Noile generatii din publicitate urmaresc mai atent trendurile actuale si sunt interesate de concepte mai nisate, crede Andrei Olingheru, junior art director la the Syndicate. Este unul dintre cei care poate spune ca a invatat meserie de la tatal sau, experimentand de mic atmosfera dintr-o agentie de publicitate.
Mizeaza pe existenta unei etici in design si isi gaseste inspiratia in boardgame-uri, social media si feed-uri de la artisti. In paralel, studiaza Game Design la UNATC.
"Retetele functioneaza, mai ales cand vine vorba de aplicarea lor pe un target specific, dar mi se pare ca implicarea, de cele mai multe ori, nu se regaseste in multe din aceste rezultate.”
Povestim in continuare cu Andrei despre asteptarile lui dinainte de a intra in agentie si cum s-au transformat ele pe parcurs, despre mentori si modul in care vede nivelul reclamelor din Romania.
Prima intalnire cu publicitatea
Tin minte perfect momentele “initiatice” pe care le-am avut. Inca de mic eram pe langa tatal meu la birou, aveam in jur de 7 ani. In perioada respectiva, lucra intr-o agentie de publicitate (Mercury360). Pe parcursul anilor am tot avut contact cu aceasta lume, dar copil fiind, nu ma gandeam ca viitorul meu va fi tot in acest domeniu.
Mi-am dat seama ca vreau sa fac art direction dupa primul job serios, o refacere a unor tabele din Excel in Illustrator. Aveam 16 ani si incepusem deja pregatirea pentru Universitatea de Arte, iar primii pasi catre acest domeniu s-au concretizat prin inceputul pregatirii pentru examenul de admitere la UNArte.
Intrarea in industrie
Eu nu am intrat in industrie propriu-zis, eram deja acolo. Am inceput in the Syndicate cu ceva proiecte pe freelancing si un internship. Pe tot parcursul facultatii am colaborat pe pozitia de Graphic Designer. Pe langa relatiile de colaborare constanta cu the Syndicate, am experimentat mult si partea de freelancing. Drept urmare, nu am fost in situatia sa imi caut job, sa ma duc la interviuri. Singurul obicei pe care as vrea sa il recomand este tratarea fiecarui job cu maxima seriozitate. Chiar si cel mai mic proiect merita dedicarea ta totala. Daca ai performante din acest punct de vedere, garantat vin si joburile.
Studii
Pregatirea pentru domeniul artistic am inceput-o inca din liceu, desi inca de mic am avut parte de mai multe sesiuni de introducere in aceasta lume. Pentru mine scoala a contat foarte mult. Am urmat Facultatea de Arte - Decoratie si Design din cadrul UNArte, la sectia Graphic Design, unde baza teoretica oferita a fost extraordinara. Cei mai multi dintre profesorii mei au lucrat sau lucreaza activ in domeniu, iar din asta a rezultat parcurgerea mult mai aplicata si usor de inteles a materiilor.
Am avut ocazia sa pot studia un semestru in Norvegia prin intermediul unei burse Erasmus, ceea ce mi-a oferit o perspectiva diferita asupra notiunii de design si stiinta din spatele lui. Dar pe langa ateliere, istoria designului, estetica, etica, partea de munca din afara facultatii m-a ajutat foarte mult sa pun in practica toate informatiile si sa concretizez ceea ce invatam.
Asteptari
Credeam ca voi ilustra si desena toata ziua, credeam ca a lucra in echipa va fi greu si, mai ales, credeam ca munca se opreste la job, ceea ce nu s-a intamplat. E o continua munca, la birou, afara sau acasa, mai ales in echipa. Desi cumva pe parcursul anilor mi s-a demonstrat ca nu e chiar asa cum cred eu, perspectiva ramane acceasi, doar alterata de noile valori.
Cea mai mare surpriza ramane in continuare satisfactia implementarii unui proiect, faptul ca il aduci in realitate, faptul ca il poti atinge. Si suprizele negative exista. Pentru mine iau forma acelor mailuri last-minute, “I need it NOW!”.
Primele greseli
Am avut norocul sa am mentori buni, care se asigurau ca greselile mele nu ajungeau la client, dar mai ales ca invatam din ele. Aveam tendinta sa uit diacritice, mai ales in locuri care sareau in ochi, am exportat documente RGB pentru print si astfel de lucruri de baza pe care le-am invatat in timp, fie din cadrul facultatii, fie din munca concreta, reala. Concluziile pe care le-am tras din fiecare greseala au dus la tratarea proiectelor cu din ce in ce mai multa seriozitate si respect, lucru pe care la inceput nu stiam cum sa il fac.
Stilul tau
Zona ilustrativa, animata, este cea care ma atrage cel mai mult. Mare parte din inspiratie o regasesc in boardgame-uri, social media si in pagini dedicate domeniului artistic. Ca principii dupa care ma ghidez sunt etica in design, “less is better” si dorinta de a inova in domeniu.
Lipsa de idei
Iau o pauza activa! O pauza de chitara, o plimbare pana la magazin, o discutie cu alti colegi pe complet alte subiecte, toate ajuta la eliminarea blocajului. E mai bine sa uiti ca esti blocat intr-un punct si sa revii ulterior cu forte noi.
Mentori
Principala mea inspiratie vine din pasiunile pe care le am si din studiile pe care le fac (in prezent sunt student la Master, Art of Game Design in cadrul UNATC). Iar ca mentori, Simona Stanciu si Marina Teodorescu mi-au fost profesori in cadrul facultatii si au avut un impact foarte mare asupra pregatirii mele. Marius Barb “Barbone”, profesorul care m-a pregatit pe plan artistic alaturi de tatal meu, tata fiind primul si in continuare cel mai important mentor.
Mai gasesc inspiratie si in oameni care au adus schimbari si au inovat acest concept al designului, Victor Papanek, Walter Gropius, Neville Brody, etc.
Proiecte preferate
Herbalife Kick Off, Campaniile sezoniere Farmaciile Alphega, Ceresit, Lansare Porsche Macan.
Generatia ta
Generatia mea poate fi caracterizata prin idei indraznete, riscante. Aceasta diferenta de idei cred ca provine din preocuparile diferite ale noii generatii, preocupari care urmaresc mult mai mult trenduri actuale, sau concepte mai nisate, factori care contribuie la idei noi.
Pe langa multele chichite pe care le-am prins de la seniori, cel mai important este cum sa “gandesc” creativitatea inteligent.
Top personal reclame
Intr-un top personal as pune seria de TVC-uri Bake Rolls, Cinesite TVC 2013, Smart For-Two “Offroad” TVC.
Nivelul reclamelor din Romania
In Romania, la nivelul actual, sunt reclame foarte bine executate, creative, care au un target mai tanar. Iar pe cealalta parte sunt reclamele luat din retetar, majoritar in industria farmaceutica si a produselor destinate unui target mai inaintat in varsta. Bineinteles, retetele functioneaza, mai ales cand vine vorba de aplicarea lor pe un target specific, dar mi se pare ca implicarea, de cele mai multe ori, nu se regaseste in multe din aceste rezultate.
Rezolvarea problemelor consta in excluderea zonei de confort din ecuatie atunci cand vine vorba de un proces creativ inteligent.