[UnViitorMaiBun] Mihai Chiriță: Am văzut multe lecții de umanitate în această perioadă, oamenii s-au dovedit a fi mai altruiști decât aș fi crezut

[UnViitorMaiBun] Mihai Chiriță: Am văzut multe lecții de umanitate în această perioadă, oamenii s-au dovedit a fi mai altruiști decât aș fi crezut

Înainte de a ajuta, e esențială o întrebare simplă: Cum pot fi de folos?  Într-o situație de criză precum cea declanșată de pandemie, în ciuda aglomerației de bune intenții, e ușor ca perspectiva să își piardă focusul. Și pentru ca ajutorul să ajungă acolo unde e nevoie, e important să înțelegi înainte care poate fi rolul tău în comunitate. Așa a pornit demersul VIVA Lunch Box, povestește Mihai Chiriță, Brand Manager, OMV. De la o întrebare adresată unui cadru medical: „Suntem aici să vă ajutăm, care sunt nevoile voastre?”

Am ajuns la concluzia că putem fi cu adevărat utili personalului medical dacă le punem la dispoziție masa de prânz și cafeaua, de care să se poată bucura în scurtele lor pauze. Am identificat o nevoie clară în acest sens în spitalele din București și Ploiești și am acoperit-o fără să stăm pe gânduri.

Timp de 10 săptămâni au fost livrate peste 22.000 de pachete pentru zeci de medici din șapte spitale românești. Nu neapărat o acțiune de ajutor, ci o modalitate de a le mulțumi medicilor pentru eforturile depuse. 

Nu suntem singuri. Aceasta este cea mai importantă lecție primită în pandemie, crede Mihai Chiriță. Solidaritatea e cea care face o societate mai puternică, credem noi. Și despre ea vorbim în seria editorială Un viitor mai bun, inspirată de Mastercard. Aici spunem poveștile celor care se gândesc la viitor, făcând prezentul mai bun. Pașii către un #unviitormaibun trec prin solidaritate, voluntariat, deschidere și educație, arată Mihai Chiriță în rândurile de mai jos. 

 

Povestea demersului VIVA Lunch Box

Ultimele luni au fost dificile pentru noi toți, însă ele au scos la iveală un lucru minunat: acela că românii au capacitatea de a se mobiliza într-un timp record, atunci când e nevoie. Ne-am dorit să venim și noi în ajutorul celor din prima linie, însă pentru a fi eficienți am decis să îi telefonăm unui cadru medical și să îi spunem, simplu: „Suntem aici să vă ajutăm, care sunt nevoile voastre?”. Conversația respectivă a fost extrem de utilă, pentru că ne-am dat seama rapid că, în aglomerația de bune intenții, nimeni nu s-a gândit la faptul că cei din linia întâi au nevoi de cineva care să le ia de pe umeri grija mesei zilnice, care le asigură energia de care au nevoie.

Astfel am ajuns la concluzia că putem fi cu adevărat utili personalului medical dacă le punem la dispoziție masa de prânz și cafeaua, de care să se poată bucura în scurtele lor pauze. Am identificat o nevoie clară în acest sens în spitalele din București și Ploiești și am acoperit-o fără să stăm pe gânduri. Mai apoi, am extins proiectul în mai multe unități spitalicești transformate în centre de tratare COVID – 19, din București, Prahova și Constanța.

 

Surprize

Ca de obicei, cea mai frumoasă surpriză au fost oamenii. Echipa noastră s-a mobilizat într-un mod exemplar și a pus pe picioare un proiect complex în doar două săptămâni. Am avut echipe de bucătari care s-au trezit, zi de zi, la ora 3 dimineața pentru a pregăti pachetele. Totodată, partenerii noștri, care au răspuns extrem de rapid propunerii noastre și au făcut posibilă începerea proiectului mai repede decât ne-am fi așteptat, a fost o altă surpriză extrem de plăcută.

 

Colaborarea cu Mastercard 

Cu Mastercard lucrăm de foarte multă vreme, avem un istoric cu multe proiecte frumoase realizate împreună. De cum ne-a venit ideea Viva Lunch Box i-am sunat și le-am povestit-o, iar ei au acceptat imediat propunerea noastră. Totul a fost, deci, ca la carte, așa cum este orice colaborare a noastră.

 

Rezultatele inițiativei 

Concret, au fost câteva zeci de medici din șapte spitale românești care au primit, în fiecare zi, un pachet cu alimente nutritive. În total, timp de 10 săptămâni au fost livrate peste 22.000 de pachete și sperăm că acest demers i-a ajutat să facă față presiunii zilnice, care știm că nu a fost mică.

Dincolo de cifre, însă, extrem de importante au fost și rezultatele înregistrate în echipă, pentru că un astfel de proiect aduce oamenii mai aproape. Nu am privit acest demers ca pe o acțiune de a oferi ajutor, ci ca pe o modalitate de a le mulțimi medicilor pentru eforturile depuse. Au fost două luni în care cadrele medicale s-au dedicat îngrijirii cetățenilor în proporție de 100%, iar faptul că am putut să le oferim, drept mulțumire, această masă zilnică, a adus o energie incredibilă în cadrul echipei noastre.

 

Reacții

Faptul că au avut o grijă zilnică în minus a fost o ușurare pentru destinatarii pachetelor, iar mulți au fost impresionați de faptul că echipele OMV, Mastercard și Foodpanda s-au implicat în mod susținut în acest demers de a-i ajuta. Uneori, gesturile mici pot să însemne mult pentru persoanele cărora li se adresează, dacă vin în momentul potrivit.

 Cu toate că eforturile noastre au fost incomparabil mai mici decât cele ale cadrelor medicale, am primit din partea dumnealor o mulțime de mesaje de mulțumire, prin intermediul livratorilor, dar și în social media. Iar cuvintele lor au fost cea mai bună răsplată pentru noi. 

Lor li s-au alăturat și oameni din comunitatea online a brand-ului nostru, care ne urmăresc îndeaproape și ne-au transmis multe încurajări, dar și provocarea de a extinde proiectul și în alte orașe. I-am ascultat și așa am dus proiectul VIVA Lunch Box și în Constanța. 

Am văzut multe lecții de umanitate în această perioadă, oamenii s-au dovedit a fi mai altruiști decât aș fi crezut, iar mândria de a fi luat parte la un proiect dedicat exclusiv medicilor nu poate fi măsurată cumva. De la echipa de marketing, angajații din stații, bucătari, livratori, sau manageri ai stațiilor de alimentare, cu toții suntem extrem de bucuroși că am pus umărul la implementarea acestei idei.

 

 

Continuarea proiectului

Povestea VIVA Lunch Box a fost prea frumoasă pentru a o încheia aici, așa că începând cu luna iulie o vom duce mai departe, în stațiile OMV din toată țara. Pe scurt, clienții noștri vor putea achiziționa VIVA Lunch Box din restaurantele VIVA, iar 10% din prețul fiecărui pachet va fi direcționat către Crucea Roșie Română. Cu alte cuvinte, #continuăm #împreună și ne vom uni forțele cu toți clienții noștri pentru a susține o cauză nobilă. Cei care ne urmăresc pe Facebook pot găsi acolo mai multe detalii despre cauza pe care o vom susține de această dată, alături de partenerii de la Crucea Roșie.

 

Cum alegeți proiectele de caritate în care vă implicați

În mod obișnuit, alegerea unei cauze este foarte dificilă, pentru că există o nevoie acută de implicare în foarte multe sectoare, indiferent de aria de activitate. Iar dorința noastră a fost aceea de a prioritiza, de fiecare dată, cauzele în care simțeam că nevoia este mai mare. Totuși, de data aceasta a fost simplu: am știut din primul moment că trebuie să facem tot ce putem pentru a veni în ajutorul medicilor din linia întâi și pentru a susține procesul de testare a cetățenilor. 

OMV Petrom a reacționat încă de la apariția primelor semne ale instalării crizei sanitare și a donat 1 milion de euro Crucii Roșii Române, fără ezitare, pentru achiziția de echipamente de testare și diagnosticare rapidă. Mai apoi, am continuat să ne implicăm în diverse proiecte prin care am simțit că putem da o mână de ajutor. Colegi din mai multe stații din țară, din proprie inițiativă, au strâns bani pentru viziere și echipamente de protecție, ori s-au mobilizat pentru a livra alimente medicilor din spitalele locale. După cum am spus, am văzut multe exemple de omenie care m-au făcut extrem de mândru de echipa pe care o avem.

 

Ce a însemnat perioada de pandemie pentru OMV Petrom 

În această perioadă, siguranța clienților și a angajaților a fost principala noastră preocupare. Ea este unul dintre pilonii de bază ai business-ului nostru, care se reflectă în tot ceea ce a făcut și continuă să facă OMV în România. Așadar, ea nu a fost o noutate, ci doar a beneficiat de și mai multă atenție din partea noastră.

 Starea de urgență a redus mobilitatea românilor, desigur, însă oamenii au avut nevoie în continuare de carburanți si alte produse, așa că ne-am asigurat că orice vizită a lor în stațiile OMV se desfășoară în condiții de maximă siguranță, pentru toată lumea. Nu ne-am gandit nicio clipă la posibilitatea de a închide stațiile, din contră, ne-am luat toate măsurile de precauție pentru a putea continua să fim disponibili pentru cei care au nevoie de noi.

Am instalat panouri de protecție în dreptul caselor de marcat, am crescut frecvența proceselor de dezinfecție în toate spațiile din interiorul și exteriorul stației am comunicat măsurile de siguranță recomandate într-un mod foarte clar, în fiecare stație OMV. În plus, am adus și produse de bază pe rafturile stațiilor noastre, pentru a-i ajuta pe clienți să reducă numărul deplasărilor zilnice.

 

Amenințări. Oportunități

Situația din ultimele luni a fost departe de orice ne-am fi imaginat pentru 2020. Tocmai de aceea, cred că cea mai mare amenințare a fost incertitudinea care a planat în toate industriile. Totuși, noi nu am stat pe gânduri foarte mult și ne-am concentrat asupra priorităților, anume siguranța colegilor și a clienților, găsirea unor soluții eficiente pentru păstrarea activității din stații și pregătirea mai multor planuri de acțiune, pentru diverse scenarii.

Cât despre oportunități, cred că tocmai faptul că a trebuit să ne schimbăm cu totul rutina zilnică a fost șansa noastră de a ne demonstra că, indiferent de situație, putem să ne adaptăm și să ținem lucrurile în mișcare, la standardul înalt cu care ne-am obișnuit clienții.

 

Concluzii

Ceea ce mi se pare incredibil este faptul că în această perioadă dominată de teama de necunoscut a scos la iveală o mulțime de sentimente pozitive, cum ar fi dorința de a ajuta și disponibilitatea de a ne implica și mai mult în ceea ce înseamnă viața comunității.

Eu văd orice astfel de provocare ca pe o oportunitate de a ne demonstra că suntem mai buni și mai puternici, atât noi, ca indivizi, cât și brand-urile în sine. În timpul stării de urgență, OMV a arătat încă o dată că este un brand prezent și implicat, dornic să facă tot ce se poate pentru a le aduce oamenilor acea energie pentru o viață mai bună.

 

Implicarea sectorului privat 

M-am bucurat să văd cât de multe companii au reacționat prompt și au încercat să îi ajute atât pe cei din linia întâi, cât și pe cei aflați în izolare să depăsească această etapă fără prea multă greutate. Părerea mea este că reacțiile sectorului privat au înclinat balanța în favoarea limitării efectelor negative pe care această criză le-ar fi putut avea în domeniul sanitar (prin donațiile făcute), dar și asupra stării de spirit a populației (prin acțiunile dedicate publicului). Companiile s-au întrecut în a oferi sfaturi și soluții pentru orele în plus petrecute în casă, iar unele chiar s-au transformat, într-o oarecare măsură, în entertaineri online pentru publicul lor.

Acest lucru ține, cred eu, tot de implicarea brand-urilor în viața comunității și este în egală măsură un gest de bine, prin care le arată oamenilor că sunt un partener de încredere.

 

Mesaje cheie

 În timpul stării de urgență ne-am concentrat asupra comunicării măsurilor de siguranță din stații și în timpul condusului, dar și pe a-i încuraja pe oamenii din comunitatea noastră privind depășirea cu bine a acestei etape. Pe lângă sfaturi utile, am considerat că este important să găsim și modalități prin care să le reamintim oamenilor că lucrurile vor reveni la normal și că nu trebuie să se ancoreze în teama de izolare.

 

Comunicarea faptelor bune

Din punctul meu de vedere, provocarea constă în a te asigura că inițiativa ta este percepută corect. Pentru asta este nevoie să comunici clar și să nu încerci să îi dai demersului tău nici mai multă, dar nici mai puțină valoare. Să îi dai Cezarului ce e al Cezarului. 

Cred că, în primul rând, un brand trebuie să își cunoască foarte bine publicul căruia i se adresează. Doar așa își poate formula corect mesajele și poate identifica cea mai eficientă formă prin care le poate transmite, în așa fel încât oamenii nu doar să le înțeleagă, ci să le și rețină.

 

De ce este nevoie

Cel mai important, în această fază, este să păstrăm spiritul de solidaritate pe care atât indivizii, cât și companiile l-au descoperit cu această ocazie. Am văzut că se poate și chiar ne face bine să fim mai buni, mai atenți cu cei din jur și nu trebuie să uităm că nevoia de implicare nu se încheie o dată cu starea de alertă.

 

Ce urmează pentru economia din România

Acest restart treuie să pornească de la noi, în primul rând. Cred ca timpul petrecut acasă a fost răgazul de care am avut nevoie pentru a ne evalua nevoile, dar și următorii pași pe care trebuie să îi facem, astfel încât „normalul” la care vom reveni să fie cel pe care ni-l dorim.

Eu sunt optimist în ceea ce privește economia țării, întocmai pentru că totul pornește de la oameni, iar noi, românii, suntem un popor extrem de capabil, atunci când ne dorim.

 

Ce ar trebui să învățăm cu toții din această pandemie 

Că nu suntem singuri. Cred că asta este cea mai importantă lecție primită în perioada aceasta.

 

Primul pas pentru un viitor mai bun pentru România 

Mereu am considerat că educația este cea care stă la baza evoluției unei societăți. Așadar, vom putea spera la un viitor mai bun atunci când vom trata educația cu prioritate.

#unviitormaibun se face cu oameni curajosi si inimi mari. Despre ei vorbim in seria editoriala Un viitor mai bun, realizată în parteneriat cu Mastercard. Faptele bune trebuie date mai departe. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Oameni

Pozitii

Sectiune



Branded


Related