Tangible Utopias, cel mai recent proiect artistic al regizoarei Ioana Mischie, a fost selectat la CANNES XR, programul internațional de entertainment imersiv care se va desfășura online în intervalul 22-26 Iunie 2020. Cannes XR și Kaleidoscope au selectat 23 de prototipuri XR inovatoare din 14 țări.
Programul va consta în sesiuni de pitching, mentorat și showcase găzduite de Museum of Other Realities. Evenimentul aduce împreună artiști inovatori, investitori și lideri din industria XR reprezentanți ai unor companii de top precum Google, Microsoft, Intel Studios, HTC Vive, Epic Games, Unity, Magic Leap sau RYOT.
Tangible Utopias (Utopii Tangibile) este o experiență VR inovatoare inspirată de viziuni ale copiilor din întreaga lume cu privire la cum ar putea arăta orașele viitorului pe termen lung. Universul VR este gândit ca o călătorie meditativă, exploratorie, interactivă într-o multitudine de orașe ficționale, în care exploratorii își pot personaliza viitorul urban ales.
Proiectul este o continuare a universului transmedia Government of Children (3D film, web, VR) menit să încurajeze copiii să își exerseze imaginația civică în maniere cât mai creative. La baza scenariului VR stau peste 200 de viziuni deja arhivate ale copiilor cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani. Prototipul prezentat în cadrul Cannes XR va reuni primele trei lumi virtuale dintr-un univers continuu (extensibil în timp, pe măsură ce echipa proiectului va colecționa viziuni noi).
Experiența virtuală valorifică ficțiunea noetică sau noe-fi, un gen audio-vizual inițiat în cadrul studiului doctoral transmedia al regizoarei, care poate veni cu o abordare inedită în cinematografie și XR (extended reality). Spre deosebire de genul sci-fi care bazează actul creativ pe evoluția accelerată a științei, “noe-fi imaginează viitoruri axate pe evoluția conștiinței umane, individuală sau colectivă.
Proiectul VR facilitează o formă o telepatie virtuală, unde putem explora și personaliza imaginarul celorlalți despre viitor. Ne dorim să creăm forme avansate de ficțiune colaborativă pentru a genera, într-un final, nu doar realități virtuale, ci și realități materiale, umane cu un grad sporit de complexitate”, ne spune creatoarea proiectului.
Tangible Utopias marchează o premieră conceptuală, artistică și tehnologică, care își propune să adapteze imaginarul uman în forme artistice tangibile prin maximizarea creativă a noilor tehnologii:
"Tangible Utopias este o fereastră în imaginarul uman configurat pe termen lung și foarte lung. Experiența VR invită la explorare, contemplare și co-creare a unui viitor urban multi-dimensional", ne spun reprezentanții proiectului.
Proiecte precum Tangible Utopias pot deschide noi orizonturi și noi abordări de producție, nu doar în domeniul XR, ci și în industria cinematografiei, unde criza pandemică a avut un impact neprevăzut. Gandit ca un proiect francizabil, accesarea unei astfel de francize VR necesita un model de producție versatil, aplicabil filmelor de animație și filmelor care au componente importante de efecte speciale (CGI).
Tangible Utopias este, dincolo de un proiect artistic inovator, un proiect de edutainment, care îmbină educație și entertainment atât pentru copii, cât și pentru adulți. Proiectul a deschis un apel continuu pentru copiii care vor să contribuie cu propuneri aici.
"Idealul nostru este să generăm lumi artistice holistice, care pot fi prezentate nu doar în spații delimitate, precum o sală de cinema sau o galerie contemporană, ci în fiecare dimensiune a societății noastre.", cred reprezentanții proiectului românesc în drum spre Cannes XR.
Echipa transdisciplinară a proiectului reunește cineaști, artiști 3D, arhitecți, psihologi, antropologi și copii pasionați de VR. Pe baza unui concept creat de Ioana Mischie, proiectul Tangible Utopias este produs independent de Storyscapes, în colaborare cu Studioset și SeeThree.
Componenta de dezvoltare VR în softul Unreal este semnată de Mircea Olteanu. Modelele 3D ale clădirilor din universul VR sunt realizate de Călin Bogdacenco și de Alexandru Pop de la Studioset. Sunetul și muzica VR sunt semnate de Andrei Nechifor, iar editarea trailer-ului VR de Bogdan Jugureanu. Experiența este produsă de Sorin Baican și de Ioana Mischie. Cercetarea și dezvoltarea procesului au fost facilitate de Luna Nica și Theodora Giurgiuveanu. Viziunile copiilor din acest proiect au fost furnizate de Government of Children.