Micul mare picnic cu scurtmetraje. Sabina Baciu: Artele și cultura vor fi mereu acolo să ne ofere chei de acces în universuri creative alternative

Micul mare picnic cu scurtmetraje. Sabina Baciu: Artele și cultura vor fi mereu acolo să ne ofere chei de acces în universuri creative alternative

Așa cum știm deja, evenimentele cu care obișnuiam să marcăm vara sunt acum la testul supraviețuirii. Unele s-au amânat pentru la anul sau pe termen nedefinit, altele s-au transformat în ediții de pandemie. Am avut balconiada la Street Delivery, Tudor Giurgiu a anunțat un Tiff-boutique pentru la toamnă, iar în weekendul acesta va avea loc o ediție de balcon a picnicului cu scurtmetraje. Marele Picnic a devenit Micul Picnic ShortsUP, o ediție mai mică, online, pentru toate categoriile și genurile de public. Sâmbătă, 25 iulie, de la ora 21:30, vor putea fi vizionate 2h30 de scurtmetraje, pe platforma de streaming TIFF Unlimited. Iar picnicul, care altă dată avea loc Mogoșoaia, împreună cu mulți alți oameni, poate fi luat, de data asta, pe balcon sau în grădină. 

La urma urmei, în afara ecranelor spectaculoase de proiecție, activităților mișto și activărilor de brand - Marele Picnic ShortsUP este despre bucuria de a urmări o selecție de scurtmetraje faine alături de prieteni.

Așa că am decis să testăm o variantă de eveniment în care noi ne ocupăm de ce știm mai bine - selecție de scurtmetraje, iar tu te ocupi să îți organizezi micul tău picnic: în parc, pe canapea, pe balcon sau în curte pe proiector, spune Sabina Baciu, manager proiect

Tema selecției de anul acesta e relația cu cei mai apropiați, dar și relația cu noi înșine. După o perioadă în care cu toții ne-am testat relațiile cu celălalt, e binevenit să ne uităm puțin “în oglindă” cu umor și detașare, crede Alexandra Safriuc, curator filme ShortsUP. În rândurile de mai jos, vorbim cu Alexandra și Sabina despre cum au adaptat evenimentul la pandemie, ce se întâmplă în zona culturală în acest moment, care sunt efectele crizei în relația publicului cu arta. 

 

Impresii & concluzii din pandemie

Sabina: Starea de izolare a venit cu un carusel de emoții - în special de incertitudine, vulnerabilitate și teamă pentru viitor. Îmi dau seama că fac parte din cei super norocoși care nu au ajuns în spital și nici nu au pierdut toate sursele de venit, însă mă gândesc cu îngrijorare la categoriile vulnerabile din societate.

Mi-am dat seama cât de importantă e comunitatea de susținere din jurul tău și cât de mult bine poate face un party pe zoom cu prietenii sau un telefon cu ai tăi. Cel mai mult mi-au lipsit întâlnirile cu oamenii mei și odată ce am început să ies din casă am redescoperit bucuria de a sta ore întregi la povești în parc, pe o păturică. 

Concluziile: less stuff, more quality connections.

 

Efectele din zona culturală

Sabina: Toți managerii și producătorii culturali, artiștii și echipele tehnice au fost completat blocați în această criză. Pentru cine nu lucrează la stat și nu are salariu cu contract de muncă asta înseamnă că nu mai sunt evenimente și proiecte - nu mai sunt contracte de prestări servicii, contracte civile, contracte de drepturi autor, nu mai sunt facturi tăiate, nu mai este nicio perspectivă pentru a-ți câștiga existența. Nu este clar nici până acum când vom putea să reluăm activitatea în siguranță așa că la nivel psihic această incertitudine trebuie gestionată cu multă grijă și încredere că totul va fi bine - până la urmă. 

Sectorul cultural este un sector extrem de vulnerabil și din păcate nu era pregătit pentru un astfel de șoc - în special actorii mici și mijlocii, fără rezerve financiare puse deoparte. Au existat o serie de facilități acordate operatorilor culturali - de la șomajul tehnic la indemnizațiile pentru drepturile de autor - și cu toate bâlbele și problemele la implementare intenții bune au existat. A lipsit comunicarea constantă și coerentă precum și ocazia de a implementa reforme extrem de necesare în sectorul public - de la finanțări pentru proiecte culturale exclusiv online unde trebuiau depuse dosare fizice la instituții publice cu zeci de angajați care au făcut mult zgomot pentru nimic sau au tăcut mâlc.  

Sunt convinsă că orice soluție trebuie să înceapă cu un dialog sincer cu toți stakeholderii implicați și cu un plan de acțiuni pe termen scurt, mediu și lung - în afară de întâlniri punctuale la nivel central nu au existat alte inițiative de care eu să fi auzit. În plus, administrația locală, cel puțin din București, a ignorat complet subiectul operatorilor culturali. Am înțeles că dna. Firea dorea să redeschidă teatrele, dar… atât. 

 

Impactul crizei asupra proiectelor 

Sabina: La începutul pandemiei aveam deja planul de implementare pentru Marele Picnic ShortsUP ce urma să aibă loc la Domeniul Mogoșoaia, Noaptea Lungă a Filmelor Scurte și un alt proiect co-finanțat de AFCN ce abordează istoria scurtmetrajului românesc prin intermediul noilor tehnologii.

Evident că am pus pe hold toate planurile, de altfel aproape toți sponsorii s-au retras din proiecte. Așa că deși teoretic Marele Picnic ShortsUP ar fi fost un proiect ce s-ar fi putut implementa în condițiile actuale de restricții - distanțare socială, aer liber etc. din păcate nu am avut suficiente resurse pentru implementare. Ar fi ajutat granturi de la administrația locală pentru adaptarea evenimentelor culturale în noile condiții? Cu siguranță! 

 

Cum ați regândit Micul Picnic ShortsUP

Sabina: După ce ne-a fost clar că nu avem cum să organizăm Marele Picnic conform planurilor inițiale, ne-am gândit destul de mult dacă să continuăm într-un fel sau altul tradiția picnicului cinematografic ShortsUP.

Am continuat parteneriatul cu un singur sponsor din 10 și am hotărât - pentru bucuria noastră și a publicului ShortsUP - să testăm o ediție de buzunar a festivalului.

La urma urmei, în afara ecranelor spectaculoase de proiecție, activităților mișto și activărilor de brand - Marele Picnic ShortsUP este despre bucuria de a urmări o selecție de scurtmetraje faine alături de prieteni. Așa că am decis să testăm o variantă de eveniment în care noi ne ocupăm de ce știm mai bine - selecție de scurtmetraje iar tu te ocupi să îți organizezi micul tău picnic: în parc, pe canapea, pe balcon sau în curte pe proiector. Tu alegi cum și cu cine să împarți micul picnic ShortsUP de anul acesta.

 

Selecția

Alexandra: Filmele din selecția de anul acesta au o temă comună și anume relația cu cei mai apropiați nouă și, implicit, relația cu noi înșine. După o perioadă în care cu toții ne-am testat relațiile cu celălalt - cred că e binevenit să ne uităm puțin “în oglindă” cu umor și detașare.

ShortsUP și-a propus din totdeauna să aducă în fața publicului larg scurtmetraje care aveau deja în palmares un premiu acordat de un juriu specializat și să provoace spectatorii să își asume la rândul lor rolul de juriu, încercând astfel să încurajăm vizionarea activă și critică.

Anul acesta, majoritatea scurtmetrajelor incluse în selecția competitivă ShortsUP Audience Award sunt premiate la festivaluri internaționale de film, însă am renunțat la acest criteriu de selecție pentru că multe dintre scurtmetrajele recente - evident - nu au avut parte de un circuit festivalier la fel de bogat ca înainte. Ne bucurăm însă că am reușit să păstrăm un premiu în bani (500 E) pe care îl vom oferi scurtmetrajului ales de juriul nostru - publicul larg.

 

Schimbări în relația dintre public și artă

Alexandra: Dacă vorbim despre scurtmetraj - în această perioadă au apărut multe home made shorts, realizate cu mijloace pe care fiecare le avea acasă. Presupun că acesta va fi, să zicem, un gen de scurtmetraj specific acestei perioade.

Pe de altă parte, mulți creatori au ales să lanseze scurtmetrajele online mai devreme decât în anii trecuți și va fi interesat să analizăm cum a schimbat asta viața scurtmetrajului. Sper că perioada aceasta ne va face să înțelegem, atât pe creatori, cât și pe cei din public, că vizionarea filmelor online, acasă, este total diferită de vizionarea colectivă, la cinema, sau într-un cadru organizat, fiecare tip de vizionare aducând valoare lui adăugată. 

 

Cu ce speri să rămână oamenii după pandemie

Sabina: Mie mi-e clar că nu avem cum să ne întoarcem la starea pre-pandemie. Așa că sper ca la nivel de societate să ne adaptăm la comportamente și politici publice care să ne pregătească pentru următoarele crize la nivel global: schimbările climatice, imigrația în masă, inechitățile în creștere galopantă.

La nivel individual îmi doresc ca oamenii să rămână mai empatici și conectați cu membrii comunității din care fac parte. Iar artele și cultura vor fi mereu acolo să ne ofere chei de acces în universuri creative alternative.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related