreo 2-3 ani. TT e relevant, interactiv si pentru toata lumea. Nu sunt numai pusti, vad din ce in ce mai multe segmente de varse diferite. Sunt curios ce se va intampla cu platforma in urmatoarea perioada, pentru ca Insta tocmai a introdus Reels, care face cam acelasi lucru ca Tik Tok.

Facebook - E matusa-ta aia de la Cernavoda care fura curent 

Insta - E cool kid from school. Toata lumea vorbeste de el pentru ca mereu primeste haine misto de la sor-sa, care lucreaza in UK.

Tik Tok - E copilul ala care locuieste in alta tara iar vara vine la bunici in vacanta si are cele mai misto chestii pe care ceilalti nu le gasesc la ei in oras, la Onesti

 

Trenduri 2020

 Cred ca e timpul sa vorbim de 2021, pentru deja s-au dus niste luni bune din 2020. O sa aleg 3 trenduri 

  • AR - gratarul ala smecher de pe pagina Veranda care a rupt pe Insta
  • Filtre - cu totii le folosim si mi se pare ca si brandurile trebuie sa-si indrepte atentia mai mult spre ele
  • Mixed formats - Parca un story sau un video pe tik tok e mai misto atunci cand ai un sunet/melodie cool

 

Tensiunile din online

Tensiunile in SM apar de unde te astepti mai putin, cel putin la nivel micro, pentru ca oamenii vor gasi mereu un subiect din care sa se certe. In momentul asta un hot topic este purtarea mastilor care a dus la niste discutii interminabile si atat de inutile.

We still have BLM, care e un subiect complex, istoric si pe care foarte multi incearca sa il inteleaga, mi se pare ca e un subiect care ne poate responsabiliza sau cel putin ne poate ridica niste intrebari asupra rasismului si a empatiei fata de cei din jurul nostru.

To sum up:

La inceptul anului eram deja intrati in al III-lea razboi mondial, apoi s-a calmat Trump si se termina si razboiul neinceput. Am vazut ultimul sezon din Stranger Things si apoi bam, ne-am trezit in pandemie iar de acolo lucrurile s-au schimbat total. 

Brandurile au reactionat in functie de brand manageri si de brand guidline, fiecare regiune a tratat diferit tensiunile, aici ma refer worldwide, nu doar la noi, unde nu am vazut prea multe actiuni in zona asta.

 

Hate speech

Cred cu tarie ca am progresat aici. Chiar daca exista hate speech intr-o masura uriasa, observ si urme de autocontrol, which is nice. Mi se pare tare publicul a inceput sa si sanctioneze ura pe internet si nu numai, unii chiar cu argumente solide. Cred ca ne indreptam intr-o directie buna, sau asa sper.

 

Noul limbaj universal: gif & emoji

Human touch all the way. Consider ca social media managerul trebuie sa seteze un tov cat mai apropiat de cel al profilul personal, pentru a putea comunica usor si mai ales eficient, doar cape o pagina de brand nu o sa injuri si nu vorbesti de politica, in rest free way.

E un limbaj universal, intr-adevar, dar e unul dragut, un driver de comunicare eficienta, exact ca muzica. Personal identific mult mai usor si situatii sau stari printr-un meme si ma ajuta sa folosesc si mai putine cuvinte.

 

Meme 2020 

 

Un fel de ghid de supravietuire al omului de social

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related