Filtrele multiple prin care trebuie să treacă o campanie poate afecta performanța ei, crede Cezar Iliescu, art director WOPA, mai ales dacă deciziile sunt influențate prea mult de client. Este una din cauzele pentru care el consideră că publicitatea în România nu este la un nivel suficient de bun. Altele ar fi lipsa de comunicare și organizare din agenții sau faptul că lipsesc scoli în domeniu, iar cele care sunt, nu urmează o programă up-to-date.
De la Cezar am auzit prima oară expresia „a parca idei”. Face parte din procesul lui de creație, de brainstorming personal în căutarea insighturilor, pentru care ține mereu o foaie de hârtie la îndemână. Una din lecțiile pe care le-a învățat pe parcurs, a fost să nu mai refuze brief-urile incomplete.
”Generația mea este diferită de generațiile trecute pentru că se simte dorința de nou și curajos, care se întâlnește cu „by the book-ul” seniorilor și de cele mai multe ori astfel de nuanțe ajută în proiecte.”
Povestim în continuare cu Cezar despre așteptările pe care le-a avut înainte să intre în agenție, de ce aseamană publicitatea cu matematica și care sunt spoturile preferate.
Prima întâlnire cu publicitatea
Prima întâlnire cu publicitatea a fost acum câțiva ani când jonglam cu primele proiecte de design pe freelance urmate de un job într-o agenție de producție, ce s-a dovedit a nu fi ce-mi doream să fac. Primii pași au fost să învăț suita Adobe și să încep să creez, au urmat apoi sfaturile prietenilor: “De ce nu te angajezi ca art?”.
Intrarea în industrie
În industrie am intrat prin recomandarea unei prietene, am ținut un interviu și am susținut câteva lucrări de freelance pe care le pregătisem. Aparent am facut o impresie bună și m-au angajat. Din experiența mea le recomand viitorilor publicitari în primul rând să-și cunoască foarte bine atribuțiile job-ului, să aibă pregătit un portofoliu pe care să-l susțină și dorința de a evolua.
Studii
Școala pe care am urmat-o a fost cea din cărți și vastul internet. Am învățat pe cont propriu publicitate și am evoluat pe parcurs muncind mult. Din punctul meu de vedere, teoria e un ghid spre ce ar putea să fie publicitatea, în practică este total altceva și niciun task teoretic nu se compară cu cel real.
Așteptări
Asteptările mele au fost că o să lucrez într-un mediu super fun și cu oameni nice, dar s-a dovedit foarte rapid că nu este deloc așa. Agențiile duc lipsă de comunicare și organizare, iar asta afectează workflow-ul și task-urile devin din ce în ce mai complicate, iar de cele mai multe ori ești nevoit să te adaptezi și să-ți întreci atribuțiile job-ului și să livrezi task-ul. Dar nu e răul atât de rău încât am avut și surpriza de a întâlni oameni foarte mișto și talentați de la care am învățat foarte multe, ba chiar am rămas prieteni.
Primul proiect
Primul proiect la care am lucrat a fost pitch-ul campaniei de imagine pentru Mini Countryman pe care l-am pierdut cu felicitări.
Primele greșeli
Printre primele greșeli se numără mailuri în care nu aveam nimic attached, să refuz brief-uri incomplete, să-mi neglijez sănătatea, să pun mai multe întrebări și lista continuă. Ce am învățat din toate este că nimic nu este mai important decât sănătatea și că publicitatea este ca matematica, se învață muncind și asta pentru că e un domeniu ce se află într-o continuă schimbare, pentru care trebuie să te adaptezi constant.
Provocările
Părerea mea este că atunci când lucrezi cu deadline-uri strânse și în același timp lucrezi și pentru alți colegi, viața e un coșmar.
Stilul tău
Stilul meu de desenat este mai mult unul animat pentru că-mi plac foarte mult animațiile si le fac de plăcere. Mediile pe care le urmăresc sunt Behance, Pinterest, Adweek, Ads of the world, Design Boom Magazine și multe altele, în general ce ține de design din toate ariile și campanii. Principiile mele de bază sunt să fi la curent cu tot ce este nou și hard work.
Inspirația
Inspirația vine de unde nici nu te aștepti și în general trec pe foaie tot ce-mi trece prin cap, parchez idei, caut insight-uri și construiesc de acolo, e imposibil să nu găsești ceva.
Mentori
Nu pot să zic că am avut un mentor, dar mereu mi-a plăcut să-mi urmez instinctele, să apreciez campaniile făcute cu cap.
Proiecte preferate
Sincer mi-ar plăcea să spun că am proiecte cu care să mă mândresc, dar proiectele demne de mândrie suferă mutații sau chiar rămân la nivel de propuneri în pitch-uri câștigate.
Creativitatea
Definiția mea a creativității este că oricine poate să fie creativ atâta timp cât există dorință și muncă, iar asta e diferența dintre creativii buni și foarte buni.
Generația ta
Generația mea este diferită de generațiile trecute pentru că se simte dorința de nou și curajos, care se întâlnește cu „by the book-ul” seniorilor și de cele mai multe ori astfel de nuanțe ajută în proiecte. De învățat, am învățat destul de multe pe parte de craft din rândul seniorilor și etică de muncă.
Spoturi preferate
Nu am un top 3 al tuturor timpurilor, dar pot să las câteva campanii ce mi-au plăcut top of mind.
Nivelul reclamelor din România
Nivelul reclamelor din Romania suferă de o mediocritate datorată multitudinii de filtre prin care trece o campanie, de buget și de cele mai multe ori publicitatea este constrânsă de deciziile clienților. De asemenea nu văd nici foarte multe școli bune la noi, avem o programă școlară învechită și cred că este nevoie de o infrastructură mai puternică și relevantă.