Calitatea contentului din online depinde în mare măsură de așteptările publicului și de cum reacționează la comportamentul influencerilor, crede Andreea Retea (Andressa, recomandată de BUZZStore). Ea sesizează diversitatea tipurilor de creatori de conținut, dar găsește un echilibru în tot acest sistem și crede că lucrurile se întâmplă organic, inclusiv abordarea subiectelor mai complexe, cum ar fi cele despre sexism sau discriminare.
”Content creation este o profesie în toată puterea cuvântului deja de ani de zile, iar reprezentanții ei sunt, marea majoritate, autodidacți și dau dovadă de versatilitate.”
Discutând despre un posibil cod etic pentru influenceri, Andreea amintește că ideea datează încă de la începutul online-ului în România, iar faptul că nu s-a concretizat nici acum, denotă cât de greu este de pus în practică. Așa că, fiecare se descurcă cu etica după cum își propune. Povestim, în continuare despre acestea, dar și despre relația cu brandurile și semnalarea conținutului sponsored.
Comunitatea influencerilor
Aș vrea să subliniez că nu văd o comunitate a influencerilor sau a creatorilor de conținut. Trăim într-o lume în care aproape oricine are un smartphone și conexiune la Internet și mii, poate chiar sute de mii de persoane din România publică texte, poze și videouri pe Facebook, Instagram, Tiktok sau pe bloguri. Foarte mulți primesc mii de like-uri.
Aceste persoane pe care le numim influenceri nu au multe lucruri în comun, au vârste diferite, interese diferite, produc conținut foarte divers: de la parodii, la rețete, lecții de machiaj sau tutoriale pentru jocuri video. Este greu să ne referim deci la reacțiile lor ca la o voce coerentă. Fiecare, în bula lui, urmărește alte persoane și are o percepție proprie despre cum se desfășoară lucrurile.
Evoluția online-ului
Activitatea online în România crește ca un cozonac, la fel cum se întâmplă în toată lumea. Pe măsură ce audiența online crește, și bugetele cresc, iar când miza e mare se simte în calitatea conținutului produs și în modul de funcționare al industriei. Au crescut mult și agențiile care reprezintă influencerii. Este o industrie importantă acum, deși acum mai mulți ani era copilul vitreg pe care puțini îl băgau în seamă.
Însă, așa cum spuneam, nu cred că putem vorbi de o comunitate a influencerilor. Sunt foarte multe bule, multe tipuri de conținut, mai multe platforme. Când eu am început să scriu pe blogul meu, în 2005, chiar eram o mână de oameni și reușeam să ne cunoaștem între noi, la fel ca niște colegi de clasă. Nu mai poate fi vorba de așa ceva, ci, cel mult, de micro comunități, dacă ar fi să ne referim la influenceri, împărțindu-i după diverse criterii.
În general, influencerii dau dovadă de multă creativitate. Content creation este o profesie în toată puterea cuvântului deja de ani de zile, iar reprezentanții ei sunt, marea majoritate, autodidacți și foarte dau dovadă de versatilitate.
Apreciez că pentru industrie există evenimente relevante, ocazii bune de networking și de a afla lucruri noi. Chiar și în această perioadă dificilă, creată de criza sanitară, organizatorii, un exemplu notabil este Evensys, au găsit soluții și au ținut evenimente online sau mixând online cu offline.
Responsabilitatea unui influencer
Cândva mi-a spus un medic un lucru care mi-a rămas în minte: calitatea serviciilor nu se va schimba până când pacienții nu vor avea așteptări mai mari, până când nu vor pune mai multă presiune și nu vor cere mai mult. E valabil și în acest caz: și în profesia influencerilor, publicul amendează anumite comportamente cu un unfollow, cu un comentariu negativ, cu o reacție de orice fel. Astfel cred că se setează limitele și standardele unui influencer.
Subiectele ”grele”
Nu cred că aceste subiecte lipsesc. În bula mea se abordează multe subiecte ”grele”: politică, sexism, discriminare. Nu cred încă, că anumite subiecte trebuie abordate și altele nu sau că ar trebui discutate mai des. Ele apar firesc pe agenda publică, oamenii reacționează firesc la evenimentele curente și se raportează și la publicul lor.
E important să înțelegem că apetitul publicului pentru subiecte serioase nu e atât de mare ca cel pentru divertisment, iar asta nu se întâmplă doar în online, ci în orice fel de media. Raportul actual de teme abordate reflectă bine interesul oamenilor pentru ele.
Relația cu brandurile
Deja de mulți ani, brandurile au acceptat că o parte semnificativă a timpului nostru e petrecută online și s-au mișcat repede, cu campanii adaptate noului mediu, cu bugete mai mari sau mai mici, cu echipe dedicate. Unele branduri s-au asociat pe termen mediu sau lung cu anumiți influenceri, numindu-i ambasadori, iar la evenimentele lor de lansare ei sunt mereu invitați.
Singura problemă în această relație este faptul că, din exterior, pare superficială. Ca în cazul Plush Bio, unii acuză influencerii că ar promova orice pentru prețul corect, nu toți reușesc să convingă atunci când recomandă ceva. Desigur, asta ține și de brandul personal al fiecărui influencer în parte. Îmi vin în minte zeci de influenceri care sunt foarte autentici și prezintă produse și servicii cu argumente, se documentează.
Responsabilitățile brandurilor
Și brandurile au de câștigat, nu doar influencerii, dacă fac colaborări pe termen mediu și lung și dacă lucrează și cu cei aflați la început de drum, cu comunități încă mici. Contează mult afinitatea cu brandul, nu doar cifrele. Dacă toate campaniile de la toate brandurile ajung la aceiași 20-30 de influenceri, scade credibilitatea lor, iar campania nu va avea rezultatul dorit.
Semnalarea conținutului sponsored
Eu pun un tag, “Publicitate”, care marchează advertorialele, iar în sidebar, pe homepage, apar constant ultimele articole publicitare cu link și poză. E important să ne asumăm că avem conținut sponsorizat, nu e nimic greșit în asta, iar comunitatea fiecăruia nu doar că acceptă asta până la urmă, dar chiar se bucură de oportunități, concursuri sau reduceri sau semnalarea unui produs nou lansat pe piață.
Un cod etic pentru influenceri
Discuții despre un cod etic există dintotdeuna, era o temă aprinsă și acum 15 ani, când eu mi-am lansat blogul. Faptul că până la urmă nu a devenit realitate acest cod arată că, deși interesul de a respecta un standard există, nu s-a găsit forma potrivită. Practic, nu ai cum să impui niște reguli dacă nu există un mod de verificare a respectării lor. Așa că ne mulțumim cu legile statutului, iar cu etica, fiecare face ce poate.
Reglementări
Marcarea publicității și un text care explică regulile la moderarea comentariilor sunt două lucruri de bun simț și sunt suficiente. Nu cred că e nevoie de o reglementare suplimentară, există legi și, în plus, publicul reacționează la derapaje.