Doru Trascău, împreună cu trupa sa, The Mono Jacks, a lansat în ultimii 3 ani două albume, iar în ultimii doi ani a reușit să trăiască exclusiv din muzică, visul său de o viață. Totul s-a întâmplat cu multă muncă și inspirație, având în jurul său, pe lângă colegii de trupă și gașca de la Overground, care s-a ocupat de tot ce nu are legătură cu facerea de piese.
"Având alături de noi Overground Music ne concentrăm mai tare pe ceea ce înseamnă compoziție. Firește, e important să înțelegi busniness-ul, dar e la fel de important să înțelegi că nici o strategie de promovare nu îți compune piese noi"
Doru a lucrat inclusiv la design-ul tricourilor din secțiunea de merch, iar primele idei de melodii le compune în bârlogul audio de acasă de la el. Nu i-a prea ieșit inpirația forțată de Covid din ultimele luni, așa că s-a pus pe învățat lucruri noi și citit. Piesa care a rupt cel mai mult de la ei ramâne 1000 de DA și e fan albume vs. single-uri pe bandă rulantă.
"E lesne să aduci într-o discuție un album și deja ai plasat totul într-un context. În schimb, îmi imaginez că trebuie să fie tare dificilă o conversație unde cineva face referire la single-ul numărul 35 al artistului. Cu toate astea, la final, important este să cânte muzica."
Cum s-au schimbat planurile în pandemie
Lumea spectacolului a fost dată peste cap din prima zi așa că mi-am propus să folosesc timpul din izolare în avantajul meu. Pe 17 martie am dat fuga la studio și mi-am luat de-acolo tot ceea ce am considerat că ar fi potrivit să am lângă mine atunci când mă voi apuca de scris, așa că mi-am adus o clapă, chitară, microfon, căști și toate cele. Mi-am zis că aș face foarte bine să profit de timpul pe care îl voi petrece închis și să compun cât mai mult.
După vreo două săptămâni în care mă frustram zilnic din ce în ce mai tare, mi-am dat seama că încercam să-mi vând e o filozofie de tipul "high achiever", crezând cu convingere că voi transforma dezavantajul ăsta într-un avantaj. Doar că viața nu e chiar ca în filme, așa că am ales să mă opresc, înainte să mă frustrez și mai tare. Așa că în momentul ăsta îmi concentrez atenția pe citit și învățat lucruri noi.
Ce crezi că ar trebui să facă scena locală in perioada asta
Pfoai, aș vrea să am o soluție dar nu am. Sunt un om în așteptare. Altfel, la cum se mișcă lucrurile acum pare ca suntem destul de precauți și că ne recâștigăm curajul puțin câte puțin. În cazul în care nu ne mai paște vreo nouă spaimă estimez că ușor, ușor, ne vom descotorosi de măști și ne vom apropria din nou unii de alții.
Foto: Elegantly Tasted
Single în 2020
Un single e o scurtătură, cred. Cu toate că single-ul era menit să promoveze ce urmează, adica un album, acum ai ocazia să spui o poveste și o poți face chiar și dacă nu ai un disc nou pe țeavă. Cred că un single acum este mai degrabă un răspuns la modul nostru de consum și pentru că totul este ultra accelerat atunci există tentația de a comunica tot timpul ceva nou la intervale scurte de timp iar aici se înscrie perfect un single.
Single-uri pe bandă rulantă sau album
Eu cred cu convingere în ceea ce numim album. Un artist are perioade și trece prin niște etape de-a lungul carierei. E nevoie de structură ca să poți să faci referire la opera cutare sau cutare. E lesne să aduci într-o discuție un album și deja ai plasat totul într-un context. În schimb, îmi imaginez că trebuie să fie tare dificilă o conversație unde cineva face referire la single-ul numărul 35 al artistului. Cu toate astea, la final, important este să cânte muzica.
De la piesă la clip
Etapele ar fi următoarele:
- Compoziție
- Înregistrare
- Mix
- Mastering
- Videoclip
- Promovare
Compoziția e o chestiune care nu are un termen finit. E o treabă care ține de inspirație până la urmă așa că îmi este greu să spun cât durează. Înregistrările durează vreo trei zile. Apoi cu urechile odihnite, încă o zi pentru mixaj.
Mai adaugi o zi pentru mastering în cazul în lucrezi cu un inginer specializat pe așa ceva. Dacă ai noroc și eventual și ceva buget ca sa faci un videoclip, atunci mai adaugi vreo două zile pentru filmare și trei pentru editare și colorizare. Pe scurt, dacă ești organizat ca la carte (să mi-l arăți tu mie pe ăla) totul durează vreo două săptămâni. Real life scenario - 3 luni.
Cat mai costă o lansare
Nu știu ce costuri implică toată povestea asta dar fără câteva mii de euro nu cred că ai cum să faci ceva ca la carte.
Ce a prins cel mai bine
1000 de DA! Este o piesă care s-a mișcat natural și pe care publicul și-a asumat-o rapid. Apoi, la fel ca în cazul ultimelor lansări din 2017 încoace, pentru tot ce înseamnă promovare am avut mereu alături de noi o gașcă de oameni faini care funcționează sub numele de Overground Music.
Cine te inspiră
Nu studiem zona asta de producție / promo atât de tare. Având alături de noi Overground Music ne concentrăm mai tare pe ceea ce înseamnă compoziție. Firește, e important să înțelegi busniness-ul dar e la fel de important să înțelegi că nici o strategie de promovare nu îți compune piese noi.
Foto: Năluca
Scule și colaborări cu oamenii care trebuie
De câțiva ani buni lucrez în Logic Pro X. Așa au luat naștere multe dintre piesele din ultimii ani. Tot cu Logic Pro X lucrez pentru ceea ce înseamnă pre producția sau linia sonoră pe care o văd potrivită pentru piese. De anul trecut îmi petrec destul de mult timp în bârlogul meu creativ, un mini studio amenjat pentru compoziție.
Din arsenalul meu aș aminti:
Universal Audio - Apollo Twin MKII
Native Instruments Komplete Ultimate 12
Apoi, când vine vorba de studio, mergem de fiecare dată la UNDA Recordings, unde ne lăsăm pe mâna acestui om minunat care răspunde la numele Dan Georgescu.
Cât de importantă e imaginea
Orice lansare bine promovată are mai multe șanse să fie observată așa că e important să te pregătești cât de bine poți. Coperta albumului lansat pe 8 februarie, Gloria, este semnată de Luisa Cube, o artistă talentată și un om cu suflet mare. La design-ul tricourilor din linia noastră de merchandise am lucrat chiar eu. Ultimele videoclipuri le-am lucrat alături de Andi Dumitrescu și în general colaborăm cu oameni care ne sunt dragi. La final, Overground Music preia toate lucrurile astea și le împachetează cum știu ei mai bine.
Scena locală în ultimul cincinal
În ultimii cinci ani am avut două componențe diferite ale formației. Ăsta a fost probabil cea mai mare provocare a acestei perioade. Din fericire, în ultimii trei ani am reușit să lansăm două albume, ceea ce mă bucură foarte mult, iar în ultimii doi ani am reușit să trăiesc exclusiv din muzică, visul la care lucrez de o viață. Toate aceste reușite au fost posibile alături de Andrei, John, Cristi și nu în ultimul rând Oveground Music.
Cum a evoluat promovarea din România
La două săptămâni după ce am intrat în izolare s-a lansat platforma Showroom. O idee menită să aducă concertele live la tine acasă mai ales in perioada asta. Dacă era deja un trend să fii prezent online, în ultima vreme este un must, iar artiștii sunt tentați să devină pricepuți la toate aspectele muncii lor, așa că din ce în ce mai mulți muzicieni fac totul “in house”. Pe de altă parte promovarea artiștilor la TV, în continuare cea mai bună variantă de promovare în masă, este dedicată în cea mai mare parte muzicii pop și ceva manele. Aici ar fi fain să se schimbe ceva.
A crescut numărul de festivaluri și în general cred că se cântă mai mult în ultima vreme.
Acum însă, a venit COVID - ul peste noi și ne-a stricat jucăria. Mai povestim peste cinci ani să vedem cum am trecut peste asta.