[Povesti de fotografi] Dragos Constantin: E important sa surprinzi ce e dincolo de zambetul pe care il afiseaza subiectul

[Povesti de fotografi] Dragos Constantin: E important sa surprinzi ce e dincolo de zambetul pe care il afiseaza subiectul

Uneori, fotografii au in fata persoane care nu considera ca arata suficient de bine pentru o sedinta foto. Pentru Dragos Constantin, provocarea abia atunci incepe. Le da incredere si se lasa inspirat de pasiunile lor. De altfel, el nici nu cauta perfectiunea in fotografie, asa ca strecoara din cand in cand cate “o greseala”, in special in fotografia comerciala. Petrece mult timp la editare, dar isi seteaza anumite limite, ca sa nu cada in capcana ultra-procesarii pana intr-acolo incat subiectul sa nu mai semene cu sine, sau pana sa se piarda sensul initial al fotografiei.

“O fotografie creativa este o fotografie care te pune pe ganduri, care nu iti dezvaluie totul dintr-o data, ci te provoaca sa iti imaginezi cum arata si ceea ce nu este inclus in cadru”

Un alt miraj care poate deturna traseul unui fotograf, in opinia lui Dragos, este investirea in aparate foto mai mult decat investirea in propria pregatire. Pe langa studiul fotografiei, poate fi o idee buna si aprofundarea domeniului picturii. Povestim in continuare, despre cum a inceput drumul sau in fotografie, despre lectiile invatate pe parcurs si etica la care subscrie.

 

Pasiunea pentru fotografie

Am inceput in antreprenoriat in anul 2004, cu o firma de grafica si webdesign. Eram aproximativ 5 oameni si, la vremea aceea, faceam bani frumosi. Cum domeniul era in sine la inceput, cumva piata ne-a impins de la spate, clientii au inceput sa ne ceara si fotografii pentru site-uri pe care le faceam. Am luat un aparat pentru firma, un point & shoot, ca sa oferim servicii complete.

Dintr-o pura intamplare am intrat in acest joc al fotografiei, iar confirmarea a venit de la clienti care mai mult laudau fotografiile decat site-urile.

 

Primul aparat de fotografiat

De mai bine de 20 de ani folosesc doar aparatura Canon. Primul aparat insa, a fost un SONY DSC-F1, l-am cumparat in 1998 de la Flamingo Computers, a costat 400 eur si avea 0.3 megapixeli 640x480 px. Apoi, la 2-3 ani am luat un Canon G2 si un G3.

 

Tehnica fotografiei

Am practicat foarte mult si, la inceput, am fost autodidact, am citit multe carti. Dupa 5 ani, m-am hotarat sa fac si niste cursuri de 1 an cu profesori din Romania. Cursul care m-a inspirat cel mai mult a fost cel de poetica fotografica pe care il preda Francisc Mraz, sau Ferko, cum e cunoscut in comunitatea foto.

 

Lectii invatate pe parcurs

Tehnica nu este importanta “per se”, ea doar ne ajuta sa ne exprimam mai usor fotografic.
Nu trebuie niciodata sa spui: “hai sa facem niste fotografii cu flash-ul”, sau “hai sa facem fotografii cu expunere lunga”, ci trebuie pornit de la ceea ce vrei sa exprimi in fotografie: “vreau ca subiectul sa fie iluminat corect si sa fie cel mai luminos element din cadru (si de aceea voi folosi blitzul)”, “vreau sa fac niste fotografii care sa exprime miscare (si de aceea voi folosi expunerea lunga)”. 

 

Stilul tau

Imi plac oamenii si tot ce este legat de ei. Ca sa iasa o fotografie buna trebuie sa fii pasionat de ceea ce fotografiezi. Caut emotie, momente inedite, povesti de viata unice etc... E important sa surprinzi ce e dincolo de zambetul pe care il afiseaza la primele cadre.

Fotografiile mele incep cu un portret, cu chipul omului, apoi vine restul. Oamenii si pasiunile lor ma inspira. Imi este foarte greu sa fotografiez obiecte. Niciodata un produs nu mi-a spus: “Waw, ce bine arat in fotografia asta”.

 

Aparatul tau foto despre tine

Daca ar vorbi, nu stiu ce ar spune, dar daca ar avea picioare cred ca ar fugi cand ma vede. Il stresez foarte mult, il folosesc la maximum si nu il las sa se odihneasca.

 

Post-procesarea

Venind din partea de editare grafica/DTP, la fotografiile care imi plac foarte mult stau in editare si 6-7 ore. In ziua de azi, o editare de calitate poate imbunatati mult o fotografie. Un bun fotograf trebuie, dinainte de a face fotografia, sa isi imagineaze cum va arata ea in forma finala. Magia insa, sta in arta de a edita fara ca privitorul sa isi dea seama, si fara ca subiectul sa nu mai semene cu sine.

 

Creativitatea in fotografie

O fotografie creativa este o fotografie care te pune pe ganduri, care nu iti dezvaluie totul dintr-o data, ci te provoaca sa iti imaginezi cum arata si ceea ce nu este inclus in cadru. O fotografie creativa nu este o copie fidela a realitatatii, ci o interpretare subiectiva a acesteia.

 

Cum decurg sesiunile foto

Cred cu tarie ca sedinta foto nu trebuie sa fie un stres, oamenii trebuie sa se gandeasca cu bucurie la o sedinta foto si inainte si dupa ce s-a incheiat. De aceea, le recomand celor ce isi doresc fotografii sa fie naturali, sa faca ce ar face in mod normal. Sigur, niste principii de baza exista: nu indoi spatele, nu tine corpul si umerii pe aceeasi linie, stai aplecat spre camera, etc.

Aceste indicatii insa, le dau firesc, in functie de gestica si mimica subiectului, ca sa nu iasa niste posturi fortate.  Cele mai simple sedinte foto sunt cu modele profesioniste, cele mai apropriate de sufletul meu sunt sedintele foto cu subiectii care incep cu “eu nu arat bine in fotografii” – ei se amuza si cel mai tare cand le zic sa zambeasca “cu dinti”.

 

Intamplari de la sesiuni foto

Am fotografiat de mai multe ori videoclipurile lui Horia Brenciu si unul din clipuri a fost facut la mare, la Vadu. Toata lumea plecase, eu am ramas cu un coleg sa strang aparatura. Cum s-a innoptat, s-a umplut de tantari, incat abia puteam sa stam cu ochii deschisi. Noi eram in pantaloni scurti si tricouri. In final am ajuns la masina. In sfarsit eram salvati, pana cand ne-am dat seama ca am pierdut cheile de la masina in nisip.

 

O fotografie preferata

In 2015, am fotografiat “Calatorie spre centrul pamantului” un concurs de biciclete la 208 m sub pamant, in Salina Slanic Prahova. Concursul s-a desfasurat prin cotloane care nu au fost deschise niciodata circuitului turistic. A fost o experienta alunecoasa, cu multa sare, si aparatului nu-i prea place sarea, mai ales cand schimbi obiectivele.

 

Intentia autorului

La fotografiile comerciale, cele care sunt si platite de obicei, este mai simplu. Mesajul este direct, insa chiar si in aceste fotografii imi place sa strecor mesaje ascuse sau mici “greseli”, lucruri care nu se potrivesc perfect in cadru. Nu imi plac cadrele perfecte. Asa fac, de exemplu, la fotografiile pentru cabinetele stomatologice. La fotografiile artistice nu conteaza foarte mult intentia autorului, o fotografie artistica este ca sotia, nu trebuie inteleasa, trebuie doar iubita.

 

Ghid personal de etica

In ziua de azi, incepem sa nu mai deosebim o fotografie de un fotomontaj sau de o randare 3D. Fotografia a inceput sa nu mai aiba legatura cu realitatea. Personal, consider ca incepe sa nu mai fie “etic” cand aduci pe calculator elemente din alte cadre, ce schimba radical sensul fotografiilor (schimbi background-ul cu totul, adaugi personaje, etc.).

 

Trenduri in fotografie

Producatorii de echipamente pun presiune pe fotografi, incerca sa le insufle ideea ca fotografia buna nu se poate face decat cu aparatura buna (si scumpa). Nu este asa. Aparatele sunt deja foarte bune, chiar mult sunt “prea bune”, iar fotografii ar trebui mai degraba sa studieze fotografie si pictura decat sa-si cumpere aparate noi.

 

Recomandari

Personal, prefer printurile de dimensiuni mari pe canvas, decat albumele foto.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Pozitii

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related