Lockdown-ul a insemnat o oportunitate de business pentru multi fotografi, care si-au diversificat portofoliul si au incercat industria stock, observa Serban Enache, CEO Dreamstime Romania. De altfel, impreuna cu echipa sa, a organizat mai multe concursuri prin care a incurajat comunitatea fotografilor sa exploreze fotografia de interior, sau sa isi revada cele mai bune imagini din trecut si sa le reinterpreteze.
In privinta clientilor, una din masuri a fost sa le permita inghetarea planurilor achizitionate, pentru cateva luni, urmand a le relua cand se intorc la munca sau cand vor exista fonduri, fara costuri suplimentare in perioada pauzei.
”Nu a existat nicio perioada in istoria industriei noastre in care un volum atat de mare de cereri pentru un subiect cu totul nou, sa apara intr-un timp atat de scurt.”
Povestim, in continuare, despre cum a decurs lucrul de acasa pentru echipa Dreamstime, despre cererea de continut stock si categoriile cele mai cautate, dar si despre implicarea sociala a companiei.
Impactul in business
Din fericire, activtatea noastra se desfasoara in principal online si produsele noastre se vand in format electronic, deci nu ne-a fost greu sa migram la munca de acasa. Putem spune ca am avut astfel un oarecare avantaj in raport cu alte companii, insa resimtim efectul de domino din economia mondiala. O parte dintre clientii nostri au fost temporar inchisi, unii dintre ei si-au oprit proiectele, deci efecte exista si am inceput sa le resimtim cam la doua saptamani dupa declararea starii de urgenta in tarile europene si in Statele Unite.
Primele masuri
Pentru siguranta angajatilor nostri, am decis sa ne organizam sa lucram remote inca dinainte sa se declare starea de urgenta in Romania. Facem asta de mai bine de doua luni deja.
Inca din 10 martie, ne-am gandit la clientii nostri, ca vor avea nevoie de ajutor, asa ca am lansat imediat o promotie cu reduceri substantiale la toate planurile de cumparare de fotografii. Avantajul planurilor noastre este ca se pot folosi in termen de 12 luni maximum, deci chiar daca nu aveau nevoie de imagini in viitorul apropiat, clientii au putut sa isi cumpere pachete reduse pentru viitor.
Apoi, am realizat ca vor fi companii care se vor inchide temporar si, pentru acesti clienti, am adaugat posibilitatea de a-și opri planurile pentru cateva luni, urmand a le relua cand se intorc la munca sau cand vor exista fonduri. Nu vor pierde din creditele acumulate si nici nu vor plati in perioada pauzei.
Acestea au fost primele masuri luate in primele zile ale lunii martie si am continuat apoi sa dezvoltam si sa adaugam optiuni suplimentare, atat pentru staff, cat si pentru clientii si fotografii din comunitatea noastra: pagina de donatii, planuri gratuite pentru organizatii non-guvernamentale, ghiduri de creativitate pentru fotografi si designeri in perioada pandemiei.
Reactia clientilor
Am primit feedback legat de criza economica de la clientii nostri de la inceputul declararii pandemiei. Multi designeri ne-au scris ca proiectele lor au fost amanate sau anulate. Altii au continuat la capacitate diminuata, dar au aparut chiar si clienti noi, care au migrat cu afacerile online si au avut nevoie de continut vizual. Am incercat sa le raspundem tuturor cu continut relevant si/sau cu reduceri, in functie de fiercare situatie.
Categorii de continut
Cu siguranta cele mai populare imagini in ultimele doua luni sunt cele legate de coronavirus, de criza sanitara, imaginile de tip editorial, potrivite pentru stiri, infograficele, chiar si clipurile cu instructiuni de spalare pe maini. Toata lumea a avut nevoie de astfel de continut vizual pentru a-si educa si informa, la randul lor, clientii, comunitatea, angajatii, cetatenii.
Nu a existat nicio perioada in istoria industriei noastre in care un volum atat de mare de cereri pentru un subiect cu totul nou (din punct de vedere al metadata covid/coronavirus aproape nu a existat anterior) sa apara intr-un timp atat de scurt. Asta a reprezentat si o oportunitate pentru fotografi, am obtinut continutul in timp record si l-am pus la dispozitia designerilor.
De altfel, pandemia si lockdown-ul au reprezentat o oportunitate de business pentru multi fotografi, care si-au diversificat portofoliul, si-au facut timp sa incarce mai multe imagini sau chiar sa incerce industria stock. Fotografii de eveniment au avut o perioada mai calma si unii au folosit timpul acesta pentru a incerca si ei, fotografia stock.
In anii trecuti, luna mai marca inceputul sezonului nuntilor si evenimentelor. Din pacate, aici se remarca o scadere a continutului recent incarcat, dar utilizatorii nostri au inca sute de mii de imagini minunate pe aceste teme, fotografiate inainte de martie 2020. Speram ca si cererea de astfel de subiecte sa creasca in viitor, cand va fi sigur sa calatorim si sa ne intalnim.
Cautarile cele mai populare din perioada aprilie-mai 2020 vorbesc de la sine despre ce fel de continut este foarte cautat in aceasta perioada: coronavirus • covid19 • education • pregnant • give blood • networking event • truck driver • tracking finances • grocery elderly. Este evident ca aceste subiecte vor mai fi populare o perioada buna de acum incolo.
Proiectele
Pentru noi, criza a venit tocmai cand ne pregateam sa lansam o campanie importanta care ar fi adus nu doar promotii, ci si sectiuni noi pe site. Din pacate, am fost nevoiti sa amanam putin lansarea pregatita si sa ne concentram pe masurile de protejare a angajatilor si clientilor. Inca suntem in asteptare cu proiectul respectiv, dar important este ca nu l-am anulat.
Credem ca lumea a facut un pas inainte si au fost lansate rapid multe proiecte de digitalizare care au fost amanate in trecut. Mai multe afaceri au migrat in mediul online si vor avea nevoie de continut vizual sau audio. Dreamstime va deveni o sursa pentru acestia, dar si pentru cei care vor reveni la birou. Ne asteptam la o vara cu mai putine vacante decat in alti ani, iar acest lucru va fi benefic pentru economie. In acelasi timp, aerul pe care il respiram zilele acestea e mai curat, asa ca evolutia nu e neaparat una negativa.
Izolarea ta si a echipei
Ne concentram pe partea plina a paharului. Da, ne lipseste cafeaua de dimineata, rapiditatea comunicarii cu echipa, dar, pe de alta parte, nu mai pierdem ore in trafic si suntem izolati, deci sanatosi. Reducem poluarea cumva si ne putem concentra si pe alte oportunitati. Astfel i-am sfatuit si pe membri comunitatii noastre de fotografi, sa profite de timpul acesta si sa recupereze ce nu au reusit sa faca pentru portofoliile lor online din lipsa de timp.
Pot revizui, edita, experimenta cu un nou tip de continut vizual. Am lansat o serie de concursuri pentru fotografi, in care i-am incurajat sa exploreze fotografia de interior, sau sa isi revada cele mai bune imagini din trecut si sa le reinterpreteze. Pentru ca lucram online, proiectele noastre continua.
In rest, in acest moment, perspectiva revenirii la birou este una de expectativa. Asteptam noile reglementari si reguli de funcționare a spatiilor de birouri pentru a decide cand este oportuna intoarcerea la birou. Nu suntem o echipa foarte mare, dar siguranta angajatilor este prioritara.
Inspiratia si creativitatea
O noua abordare vine mereu si cu noi oportunitati. Faptul ca esti mai relaxat iti permite sa fii mai creativ. Nu ne-am gandit la aceasta izolare ca la o interdictie completa, in fond, cu totii puteam sa mergem sa facem exercitii fizice afara. O plimbare cu bicicleta pe care poate o amanam mereu pana atunci. Pe de alta parte, relaxarea nu este chiar cuvantul care caracterizeaza munca noastra in aceste momente. Avem un numar record de imagini trimise (3 milioane de imagini aprobate in luna aprilie) si o comunitate extrem de activa. Sunt multe planuri, personal cred ca muncim mai mult decat in trecut, asta fiind unul din pericolele muncii de acasa.
Lucrul de acasa
Lucram de acasa in intervalul orar obisnuit. Promovam responzabilizarea fiecarui membru al echipei, pana acum interactiunea fizica nu a fost imperios necesara, ne-am descurcat cu ajutorul conferintelor video cand a fost nevoie. Echipele functioneaza in general independent si lucram simultan la mai multe proiecte. Ne lipseste socializarea de la birou, dar ne luam pauze sa ne mai recomandam cate un film sau o reteta de banana bread.
Implicare sociala
Stim ce am facut noi, in primul rand. Pe langa masurile pentru angajati si clienti, ne-a devenit clar ca aceasta este o problema care vizeaza intreaga lume. Am adaugat o sectiune pentru organizatiile non-profit unde pot aplica pentru continut vizual gratuit si am decis sa donam 5% din vanzari.
Credem ca este important ca fiecare sa se implice responsabil la nivelul societatii si, pe langa donatii, multe branduri anunta masuri concrete de protectie si siguranta.
Comunicarea brandurilor
Brandurile au pus accentul foarte mult pe responsabilizare, implicit, pe comunicarea importantei luarii tuturor masurilor de siguranta de catre clienti. Unele dintre ele chiar si-au reinventat portofoliile de produse pentru a raspunde cererii de pe piata, au raspuns prompt la probleme, au ajutat si au sponsorizat in numar cat mai mare.
Per ansamblu, consideram ca prioritar a fost, pentru toti, grija fata de angajati si de clienti. Desi autoritatile au raspuns mai bine decat in alte situatii, un pic de predictibilitate, transparenta si mai ales multiimplicare ar fi fost benefice. Este insa o ocazie buna sa se produca reforme care nu s-au produs in ultimii 20 de ani. Si nu e vorba doar de digitalizare, cum ar fi fost sa avem lucrari avansate la centura Bucurestiului? Infrastructura este marea problema a Romaniei, la nivelul oricarui brand. Stiu ca pare ca nu au legatura, dar aceasta pandemie este despre globalizare, poluare, infrastructura, transparenta, digitalizare.
Adaptarea playerilor la noul context
Cum spuneam mai sus, multe companii s-au reinventat diversificandu-si portofoliul de produse, si asta, in decurs de cateva luni de cand a inceput criza la nivel mondial. Multi au reusit deja si cu siguranta vom vedea din ce in ce mai multe companii migrand online complet, fie cu munca, fie cu desfacerea produselor sau ambele. Vom fi toti nevoiti sa digitalizam rapid si sa o facem in mod eficient, durabil.
Specialistii vorbesc de valul doi al pandemiei, este foarte posibil sa fim din nou in lockdown si atunci multe dintre business-uri vor fi deja pregatite. Sau nu vom fi in lockdown, dar distanțarea sociala cere digitalizarea cat mai multor domenii. Este ceva ce vom face de voie, de nevoie, in viitorul apropriat.
Cererea de continut stock
Vor fi subiecte a caror popularitate va creste si subiecte a caror popularitate va scadea. Cred ca adaptabilitatea si flexibilitatea vor fi caracteristicile forte ale oricarui business in viitor. Am vazut cu totii ca lucrurile se pot schimba efectiv peste noapte si trebuie sa fii oricand pregatit sa functionezi intr-un context social si economic complet nou.
Continutul vizual va fi cautat in viitorul apropriat pentru ca marea majoritate a afacerilor au migrat sau vor migra online. Vor avea nevoie de continut vizual pentru site-uri, campanii, marketing, social media. Sa produci propriul tau continut vizual va fi putin mai dificil in viitor. Nu este usor sa organizezi o sedinta foto si, cu distantarea sociala, va fi si mai greu.
Fotografii si videografii vor avea oportunitati de monetizare si le recomandam sa se concentreze pe subiecte populare in aceasta perioada, sa incerce sa-si dezvolte si sa-si imbunatateasca portofoliile. Acum avem timp, multi dintre noi, sa exploram noi oportunitati.
Ponderea foto/video
In acest moment, avem mai multe imagini, pentru ca acest tip de continut are un avans de cativa ani in industria stock. Am adaugat sectiunea de clipuri in 2015, pe cand sectiunea de imagini a inceput in 2004. Pe viitor insa, cu siguranta animatiile si clipurile vor fi mai căutate, incarcate si cumparate.