Zilele trecute am organizat o „șezătorare” online cu oameni de marketing și comunicare din Cluj.
Nu am fost câtă frunză câtă iarbă pentru că nu ăsta era scopul, dar am încercat într-un Zoom call de o oră și jumătate să luăm pulsul în business mai multor oameni de marketing din zona de vest a țării și să identificăm împreună cele mai frecvente probleme cu care ne confruntăm și prioritățile spre care ar trebui să ne uităm.
Au spui DA invitației la call:
- Călin Biriș, marketer, trainer și partener în agenția Loopaa
- Victor Gavronschi, marketer și fondator Loopaa
- Valentin Bolboacă, managerul agențiai Klain de marketing Digital
- Oana Moldovan, Marketing Specialist and Sales Support la Beck et Al
- Ioana Dragonici-Cicală, Marketing Manager la Salice
- Ioan Hosu, profesor universitar și directorul departamentului de comunicare de la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării de la Universitatea Babes-Bolyai
Întâlnirea a fost pusă la cale de Anca Rarău, consultant în branding și strategii de marketing, fondator Brandocracy și Andrei Țigănaș, „sculptor de voci” și copywriter, ambii ambasadori IAA și coordonatori ai hubului regional IAA de al Cluj.
Am încercat să aducem la aceeași masă oameni de agenție, clienți din industrii diferite precum mobilier și automatizări, dar și traineri, consultanți și profesori universitari.
Oameni diferiți, aceleași pasiuni: marketingul și comunicarea.
Scad barierele de intrare în MarComm, iar marketingul cu vânzările nu se mai aliniază
Iată, mai jos, cele mai multe obiecții care au venit din partea oamenilor de agenție și training:
- Barierele de intrare în industria de MarComm sunt din ce în ce mai joase, iar asta vine la pachet cu provocări în materie de preț, concurență, așteptări ale clienților.
"Orice om care are un laptop și o conexiune la net se poate poziționa, deja, ca prestator de servicii. Nimic nu-l poate opri", spune Valentin Bolboacă de la Klain Advertising.
- În vremuri grele specula câștigă teren: unii jucători vin cu prețuri de dumping, alții fac uz de servicii gratuite, iar willingness to pay-ul clienților e din ce în ce mai mic.
"Omori piața dacă oferi prea mult gratuit", spune Victor Gavronschi, fondatorul agenției Loopaa.
- Creativitatea și curajul suferă
"Panica e prea mare. E mult imobilism. Stăm, ne baricadăm, iar creativitatea e limitată în perioada asta", spune tot Valentin Bolboacă de la Klain Advertising.
De cealaltă parte clienții de agenții au provocările lor în ceea ce privește strategia de marketing și vânzări
-
"Obiectivul de marketing nu se mai aliniază cu cel de vânzări", spune Oana Moldovan.
-
"Companiile din industria mobilei care nu au magazine online trebuie să-și regândească modelul de business și să facă investițiile necesare pentru digitalizare, bugete de marketing online și sisteme de distribuție funcționale", spune Ioana Dragonici- Cicală.
Educație și comunicare
Cea mai importantă „mișcare”, în aceste vremuri, rămâne comunicarea, atât în interiorul industriei, cât și cu piața, cu clienții de pe diferite paliere.
„Este un moment în care businessurile se reinventează, brandurile se reconstruiesc. Sunt companii care investesc chiar mai mult decât înainte în brand, în viitoarea strategie de marketing. Asta înseamnă că o parte a pieței a învățat deja lecția comunicării continue și relevante. Nu te oprești în criză, comunici, ești prezent.”, a punctat Anca Rarău.
Cu toate acestea, încă e nevoie de educație în ceea ce privește rolul marketingului în performanțele unui business, dar important este că interesul pentru comunicare a început să crească.
„Scriu multe texte în perioada asta: newslettere, landing page-uri, mesaje pentru AD-uri. E încurajator că și afacerile mici încep să înțeleagă importanța comunicării în perioada izolării. Multe dintre businessuri nu au, poate, strategii, direcții precise, dar cel puțin alocă importanță prezenței online și comunicării, în general. E un semn bun care arată că evoluăm. Începem, timid, să practicăm gândirea pe termen lung”, spune Andrei Țigănaș.
Avem nevoie de flexibilitate
Profesorul Ioan Hosu, directorul departamentului de comunicare de la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării de la Universitatea Babes Bolyai, spune că, din păcate, nu există o strategie articulată care să lege mediul universitar de sectorul privat, deși ambele părți își doresc o asemenea legătură pentru binele industriei.
Prof. Hosu mai spune că în perioada pandemiei flexibilitatea e chiar mai importantă decât creativitatea, iar nevoia de comunicare va exista pe piață indiferent de modul în care situația COVID19 evoluează.
Priorități în MarComm
Am rugat participanții la întâlnire să enunțe un set de priorități pe care industria ar trebui să le urmeze. Iată ce-a ieșit:
- Creștem percepția asupra relevanței serviciilor de calitate și încercăm să orientăm cererea spre performanță.
- Țintim afaceri
- Educăm piața – nevoia de marketing trebuie conștientizată mai mult.
- Creăm un management al reputației – industria trebuie respectată și apreciată la adevărata ei valoare pentru binele businessurilor de pe piață.
Întâlnirea s-a încheiat cu o concluzie optimistă care-a venit de la profesorul Ioan Hosu.
"Crizele întăresc comunitățile, deci avem nevoie de rețele puternice și durabile: locale, regionale, naționale. Este momentul să creăm în industrie un ecosistem pe care te poți baza."