Un vis de artistă și o pasiune pentru limba și literatura engleză, au condus-o pe Bianca Nițu către studii în design, la Westminster University. So far, so good, pentru că Bianca a absolvit din poziția de șefă de promoție și tocmai a ajuns pe lista New Blood: Ones to Watch de la D&AD. În continuare, va studia la master, în cadrul Royal College of Art din Londra.
Îi place să încerce diferite materiale, diferite medii, și să aiba libertate în procesul de creație. Momentan, Bianca explorează tipografia experimentală în mediu 3D și design generativ. Când simte nevoia, fuge repede către lectură, cu atât mai mult, cu cât subiectul e legat de impactul tehnologiei în design și în viețile noastre.
”Neri Oxman este o influență în zona mea de interes deoarece muncă ei „ecologia materială” se află la intersecția dintre proiectarea generativă, imprimarea 3D, natură și sustenabilitate.”
Proiectul preferat la care a lucrat până acum se numește 'Cross-sensory typography: the future of type through the computational lens' și se bazează pe sinestezie, o trasătură neurologică în care un anumit simț este perceput prin intermediul altui simț. Despre acesta, și despre parcursul Biancăi, citiți în rândurile de mai jos.
Pasiunea pentru graphic design
Răspunsul la întrebarea 'ce vrei să te faci când o să fi mare?' a fost dintotdeauna să devin artistă - această aspirație a fost primul pas. Am urmat pasiunea pentru desen și pictură, iar prima apreciere a venit din publicarea lucrărilor mele în 'Jurnalul Național', în anul 2005. În timpul liceului am fost premiată la olimpiada de engleză secțiunea 'scris creativ' și am participat la multiple evenimente și competiții artistice, fiind mereu apreciată.
Toate aceste experiențe m-au determinat să aleg un drum creativ. Absolvind secția de bilingv matematică-informatică a Colegiului Național “George Coșbuc” București, am dobândit atât aptitudini tehnice, cât și creative, ceea ce m-a determinat să aleg să studiez graphic design - un domeniu în care artă și tehnologia sunt strâns legate.
Westminster University
Am ales să studiez în Marea Britanie că urmare a pasiunii mele pentru limba și literatură engleză. De asemenea, Londra este în opinia mea un epicentru al industriei creative, al artei și design-ului. Decizia de a studia la University of Westminster a fost motivată prin reputația facultății și a cursului de Graphic Communication Design BA Honours, cât și prin conexiunea creată cu oamenii foarte prietenoși și deschiși.
Profesorii au pus pe prim plan curiozitatea, cercetarea și învățarea programelor software, ceea ce m-a învățat să reflectez asupra deciziilor artistice, să fiu perseverență și organizată. Pentru mine faculatatea a fost un mediu prielnic pentru cunoașterea de sine. Am dobândit calități noi și m-am dezvolatat atât că artist, cât și ca om.
Viața de student în UK
Cultură din UK este diferită, și oamenii sunt diferiți. Am ales să primesc cu brațele deschise provocările și să învăț cât mai mult din noile experiențe. M-am acomodat foarte bine în mediul academic și am format multe conexiuni. A existat un șoc la început în legătură cu limba străină și modul de viață diferit al englezilor, dar asta a făcut ca totul să fie mai interesant. Am absolvit fiind șefă de promoție și am fost apreciată ca student din România, ceea ce mi-a adus o deosebită satisfacție și mândrie.
Stilul tău
Îmi definesc aria de creație că fiind graphic design, cu accent pe tipografia cu o abordare experimentală. Încerc să încorporez tipografia în proiectele mele și să experimentez cu tehnici multiple. Lucrez mai ales în print design din cauza permanenței pe care o are formatul. Îmi place materialitatea hârtiei, îmi aduce ideea la viață.
În acest moment, încerc să scap un pic din zona mea de confort și să experimentez cu tipografie în mediu 3D și design generativ. Acesta este un domeniu de studiu pe care aș dori să îl cercetez în continuare în timpul studiilor mele postuniversitare la Royal College of Art, în urma interesului meu de a învăța noi tehnologii și de a specula despre viitorul design-ului.
Ce înseamnă un design bun
Formula mea pentru un design bun constă în idei îndrăznețe, structură, comunicare și scop. Dacă un design are toate aceste ingrediente, atunci are capacitatea de a se redefini, și într-o perioadă de schimbare tehnologică continuă, cred că acest lucru este cel mai important.
Procesul tău de creație
Sunt constant inspirată de ceea ce mă înconjoară. Încerc să acord timp pentru experimentare ca un prim pas al fiecărui proiect. Este foarte important să încerci diferite materiale, diferite medii, și să îți lași ideile libere. Niciodată nu încep un proiect știind precis cum va arăta rezultatul final, și cred că această interogare a procesului și curiozitatea este ceea ce face ca un design să fie inedit.
Mentori
În fiecare zi învăț ceva nou de la cei din jur care mă inspiră și am păstrat o relație apropiată cu profesorii mei pe care îi consider mentori. Neri Oxman este o influență în zona mea de interes deoarece muncă ei „ecologia materială” se află la intersecția dintre proiectarea generativă, imprimarea 3D, natură și sustenabilitate. Spin Studio, Wim Crowuel, Jesse Draxler și Neubau Studio sunt deopotrivă designeri pe care îi urmăresc și apreciez.
Lipsa de idei
Pot să fiu puțin copleșită în momentele în care simt că nu pot să-mi adun ideile și am aflat că cea mai bună soluție este să citesc. Cartea pe care o citesc în prezent se numește 'The New Dark Age' de James Bridle. Este un designer și scriitor preocupat de modul în care tehnologia ne afectează și prevede un viitor distopic. Analizează probleme precum confidențialitatea online și supravegherea în masă. Este o lectură foarte interesantă, deoarece tehnologia este atât de importanata pentru design.
Creativitatea
Pentru mine, creativitatea provine din dorința de a învăța lucruri noi și de a ne imagina lucruri noi, deoarece asta stârnește curiozitatea și asta duce la inovație.
Generația ta
Generația noastră este predispusă la tehnologie, cum nu a fost nici o altă generație. Absorbim tone de informații noi în fiecare zi și suntem independenți.
Un proiect preferat
'Cross-sensory typography: the future of type through the computational lens' este un proiect tipografic de cercetare speculativ. Se bazează pe teorii care discută modul în care tipografia se îndreaptă către un viitor multi-senzorial unde ce este static devine fluid, dimensional și reactiv, iar tehnologia este catalizatorul.
Pe parcursul proiectului, sinestezia este utilizată ca metaforă pentru explicarea speculațiilor și experimentelor tipografice. Sinestezia este o trasatura neurologică în care un anumit simț este perceput prin intermediul altui simț - o asociere intre simturi. Acest proiect își propune să implice publicul într-o discuție despre viitorul tipografiei și tehnologiei, punand accent asupra noilor abordări in design: fuziunea tehnologiei emergente cu designul multisenzorial.
Top 3 printuri
Designul nonconformist al lui Peter Saville pentru albumul 'Unknown Pleasures' al trupei Joy Division.
Folosirea experimentală a tipografiei în revista 'Ray Gun' creată de David Carson. Design-ul lui Josef Müller-Brockmann care a ajutat la dezvolatrea și creearea sistemului de rețele 'grid' în graphic design, un instrument folosit zilnic de către designeri.
Media din UK
Este important ca mass-media să aleagă subiecte relevante și să țină oamenii la curent. În legătură cu mass-media industriei creative, în Marea Britanie există diferite reviste de artă, magazine și site-uri web care informează despre designeri și evenimente. Există platforme ca acestea și în România și cred că se vor extinde în viitor. Din punct de vedere al unui tânăr designer, acest lucru este util, ajută oamenii să se conecteze.
Ones to Watch de la D&AD
Profesorii de la facultate m-au sfătuit să particip la festivalul D&AD New Blood 2020 și am fost expozant. Mai apoi, proiectul meu 'Cross-sensory typography: the future of type through the computational lens' a fost premiat 'Ones to Watch 2020' la categoria graphic design. Sunt foarte mândră și fericită pentru această realizare și oportunitate, fiind aleși 70 de studenți din peste 1000.
Planuri
Colaborarea cu alți designeri, schimbul de idei și contribuția la comunitatea creativă este un lucru de care mă bucur foarte mult si pe care intentionez sa il fac atat in Marea Britanie cat si in Romania. Deocamdata, in timp ce încep un master in cercetare la Royal College of Art din Londra, intenționez să lucrez atât la proiecte personale, cât și împreună cu alți artiști din Marea Britanie.