Upswingers,
Mă bucură curajul, determinarea, reziliența și capacitatea de adaptare de care dați dovadă constant. Toate lucrurile pe care le-am realizat în perioada recentă și implicarea voastră ne-au pus pe lista celor mai bune 8 agenții de SEO din lume. Vă felicit și vă mulțumesc pentru asta.
Upswing COVID-19 Trends, pierderile mici în comparație cu previziunile generale și nominalizarea la Global Search Awards ca Best Global Large SEO Agency sunt doar câteva dintre realizările la care ați contribuit din plin. Am demonstrat, încă o dată, împreună, că avem multe de spus în această industrie. Rock on!
Radu Mărcușu (CEO Upswing)
Într-un context incert, în care cele mai multe businessuri își concentrau eforturile pentru a supraviețui, Upswing a adus claritate și date în timp real pentru mediul de afaceri românesc și a contribuit palpabil la managementul unei crize care n-a iertat pe nimeni.
Inițiativele agenției, care au gravitat în jurul ideii de păstrare a substanței și a valorilor au fost documentate într-un studiu de caz pentru Global Search Awards. Ce a urmat a fost doar o validare a principiilor de business pe care Upswing le-a pus în practică în toată această perioadă: o nominalizare la categoria Best Global Large SEO Agency, alături de alți 7 finaliști de renume internațional.
Principii de business care au dirijat evoluția Upswing în ultimele luni
Pentru Upswing, să supraviețuiască acestei crize se traducea, înainte de toate, în supraviețuirea clienților. Așa că am decis să îi ajutăm cu asta, așa cum știam mai bine: oferindu-le date concrete, în timp real, ca să nu mai plutească în incertitudine și să poată lua decizii de business documentate. Și ne-am lăsat, la rândul nostru, ghidați de niște principii care existau deja în cultura noastră organizațională, dar, care s-au accentuat în această perioadă:
#1: Oamenii, înainte de orice
Am început să lucrăm de acasă înainte ca asta să devină norma, tocmai pentru că sănătatea celor din echipă și a familiilor lor a fost, întotdeauna, o prioritate pentru Upswing. Și încă o facem, chiar dacă nu mai este o obligație impusă de autorități, din același motiv. Mai mult decât atât, pentru că nu aveam experiență în a lucra remote, ne-am asigurat, baby steps, că toată lumea dispune de resursele necesare pentru a funcționa astfel. De la echipamente, la team buildings online tematice, am făcut tot posibilul să găsim cele mai bune răspunsuri și soluții pentru a fi productivi.
Întrucât politica Upswing a fost, încă de la primele semne, ”zero șomaj”, am calculat ce ar însemna asta pentru companie. Concluzia a fost că cea mai mare pierdere, în termeni de MRR (monthly recurring revenue) pe care ne-o puteam permite era de 40%. Astfel, ne-am setat obiectivul de a menține pierderile sub acest nivel, pentru a ne păstra echipa întreagă. Iar asta a inclus și realocarea resurselor umane din rolurile neesențiale, către proiectele devenite prioritare.
#2: Comunicare transparentă și consecventă
În situații de criză, comunicarea unor informații incomplete sau interpretabile, intern sau extern poate deveni, în sine, un punct slab pentru un business. De aceea, s-a conturat nevoia unei singure surse a adevărului, pentru a avea certitudinea că folosim toți același limbaj și privim în aceeași direcție.
- Întreaga echipă trebuia să fie la curent cu ce se întâmplă și să aibă o privire de ansamblu asupra situației, din toate perspectivele. Totodată, empatia devenea crucială, iar asigurările că facem ceea ce trebuie și că totul va fi bine aveau să contribuie la un moral colectiv mai bun. Așa că am stabilit statusuri zilnice pentru a stabili prioritățile fiecărui departament și town halls săptămânale, în care echipa de leadership raportează progresul proiectelor către toți ceilalți colegi.
- Am aplicat același principiu și extern, în relația cu clienții. Am dat startul chiar din prima zi a impunerii restricțiilor, cu un mesaj video:
#3: Îmbrățișarea schimbării
Nevoile clienților aveau să se schimbe, la fel și comportamentul consumatorilor. Economia, societatea, obiceiurile de cumparare - lumea pe care o cunoșteam era în plină transformare. Iar noi am conștientizat, încă de la început, că strategiile și tacticile obișnuite nu vor fi eficiente într-o situație neobișnuită și că inițiativele care ne-au adus aici nu ne vor putea duce și la nivelul următor. Așa că am acceptat schimbarea și am îmbrățișat-o.
SEO este, prin definiție, un canal cu rezultate pe termen mediu și lung. Dar, clienții noștri aveau nevoie de tactici cu bătaie scurtă și de rezultate rapide și palpabile. Soluția noastră a fost să integrăm strategii de push marketing serviciilor noastre, pentru a putea livra aceste rezultate într-un timp foarte scurt.
Tot în demersurile de a îmbrățișa schimbarea inevitabilă, ne-am reevaluat oportunitățile și amenințările curente și am acționat în consecință; redefinirea planurilor și a framework-urilor și prioritizarea proiectelor în consens cu resursele disponibile au fost doar câteva dintre inițiativele noastre în acest sens.
Însă, poate, cel mai important proces în această intervenție a fost să dezvoltăm un masterplan, pentru a adresa și documenta toate aceste schimbări. Astfel, am trasat direcții pentru comunicarea cu clienții, pentru optimizarea costurilor și chiar pentru evoluția strategiilor de marketing și new business.
#4: Feedback loops mai rapide
Pentru că incertitudinea era generală și schimbările se petreceau cu o viteză greu de imaginat anterior, nevoia de a ține pasul ne-a determinat să adoptăm feedback loops mai scurte decât cele cu care eram obișnuiți. Astfel, am securizat alinierea internă, ne-am reevaluat constant acțiunile și outcome-ul acestora și am reușit să pivotăm rapid strategiile care nu ne aduceau rezultatele de care aveam nevoie. De altfel, am scurtat și ciclul OKRs (Objectives Key Results) de la trei luni la una și am accelerat ritmul meetingurilor de leadership, pentru a putea stabili zilnic prioritățile și pentru a avea un control mai bun asupra rezultatelor raportate cu aceeași recurență.
#5: Joc ofensiv, complementar strategiilor defensive
Strategiile defensive îți asigură protecția, dar, nu te pot ajuta să avansezi. Iar noi ne doream rezultate care să facă diferența și eram dispuși să ne asumăm riscuri pentru a le obține. Așa că, într-o perioadă în care toate companiile își concentrau eforturile pentru a salva cash-ul, noi am investit în inovație bazată pe tehnologie și date, lucrurile la care ne pricepeam cel mai bine.
Așa a apărut Upswing COVID-19 Trends, în doar 3 săptămâni de la debutul lockdown-ului. Cu ajutorul acestui instrument pe care l-am construit de la zero, am schimbat strategiile pentru peste 80 de campanii într-un timp record.
Despre mixul ideal între strategii defensive și ofensive au vorbit și colegii noștri de la SEOmonitor, într-un studiu de caz despre Agenția 2.0, publicat în Search Engine Journal.
#6: Întoarcerea la propriile rădăcini
Pentru noi, a reveni la propriile rădăcini s-a tradus în înțelegerea celor mai importante provocări ale clienților noștri și soluționarea acestora. Cum spunea și Peter F. Drucker, ”Responsabilitatea primară a unei companii este să își servească clienții”.
Acest nivel de înțelegere ne-a ajutat să concepem și să implementăm cele mai eficiente strategii, pentru a crește vânzările brandurilor pe care le aveam în portofoliu. Totodată, a fost principala motivație pentru dezvoltarea upswing.ro/trends și pentru optimizarea serviciilor pe care le ofeream, prin push marketing.
Noul context a făcut misiunea noastră tot mai dificilă, cu atât mai mult cu cât cele mai importante metrici, volumele de căutări și-au pierdut relevanța începând din luna martie. Comportamentul userilor Google.ro era în plină transformare, iar strategiile anterioare, pe termen lung riscau să devină neperformante. În aceste condiții, decizia de a investi în inovație a fost un risc uriaș. Dar, pentru că datele ne-au ghidat întreaga evoluție, le-am dat încă o dată credit, pentru a ne salva clienții. Și nu ne-am înșelat: datele în timp real au fost unealta care ne-a ajutat clienții să supraviețuiască schimbărilor din piață.
Astfel, în mai puțin de o lună, am dezvoltat un tool nou, care analizează keywords din 25 de industrii și integrează date din Google Trends pentru mai mult de 100k cuvinte cheie. Upswing COVID-19 Trends a fost pus la dispoziția clienților și a industriei gratuit, la începutul lunii aprilie.
Mai mult, ne-a ajutat să optimizăm metoda de prognozare a rezultatelor, în funcție de volumele de căutări anterioare crizei și de trendurile actuale. În acest fel, le-am putut arăta clienților informații despre produsele și categoriile cu creșteri sau scăderi importante, astfel încât să poată face predicții financiare exacte, să-și poată gestiona stocurile eficient și să se alinieze corect cererii.
#7: Valorificarea oportunităților
Identificarea și valorificarea oportunităților sunt esențiale în mediul de afaceri, indiferent dacă te raportezi la piață, la particularitățile produselor și ale serviciilor sau la performanța competitorilor.
Pe măsură ce ne transformam metodologiile și framework-urile și obțineam rezultate, ne-am dat seama că, pentru Upswing, s-a conturat oportunitatea de a-și lărgi aria de expertiză în această perioadă. Așa că am făcut-o și am valorificat-o inclusiv pentru a ne repoziționa. Pe scurt, intervențiile în această direcție au fost:
- Organizarea primului webinar Upswing Power Sessions, un sequel al evenimentelor noastre recurente cu același nume și atragerea unui public nou, de peste 350 de participanți, în deconstruirea temei ”Certitudine în vremuri incerte, prin real-time data”;
- Reconstruirea website-ului Upswing, în concordanță cu noua poziționare;
- Schimbarea și accelerarea strategiei de marketing - pentru că am creat și captat o cerere inexistentă anterior, am folosit acest avantaj competitiv pentru a ne diferenția.
#8: #WEAREALLINTHISTOGETHER
Toate organizațiile au făcut, în această perioadă, ce au știut mai bine. Băncile și companiile mari au donat, fabricile de textile s-au orientat către manufacturarea echipamentelor de protecție, lanțurile hoteliere și-au pus la dispoziție spațiile pentru carantinarea celor cărora li se impuneau aceste măsuri.
Și asta am făcut și noi: am pus gratuit la dispoziția business-urilor cea mai importantă resursă a noastră, datele, prin Upswing COVID-19 Trends. A fost modalitatea noastră de a ne pune amprenta în piață și în industrie, folosindu-ne de resursele proprii.
Lecții învățate
”Never let a good crisis go to waste” - poate că a devenit clișeu, dar, Winston Churchill avea dreptate. Lecție învățată. Pe lângă faptul că acum știm că momentele dificile pot fi fructificate, prin inovație și bune practici, ne-am mai însușit câteva lecții:
Totul devine mai clar prin lentila unei crize
Atunci când lucrurile decurg normal, rămâne suficient loc pentru confuzii. În perioadele de incertitudine, însă, prioritățile se evidențiază și ”balastul” e mai ușor de înlăturat.
Să exemplificăm:
- O criză poate scoate la iveală proiecte neprofitabile și influența decizii asupra renunțării la acestea.
- În același context, nevoia reconversiei unui departament sau a câtorva roluri dintr-o echipă se va contura natural, pe măsură ce prioritățile devin tot mai vizibile. În oglindă, asta poate însemna investirea resurselor umane și nu numai în proiectele promițătoare.
- Cheltuielile nenecesare devin mai clare în astfel de circumstanțe și pot fi reduse. La fel cum bugetele de marketing pot fi optimizate, în direcția celor care aduc rezultatele dorite.
Nu există instrucțiuni general valabile pentru managementul optim al crizelor
Ce a funcționat pentru noi poate funcționa sau nu pentru alte companii. Însă, avem și un adevăr universal valabil: pentru a supraviețui unei crize, e important să uiți ce faci și să te lași definit, ca business, de cine ești.
Pentru noi, o definiție arată așa: Upswing există pentru a le oferi businessurilor care contează cele mai eficiente și sustenabile strategii de marketing digital.
Ghidați de asta, am putut lua decizia de a ne completa canalele de SEO și content cu beneficiile push marketingului. Adoptarea unui rol mai degrabă consultativ a venit natural, pe măsură ce am demonstrat că strategiile noastre sunt performante, chiar și într-un context vitreg.
Ai grijă de oameni și ei vor avea grijă de businessul tău
Credem cu tărie că fericirea clienților noștri e proporțională cu a echipei. Si că satisfacția oamenilor din Upswing vine din autonomie, recunoaștere, leadership, viziune, sentiment de apartenență și capacitate de a ține pasul cu vremurile. Altfel spus, cultura noastră organizațională gravitează în jurul acestor valori, pe care le practicăm 24/7.
Concentrează-ți eforturile într-o singură direcție și asigură-te că întreaga echipă acționează
O criză poate constrânge un business să-și direcționeze eforturile către îndeplinirea unui singur obiectiv. Din păcate, business as usual poate suprapune mai multe straturi de priorități, făcându-le să își piardă tocmai acest statut. Iar asta consumă timp și resurse importante, fără a aduce, în schimb, rezultate.
Imaginează-ți o echipă de pompieri, în plină acțiune. Toți cei prezenți au un singur obiectiv: să stingă focul. Nu există dezbateri privind modul de acțiune, nu există timpi de așteptare, nu există îndoieli: toți sunt aliniați și au un scop comun și o energie incredibilă pentru a-l atinge.
Dacă businessul pe care îl ai în grijă ar putea avea o singură realizare în următoarele 3 luni, care ar trebui să fie aceea?
Ce ar trebui să fie valid, peste 3 luni, pentru ca tu să poți spune despre businessul de care te ocupi că a avut o perioadă bună? Odată ce găsești răspunsul, vei avea un obiectiv tematic și, implicit, un focus mai clar.
Nu am fost feriți de aceste false priorități, dar, odată ce am înțeles ce avem de făcut, am dat startul unui șir de realizări impresionante. Nu ne-am fi putut imagina construirea atât de rapidă a unui super-tool, la fel cum nu am dus anterior la bun sfârșit sarcina de a reface website-ul. Nu ne-am fi schimbat complet metodologiile de lucru și, poate, nu am fi ajuns în top 8 cele mai bune agenții mari din lume.
Confruntarea propriilor provocări s-a dovedit a fi doar un pretext pentru dezvoltarea unor instrumente utile la scară largă, pentru întreaga industrie de search, prin perfecționarea și completarea serviciilor pe care deja le ofeream dar și printr-o repoziționare într-o zonă blue ocean.
Încă de când ne-am început activitatea, cu 13 ani în urmă, strategiile noastre au fost apreciate ca reper de brandurile dornice de performanță în motoarele de căutare. De la aplicația SEOmonitor, până la borna din prezent, Upswing COVID-19 Trends, am căutat mereu soluții susținute de date. Și le-am oferit, prin produse și metodologii, întregii lumi. Iar nominalizarea printre cele mai bune 8 agenții SEO din lume ne vine ca o recunoaștere pentru tot.
Upswing este prima agenție specializată de SEO și content marketing din România, care a lansat în 2013 aplicația SEOmonitor, folosită de sute de agenții de SEO și branduri din România și din lume.
Comentarii