Se spune ca prima saptamana dupa ce dai licenta e cea mai grea. Asta pentru ca iti pui toate intrebarile posibile cu privire la viitorul tau. Iar in restul saptamanilor, probabil ca le repeti, pana cand gasesti primul job. Roxana Paduraru l-a gasit dupa prima saptamana, cand i-a sunat telefonul si a fost invitata la un interviu la Mercury 360, unde facuse in prealabil un internship. De atunci, a ramas in agentie si lucreaza ca Jr Art Director.
”Obisnuiam ca in momentele de blocaj sa pun o presiune foarte mare pe mine si sa lucrez in continuare, iar rezultatul era intotdeauna fortat si putea fi observat de oricine.”
Roxana povesteste ca are o slabiciune pentru ilustratiile in penita sau liner, si ca, in ultimul timp este atrasa de illustratiile digitale, animatii si proiecte de foto-video. Cat despre inspiratie, ea poate veni dintr-o discutie cu un prieten, un comment pe Facebook sau chiar o poza pe Instagram. O cunoastem in randurile urmatoare pe Roxana si aflam cum se vede publicitatea din perspectiva generatiei ei si cum poate fi upgradata.
Prima intalnire cu publicitatea
Prima mea intalnire cu publicitatea a fost prin 2015, cand eram in anul 2 de facultate. Habar n-aveam ce voiam sa fac, drept urmare cautam oportunitati. Una dintre acestea a venit in urma unui internship de la Mercury360, fara sa stiu ca de fapt voi ajunge sa lucrez in publicitate.
Contrar aparentelor, nu internship-ul m-a facut sa-mi dau seama ca vreau sa fiu art, ci momentul in care am acceptat job-ul. Pentru mine, sa fii art reprezinta un echilibru, unde categoric trebuie sa fii creativ, original, dar trebuie sa fii totuși si down to Earth.
Intrarea in industrie
Pot rezuma totul la “am fost norocoasa”. Doar ce terminasem cu licenta si eram in saptamana imediat dupa, cand iti pui toate intrebarile posibile cu privire la viitorul tau.
Fix in acea saptamana am primit un call de la HR-ul agentiei. In urma internship-ului facut, am fost intrebata daca m-ar interesa un job de Jr. Art Director. Am primit un test sub forma unui brief unde trebuia sa gasesc solutii de creatie pentru niște campanii. Am trecut testul si am luat si job-ul, iar ceea ce a contat cel mai mult la angajarea mea nu au fost aptitudinile grafice, ci calitatea ideilor.
Sfatul pe care-l pot celor la inceput de drum este sa nu se lase descurajati de propriile ganduri sau vorbele altora. Toti oamenii cu care vor interacționa au fost la inceput de drum. Nimeni nu s-a nascut invatat și nimeni nu are pretenția ca tu sa știi totul din prima. E important sa fii curios, entuziasmat si sa arati cat de mult iti dorești acel lucru.
Studii
Am terminat UNArte, sectia Grafica si liceul de arhitectura. M-am indreptat spre arte in ultimul moment, cand am simtit ca este posibil sa ma fi inselat cu arhitectura, dar fara sa stiu exact ce vreau sa fac pe viitor. Drept urmare, pot spune ca publicitatea a venit la mine, nu eu la ea.
Insa bazele din scoala au facut ca startul in Art Direction sa fie unul mai usor si cred ca oricine care isi dorește ceva cu adevarat, poate obtine si fara a avea un talent anume, pentru ca in the end is all about work. Trebuie doar sa ai rabdare sa cauti ceea ce ti se potriveste si sa inveti sa fii selectiv.
Asteptari
Așteptarile au inceput sa apara in momentul in care am capatat ceva experienta. Initial credeam ca totul va fi mult mai simplu. Din exterior nu vezi toata munca din spate si crezi ca totul este simplu si peste noapte poti deveni un art care schimba lumea in doi timpi si trei miscari.
In realitate, lucrurile sunt putin diferite. Mai nimic nu este atat de simplu cum pare si procesul creative, desi este unul misto, poate fi si destul de extenuant uneori.
Cu toate acestea, desi un art isi argumenteza directiile vizuale si ofera recomandari pentru viziunea lor si best practice, intotdeauna vor exista oameni atat din echipa, cat si de la client, care interpreteaza ideile altfel. Si, desi, incerci si incerci… in the end it is what it is.
Dar cu siguranța cea mai mare surpriza, buna de aceasta data, a fost realizarea ca poti face mult bine cu ajutorul publicitatii. Mi se pare fascinant cum in contextul unui campanii sociale absolut toti oamenii se mobilizeaza si se implica 100% indiferent de cat de greu sau lung este procesul.
Primul proiect
Primul proiect la care am lucrat a fost unul special pentru mine, pentru ca a fost pentru un client din sfera sociala, Asociația Prematurilor. Am dezvoltat logo-ul, brandbook-ul si alte materiale pentru ei. Trebuie sa recunosc ca si azi mai arunc un ochi pe Facebook-ul lor si zambesc cand le vad logo-ul.
Primele greseli
Minimizarea research-ului a fost o prima greseala majora. Fiind la inceput de drum, nu intelegeam de ce era important sa fac un research atunci cand eu deja aveam pregatite ideile. Nimic mai gresit. Cu timpul am invatatat ca research-ul este o parte extrem de importanta in procesul creativ si ca de fapt el duce la acele idei functionale care aduc catre rezultatele dorite.
Provocarile
Subiectivismul. A fost si este in continuare cea mai grea parte pentru mine. Mi-a luat foarte mult timp sa inteleg ca nu intotdeauna ce nu este aprobat sau placut de catre cineva este si gresit.
Stilul tau
Totul depinde de mood-ul in care sunt. Am o pasiune pentru ilustratiile in penita sau liner. Imi place sa explorez si sa invat mereu ceva nou, de aceea nu ma limitez la un singur stil. Mai nou incerc sa ma axez pe illustratiile digitale, animatii si pe partea de foto-video. Cautand mereu tutoriale, YouTube e principalul canal la care ma duc atunci cand vreau sa invat ceva. Pentru campanii si inspiratia de zi cu zi aleg mereu Behance, Ads of the World, Vimeo, Artstation, Pinterest sau Dribbble.
In lipsa de idei
Iau o pauza. La propriu. Obisnuiam ca in momentele de blocaj sa pun o presiune foarte mare pe mine si sa lucrez in continuare, iar rezultatul era intotdeauna fortat si putea fi observat de oricine.
Ideile exista, trebuie doar sa ma relaxez si sa-mi gasesc inspiratia din nou. De aceea, in astfel de momente plec din birou, merg la o discutie cu colegii, ascult muzica. Orice de genul, dar care sa ma deconecteze pentru cateva momente. Practic pauza reprezinta pentru mine un restart.
Inspiratie & mentori
Inspiratia ti-o poti gasi din multe locuri. Bineinteles sunt oameni precum Group Creative Director si Directorul de Creatie care ma indruma si ma ghideaza in tot drumul meu din publicitate, dar exista si oamenii din afara domeniului care ma inspira. O discutie cu un prieten, un comment pe Facebook sau o poza pe Instagram pot sa-mi ofere o alta perspectiva din care sa generez o multime de alte idei.
Proiecte preferate
Au fost multe proiecte si pitch-uri la care am lucrat si care-mi sunt preferate. Pornind de la „Studioul de Gusturi” Mega Image, „Semne de apreciere” de la Bonduelle si incheiand cu campaniile pentru Paula de care am grija de 2 ani incoace. La finalul zilei pot spune ca cel mai tare ma mandresc cu proiectele duse la bun sfarsit, dar Paula este fruntașa in topul campaniilor si spoturilor realizate.
Creativitatea
Creativitatea a devenit un cuvant extrem de folosit in publicitate si tocmai din prisma faptului ca se face abuz de el, cateodata imi da senzatia ca i se minimizeaza definitia. Dar aici ne rezumam doar la un cuvant prezent in vocabularul oricui. Pentru mine creativitatea reprezinta un proces, nu rezultatul in sine. Inseamna documentare, pasiune, incercari peste incercari, iar ulterior… entuziasmul ca ai reusit sa creezi ceva de care esti mandru.
Generatia ta
Fac parte dintr-o generatie ambitioasa, curioasa, care nu si-a setat limite si care incearca sa tina pasul atat cu cei seniori, cat si cu cei care vin juniori in agentie. Daca analizez toti oamenii care sunt de mult timp intr-o agentie, realizez ca toate generatiile au fost mai mult sau mai putin la fel. Ce-mi place la acest domeniu este ca toti incercam sa fim prezenti acolo where things happen, iar cu totii, indiferent de generatia din care facem parte, suntem la fel de curiosi sa aflam lucruri noi si sa share-uim learning-uri.
Probabil ca un mare plus pe care-l aduce o generatie noua este entuziasmul acela de a crea ceva nou si de a-si lasa amprenta. Asta fac eu si cred ca toti cei care vor veni noi in publicitate vor dori acelasi lucru. Cu toate astea, inca admir toti seniorii pentru experienta lor, pentru toate cunostintele pe care le dau mai departe si pentru vibe-ul acela misto de „Don’t give up!”.
Top 3 reclame
Campania Coca-Cola de Craciun este prima reclama care m-a fascinat copil fiind, de aceea pentru mine mereu va fi timeless. Alte campanii care au schimbat publicitatea au fost campania “Grow Up” de la Mercedes-Benz, prima campanie care s-a mulat dupa lumea si comportamentul digital, si bineinteles campania “Go With The Flaw” de la Diesel, care a pus in prim-plan diversitatea si de atunci a devenit o inspiratie si un exemplu pentru multi creativi din lumea publicitatii.
Nivelul reclamelor din Romania
In afara, brandurile au inceput sa-si intareasca mai mult pozitionarea in fiecare piata si sa promoveze doar mesaje care se potrivesc cu valorile si publicurilor lor tinta, fara sa le fie teama ca ar putea supara pe altcineva. De aceea, unele branduri continua sa creasca si sa aiba succes pentru ca au un public inchegat si un mesaj unitar si ferm.
Romania este o piata deschisa, in care poti sa experimentezi mai mult si cred ca oamenii au nevoie ca brandurile sa fie mult mai implicate in societate. In acest moment, majoritatea brandurilor doar “play safe” si nu vor sa apara cu un mesaj indraznet de frica sa nu supere pe cineva, chiar daca un mesaj curajos, un vizual strong s-ar potrivi cu obiectivele lor si ar aduce mai multe rezultate.
At the end of the day, uitandu-ma-n jur, e nevoie de putin mai mult curaj din partea brandurilor si deschidere catre propunerile din partea agentiilor. Un mix bun intre brand/client si agentie este de fapt cheia catre campaniile alea misto pe care le admiram cu totii.