Optimismul se menține cu planuri noi, cărți, filme și documentare și puțin TV. Dacă insiști să respiri adânc, o să îți dai seama că lumea nu se termină mâine. Continuam să vorbim despre noua realitate, strategii de reconfigurare și perspectivele pentru viitorul apropiat cu Andrei Tanase, Owner la Stereotip. Andrei a creat un ghid de bune practici adaptate la noua realitate, dedicat tuturor din industrie (la finalul articolului). El amintește că, dincolo de competiție, toți playerii din piață împărtășesc aceeași pasiune.
”După discuții cu mai mulți owneri din industrie, din păcate se resimte această perioada mai mult decât ne așteptăm. Am văzut multă îngrijorare pentru viitor.”
Andrei spune ca proiectele aflate în preproductie au fost amânate sau anulate, iar proiectele deja produse și-au urmat cursul firesc, respectând însă noile prevederi de distanțare socială. Mai multe despre cum decurg proiectele, în rândurile de mai jos.
Traversarea izolării
În mod nesurprinzător nu m-a afectat semnificativ. Când lucrezi în producție/postproductie video, o perioadă de izolare nu te surprinde prea tare. Ești obișnuit deja cu perioade cu prezență fizică umană redusă. Cel mai mult mi-a displăcut dezinfectarea produselor cumpărate din supermarket-uri. Mi-am pierdut o parte din suflet cu procesul asta.
Mi-am păstrat optimismul citind din ce aveam pe listă (încă e o lista enormă, citesc prea puțin și cam lent), urmărind diverse seriale, filme, documentare sau jucând PUBG. Aici am cam exagerat.
Am avut sinusoide, însă tind să zic că sunt pe plus. Am început să scriu la două proiecte abandonate incipient și asta mă bucură. Recomand cât mai puțin TV în perioada asta. Imediat după ce am renunțat, m-am simțit mult mai bine. Lumea nu se mai termină mâine.
WFH în producție
Da, se poate. Mai ales pe partea de postproductie, acolo nu s-a simțit aproape nicio diferență. Existau deja videocalluri pentru feedback sau preview.
Partea de producție a fost pe hold până pe data de 15. Știu că unele studio-uri au filmat proiecte cu echipe extrem de reduse, însă noi am ținut să respectăm toate normele, iar sănătatea și siguranță colaboratorilor noștri este pe primul plan.
Impactul în business
De la începutul stării de urgență am resimțit o scădere a cifrei de afaceri cu un procent aproximativ de 35-40%, datorat în principal anulărilor sau amanarilor proiectelor ce erau în preproductie. Ne-am sustinut colaboratrorii și furnizorii constanți prin proiecte noi, reinventate și adaptate la prezent.
Pentru viitorul apropriat am creat un ghid de procedura pentru toate proiectele video următoare, în care sunt descrise o mare parte dintre măsurile de igienă și prevenire. În felul acesta protecția tuturor participanților la filmări devine o prioritate și explicăm în același timp cum, pe timp de pandemie, proiectele de producție video pot continuă în deplină siguranță.
Comunicarea
În mare parte am înlocuit întâlnire cu clienții sau agențiile cu videocall-uri, iar unde se poate doar emailuri. Intern și extern aveam deja implementate forme de comunicare și colaborare prin platforme de tip Slack sau Teams.
Lipsa posibilității de producție și creare de conținut nou a adus creștere pentru cererile de prezentări video, clipuri și ad-uri bazate pe diverse elemente stock susținute de voiceover. Mulți dintre colaboratorii noștri și-au creat mini studio-uri acasă, pentru a putea trece peste problema închiderii multor studiori de înregistrări.
Proiectele viitoare
Din punct de vedere piață sau deschidere a clienților spre noi producții nu pot anticipa, însă tind să cred că avem companii client, dar și agenții curajoase și deschise care știu să își selecteze cu atenție colaboratorii care respectă procedurile necesare pentru a păstra tot procesul în siguranță. Având în vedere bifarea aceastei noi condiții, nu văd de ce nu s-ar continuă firesc procesul creativ.
Reacțiile clienților
Foarte diferite. O bună parte dintre clienții noștri s-au adaptat rapid la perioada și au regândit campanii și formă sub care comunica, la nivel de ansamblu neresimtindu-se această perioada. Însă avem și clienți care și-au oprit complet producțiile noi, menținând în buclă comunicarea dinainte de pandemie.
Impactul în industrie
După discuții cu mai mulți owneri din industrie, din păcate se resimte această perioada mai mult decât ne așteptăm. Am văzut multă îngrijorare pentru viitor. Pentru că la Stereotip am fost norocoși, cu clienți cool și cu picioarele pe pământ, proiectele au continuat și nu am resimțit acest impact. Până la urmă, în business ai nevoie și de noroc.
Perspective
Pentru o reinvetare rapidă a zone de producție video trebuie în primul rând să înțelegem că acum, un pic mai mult decât înainte, siguranță este ground zero. Dacă pornim de aici și construim mai departe pe vechile template-uri, adaptând totul la nevoile actuale, nu ar trebui să existe un impas.
Apoi, foarte important e că brandurile să participe în acest demers, să continue să creeze conținut, să susțină și studiourile medii sau mici, să nu reducă bugetele doar pentru că se poate (mulți jucători din piață de producție ar putea accepta și asta din disperare). Așa vom putea construi împreună o industrie mai bună, care a avut timp să își retuseze din greșelile de procedura, etc. și care e mai fresh acum și mult mai dornică să creeze din nou.
Adaptarea playerilor la noul context
Consider că piață este una matură și extrem de adaptabilă, deci trecerea ar trebui să fie mai degrabă rapidă. Am creat și promovat ghidul nostru cât de repede pentru că ne-ar plăcea să ajutăm și pe alții să își pună în ordine un plan de abordarea al perioadei următoare. Consider că orice formă de knowledge sharing nu poate fi decât benefică. Suntem și competitori, dar ar trebui să nu uităm că împărțim o industrie extrem de frumoasă, care are la baza o pasiune comună.