„Termenele lungi de plată adesea produc consecințe, inclusiv relații tensionate cu furnizorii.
Reducerea flexibilității și creșterea prețurilor influenteaza negativ modelele de business și mijloacele de trai ale jucătorilor mai mici din lanțul de servicii de marketing. Astfel de companii nu pot functiona ca niste bănci. ”
Raportul Asociației Clientilor referitoare la Termenele de Plată, martie 2020
Orice raport anual al oricărei companii include o secțiune despre cât de importanta este responsabilitatea sociala. Companiile știu că atât clienții lor, cât și angajații se așteaptă ca ei să facă lucruri bune pentru societate si pentru Planeta. Conform Studiului “Barometrului de încredere din Edelman” din martie 2020, 90% din consumatori au raspuns că atat companiile cat și mărcile trebuie să contribuie la protectia bunăstarii financiare a angajaților și a furnizorilor.
Consumatorii inteleg ca dacă nu se intampla asa, companiile vor da un semnal negativ atat pentru PR dar si pentru vânzări. De asemenea, companiile pot avea dificultati sa angajeze sau sa pastreze talentele și clienții.
Astăzi, companiile din “Fortune Global 500” cheltuiesc în jur de 20 de miliarde de dolari pe an pentru activități de CSR.
Cercetările au arătat că diverse forme de stimulente pro-sociale (prin care angajații nu sunt recompensați cu bani, ci firma se implică, în numele lor, într-un anumite proiecte în beneficiul societății) crește, într-adevăr, productivitatea atat în ce priveste sarcinile simple cat și pe cele complexe. Astfel de actiuni ajută la creșterea retenției și chiar reducerea cererii salariale cu angajații.
În condițiile în care toata lumea încearcă să ajute în criza pandemiei COVID-19, acest lucru este așteptat de catre angajați acum, mai mult decât altă data.
Și totuși, auzim de la membrii noștri din întreaga lume că multe dintre companiile social responsabile folosesc criza pentru a întârzia să plătească agențiile. Plata întârziată ajunge sa fie practicata chiar si de companiile fara probleme de numerar, doar pentru a-și îmbunătăți, fals, raportarile de lichiditate.
Este în contradicție in politica lor de CSR. Agențiile sunt “de facto” solicitate să acționeze ca niste bănci chiar si pentru clientii mai mari. Aceste companii solicita agențiilor sa accepte termene de plată mai lungi sau condiționează condițiile contractuale de plată.
Acest fapt produce consecințele nedorite in randul agențiilor care, la rândul lor, luptă pentru a face față salariilor, (care reprezinta deseori chiar si 75% din totalul costurilor). Apoi trebuie să întârzie să plătească freelancerii și furnizorii (care au fost angajați să lucreze direct pentru acești clienți). Aceștia din urma fiind adesea artiști, fotografi, ilustratori etc. Fee-urile pe care acestia le percep pentru servicii sunt, de fapt, salariile lor. Si din aceste salarii isi plătesc chiria și costurile vietii de zi cu zi.
Cercetările arată că, dacă angajații ajung sa considere că angajatorul lor se folosește de CSR doar pentru PR și pentru imagine – acestia vor reacționa negativ și vor vor fi mai putin implicati in rezolvarea sarcinilor.
Cu alte cuvinte, inițiativele care nu vor aduce beneficii societății, se pot întoarce împortiva companiei, dacă angajații, colaboratorii sau clienții vor crede ca nu sunt facute cu buna credinta.
„ Nu este în interesul clienților pe termen lung, atunci când menținerea reputației este critică și dorința de a vă asigura că puteți lucra cu cel mai buni oameni din piață, să prelungiți nejustificat termenele de plată. ",
Stephan Loerke, CEO, Federația Mondială a Agenților de Publicitate, mai 2020.
„Voi fi foarte directa: cred că există situații total nedrepte și care depasesc limitele, iar eu nu susțin practica prelungirii termenelor de plata. Există unele situații total incorecte și acestea trebuie discutate între clienți și agenții pentru o relatie rezonabila și sustenabila pe termen lung.",
Bob Liodice, CEO, Asociația Națională a Advertiserilor citat de Campaign, mai 2020.
Asociațiile de agenții menționate mai jos, din întreaga lume, s-au reunit pentru a cere cliențiilor să discute si să gasească un acord comun privind condițiile și termenele de plată prin care să construiască o relație pozitivă și benefică reciproc.
Împreună putem susține sectorul și pe cei care se bazează pe industria noastră.
- Alianza por Valor Estratégico de las Marcas (AVE) - Mexic
- Asociația agențiilor de publicitate acreditate din Hong Kong (HK4As) - Hong Kong
- Asociația agenților de publicitate acreditate (4As) - Malaezia
- Asociația agențiilor de publicitate americane (4A) - Statele Unite ale Americii
- Asociația braziliană a agențiilor de publicitate (ABAP) - Brazilia
- Consiliul pentru Comunicarea Comercială - Noua Zeelandă
- Consiliul Agențiilor de Comunicare - Australia
- Asociația Europeană a Agențiilor de Comunicare (EACA) - Europa
- Institutul Agențiilor de Comunicare (ICA) - Canada
- Institutul practicienilor în publicitate (IPA) - Marea Britanie
- Uniunea Columbiana de Companii Publicitare (UCEP) - Columbia
VoxComm este noua voce globală pentru agenții, promovând valoarea pe care agențiile o aduc clienților lor ca “turbo-impulsuri” pentru creștere.
Credem în puterea creativității comerciale sub toate formele sale - prin strategie, idei, conținut și media - ca o pârghie dovedită de creștere, pe care deseori, companiile/advertiserii o neglijează.
Credem în creativitate ca esență în analiza datelor și utilizarea noilor tehnologii, nu ca o gândire ulterioară analizei datelor. Agențiile și clienții ar trebui să fie deschisi spre creativitate, nu să se departeze de ea.
Credem ca agențiile sunt parteneri de afaceri indispensabili, care aduc o perspectivă externă, o înțelegere cross- categorii capabila sa genereze idei noi pentru clienții lor.
Credem în parteneriat, in noi modele de agenții, în construirea unui mediu în care agențiile pot prospera, iar clienții pot beneficia de avantajele unice pe care le aduc agențiile.
Suntem în căutarea unor modalități mai bune de a contracta și compensa tipul de valoare adăugată si serviciile bazate pe talent pe care agențiile le oferă și vom lucra cu agențiile și cu clienții pentru a le identifica și a le promova.
Vom promova bunele practici și vom vorbi deschis despre practicile proaste, despre comportamentele care distrug valoarea si care duc la pierderea încrederii în industria de marketing si comunicare.
Vom face acest lucru împreună, ca parteneriat global, împărtășind resursele noastre și cele mai bune idei, deoarece provocările pentru agenții sunt aceleași peste tot, în fiecare piață și regiune, atat in businessurile locale cât și în cele internaționale.
Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania este asociatia profesionala care reuneste cele mai importante agentii de publicitate si media din industrie. Fondata in 2000, UAPR urmareste apararea intereselor agentiilor de publicitate, dezvoltarea si profesionalizarea industriei si promovarea unor standarde profesionale de referinta.
UAPR reprezinta o sursa de educatie pentru profesionistii din industrie si urmareste promovarea unor standarde profesionale care sa fie acceptate si asumate de cei 38 de membri ai sai, pentru a asigura astfel calitatea serviciilor oferite clientilor. In acest sens, asociatia sustine adoptarea unor Ghiduri de Bune Practici in industrie.
Obiectivul UAPR este acela de a creste transparenta si standardele in comunicare, de a mari capacitatea de auto-reglementare a industriei si de a pune Romania pe harta internationala prin deschiderea catre colaborari cu alte tari. UAPR este membra a Asociatiei Europene a Agentiilor de Comunicare (EACA).