Ce efect a avut starea de urgență asupra marketingului online din România? Care sunt diferențele în conversațiile online actuale în comparație cu cele de la începutul anului? Cum încearcă să se adapteze agenții economici? Iată câteva dintre întrebările la care Neticle, o companie de analiză a mediei și al textului online, încearcă să răspundă.
Pentru investigarea temei Neticle a adunat menționările online ale expresiilor legate de marketingul online, cum ar fi: online PR, e-comerț, Google Ads, PPC, SEO, website design și altele.
Acestea sunt marcate cu roșu în graficul de mai jos. Neticle a colectat și menționările referitoare la cele mai mari companii ale industriei media și al marketingului digital din România (Arbomedia, Data Revolt, Ead.ro Interactive, GroupM Romania, Initiative Media, InternetCorp, Media Bit Software, Mediacom Romania, Mediaedgecia Romania, Meraki Solutions, Mindshare Media, Pan Concept, Publicis, Ringier Romania, Thinkdigital Romania, Tradeads Interactive, Zenith Media), ele fiind marcate cu albastru în grafic.
În primul rând observăm o diferență impresionantă în ceea ce privește numărul interacțiunilor (like, distribuire și comentarii): în cea de-a doua parte a perioadei examinate utilizatorii au interacționat cu conținutul online mult mai mult decât în prima! Acest lucru se asociază și cu intensitatea mult mai mare a utilizării mediei sociale, precum și cu creșterea timpului petrecut online.
Utilizatorii au interacționat mult mai mult atât cu conținuturile ce menționează mijloacele marketingului digital (roșu) cât și cu conținuturile ce menționează agenții online (albastru)
Oarecum consecvent a crescut și numărul persoanelor la care au ajuns postările cu cele două tipuri de conținut. Primele vârfuri se situează în jurul mijlocului lunii martie, când au fost introduse reglementările stricte, dar au existat zile cu atingere consistentă și în luna aprilie, în perioada cea mai serioasă a stării de urgență, când toată lumea încerca să se adapteze.
Numărul de utilizatori a atins vârfuri neașteptate
În perioada cea mai dificilă dispoziția a rămas în general pozitivă, cu excepția perioadei de la mijlocul lunii martie, menționată anterior. Iată o reprezentare tipică a temelor discutate online în data de 15 martie:
O lună mai târziu dispoziția generală devine mult mai pozitivă, iar conversațiile au ca temă centrală inovațiile și adaptarea serviciilor la noua situație, așa cum reiese și din graficul de menționări de mai jos:
Temele cheie din lumea marketingului online s-au modificat în mod esențial. În perioada ianuarie – februarie a doua temă ca și importanță era „consultantul”, ea beneficiind de un număr semnificativ de menționări. Această temă nu apare, însă, nicăieri în graficele lunilor martie și aprilie, deoarece presupune contact personal. În lista temelor cheie, pe primele două locuri apar, în schimb, termenii „online” și „platformă”.
Merită reținut însă și faptul că temele care și-au păstrat locul în listă, au fost menționate mult mai frecvent în lunile de primăvară, așa cum indică cifrele din paranteze.
Teme cheie în ianuarie și februarie
Teme cheie în martie și aprilie
Postările cu cel mai înalt engagement (postările cu cel mai mare număr de like-uri, comentarii și distribuiri) au fost următoarele:
- Un webinar live postat de Lorand Soares Szasz intitulat „Cum adaptăm strategia de marketing în timpul crizei?”
- O compilație de știri pozitive semnat de Răzvan Pascu, pentru revigorarea stării generale de spirit, una dintre ele fiind cea în care eMag anunță angajarea a 1000 de oameni pentru a face față exploziei de solicitări din cadrul comerțului online.
- Campania online a Florăriei Iris pentru livrarea florilor la domiciliu.
- O postare semnată de jurnalistul Vlad Petreanu cu vești bune, printre care și o campanie de strângere de fonduri.
- Un forecast media market inițiat de Initiative Romania – acesta este singura postare din toplist, care datează de la începutul anului.
Puteți urmări engagement-ul acestor postări în graficul de mai jos:
În concluzie putem afirma că, în general, marketingul digital din România s-a adaptat destul de bine la situația de pandemie și ar putea chiar profita de prezența online mai accentuată a publicului.