[Netul salbatic] Ioana Macoveiciuc (Prințesa urbană): Văd influenceri foarte vizibili, care nu au un impact real în a schimba mentalități și obiceiuri

[Netul salbatic] Ioana Macoveiciuc (Prințesa urbană): Văd influenceri foarte vizibili, care nu au un impact real în a schimba mentalități și obiceiuri

Pe Ioana Macoveiciuc am prins-o în vacanță, cu acces limitat la net. Despre blogul ei Prințesa Urbană am povestit mai multe aici. Dar acum am vrut să-i cunoaștem părerile  despre comunitatea și responsabilitatea influencerilor. Poziția ei este în asentimenul celor cu care am vorbit deja în seria noastră și se concentrează pe puncte precum nevoia de semnalare corectă a conținutului sponsored, pe reactivitatea publicului în cazurile în care creatorii de conținut fac alegeri greșite, și pe necesitatea unui cod etic la care să subscrie întreaga comunitate, deși momentan, nu o leagă mare lucru.

“Am renunțat fără regrete la campanii în care clientul a dorit să fac o excepție și să uit de P-ul din titlu - au fost două în ultimii cinci ani, majoritatea clienților înțeleg și apreciază transparența. Din experiența mea, marcarea cu P încă din titlu nu are impact negativ asupra performanței articolului cu pricina.”

Povestim, pe scurt, despre acestea, despre evitarea subiectelor care nu sunt confortabile și despre principii bune de pus într-un guideline pentru un mediu online mai curat.

 

Comunitatea influencerilor

În primul rând, nu cred că există o comunitate a influencerilor. Influenceri sunt și fetele care postează doar poze frumoase, și călugării care citează din biblie, și mamele care scriu, și vedetele de la TV care au învățat cum merge social media. Lipsește un cod etic, lipsește comunitatea, principiile și valorile comune, lipsesc reacțiile coagulate când unul dintre noi abuzează de puterea lui, din greșeală sau cu rea-voință.

 

Responsabilitatea unui influencer

Orice om care creează conținut pentru public trebuie să aibă responsabilitate. Față de sine, de societate, de lege, morală, iar dacă toate acestea există, responsabilitatea față de public există și ea. Trebuie să spui doar adevărul. Trebuie să-ți marchezi publicitatea. Trebuie să nu accepți să te asociezi cu branduri sau idei care contravin principiilor tale. Trebuie să te gândești mereu ce impact au vorbele tale.

Dacă măcar un om are de suferit din cauză că tu nu ai spus tot adevărul, ești iresponsabil și trebuie să-ți asumi consecințele (care, în România, lipsesc). Care-ar fi ele? Legale (în funcție de faptă), profesionale (de breaslă), de imagine - public care te sancționează cum poate, comentând, cerând explicații, încetând să te urmărească, comerciale (viitoarele contracte), morale.

 

Temele din online

Sunt puțini influenceri care abordează teme grele. Unii pentru că nu sunt preocupați de ele, au o viață bună, alții pentru că se tem că vor pierde din popularitate și glam, marile teme nu sunt amuzante, nasc controverse, pierzi urmăritori, alții poate nu simt că ar avea vreun impact, iar mulți poate nici nu au vreo poziție, nu s-au documentat, nu e genul de conversatie în care să se simtă confortabil.

Trebuie să vorbim despre toate lucrurile care ne preocupă în primul rând, iar când am terminat cu ele, da, e parte din responsabilitatea celor care au o voce să pună pe tapet temele discriminatorii, civismul, contribuția, educația. Tocmai pentru că ne lipsește exercițiul cu cele din urmă, temele acestea sunt greu de văzut și de citit la noi.

 

Relația cu brandurile

Văd tot mai multe campanii în ultimii ani, pe unele doar le bănuiesc, și observ că nu există la noi obiceiul de a-ți semnaliza postările sponsorizate, iar asta ar trebui să se rezolve totuși, transparența și onestitatea sunt importante până la capăt, nu doar când vorbești despre ce e în sufletul tău.

Văd deschidere din partea brandurilor și agențiilor, văd campanii creative, văd conținut de calitate, văd și multe derapaje, văd influenceri foarte vizibili, care nu au un impact real în a schimba mentalități și obiceiuri.

 

Semnalarea conținutului sponsored

Eu semnalizez din titlu articolele sponsorizate (cu un p la final, categorie Campanii și tag Publicitate la final). Fac asta de foarte mulți ani, fără excepție. Am renunțat fără regrete la campanii în care clientul a dorit să fac o excepție și să uit de P-ul din titlu (au fost două în ultimii cinci ani, majoritatea clienților înțeleg și apreciază transparența).

Din experiența mea, marcarea cu P încă din titlu nu are impact negativ asupra performanței articolului cu pricina. Muncesc mult la articolele sponsorizate, întotdeauna ele sunt bine documentate, echilibrate, conțin multă emoție sau sprijin, uneori reduceri adresate doar comunității, informații noi, iar consecința e că oamenii citesc cu plăcere și dau mai departe și altora.

În plus, cititorii apreciază onestitatea, știu că ei pot alege dacă dau click sau nu, știind că eu câștig bani din textul acela. Marea lor majoritate o fac pentru că știu că le va fi de folos ce vor găsi în articol, dar și ca să mă susțină.

 

Guideline-uri în online

Să nu minți.

Să nu încalci legea.

Să nu-ți înjuri niciodată cititorii. De fapt, nu înjuri.

Recunoști cinstit când ești plătit să scrii.

Nu te porcăiești cu colegii de breaslă.

Citești.

Înveți limba română BINE.

Citești legea.

Nu furi conținut. Dacă te inspiri, spui de unde.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related