Radu Saizu: Cei care mai așteaptă acum să își revină offline-ul vor avea de pierdut

Radu Saizu: Cei care mai așteaptă acum să își revină offline-ul vor avea de pierdut

Poezii, tricotaje, share-uri și speech-uri. Să le luăm pe rând. Într-o dimineață de Crăciun, Radu a găsit sub brad un volum de poezii în mai multe exemplare, semnate chiar de el. Are și un business inspirat de mătușa lui din Craiova care tricotează, și un prieten care i-a spus că ”Făcui” sună bine și oltenesc. Share-urile sunt conceptul pe care și-a construit propriul butic de comunicare, iar speech-urile sale, pe care și le-a dorit neconvenționale, i-au adus premiul de creativitate la Campionatul Național de Discursuri Online. Meet Radu Saizu.

”Antreprenoriatul m-a ajutat foarte mult să gândesc (mai) strategic, conceptual. Am înțeles că multe sarcini pe care înainte le îndeplineam de unul singur le pot delega, iar astfel, îmi ofer mai mult timp pentru decizii importante.”

Am vorbit cu el despre cele de mai sus, despre cum i-a influențat pandemia business-urile și despre marcomm-ul de la noi.

 

Pasiunea pentru poezie

Pasiunea a început prin clasa a 5-a. Primele versuri atunci le-am scris. Însă, dacă vorbim strict despre poezie, primele poezii au venit în anii de liceu. Volumul ”Imperfect are o poveste aparte, a fost poate cel mai frumos cadou pe care mi l-au făcut părinții mei.

Știau că vreau să îmi scot un volum de poezie, știau că îmi alesesem deja poeziile pentru el, însă nu făcusem încă pasul să trimit la editură și să le public, așa că au făcut-o ei în locul meu. Astfel, în dimineața Crăciunului din 2015, am găsit sub brad un ditamai pachetul cu volume de poezii… scrise de mine. Probabil dacă nu făceau ei asta, poeziile nu ar fi ieșit de sub tipare nici în ziua de azi.

Mi-am făcut debutul anul următor, înconjurat de prieteni, cunoscuți, colegi și foști colegi și m-am încărcat cu foarte multă energie pozitivă. Am poezii scrise pentru încă două volume, probabil, pe care sper, la un moment dat, să le public.

 

Făcui

Povestea Făcui s-a născut într-un teambuilding, după o oră de discuție cu un prieten. Stând de vorbă despre ce aș putea să fac, el a zis ”băi, pentru că ești oltean, pune-i numele Făcui”. Am rezonat din prima, iar de acolo și până la a accesa fonduri europene pentru dezvoltarea proiectului… au mai fost câțiva pași provocatori, dar în final am profitat de oportunitățile care au apărut și am reușit.

Ideea a plecat de la mătușa mea care este foarte pricepută în ale tricotajelor. Apoi am gândit-o la nivel macro și mi-am dorit să le ofer un venit în plus meșteșugarilor din Oltenia care au acest talent. Proiectul este gândit ca unul social, care vrea să dea ceva înapoi comunității în care am crescut.

Culmea, brandul este mai cunoscut în București decât în Craiova. Am participat la diferite târguri de profil anul trecut, unde vânzările au mers bine. În online nu ne-am promovat foarte mult, pentru că am cam vândut tot ce am produs în offline.

 

Echipă & provocări

Am colaborat cu peste 30 de doamne pentru realizarea produselor și m-am bucurat că le-am putut oferi oportunitatea să tricoteze pentru un venit suplimentar și nu doar din pură pasiune, pentru familie. Anul ăsta am restrâns activitatea, din păcate, păstrând un angajat care mă ajută să inventez modele noi, unice la nivel internațional. Producția se face în sistem ”work from home”. Noi am oferit această posibilitate încă de când am început.

Materialele le procurăm din România, de la cea mai veche fabrică care procesează și produce lână în țara noastră. Aveam și varianta importului, dar am preferat să cumpărăm de la producători locali.

Provocările le reprezintă contextul în care ne aflăm. Planul pentru 2020 era să participăm la expoziții internaționale precum Paris, Las Vegas, Moscova etc, dar acum stăm cuminței și avem grijă să păstrăm distanța socială. Totodată, aveam în plan să realizăm și produse pentru perioada de vară pe care să le promovăm în cadrul marilor festivaluri de la noi. Dar ne-am asumat că anul 2020 este unul de reflecție și planificare.

 

Agenția Reshare

Reshare a început în 2019, în mai, mai repede decât mă așteptăm. Contextul a fost că eram partener într-o altă agenție de comunicare, iar la un moment dat, după câteva discuții cu fostul partener am considerat că următorul pas natural pe care vreau să îl fac este să îmi deschid eu propriul butic de publicitate. Colaborez în continuare cu fosta agenție, dar acum suntem două entități separate.

Decizia a venit și pentru că îmi place ideea de libertate și de a-mi face programul cum vreau eu. De-a lungul timpului am avut job-uri unde eram plătit pentru munca pe care o făceam, nu pentru orele pe care le petreceam la birou și am vrut să continui să fac asta.

 

Clienții

Clienții au venit pe mai multe funnel-uri. Fie abordați la rece, fie pe recomandări. În ultima perioadă au venit pe recomandări, de la foști sau actuali clienți, fapt ce ne face să credem că facem treabă bună.

De când cu pandemia procesul în sine nu s-a schimbat, însă tragem tare să ținem pasul cu online-ul care se dezvoltă accelerat în ultima perioadă. Pregătim și noi un produs online nou & fresh care să ajute antreprenorii locali, pe care sperăm să îl lansăm în cursul lunii august.

 

Modul de lucru

Suntem mai mulți prieteni, fiecare având competențe în câte un domeniu marcom related. Ne ”folosim” unii pe alții atunci când avem proiecte complexe, integrate sau ne recomandăm unii pe alții către diferiți clienți. Suntem, dacă păstrăm proporțiile, ca un hub care are competența să lucreze cu orice clienți, de la antreprenori locali până la companii internaționale. E un model de business care oferă multă libertate și nu pune presiune mare pe cashflow. Desigur, fiecare dintre noi avem și oameni interni care se ocupă de diferite proiecte, iar atunci când e nevoie ne punem toți resursele pe masă și îndeplinim task-urile.

În perioada asta continuăm să lucrăm de la distanță. Noi începuserăm să facem asta cu ceva vreme înainte de pandemie, pentru că am constatat că suntem mult mai productivi dacă lucrăm fiecare din mediile care ne stimulează. Desigur, pentru ședințele importante ne întâlneam offline, dar ne-am asumat că principala noastră valoare este responsabilitatea de a livra la timp, iar asta ne-a dat libertate să lucrăm 80% remote.

 

Rolul de antreprenor

Antreprenoriatul m-a ajutat foarte mult să gândesc (mai) strategic, conceptual. Mi-am dezvoltat și mai mult abilitatea de a gândi la nivel de macro-management și nu micro-management. Am înțeles că multe sarcini pe care înainte le îndeplineam de unul singur le pot delega, iar astfel, îmi ofer mai mult timp pentru decizii importante.

 

Campionatul Național de Discursuri Online

Știam de Speakings de un an și ceva, de când Andrei Dunuță, fondatorul lor, a ținut un training în organizația din care fac parte, IAA Young Professionals. M-am înscris pe ultima sută de metri după o discuție cu Andrei în care i-am spus că dacă mă înscriu, vin cu gândul să câștig un premiu.

L-am și câștigat pe cel pe care îl râvneam cel mai tare: premiul de creativitate. El s-a acordat pentru toate cele 286 de discursuri din toate etapele campionatului susținute de cei 144 de speakeri înscriși. L-am câștigat datorită speech-ului în rime pe care l-am susținut în finală. Îmi propusesem să fac asta încă de când m-am înscris, deci am avut o strategie de la început.

În cele circa 45 de zile de antrenament am avut-o alături pe Ruxandra Dăescu, Marketing Director @BDG Import, antrenoarea echipei mele. A fost tare productivă colaborarea noastră, exact ca relația dintre agenție și client. Eu (agenția) propuneam mai multe rute creative pentru ”brief-ul” etapei de concurs, iar Ruxandra (clientul), dădea feedback și punea degetul pe idee. Eu implementam feedback-ul și gata discursul. În final, acest tip de colaborare ne-a adus premiul mult râvnit.

 

Speech-urile

Tema relațiilor a fost tema tuturor discursurilor din finală. A fost propusă de Speakings și putea fi abordată din orice direcție. Eu am ales poezia pentru că am vrut să fiu surprinzător. Din reasearch-ul pe care l-am făcut, nu am văzut nicăieri în România ca cineva să fi ținut un speech în rime. Și nici internațional, cât am putut să găsesc pe net.

Știam, în sinea mea, că dacă voi reuși să transpun speech-ul în rime, voi avea cele mai mari șanse la premiul de creativitate. În elaborarea lui am folosit tehnici de discurs. Am avut un fir roșu, am avut un catch phrase, ”de ce iubim, dacă iubirea doare?”, iar în încheiere am lăsat ”presiunea” pe public, să-și răspundă fiecare, în interiorul lui, la această întrebare. Am vrut cumva ”să deranjez” oamenii și să-i fac să coboare, măcar pentru 3 minute, în interiorul lor să-și pună această întrebare.

De-a lungul competiției, am încercat să fac speech-uri concept cu care oamenii să rezoneze profund, mai ales după prima etapă. Mi-am asumat că vreau să fiu neconvențional, să am un speech cu umor atunci când vorbesc despre business, să vorbesc despre teamwork-ul cu mine însumi, atunci când toți ceilalți vorbesc despre teamwork-ul cu ceilalți, să aduc în discuție moartea într-un speech despre umor/distracție și să scriu poezii acolo unde toți ceilalți au ales un speech clasic.

În speech-ul din finală, am avut o bucată pe care am improvizat-o în transmisia live, care s-a potrivit bine. Doar eu și câțiva colegi care mă văzuseră la antrenament au știut asta. Pentru public totul a părut natural.

 

 

Emoțiile din finală

M-am simțit bine pe scenă. Nu mai urcasem de pe vremea când activam într-o trupă de actori amatori, în Craiova, în timpul facultății. Emoțiile mă ajută de fiecare dată să mă autodepășesc. Faptul că reușesc să le controlez, îmi creează o stare de confort și mă ajută la încrederea în propriile forțe. Din experiența asta am înțeles că oriunde și cu oricine aș concura, cea mai mare competiție o voi avea mereu cu mine însumi. În finală s-au adunat cei mai buni concurenți dintre cele 12 echipe și m-am bucurat mult să mă aflu printre ei.

 

 

Marcomm-ul de la noi

E în plină dezvoltare. Mi se pare că, mai mult ca oricând, în perioada asta totul începe să se îndrepte către sustenabilitate. Vremea lui ”Cumpără acum” și ”Ofertă specială” pare că a trecut.

Agențiile și clienții, caută să ofere motive mult mai profunde oamenilor pentru a cumpăra produsele sau serviciile pe care le promovează, iar asta nu poate decât să mă bucure.

Noi, la Reshare, ne-am asumat că ”Sharable content” este cea mai sinceră formă de apreciere de către public. Atunci când apeși butonul ăla de share, înseamnă că rezonezi cu contentul cel puțin 90%. Să îi mai dai și share, deja e next level pentru brand & agenție.

 

Planuri

Să mă adaptez contextului în care business-urile sunt din ce în ce mai mult online și să cresc organic Reshare. Cred că cei care mai așteaptă acum să își revină offline-ul vor avea de pierdut.

Totodată, încă testez idei în bula mea despre cum pot continua povestea speech-urilor în Social Media/Youtube. Mi-a plăcut mult experiența Speakings și iau în calcul crearea unui vlog, dar încă lucrez pe concept. O să revin cu vești de îndată ce totul este pus la punct.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related