Am trecut și trecem printr-o perioadă în care reevaluăm totul și ne schimbăm obiceiurile, spune Ileana Pește, Social Media Manager The Good Company. În ceea ce privește brandurile, consumatorii și relația dintre ei, lucrurile au trecut,de asemenea, prin mai multe etape. Din partea companiilor, o comunicare eficientăcu grijă mare pentru buget. Iar din partea publicului, cu cât oamenii sunt mai bombardați de mesaje de la branduri, cu atât sunt mai reticenți să interacționeze și mai critice. La mijlocul distanței, oamenii din echipele de social media.
A sporit grija pe care brandurile o acordă comunicării din toate punctele de vedere: mesaj, vizual, text, topică etc. Este foarte important ca nimic din comunicarea ta să nu dea prilejul unor comentarii negative sau să deschidă o polemică. Este responsabilitatea oamenilor de social media să facă recomandări constante clienților, pentru că sunt cei mai aproape de subiect.
Vorbim cu Ileana Pește în rândurile de mai jos despre cum se gestionează pandemia pe Facebook, care sunt bulele lui 2020, cum au evoluat canalele de comunicare și înțelegerea clienților vizavi de ele, trenduri, ură, responsabilitate, fake news și teorii ale conspirației.
Bio pe scurt
Salut! Sunt Ileana, am 29 de ani, sunt Social Media Manager în agenția The Good Company și nu imi imaginez că aș putea să fac altceva zi de zi. Am studiat Relații Internaționale și Studii Politice în Portsmouth, UK. M-am întors în țară și mi-am luat primul job full time- Executive Assistant pentru un director de vânzări din FMCG.
Pentru ca șeful meu era un tip extraordinar, m-a încurajat să mă plimb printre departamente, să îmi dau seama ce vreau să fac pe viitor- marcom. Lucrurile s-au întâmplat destul de rapid și, la mai puțin de un an de când mă angajasem ca asistentă personală, s-a deschis o poziție de Junior pe unul dintre brandurile companiei.
Mi-am dat seama în scurt timp, însă, că nu eram făcută pentru un job de marketing într-o companie mare. Îmi plăcea domeniul, însă trebuia să schimb baricadele. Așa că mi-am luat inima în dinți și am plecat în agenție. Aici am bâjbâit, din nou, un an și ceva până să îmi dau seama că îmi place social media și că mă și pricep la asta.
Cum s-a schimbat perspectiva
La început aveam o viziune simplistă asupra segmentului. Înainte șă fac propriu-zis asta, aveam impresia că o poate face oricine- compui niște texte, le potrivești cu niște vizualuri și gata, ce mare lucru? Mi-am dat seama, în timp, că totul se “duce” în social media, așa că ai nevoie de multă strategie ca să ai o comunicare coerentă. Ai nevoie de planificare strategică 360 pentru a te asigura că ai un fir roșu și o comunicare credibilă.
Nu știu dacă am avut neaparat așteptări sau prejudecăți foarte bine conturate, având în vedere că am fost autodidactă și am învățat totul făcând, nimerind și greșind.
Surprize
Că oamenii sunt foarte dornici să socializeze, să își exprime părerile și că poți fi taxat foarte ușor de audiența ta dacă ești pe lângă. Că trebuie să analizezi totul critic și că e foarte important să cunoști bine ce comunici, de ce comunici și cum trebuie să faci asta, astfel încât să te remarci în mulțime. Nimic nu poate fi întâmplător sau făcut doar pe jumătate.
Cum înveți și te pregătești în acest domeniu
Așa cum ziceam mai sus, sunt autodidact. Nu aș ști să recomand literatură bună pentru acest domeniu, pentru că nu am reușit până acum să citesc până la capat nicio carte care promitea să mă învețe cum să fiu cel mai bun om de social media. În schimb, am diverse abonamente la platforme care îmi trimit articole scurte, periodic, și citesc ce mi se pare interesant. Mai urmăresc diferite branduri sau pagini a căror comunicare îmi place și incerc să analizez ce fac corect.
Am 3 reguli care rar dau greș:
1. Gândește critic- dă cu ideea sau cu planul ăla de toți pereții, dacă la sfârșit stă în picioare, ești pe drumul cel bun;
2. Învață cât de multe poți, învață constant despre brandul pentru care faci comunicare;
3. Ascultă comunitatea/ audiența către care comunici și ieși din bula ta- tu și prietenii tăi nu sunteți neaparat targetul brandului pentru care faci comunicare.
Cum ții pasul cu tot ce se întâmplă pe internet
Nu țin pasul cu tot ce se întâmplă în social media, ar fi ca și cum aș încerca să fac ocolul pământului în fiecare zi- foarte obositor, dacă nu imposibil. Încerc să tin pasul cu ce are legătură sau ar putea să aibă legătură cu zonele de comunicare ale clienților și mă mai informez pasiv din lucrurile pe care mi le trimit oamenii din jur zilnic. Avem în agenție câteva canale de socializare unde toți colegii postează chesiile interesante peste care dau în timpul zilei.
Nu știu dacă e atât de important să fii la curent cu absolut tot ce circulă în social media. Cred că e mai important să poți să filtrezi tot acest flux de informații și să îți iei ce e relevant pentru tine.
Ce nu știe lumea despre oamenii de social media
Dacă urmez modelul din mema, ai mei nu cred că înțeleg ce fac mai exact, pentru că nu e o ocupație clasică, foarte bine definită. Prietenii, probabil, cred că stau toata ziua și fac texte. Pe lângă toate acestea, eu cred ca mai fac și strategie, proiecte speciale, content și influencer marketing relevante, aliniez campaniile social media la comunicarea de brand etc.
Efectele pandemiei
Odată cu pandemia, comunicarea din social media s-a intensificat. Toată comunicarea din offline s-a mutat, practic, în online și, preponderent, în social media pentru că e foarte ofertant din punct de vedere al tacticilor. Am observat o intensificare pe segmente care au fost nevoite să se mute peste noapte din offline în online.
La clienți s-a văzut în timp nevoia de a avea o comunicare eficientă, relevantă, cu grijă mare pentru buget. Ne-am trezit cu toții într-o situație controversată: comunicarea în social media s-a intensificat, evenimentele din offline s-au mutat în online, nevoia de proiecte speciale a crescut, însă bugetele au stat “cu sufletul la gură”.
Învățături
Cred că în primul rând am învățat că suntem parte dintr-o echipă, nu doar client și furnizor de servicii. Am învățat să ne înțelegem mai bine frustrările și nevoile, că atitudinea potrivită rezolvă 99% din probleme.
Am învățat să acordăm mai multă atenție lucrurilor mici, pe care le treceam cu vederea în trecut și am învățat, deopotrivă, că soluțiile simple și o comunicare curată fac, câteodată, mai mult bine decât un buget imens. Vorbind de practică, un lucru pe care l-am învățat, atât noi cât și clienții, a fost să facem webinarii cum trebuie
Consumatorii & noile obiceiuri
Cred că am trecut și trecem printr-o perioadă în care reevaluăm totul și ne schimbăm obiceiurile. Inevitabil, schimbările s-au produs și în social media. Cu cât sunt mai bombardați de mesaje de la branduri, cu atât sunt mai reticenți să interacționeze sau mai critici.
Bulele online ale lui 2020
Nu stiu dacă 2020 are neapărat niște bule. Aș merge pe ideea unor curente sau hot topics la care reacționează foarte mulți oameni în ultimul timp, indiferent de poziția pe care o adoptă. Ce m-a surprins plăcut a fost faptul că Facebook a devenit, mai mult ca niciodată, un mediu de coordonare a acțiunilor sociale și caritabile, iar în ultimele luni a fost o adevărată desfășurare de forțe.
Mai mult de atât, fără nicio legătură aparentă cu pandemia, social media a devenit un mediu în care se taxează foarte dur derapajele persoanelor publice, iar amploarea pe care o iau anumite incidente le atrage atenția și autorităților.
Canalele de comunicare
Facebook și Instagram au rămas, cel puțin pentru clienții noștri, platformele principale. Aici nu s-a schimbat neaparat frecvența, ci specificul comunicării.
Clienții s-au orientat mai mult către video, evenimente live, webinarii și tot felul de activități care să atragă o interacțiune active cu brandul.
Twitter rămâne un canal care nu a prin foarte bine în România, iar comunicarea rămâne, pentru multe branduri, sporadică aici. Tik Tok, în schimb, devine marea dilemă pentru branduri în 2020. Multe branduri nu prea știu cum să abordeze acest tip de content/comunicare sau au un tone of voice mult prea serios.
Facebook- One flew over the cuckoo’s nest
Instagram- La dolce vita
Tik tok- Whatever works
Youtube- The Good, the Bad and the Ugly
Twitter- Lost in translation
Trenduri 2020
Pe primul loc, de departe din păcate, sunt teoriile conspiratiei. Deja devine tragicomică creativitatea oamenilor când vine vorba asta. Apoi sunt implicările în cauze sociale, poziționarea față de subiecte controversate etc.
A sporit grija pe care brandurile o acordă comunicării din toate punctele de vedere: mesaj, vizual, text, topică etc. Este foarte important ca nimic din comunicarea ta să nu dea prilejul unor comentarii negative sau să deschidă o polemică. Este responsabilitatea oamenilor de social media să facă recomandări constante clienților, pentru că sunt cei mai aproape de subiect.
Subiecte sensibile
Cele mai sensibile subiecte care au dominat social media in 2020 au fost COVID-19, 5G și Colo, cel mai probabil. Majoritatea brandurilor au fost poate prea deschise în a aborda aceste subiecte, din dorința de a nu rata un val de comunicare. Însă, cum ziceam, comunitatea taxează dur astfel de derapaje, iar imaginea multor branduri a avut de suferit. Cum e limbajul din social media in 2020? Care e diferenta fata de limbajul obisnuit? Cum l-ai descrie?
E un limbaj foarte precaut. Se acordă multă atenție mesajelor pe care le transmiți, asocierile pe care le faci. Ca o paralelă, masca s-a preluat și virtual, la nivel de limbaj în social media.
Noul limbaj: meme și gif-uri
Nu cred că e ceva rău în asta. Cred că oamenii folosesc acest metalimbaj din motive diferite, printre care nevoia de a economisi timp când vrem să comunicăm rapid sau incapacitatea de a exprima în cuvinte anumite lucruri și, printre cele mai importante aspecte, universalitatea și caracterul ludic. Cred că avem mare nevoie să râdem în această perioadă.
Ghid de supraviețuire al omului de social media
Gândește critic și argumentat
Fii la curent cu ce se întâmplă în jurul tău, dar nu te pierde în detalii
Ieși din turmă, dar nu înota prea mult împotriva curentului- devine obositor
Strategia, firul roșu și coerența în comunicare sunt, de cele mai multe ori, mai importante decât creativitatea.