Nevoia de evaluare a modului in care spatiile office sau comerciale pot deveni mai sigure sanitar, pentru persoanele care le frecventeaza, a devenit prioritara. Sebastian Mindroiu, Picktwo Studio, spune ca deocamdata nu sunt modificari spatiale majore ale restaurantelor si birourilor, dar noile comenzi implica deja un numar mai mic de mese sau desk-uri. Practic, se intra intr-o noua etapa numita ”low-interaction economy”, in care se asteapta solutii tehnologice de scurta sau lunga durata, in cea de-a doua categorie amintind de masini automate pe care Uber le testeaza de cativa ani, sau livrari cu drone.
”Inca de la inceputul crizei ne-am dat seama ca noi, designerii si arhitectii, suntem printre profesiile responsabile de a genera solutii, asa ca in cadrul echipei Picktwo Studio ne-am asumat acest task si propunem solutii pentru noua lume.”
In acelasi timp, Sebastian crede ca ”trebuie sa alocam timp online si pentru discutii si povesti personale, iar asta va da o masura a umanitatii noastre”. Iar multe dintre ele vor fi tinute din casele noastre, asa ca suntem cumva responsabili sa optimizam design-ul. Solutiile ar fi sa renuntam la obiecte cumparate din impuls sau nefolosite si sa ne asiguram ca este suficienta lumina in camerele de lucru (noile birouri). Vorbim, in continuare despre numarul de lumeni recomandati, despre reducerea celor 5 simturi la doar 2 (vaz si auz) si despre ponderea design vs functionalitate.
Noile provocari
Toate “programele arhitecturale”, asa cum le numim noi, vor suferi modificari. Pentru rezidential aceste modificari vor veni, pe termen lung, sub forma unor camere in plus, destinate lucrului de acasa.
Pentru spatiile publice cele mai mari provocari sunt cele date de grupurile mari de oameni. Spatiile in care se afla multe persoane in acelasi timp sunt si vor fi cele mai afectate. Siguranta grupurilor de oameni e greu de realizat, iar cu cat grupurile petrec mai mult timp impreuna, cu atat e mai dificil sa limitezi interactiunea.
Pentru birouri se va vedea o scadere a densitatii numarului de persoane pe metru patrat, vor fi spatii mai generoase atat din ratiuni de distantare fizica, dar si pentru ca multi oameni vor lucra de acasa. Asta se va traduce in spatii inchiriate cu suprafete mai mici. Fluctuatia de personal va fi si ea mai mare - vor fi zile in care toti angajatii vin la birou, si zile in care vin doar 20-30%. Pentru a putea acomoda zilele in care multi oamenii vor fi in birou, companiile vor putea sa inchirieze “la ora” sali de sedinte si spatii de birouri ce vor fi amenajate neutru si administrate de proprietarii cladirilor. Se extinde astfel conceptul de HUB/co-working. Companiile vor avea o chirie pe un spatiu fix mai mic, si posibilitatea de a inchiria extra zone comune.
HoReCa & retail
Aici nu avem variante de work from home, deoarece restaurantele ofera o experienta sociala si multi-senzoriala: lumina, muzica, cromatica, mirosuri - toate iti dau o serie de emotii si senzatii, ori asta nu se poate replica prin delivery. O optiune in ceea ce priveste reconfigurarea spatiilor interioare este aceea de a separa spatiile foarte mari pe diverse zone de interes. De exemplu o zona de pizzerie / o zona de grill / o zona de paste - construind practic un mic food-court in interiorul fiecarui restaurant mare.
Desigur, sunt disponibile, si vor creste, diverse solutii tehnologice pentru “low-interaction economy”: aplicatii de pe care poti comanda direct, fara sa ai contact cu ospatarul, aplicatii de rezervari care gestioneaza fluxul de clienti, etc.
In segmetul de hotel/turism, se va dezvolta turismul rural, in zone cat mai izolate. Ne uitam aici la pensiuni, dar si resort-uri de glamping sau parcuri de rulote. Pentru hoteluri mari, tot tehnologia ne va salva de focare de infectie, folosind aplicatii de rezervare online, acces in hotel si in camera, check-in si check-out, room service, etc.
In retail avem o intoarcere la producatorii mici. Asociem magazinele mari si lanturile de magazine cu grupurile mari de oameni. Dupa ce ne-am dat seama ca nu avem nevoie de cumparaturi lunare de haine, si nici de reduceri de 75% pentru a fi fericiti, cred ca vom pune pret mai mare pe calitate. Vad o dezvoltare a brandurilor personalizate, care iti ofera un serviciu sau un produs facut pentru tine, si vom asista la o scadere a industrializarii, cel putin in industria fashion.
Normele actuale
Momentan normele sunt destul de simplu de respectat - dezinfectarea suprafetele constant, dupa fiecare utilizare, si distantare de minim 2 metri intre utilizatori, precum si acces la solutii de curatat, dezinfectat, etc. Toti angajatii care sunt in contact cu publicul poarta masca, iar in spatii inchise purtatul mastii de obligatoriu mereu. Eficienta acestor norme nu e inca dovedita, si vom putea vedea in 2-3 luni daca masurile sunt suficiente, sau trebuie extinse. Ce s-ar mai putea face pentru spatiile interioare ar fi purificarea aerului prin ventilare, folosind filtre cu substante virucide. Desigur, toate astea se traduc in costuri pentru operatori.
Schimbarile de design
Momentan nu stim (nici noi, nici autoritatile, nici operatorii), cat de mult va tine aceasta situatie. De aceea schimbarile in design vor tine pasul cu evolutia crizei sanitare. Ma astept sa fie o perioada foarte dinamica din acest punct de vedere.
Legat de flow-ul sociologic pe care il aduc aceste schimbari fizice - va scadea interactiunea de calitate intre oameni. Inainte de COVID-19 experimentam lumea cu ajutorul tuturor simturilor. Acum ne-am mutat online, si din 5 simturi folosim doar 2 (vizual si auditiv), si asta doar prin intermediul aplicatiilor de conferinte care ne limiteaza partial.
Pe segmetul office, iti va fi greu sa construiesti o relatie cu colegii de birou. Echipele nu se vor mai cunoaste la nivel personal, pentru ca toate discutiile online sunt despre ce avem de facut/livrat. Trebuie sa alocam timp online si pentru discutii si povesti personale, iar asta va da o masura a umanitatii noastre, ajutandu-ne sa vedem si experientele colegilor in aceasta perioada.
Lipsa spatiilor din Horeca unde socializam si ne intalneam cu prietenii sau sarbatoaream zile de nastere este si ea extrem de greu de suportat dpdv al vietii sociale. Desigur, vom comanda mancare online, dar nu doar despre asta e Horeca. Cred ca ne vom forma prieteni si conexiuni noi foarte greu, pentru ca “palnia” in care bagam oamenii noi cu care interactionam s-a micsorat, si asta va reduce si posibilitatea de a genera retalii de calitate pe termen lung.
Functionalitate si design
Principiul pe care Picktwo il foloseste in design este “forms follows functions”, un principiu al arhitecturii moderniste din sec. XX. Inainte, foloseam acest principiu tocmai pentru a avea o optimizare a planurilor de sala de mese, bucatarii sau birouri. Apoi, dupa ce obtineam planul, adaugam detalii frumoase de care vorbeam mai sus. Cred ca procentul era 60-40%, in favoarea functionalitatii, iar principalele decizii de design le luam astfel incat spatiile sa fie functionale.
Probabil ca acum mergem spre 75-25%, justificand deciziile de design in primul rand pe siguranta clientilor si respectarea normelor impuse.
Costuri
In ceea ce priveste impactul costurilor, aceasta e foarte mare, daca vrei sa realizezi un spatiu rezistent COVID. Inseamna distante mari intre mese sau birouri, inseamna paravane despartitoare intre grupuri, fluxuri separate de acces in spatiu si in zonele comune (acces in cladiri, lifturi, toalete, cafeteria), etc, si toate astea cu un numar de clienti si utilizatori redus cu minim 50% fata de ceea ce are toate lumea in bugetele anului 2020.
Solutii
Solutiile tehnologice sunt mai usor si rapid de implementat, decat cele fizice. De exemplu suntem implicati in dezvoltarea aplicatiei de rezervari Restograf. Solutia te ajuta, in calitate de operator de restaurant, sa maximizezi numarul de clienti intr-o zi, deoarece stii exact ce intervale orare ai libere si ce mese sunt disponibile. In plus, ai un tracking al tuturor clientilor, lucru cerut obligatoriu de autoritati.
O solutie similara se poate implementa si pentru rezervarea unui birou intr-o companie cu 3-400 de angajati. In felul asta fiecare angajat poate vedea ce birouri sunt disponibile, isi poate alege spatiul lui, iar angajatorul va masura gradul de incarcare. Totodata, se pot rezerva spatii de sedinte/sali de meeting, etc.
Noi lucram la solutii targetate pe diverse industrii. Am ales sa incepem cu o farmacie, pentru ca avem 8000 de unitati in Romania, toate de importanta vitala in perioada urmatoare, si ne gandeam sa vedem cum se poate dezvolta un spatiu rezistent la COVID.
Am schimbat forma rafturilor, am realizat un fel de alveole de compartimentare in care intra o singura persoana. Am creeat si un spatiu tampon la intrarea in farmacie, cum sunt zonele de ATM de la ING, de unde iti poti ridica din tonomate produse ce nu necesita reteta, sau poti ridica din zona de pick-ul produsele pregatite de farmacist.
Desigur, legislatia nu permite acum asta, dar daca s-ar creea un sistem centralizat in care pacientii isi pot incarca reteta si farmacistul le prepara comanda, am avea o transparenta si gestiune a fluxului de medicamente la nivel national. In plus, folosind un pick-up point cum e EasyBox Emag, poti vedea cine a luat comanda, cand a luat-o, cand a plasat urmatoarea comanda, etc.
Rolul tehnologiei
Aici cred ca vorbim de 2 tipuri de tehnologii disponibile: termen scurt si termen lung. Pe termen scurt sunt cele de care vorbeam mai sus - rezervari, comenzi online, lectii de fitness pe Youtube, etc.
Pe termen lung, daca nu avem vaccin sau remediu in urmatorul an, industriile care acum sunt “on-hold” se vor schimba fundamental. Industria de evenimente are 0 incasari in 2020. Niciunul din marile concerte, festivaluri, conferinte, targuri nu s-a mai tinut. Probabil 99% din organizatori se asteapta la o revenire din 2021, pastrand acelasi model de business. In absenta unui vaccin implementat la scara mondiala in acest an, aceste industrii vor disparea, in formatul pe care il stim. Asta nu inseamna ca dispar nevoile publicului, dar raspunsuri la aceste nevoi vor veni din zona tehnologica.
Spre exemplu, ma astept ca multe concerte sa se tina in VR, si sa le poti vedea de acasa cu un headset. Avem deja un prim experiment aici - concertul Travis Scott pe platforma Fortnite. Am vazut ca evenimentul Brand Minds se muta in digital complet. Desi nu este acelasi tip de experienta, e o directie buna de urmat. Daca vor reusi sa implementeze si transmisiune online cu camere 360 grade, va fi excellent.
In ceea ce priveste restul tehnologiilor promise (masini fara sofer, livrare cu drone), perioada asta va accelera dezvoltarea lor. Am vazut un raport Fan Courier care arata cresteri de 38% a livrarilor in aceasta perioada. Cand vor dori sa optimizeze costurile, se vor uita si la sisteme de drone pentru asta.
Acelasi lucru si cu privire la masinile autonome pe care Uber le testeaza de 2-3 ani. Ce este mai interesant este faptul ca aceasta criza va forta guvernele si autoritatile sa sprijine initiativele private avangardiste, pentru ca solutiile vor veni cu precadere din mediul privat.
Design thinking-ul
Procesul de design thinking este extrem de util acum, pentru ca el pleaca de la identificarea unei probleme si propunerea de multiple solutii pentru ea, precum si testare a solutiilor. Cum ultimele 4 luni reprezinta o inlantuire de probleme majore pentru intrega omenire, procesul de design thinking poate fi aplicat la orice scara. Nu va genera toate solutiile bune imediat, insa prin testarea ideilor si intoarcerea mereu la faza de generare creativa cred ca putem gasi raspunsuri la aceasta criza.
Trick-uri pentru home-design
Sunt multe lucruri ce se pot face. Noi am sustinut mereu ca o casa e ceva personal, ca trebuie sa iti placa sa locuiesti in ea, si nu e un simbol de status sau pentru aparitii in reviste.
In acest sens incurajam oamenii sa se uite in casa si sa evalueze ce nu le place - obiecte cumparate din impuls, nefolosite, sau primite. Desigur, avem si sfaturi obiective - de exemplu camerele de lucru (noile birouri) e bine sa fie cat mai luminoase. Daca o camera nu are prea multa lumina, o solutie poate fi sa avem pereti cat mai deschisi la culoare, oglinzi mari sau suprafete lucioase care reflecta lumina, si mobila cat mai putina, pentru a nu avea o senzatie de spatiu incarcat si apasator.
Pe masura ce inaintam spre iarna si ziua se va scurta, conteaza mult iluminatul artificial. La spatiile de birouri noi aveam un standard de 500-700 luxi, ceea ce ar trebui respectat si acasa, altfel camerele de lucru vor deveni obositoare. Exista o specificatie pe fiecare corp de iluminat sau bec - numarul de lumeni. Formula este simpla 1 lux = 1 lumen / metru patrat.
Oricine poate calcula de ce lumina are nevoie intr-o camera. Desigur, e important si de unde vine lumina, si temperatura ei de culoare. De exemplu o temperatura de culoare 4000-4500 grade Kelvin e considerata neutra si optima pentru spatii de lucru. Aceasta temperatura de culoare da o lumina alb-albastruie, care mentine atentia si concentrarea.
Temperaturile de culoare calda, 2700-3000 Kelvin sunt mai apropiate de lumina solara de asfintit, si induc o senzatie de calm si relaxare. Daca scadem sub 300 luxi in camera, incurajam secretia de melatonina in organism, si concentrarea scade dramatic.
Proiecte
Lucram in acest moment la o linie de paravane ce pot fi modulate in functie de nevoile clientilor. Vrem sa fie versatile si ieftine, astfel incat sa le poti adapta pe orice stil de design si spatiu, fie ca e vorba de un loc industrial, fie care e ceva mai cozy/chic.
Paravanele vor fi destinate atat industriei Horeca, cat si spatiilor de birouri si chiar locuintelor private. Vor putea fi customizate pe diverse culori, sau chiar cu print-uri si pattern-uri. Am descoperit in aceasta perioada cat de important este sa ai un fundal bun in timpul video-conferintelor. De multe ori am primit puncte pentru creativitate.
Pe langa paravanul fizic, care va fi baza, sistemul iti da posibilitatea sa adaugi accesorii, cum ar fi corpuri de iluminat sau jardiniere cu plante.
Inca de la inceputul crizei ne-am dat seama ca noi, designerii si arhitectii, suntem printre profesiile responsabile de a genera solutii, asa ca in cadrul echipei Picktwo Studio (Radu Calin, Carmen Orzea, Diana Neamtu, Iuliana Dinca, Alexandra Tornea, Sabina Iancu si Sebastian Mindroiu) ne-am asumat acest task si propunem solutii pentru noua lume.