Studiile economice sau joburile în digital marketing ale Ioanei-Mariei Pasc s-au împărțit de-a lungul anilor între Sibiu, București și Croația. Dar, în final, a ales Sibiul, pentru că s-a simțit legată de această comunitate și a știut că are să-i ofere la rândul ei, multe.
A început cu propria agenție Pineapple Digital, finanțată printr-un program al Universității Lucian Blaga, și a muncit luni de zile pentru deschiderea spațiului de coworking Nook. Numai că lansarea a coincis cu instituirea stării de urgență în România, și planurile ei au fost date peste cap.
”Misiunea Nook mi-a fost clară de la bun început: să fie un loc care să inspire, unde să te simți bine, să poți lucra cu drag, focusat, când și cât ai tu nevoie. Unde să poți organiza mici dezbateri, ateliere, workshop-uri.”
În cele din urmă, la sfârșitul lunii Mai, a deschis spațiul pentru public, ”pe silent mode și în condiții de distanțare socială”. Discutăm în continuare cu Ioana despre motivațiile ei în business, comunitatea de freelanceri din Sibiu și despre cum funcționează spațiul acum.
Drumul către antreprenoriat
Încă de la 23 de ani mă gândeam mereu la idei de afaceri pe care le simțeam ca fiind utile și care ar aduce plus valoare. Spre exemplu, în 2010 am pus bazele unei mici inițiative prin care strângeam comenzi Ikea de la clienții din Sibiu, iar apoi mergeam cu o mașină mare de transport la București să facem cumpărăturile. Noi ne organizam cu transportul, colectarea produselor din magazin, tot, în schimbul unei sume relativ mici din partea clienților, un fel de comision. Pe atunci Ikea nu oferea transport în țară, așa că lucrurile s-au legat foarte rapid - aveam liste de așteptare, era foarte serios totul (sau cel puțin așa părea atunci). Joaca s-a oprit însă când m-a contactat avocatul Ikea București și mi-a spus că ar fi bine să închei micul business pentru că politica lor nu acceptă intermediari. M-am cam speriat :).
Ca să revin, cred că spiritul antreprenorial a locuit mereu în mine, nu a fost o decizie de azi, pe mâine. Cumva ideile veneau înspre mine, unele au zburat mai departe, dar altele au rămas mereu vii, ca un vis la care revii și aștepți doar momentul în care ai curaj să faci primul pas.
Revenirea în Sibiu
Mult timp m-a urmărit întrebarea asta cu reîntoarcerea acasă. Eu sunt născută și crescută în Sibiu și întotdeauna am avut un love-hate relationship cu orașul meu (în ultimii ani, mai mult love decât hate). Deși erau aspecte de care am fost mereu îndrăgostită, de multe ori mă simțeam sufocată și înfrânată - un oraș mic, chiar dacă cu pretenții, oportunități faine pe ici colo și o comunitate strânsă, rămâne un oraș mic și relativ conservator, nu are verva și deschiderea Bucureștiului sau a Clujului. Aș putea spune că decizia de a mă întoarce din Croația (unde am plecat cu o bursă de studiu), apoi din București înapoi acasă a fost mai degrabă circumstanțială: Sibiu trebuia să fie o haltă provizorie până îmi luam zborul din nou înspre capitală (chiar obținusem un job promițător la Centrul de Marketing IBM din București). Am preferat însă să rămân în Sibiu și să mă implic în proiecte care ajutau comunitatea să crească: în 2015 m-am alăturat Fundației Comunitare Sibiu. Mă simțeam revoluționară și plină de energie: voiam să las o amprentă pozitivă asupra comunității în care trăiesc.
Pineapple Digital
Agenția s-a născut foarte natural. Acumulasem deja câțiva ani buni de experiență în digital marketing, și deși aveam un job clasic 9-5, primeam des cereri de a mă implica sau de a coordona partea de marketing/comunicare pentru diverse proiecte (ceea ce am și făcut, pe lângă serviciu). După vreo doi ani de freelancing extra job, mi-am zis că ar fain să pun bazele propriei mele agenții, așa cum o visam: dinamică, creativă, ușor nonconformistă, umană, orientată pe dezvoltarea de conținut relevant, unde să ne jucăm mereu cu mesaje și să experimentăm pe partea de creație.
Ulterior, în 2018 am auzit de programul Start-UP Hub: Laboratorul antreprenorilor, din cadrul programului ”România Start-Up Plus”, implementat în Sibiu de Universitatea ”Lucian Blaga”, în parteneriat cu Konfida. M-am hotărât să aplic cu ideea agenției, așa că am scris planul de afaceri, am aplicat și am câștigat o finanțare de 32.000 de Euro. Astfel, în ianuarie 2019 se năștea oficial Pineapple Digital.
Impactul pandemiei asupra agenției
Nu cred că am gestionat prea bine criza. Proiectele agenției au intrat în standby, din două motive: unu, prioritățile tuturor s-au schimbat, inclusiv ale clienților noștri, iar în al doilea rând ne-am adunat cu greu în primele săptămâni, când plutea doar panică și frică în jur. A fost nevoie să acceptăm că într-un caz de forță majoră (cum a fost pandemia de Covid-19), frica, panica și anxietatea sunt umane și e normal să apară.
Aveam probleme de concentrare, reușeam cu greu să fim eficienți. În plus, în martie toată echipa a fost foarte activ implicată și în lansarea unui spațiu de coworking în Sibiu (cu tot ce înseamnă lansarea unui nou proiect, de la branding, website, materiale publicitare, organizare eveniment etc.), lansare care din păcate a coincis cu declanșarea stării de urgență - au fost o serie de evenimente nefericite care s-au suprapus și au adus cu ele o doză mare de dezamăgiri și incertitudine din toate părțile. Treptat însă, ne-am regrupat și am redefinit priorități și proiecte.
Modul de funcționare
Echipa e mică și majoritatea lucrăm flexibil, de acasă, de la birou, de unde ne simțim mai bine (mai ales psihologic, în situația dată). Am revenit la birou în jurul datei de 20 mai, timid, dar fiind o agenție mică ne adaptăm rapid: ținem ședințele fie pe Zoom, fie la birou când ni se face dor de interacțiune umană face to face. Folosim multe instrumente de comunicare online, chiar și pe cele informale. E eficient așa, știm tot timpul la ce lucrează ceilalți și relația dintre noi se sudează, trece dincolo de colegi de muncă. Importantă e coordonarea și încrederea că ne ținem de ceea ce stabilim împreună.
Ideea unui spațiu de coworking
Ideea s-a conturat cu adevărat acum ceva ani, înainte de Pineapple Digital, când dezvoltam proiecte în regim de freelancing, extra job. Căutam în Sibiu un loc de unde să lucrez când aveam nevoie, dar care să îmi asigure toate dotările unui spațiu de birou, însă o atmosferă mai vibrantă, mai relaxată, cu design interior care să mă inspire, poate și o comunitate de oameni mișto cu care să împărtășesc păreri și proiecte. Am fost foarte dezamăgită însă că nu exista nimic, ajungeam să lucrez tot prin cafenele și să mă rog de proprietari să restarteze router-ul ori de câte ori cădea internetul. Erau multe neajunsuri la munca dintr-o cafenea.
Știam că mai fuseseră inițiative de a deschide spații de coworking în Sibiu, dar toate s-au închis rapid, din mai multe motive dar unul se regăsea constant în toate poveștile: lipsa unei nevoi reale pe plan local (marele alb cu care mă lupt acum). Eu cred însă că lucrurile s-au schimbat mult de atunci, a fi freenlancer în Sibiu nu mai e un lucru chiar neobișnuit.
Comunitatea freelancerilor din Sibiu
Comunitatea freelancerilor din Sibiu e cu siguranță o bulă. Ne cam știm între noi, mai mult sau mai puțin. Când apare câte o față nouă, mă bucur foarte mult. Sunt cam aceeași oameni care se implică și în proiecte mișto pentru comunitate (precum Street Delivery sau FITS), adună fonduri și aleargă la Maratonul Internațional de la Sibiu, fac voluntariat în ONG-uri, participă la hackathoane sau au curajul să înceapă un business riscant de la 0 (dacă nu încep ei, sigur fac parte din echipa din spatele business-ului sau proiectului). E și fain, și frustrant. Fain că această mână de oameni mișcă lucruri în comunitate și vin cu idei îndrăznețe care pot părea uneori chiar irealizabile, frustrant că totuși sunt încă relativ puțini pești de coloratura asta în balta noastră.
Însă un trend pe care l-am sesizat și care mă bucură foarte tare e că tot mai mulți freelanceri și antreprenori la început de drum se mută în Sibiu, atrași de oraș și natura din jurul lui, ceea ce e un mare câștig pentru comunitate.
Caracteristicile Nook
Nook dispune de 82 de mp de spațiu (start small, dream big) și facilități precum: birouri fixe și flexibile, Wifi rapid, printer & scanner, birotică, videoproiector HD, flipchart & whiteboard, bucătărie mobilată și utilată, cafea, ceai & apă din partea noastră, vestiare cu cheie, sistem de securitate și pontaj, acces la o curte comună fermecătoare. Suntem în procesul de construcție al unui phone booth, pentru că îl considerăm esențial într-un spațiu de coworking. De asemenea, găzduim evenimente mici, până în 20 de persoane, și sperăm ca în viitor să găzduim și expoziții de artă.
Nook e la intersecția între un birou corporate (datorită facilităților pe care le punem la dispoziție), o cafenea și acasă. Cel mai mult ne dorim ca treptat să se lege o comunitate de oameni în jurul Nook care să împărtășească resurse, oportunități, proiecte, evenimente - o scenă efervescentă, în continuă creștere și evoluție.
Nu e un proces ușor, sibienii sunt sceptici și rezervați. Trebuie să le câștigi încrederea, să fii acolo și să dai ce ai mai bun, să reziști, să fii vulnerabil, să fii (mai ales) autentic, să treci testul. Un lucru care știu că e minunat la Sibiu e modul în care comunitatea, chiar dacă mică, se strânge în jurul proiectelor faine și le susține puternic, cu toate forțele - fie că e vorba de strângeri de fonduri pentru sistemul sanitar, evenimente sportive filantropice, cafenele, festivaluri sau evenimente locale. Sper că și Nook, în timp, să își câștige ușor, ușor locul în brațele comunității.
Găsirea spațiului
A fost un proces lung și dureros pe alocuri, pentru că s-a întins pe câteva luni de zile și am plecat singură în luptă, fără o echipă în jurul meu, cu un buget relativ mic, doar cu sprijinul celor dragi. Eram în căutarea unui birou pentru Pineapple și voiam să fie un spațiu unde să pot organiza și mici evenimente creative, deci un spațiu mai mare. Atunci s-a făcut click-ul cu visul meu mai vechi și cu frustrarea că Sibiul nu are un spațiu mișto de coworking și mici evenimente. Mi-am zis că poate asta e momentul să las visul să prindă aripi.
Am încercat să încep lucrurile alături de un grup de oameni faini care la rândul lor își doreau să pună bazele unui astfel de spațiu, dar până la urmă lucrurile nu s-au legat, așa că am hotărât să încerc marea cu degetul pe cont propriu.
Mi-am făcut o listă cu cele mai importante atribute ale unui spațiu de coworking și am început vânătoare de posibile locații. Ironia face că apartamentul în care e Nook acum a fost prima opțiune văzută și, deși a fost dragoste la prima vedere, mi se părea ciudat să îl iau direct, fără luptă, fără o cercetare amănunțită e pieței imobiliare. Așa că am mai căutat vreo trei luni - la finalul procesului apartamentul din Victoriei, 22 (primul spațiu văzut), mă aștepta cuminte, nu îl închiriase nimeni. A fost predestinat, îmi spun câteodată.
Am studiat foarte mult nișa de spații de coworking din România, pe multe cred că le știu pe de rost. Am fost și în recunoaștere, am lucrat în câteva spații de coworking importante din București, Berlin & Ubud, să văd atmosfera, facilitățile, modul de organizare.
Echipa
În timp, am trecut de la one-woman-show la o echipă mică, relativ fluidă, pentru care sunt foarte recunoscătoare: alături de mine e ilustratorul și designer-ul grafic foarte talentat al Pineapple Digital, care e trup și suflet om-bun-la-toate și la Nook, Silvia. Nu știu cum aș fi reușit fără ea. Iubitul meu, Alex, e și el parte din echipa extinsă (varianta neoficială) - la nevoie, a devenit meseriaș, montator de mobilă, ajutor de electrician, hamal, confident, mentor.
A fost un proces greu pe care îl asemănam câteodată cu durerile nașterii - râdeam cu o prietenă dragă, Ana, cum ea se pregătea pe atunci să îl nască pe micul David iar eu, la rândul meu (dar având alte suferințe), munceam foarte mult pentru ca Nook să vadă lumina zilei. Fără sprijinul prietenilor apropiați care au crezut în mine, nu știu dacă aș fi reușit.
Impactul stării de urgență pentru Nook
A fost devastator, sinceră să fiu. Munceam deja de 9 luni aproape non-stop pentru ca Nook să devină realitate: am pus la bătaie o mare parte din economiile mele pentru renovarea spațiului, multe ore de muncă, nopți de nesomn. În 20 martie trebuia să aibă loc deschiderea spațiului - plănuiam un vernisaj de artă și ne gândeam deja cum să arate cover-ul de facebook pentru event.
Mai mult decât atât, la început de martie am luat în chirie un al doilea spațiu comercial, la parterul clădirii unde e Nook, care trebuia să fie camera de conferințe și sala de evenimente. L-am renovat, am cumpărat mobilă. Două săptămâni mai târziu, 16 martie îl închideam, fără să-l fi folosit vreodată. Nu am reușit să negociez diminuarea chiriei, iar asta m-a pus în fața unei decizii grele: cea de a tăia un braț pentru a salva restul corpului. Am renunțat la sala de evenimente și am păstrat doar cei 82 mp de spațiu de coworking.
M-am regrupat, am regândit prețurile și abonamentele, am diminuat la jumătate capacitatea spațiului și două luni și cinci zile mai târziu, adică pe 25 mai, am deschis oficial Nook. Pe silent mode și în condiții de distanțare socială.
Deschiderea oficială
Deschiderea a fost mult diferită decât cea la care visam (cu oameni mulți și faini alături, cu prosecco bun, expoziție de artă și discurs cu emoții). Am compus o postare pe pagina de facebook și cam asta a fost. Ne-a fost chiar teamă să facem prea multe valuri, pentru că am preferat să rămânem precauți în condițiile date. Cred că în procesul ăsta m-a ajutat faptul că nu sunt o persoană care plânge prea mult după laptele vărsat - încerc să mă regrupez și să văd cum pot continua în noul context.
Reguli de funcționare
După ridicarea restricțiilor majore de circulație, am revenit la Nook și am făcut noul plan de amenajare. Am scos din birouri, am mutat mobila astfel încât să asigurăm minimum 1.5 m între persoane. Am impus o capacitate maximă de 10 persoane în incinta spațiului, iar oamenii care vor să vină ne scriu în prealabil ca să ne asigurăm că respectăm limita auto-impusă.
Asigurăm dezinfectant, săpun și șervete de hârtie, geamurile stau mai mereu deschise, iar după fiecare persoană care pleacă din spațiu dezinfectăm masa unde a lucrat și echipamentele folosite. Minimum o dată pe zi dezinfectăm clanțele ușilor, mânerele geamurilor, suprafețele des folosite. Sperăm să putem organiza și mici evenimente, dar tot în limita a 10 - 15 persoane. Suntem foarte atenți când vine vorba de a-i proteja pe cei care ne trec pragul la Nook.
Socializarea și conexiunea umană își fac resimțite efectele benefice și de la 1.5 metri distanță. Chiar dacă e mai greu acum cu lucratul tête-à-tête, după atâta stat acasă, între patru pereți, cei care vin la Nook se bucură de schimbarea de mediu, au colegi cu care își beau cafeaua de dimineață, cu care să râdă în pauze sau să ceară feedback pe anumite proiecte. E aproape ca înainte, dar cu precauție.
A fost nevoie de multă comunicare în privința măsurilor pe care le-am luat pentru siguranța membrilor noștri - oamenilor le e frică, așa că e responsabilitatea noastră să fim empatici, să ne facem foarte bine treaba de a implementa măsuri de prevenție și să le facem cunoscute, să venim în întâmpinarea lor. Prioritățile s-au schimbat: firește că ne facem griji financiare, dar am preferat să reducem capacitatea și să micșorăm numărul birourilor de lucru, în favoarea siguranței și a sentimentului de confort.
Planuri
Visul (atât pentru Pineapple Digital, cât și pentru Nook) e să continui să fac totul cu multă dedicare, să îmi pun în mișcare abilitățile dobândite de-a lungul anilor, să sprijin și să inspir.
Pentru Pineapple, lucrurile se așează armonios: crește alături de oameni talentați și pasionați, dar prefer să nu cresc foarte mult echipa inhouse, ci să merg pe varianta de colaboratori externi. Deja se conturează o bază de date foarte valoroasă de videografi, fotografi, ilustratori, designeri grafici, oameni de IT pe care mă pot baza și alături de care pot dezvolta proiectele care vin, în funcție de brief. Ariile specifice din digital pe care ne dorim să devenim cât mai buni sunt branding-ul, content marketing și producția video.
În ceea ce privește Nook, direcția e clară: accentul se pune pe eforturile susținute de a coagula comunitatea locală de creativi, dar și pe dorința de a îmbunătăți constant facilitățile și estetica spațiului.
Mi-aș dori ca pe viitor, dacă se aliniază astrele, să întâlnesc un partener de afaceri alături de care să creștem conceptul: să adaugăm câteva săli de meeting, o sală dedicată pentru evenimente mici și medii (cum era cea la care am renunțat de curând) unde să aibă loc și expoziții de artă și, de ce nu, să aducem alături de noi și comunitatea de makeri din Sibiu (așa cum, spre exemplu, face NOD Makerspace București). Să acaparăm împreună o frumoasă clădire, unde să fie atât spațiu de coworking, evenimente, artă, un studio de yoga, ateliere de lucru, loc de joacă liber și nonconformist pentru cei fără stare și cu multă imaginație. Un bilet de “liber la visare”, cum ar veni.