[Netul salbatic] Paul Ipate: Sunt extrem de selectiv cand mi se face o propunere pentru a promova ceva

[Netul salbatic] Paul Ipate: Sunt extrem de selectiv cand mi se face o propunere pentru a promova ceva

Paul Ipate e mai intai actor, apoi influencer. Si crede ca responsabilitatea este a tuturor celor care au impact in online - branduri, influenceri sau agentii care ii reprezinta. Ea nu se limiteaza doar la timingul si publicul unei campanii, ci la intreaga societate.

"Daca imprastii nimic, exact asta culegi. Daca pui acolo ceva valoros, vei atrage oameni pe masura si vei avea grija in acelasi timp si de latura educationala a lucrurilor."

Pentru un mediu online mai curat, Paul (reprezentat de Romanian Artists Agency) nu crede ca e suficienta doar circulatia unor idei mai nobile, pentru ca isi vor gasi pana la urma haterii. Nu. El crede ca mediul online trebuie sa beneficieze de guideline-uri si reglementari, iar derapajele trebuie sa fie sanctionate. Sa fie cumva etica pe care o vedem si pe tv, in spoturile publicitare.

Povestim, in continuare, despre cele de mai sus, despre necesitatea claritatii in semnalarea continutului sponsored si despre asumarea unor principii.

 

Comunitatea influencerilor

Comunitatea influencerilor din Romania e un amestec interesant si pe alocuri ciudat de personalitati, idei, statement-uri. Practic, fiecare a luat-o pe ce cale i s-a potrivit mai bine in functie de ce ceea ce l-a influentat din mediul extern. Conceptul de reality, si tot ceea ce se intampla in mediul online vin in primul rand de la americani, unde exista un alt tip de libertate in exprimare. Aduse aici au capatat culori locale faine, dar defecte pe masura.

Exista foarte multi influenceri care merita tot respectul pentru ceea ce fac, pentru ca sunt educati, inteligenti, creativi si au simtul umorului. Exista, in acelasi timp, si foarte multa risipa de “spatiu virtual” si o avalansa de nimic si nimicuri care te lasa cel putin perplex. Asa merg insa lucrurile acum. Eu unul nu am abdicat si nu voi abdica niciodata de la principiile care m-au ghidat atat in viata, cat si in meseria mea de baza, cea de actor.

 

Responsabilitatea unui influencer

Responsabilitatea unui influencer fata de comunitatea lui, incepe si se continua cu fiecare postare, pana la ultima. Daca imprastii nimic, exact asta culegi. Daca pui acolo ceva valoros, vei atrage oameni pe masura si vei avea grija in acelasi timp si de latura educationala a lucrurilor. Exista foarte multi tineri si copii in mediul online si este de datoria noastra, a tuturor celor ce transmitem mesaje zi de zi pe instagram, facebook, vlog, blog si asa mai departe, sa ii protejam de anumite lucruri si sa ii influentam pozitiv.

Nu vreau, insa, sa fiu asimilat de public ca si influencer. Mi-am dorit sa devin actor de mic si am tras cu dintii de visul asta – lucrez cu multa pasiune la fiecare proiect si ma incarca cu energie numai gandul de a fi pe scena. Cea mai importanta responsabilitate pe care o avem este de a promova si sustine doar brandurile si produsele in care credem. Nu traiesc din campanii si nici nu imi doresc – vreau, insa, ca atunci cand promovez un produs, sa cred in el si sa ma reprezinte. Si asta e responsabilitatea oricarei persoane publice, din punctul meu de vedere.

 

Subiectele ”grele” din conversatia influencerilor

Nu lipsesc, insa nu constituie o majoritate. Parerile si culorile politice sunt impartite peste tot, cu atat mai mult in mediul online. Oamenii devin viscerali cand vine vorba despre credintele lor, indiferent de subiectul abordat. De aceea influencerii, in mare parte, incearca sa isi pastreze neutralitatea, pentru a nu isca furtuni inutile si mai mult hate decat exista deja.

Pentru ca daca esti cu adevarat un protector al unor idei nobile, ajungi de cele mai multe ori in iadul haterilor si al hartuitorilor, care nu fac altceva decat sa isi imprastie opiniile strambe (din spatele unor conturi false, de cele mai multe ori).

 

Relatia cu brandurile

Faptul ca o parte din tot ceea ce inseamna publicitate s-a mutat in mediul online e, pur si simplu, mersul firesc al lucrurilor. Asa cum urmarim de ani de zile publicitate pe tv, era normal sa o regasim si aici. Publicitatea va exista mereu acolo unde exista un interes major, sau ca sa folosesc termeni specifici, urmaritori.

Relatia cu brandurile trebuie sa fie curata, simplificata, evidenta, asa cum sunt calupurile publicitare cu care suntem atat de obisnuiti. Nu vad nimic rau in asta, atat timp cat totul este de bun simt. Eu nu promovez in niciun mediu un produs in care nu cred. Nu am facut si nu voi face asta niciodata. Daca o campanie este curat, iar produsul este unul bun, nu vad de ce nu as face asta. Cum altfel sa ajunga la consumator, daca nu e promovat?

Partea rea este ca nu exista o autoritate online care sa faca putina curatenie. Este evident faptul ca exista oameni si oameni, asa cum exista influenceri si influenceri. Unii vor face aproape orice pentru bani, altii nu. Cineva trebuie sa selecteze, insa, si aici campaniile, produsele si asa mai departe. Pentru ca instagram sau facebook, youtube sunt toate la o distanta de un click pentru toate grupurile de varsta.

 

Responsabilitatile brandurilor

Brandurile isi asuma in general foarte multa responsabilitati. Important ar fi ca si toti influencerii sa poata face asta. De cele mai multe ori, lucrurile scapa de sub control pentru ca nu exista acest concept in online. Acest lucru, insa, nu poate exista fara o autoritate selectiva suprema care sa creeze un echilibru intre brand, influencer si mesajul propagat catre consumator.

Cea mai importanta responsabilitate pe care ar trebui sa si-o asume un brand este ca produsul pe care vor sa il marketeze sa fie in conformitate cu ceea ce se spune despre el. Adica sa fie pe bune. Nu se intampla de fiecare data asta. De aceea, eu sunt extrem de selectiv cand mi se face o propunere pentru a promova ceva. 

 

Semnalarea continutului sponsored

E normal sa existe publicitate in online. Semnalata. Ca sa fie clare lucrurile. E adevarat ca o postare semnalata uneori nu functioneaza la fel de bine ca una normala, insa publicul consumator sesizeaza de cele mai multe ori diferenta. Asadar, ar trebui sa fie lucrurile clare.

Online-ul a castigat foarte mult teren pe partea cu felul “natural” in care expune lucrurile. Fiecare influencer e o voce. Faptul ca un produs este trecut prin filtrul unui om cu vizibilitate inainte de ajunge la public, pentru a fi testat, este un lucru bun. Sunt multi influenceri care nu fac rabat de la calitate pentru un contract. Sunt pur si simplu onesti. Si onest ar trebui propagate si postarile cu iz publicitar.

 

Un mediu online mai curat

Ar trebui sa existe nu numai un cod etic, ci si niste legi, cu sanctiuni clare. Valorile si principiile de viata difera. La fel si moralitatea si normele de conduita ale oamenilor, in functie de educatie, clasa sociala din care fac parte si asa mai departe. Nu poti lasa totul in baza principiilor unor oameni de varste diferite, care traiesc fiecare dupa propriile legi in online. Este utopie pura.

Asa cum o societate nu poate functiona doar in functie de cele zece porunci sau numai in baza unui cod etic, nici in societatea din online nu se va mai putea functiona asa pentru multa vreme. Sunt lucruri grave care se intampla acolo si trebuie luate masuri obligatorii rapid. Ca tata, actor, persoana publica si influencer, eu unul asa simt.

 

Reglementari

Oamenii de marketing ar trebui sa isi selecteze influencerii cu care merg mai departe in campanii si dupa alte principii, nu numai dupa cifre, si grafice. E mai mult decat atat. E o responsabilitate enorma fata de generatiile urmatoare, fata de intreaga noastra societate.

Agentiile care reprezinta interfata intre client si influencer au in acest moment o altfel de responsabilitate: aceea de a pune lucrurile in ordine. Inainte, publicitatea, pentru ca tot publicitate se numeste, se facea cu oameni care erau in regula. Oameni care insemnau ceva pentru publicul larg, oameni cu mesaj.

In ultimii ani, din cauza  cifrelor care au explodat mai ales datorita adolescentilor prezenti in online, lucrurile au mers uneori in directia gresita. Am iesit insa de multa vreme din perioada de adaptare. Lumea s-a mutat de ceva timp si in online, si trebuie sa tratam totul cu aceeasi atentie si grija pe care o avem in tv. Am auzit de multe ori: “asta nu se poate da pe tv, doar in online se poate”. De ce? Pentru ca acolo inca nu sunt fixate clar niste granite. Toata povestea asta se incheie deocamdata cu - va urma.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related