Din culisele fuziunii Pattern // Mind Treat Studios. ”Am devenit o agenție medie, lean & mean”

Din culisele fuziunii Pattern // Mind Treat Studios. ”Am devenit o agenție medie, lean & mean”
Foto: Ionut Macri

Prima jumătate a lui 2020 a fost ca un accelerator de business, mai ales în ce privește digitalizarea companiilor. A constituit, de asemenea, o ocazie bună de reevaluare a modelelor de business din marcom. Digitalizarea business-urilor a crescut rapid nevoia de a găsi agenții și parteneri de comunicare cu skill-uri variate și sofisticate de comunicare digitală, spun Simona Hâncu și Diana Dragomir, care și-au unit forțele și agențiile. Pattern și Mind Treat Studios au fuzionat recent, combinând astfel deschiderea Mind Treat Studios spre tehnologii de ultimă generație din zona AR, VR, AI, mobile sau face recognition cu expertiza Pattern în servicii de design, audio video & digital marketing și web development. Discuțiile în legătură cu această fuziune au început în 2019, dar contextul pandemiei și ale noilor realități au accelerat acest demers

 Credem că în perioadă următoare acest trend va fi din ce în ce mai vizibil. Pe de o parte o să vedem cum agențiile mari vor încerca să își consolideze rapid capacitatea de răspuns în digital, pe de altă parte vom vedea clienți care vor renunță la advertiserii “clasici” în favoarea unor agenții digitale mult mai mici, mai “lean and mean”

Simona Hâncu, General Manager, și Diana Dragomir, Head of Operations, povestesc în rândurile de mai jos care a fost contextul acestei intersecții, cum e adaptarea la noua situație a pieței și ce urmează pentru echipa unită.

 

Contextul joint-venture-ului

Povestea noastră a început cu ocazia unui parteneriat ocazionat de un pitch internațional, undeva în 2019. A fost un proiect extrem de interesant, din acea perioadă despre care ne amintim vag, numită “normalitate”, în care singura problemă pe care o avea industria de retail era impactul major al digitalizării. 

Răspunsul nostru la acest challenge a fost augmentarea experienței în cazul vizitei la mall, pe de o parte prin transformarea ei într-un spectacol vizual, pe de altă parte prin gamificarea acesteia. Și cum proiectul presupunea atât un model de integrare a tehnologiei AR Magic Leap cât și crearea unei strategii de comunicare digitală pentru lansare, ne-am pus la masa de lucru și am început să ne imaginăm împreună cum ar putea arată retail-ul “brick and mortar” în secolul XXI. Dacă sunteți curioși, găsiți câteva detalii despre propunerea noastră aici.

Sketch pentru un concept de joc virtual de table gigant, bazat pe tehnologie Magic Leap. Proiectat pentru a fi “instalat” într-un atrium de mall în maxim 30 de minute, acesta demonstrează elocvent că în materie de activări, zarurile nu sunt în mod necesar aruncate de BTL-ul clasic.

 

Long story short, am realizat cu această ocazie că avem seturi de skills și competențe complementare și că am putea să replicăm în viitor modelul de lucru experimentat cu această ocazie.

Altfel, e ca în viață – era clar că ne-am plăcut și că există o energie acolo, iar atunci când nimerești în contexte interesante cu oameni pe care îi placi, riști să te îndrăgostești. Cred că asta ni s-a întâmplat și nouă.

Din aproape în aproape am ajuns aici - am început discuțiile despre fuziune la începutul anului și le-am finalizat de curând. Din păcate o să sărim peste luna de miere, că nu putem pleca nicăieri :). Deci nu o să vedeți scena clasică cu mașină vintage pe a cărei lunetă e scris “Just married”, care demarează în trombă, în zgomotul cutiilor goale de conserve legate cu sârmă de bara de protecție.

 

Efectul pandemiei

În linii mari strategia era discutată de dinainte, dar contextul Covid-19 a accelerat mult lucrurile.  

E un model de tranzitivitate. Gândiți-vă că și înainte de pandemie, undeva între 70-92% (în funcție de sursă) dintre companii acceptau că modelul lor de business trebuie digitalizat.

Contextul actual a forțat însă acțiunea, iar digitalizarea business-urilor a crescut rapid nevoia de a găsi agenții și parteneri de comunicare cu skill-uri variate și sofisticate de comunicare digitală.

 Credem că în perioadă următoare acest trend va fi din ce în ce mai vizibil – pe de o parte o să vedem cum agențiile mari vor încerca să își consolideze rapid capacitatea de răspuns în digital, pe de altă parte vom vedea clienți care vor renunță la advertiserii “clasici” în favoarea unor agenții digitale mult mai mici, mai “lean and mean”, ce pot oferi mai mult cost effectiveness, structuri mai suple și competențe digitale superioare.

 

Procesele de funcționare în nouă formulă

Procesul este încă în curs de desfășurare. Modelul de lucru va fi definitivat până la sfârșitul verii, deocamdată sunt niște posturi dublate pentru a accelera cunoașterea clientului și integrarea know-how-ului. Omogenizarea echipei va trebui să mai aștepte relaxarea condițiilor de acces în spațiile fizice.

Planul nostru e, că undeva din septembrie, să ne mutăm într-un spațiu nou, care să permită noii echipe să petreacă timp împreună și să se rodeze. Evident, asta dacă riscurile se reduc și autoritățile ne permit acest lucru.

 

Integrarea echipelor

Echipa va fi una integrată. La finalul procesului, vom avea o structură comună care va îmbina elemente de agenție cu cele de studio de tehnologie. În structura de posturi veți întâlni acronime precum GM, HO, PM digital strategy, PM digital technologies, Account, director de creație, copywriter, art director, UX/UI designer, developers (back-end, web front-end, iOS, Android, Unity and Servers) și testeri.

 Ce vă putem spune e că avem o echipă cu competențe solide. La un capăt al spectrului de specializări poți găsi în această echipă oameni cu 20 de ani de experiență de marketing cum e Simona sau, dacă e să ne mutăm în zonă creativă, senior copywriters cu 20 de ani de comunicare în spate, precum Lucian Urdea.

Așa cum spuneam și mai sus, procesul este afectat și de faptul că lucrăm de acasă. Da, ne lipsesc discuțiile la cafea, comunicarea directă. Clar nu o să vedem idei schițate pe șervețel în cafeteria în perioadă următoare :). Sperăm totuși că asta o să se schimbe în curând.

 

Avantaje

 În primul rând ne dorim o așezare mai aproape de business-ul clientului, nu doar strict de comunicare. Echipa fondatoare are o experiență solidă de marketing, deci înțelege foarte bine nevoile și modul de lucru al clienților – suntem în situația în care putem oferi răspunsuri digitale la nevoi de business ceva mai bine decât o fac alte agenții.

 Apoi, intenționăm să oferim clienților noștri competențe extinse față de “meniul” clasic de agenție. O să vă dau un exemplu: clienții vin la noi cu așteptarea că suntem niște programatori foarte buni pe platforme exotice, cum e de exemplu Magic Leap, dar ce descoperă pe traseu este că suntem mai mult decât capabili să dezvoltăm inclusiv content pentru ele, de la model de gamification, concept de joc până la design de interacțiune, storyline, design de personaje și animații.

Mergând mai departe, vrem să oferim costuri mai mici datorită integrării proceselor de lucru, de la identificarea problemelor, la viziune, strategie, creație, implementare și LiveOps.

Știm, mulți promit acest lucru, și pe alocuri chestia asta a început să nu mai însemne nimic pentru clienți, e ca “team player” în CV, toată lumea o spune și puțini o fac într-adevăr. Dar chiar dacă ar fi să ne uităm la acele companii care fac asta pe bune, aș îndrăzni să spun că foarte puține dintre ele își onorează promisiunea.

 Mai departe vom încerca să cuplăm acest model de eficiență cu un return of investment foarte bun al produsului creativ, așa cum ne-am obișnuit deja clienții – un exemplu bun este Carrefour, ale cărui proiecte dezvoltate de noi au stabilit noi recorduri naționale de eficiență, adăugându-i câteva Effie-uri la colecția de trofee. 

1457 de jucatori simultani ai unui joc live au transformat o pauză de concert într-un nou record național cu ajutorul Carrefour și al agenției Pattern // Mind Treat Studios.

Nu în ultimul rând, dorim să continuăm seria noastră de proiecte cu impact social, oferind suportul nostru brandurilor care vor să facă CSR cu impact. Am început prin a curăța România împreună cu Cif, le-am arătat tinerilor că pot fi buni în carieră împreună cu Social Incubator, vrem să continuăm să facem bine împreună cu clienții noștri de suflet.

 

Dimensiunea echipei

Am devenit o agenție medie. Vrem să ajungem în situația în care suntem percepuți că fiind cea mai potrivită agenție pentru noul context, în măsura în care vrei să faci digitalizare – sofisticată din punct de vedere tehnic, lean and mean.

E cumva funny, pentru ca dacă e să ne gândim la starea de fapt, noi suntem în linii mari aici. Dar e într-adevăr o chestiune de percepție, și ne vom lupta să informăm și să educăm această percepție pe piața internă.

Fac această diferență pentru că dacă ai întreba clienți internaționali precum Samsung, pentru care am facut creație câștigând 4 ani la rând pitchuri în care ne măsuram forțele cu agenții reputate din Coreea de Sud si SUA, această percepție există deja.

 

Servicii

Așa cum spuneam și mai sus, vrem să oferim clienților noștri un portofoliu extins de competențe și servicii, de la Branding, Video Production, Digital Marketing, Web Design și Web Development până la dezvoltarea de proiecte de Mobile Apps, Kinect stands, VR, AR, sau Database Integration.

 

Roluri și responsabilități

În funcție de competențe. În linii mari, vom continua să facem ce știe fiecare mai bine, pentru că suntem complementari, practic asta a fost și ideea fuziunii.

Diana Dragomir, Head of Operations va continua să se ocupe de zona operațională, de integrare și vânzări, în timp ce Simona Hâncu, General Manager se va ocupa de viziunea noastră pe termen lung și va coordona departamentele de strategie și creație.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Festivaluri

Sectiune



Branded


Related