Modelul de business Shutterstock presupune de cativa ani, reselleri locali in pietele mari, care sa personalizeze experientele de lucru, dincolo de e-commerce-ul rece, fara interactiune umana. Reselleri locali Shutterstock Romania (si Bulgaria) sunt parte dintr-un grup ceh cu sediul la Praga. Am discutat cu Olga Abramescu, Managing Director Shutterstock si Profimedia Romania, care a format echipa incepand de acum 2 ani, in prealabil fiind la Getty Images.
Olga considera ca in noul context, brandurile actioneaza in moduri diferite, in functie de cultura organizationala si resurse. Mai rapid sau mai lent, cu curaj sau din contra, ezitant.
Comunicarea din partea brandurilor a fost fie rapida, fie a urmat altor procese interne vitale, de supravietuire si redimensionare.
Riscul pe care il vede Olga, in comunicarea curenta, este golirea de continut a unor cuvinte prea des folosite, precum grija, empatie sau ajutor. Vorbim in continuare despre cum s-a raportat echipa pe care o conduce la noile realitati, despre colegii din retea si reactiile clientilor.
Lucrul de acasa
Momentan balanta e putin suie, ma duc spre 10-12 ore pe zi in fata laptopului, insa si cu luxul unor activitati inedite pe care nu ti le permiti mereu din birou: o tura de bicicleta cand mi-a luat foc creierul sau 2 pahare de prosecco turnate discret, intr-un conf call prea lung!
Starea de spirit in izolare
Pe acasa a fost dificil in primele zile, pana am impartit spatiul pentru activitatile fiecaruia – unii scoala si gaming, altii Netflix, eu home-office. Sunt si momente dificile, le mai depasim cu umor, cu o ora de sport ...
Ca business, noua realitate ne-a aratat ce stiam deja, ca suntem o echipa sudata si cu o energie care nu se diminueaza deloc in izloare. Ne gandim sa mentinem si pe viitor un mix de WHF cu prezenta la birou, nu ne grabim sa revenim, cel putin nu pana in Iunie. Ne lipsesc insa interactiunile live, pranzurile impreuna, meeting-urile cu clientii sau cu comunitatea de la Impact Hub Universitate, unde avem sediul.
Inspiratia si creativitatea
Jobul meu e mixt, sunt si CS si Creatie intr-un singur post. Secretul e sa nu le amestec si sa imi dau timp pentru partea creativa.
Cand nu desenez oferte si am grija de partea operationala, coordonez zona de selectare de continut, ramane prima mea dragoste! E un lux fantastic sa te uiti la imagini fara o tinta anume, sa descoperi content care poate deveni un proiect in sine. Am contributori preferati si niste keywords secrete cu care gasesc imagini bune, iar ce imi place merge intr-un stash de visual goodies care isi asteapta momentul cand devin proiecte pornite invers, direct de la vizualuri si nu de la un concept initial, care apoi este ilustrat.
Alternativ, exista si zona de imagine de presa, avem in Profimedia Images un serviciu de editare si push de continut jurnalistic care ma tine ancorata in realitate!
Inspiratia vine insa din dialog, comunicarea cu colegii si din documentarea evolutiilor din piata.
Impactul in business
Retroactiv, daca ar fi sa pun o data de debut a situatiei actuale, aceasta ar fi Vineri 13 Martie. Preocuparile insa incepusera de ceva timp, observand situatia din China si extinderea ei spre Europa. Initial au fost conversatii cu umbra de ingrijorare, tatonarea si adoptarea masurilor de WHF, apoi proiectiile rapide pe care am inceput sa le facem pentru a ne adapta.
Primele masuri
Pentru noi, ca echipa, a fost relativ simplu, logistic, sa incepem sa lucram de acasa, sistemul era deja 100% digital, insa am dialogat masiv in primele zile cu colegii de la Praga si Londra, incercand sa gasim solutiile cele mai bune pentru a le fi de folos rapid si clientilor care folosesc platformele noastre, mai ales in zona de creatie si editare video. Ne-am imaginat ca atunci cand muti o agentie intreaga in WFH, cu echipe de zeci de oameni, accesarea resurselor si conexiunile pot avea de suferit o vreme.
Reactia clientilor
Continutul Shutterstock este accesat deopotriva de catre agentii, case de productie video, companii si zona editoriala media, presa si TV. In zona comerciala reactiile au fost mixte, fie suspendari sau redesenari rapide de resurse pentru industrii foarte afectate precum cea de evenimente, travel/turism, fie intensificari masive in zonele de retail si FMCG, de exemplu.
Direct sau prin agentii, cu totii au dorit sa comunice cat mai rapid mesaje legate de masurile de safety adoptate, sa isi arate sprijinul uman firesc de care cu totii simteam ca avem nevoie, apoi indemnurile de #stayhome si actiunile de sustinere atat de necesare pentru sistemul medical.
Zona editoriala (Shutterstock Editorial este distribuit local prin platforma noastra de presa, Profimedia Images) a fost si ea invadata de imagini de presa real time cu evolutia situatiei internationale, programele de stiri si site-urile de continut tip news au rulat rapid imaginile generate de fotojurnalistii prezenti in tarile cu situatii grave, precum China, Italia sau Spania.
Instituirea starii de urgenta a insemnat si limitarea la zero a libertatii de miscare, fara posibilitatea de a produce vizualuri noi, iar continutul ready made din portofoliul nostru a devenit solutia cea mai rapida pentru aceste proiecte.
Ca sa scurtam timpul de executie si sa suplinim efortul de a selecta continut necesar uneori in cateva ore, am generat o serie de selectii relevante pe aceste noi teme, imagini si video, pe care le-am distribuit rapid. Apoi, in cateva zile a aparut si Hub-ul de resurse al Shutterstock.
Cu totii in echipa noastra ne-am canalizat eforturile preponderent in acesta zona de asistenta rapida, curatoriere de continut si lucru in regim de urgenta.
Proiectele
Lucrurile se schimba de la o saptamana la alta, ne dorim sa stam alerti si relevanti si ne sfatuim mult cu clientii. Pe final de Martie si Aprilie mobilizarea a fost mai degraba logistica - comunicarea a fost sustinuta tocmai pentru ca s-au lansat aceste mesaje noi.
Multe proiecte in derulare au fost abandonate pentru ca au devenit irelevante ca mesaj in noul context sau pentru ca resursele au fost realocate. S-a lucrat mult la adaptari (iata, am petrecut si Pastele si 1 Mai-ul in izolare) si acolo a fost nevoie de redesenare a campaniilor. Cu totii suntem constienti ca oprirea comunicarii nu este o solutie, insa organizatiile de orice tip trec acum prin restructurari de echipe si resurse, implicit si o regandire strategica a actiunilor viitoare.
Acum, din luna Mai, ridicam cu adevarat privirea catre un viitor despre care stim cu totii ca va fi diferit si volatil. Ei bine, pentru noi aici incepe „the beauty of it” – rolul de reprezentant local al unei platforme cu atat de mult continut este tocmai acela de personalizare si gasire de solutii. Nu doar la nivel de formule de acces si cost control, ci si aspecte legate de eficienta, de cum selectam cel mai relevant continut, cum sa facem ce nu s-a mai facut, in esenta creativitate si gandire out of the box. Nu suntem doar o entitate comerciala, care discuta licente si contracte, ci suntem oameni cu exprienta in zona creativa si de productie, cu o perceptie fina asupra resursei de stock, fie ea imagine sau video. Tocmai atentia la detaliu (clichee, but true) va face diferenta, iar detaliile ni se dezvaluie doar plasandu-le in contextul fiecarui proiect.
Colegii din retea
In interioriul Shutterstock suntem conectati in zona US si pietele mari din Europa. Reactiile sunt oarecum similare, cererea a crescut mai ales in zona de material video digital/TV. Se uploadeaza zilnic continut relevant, iar Contributorii Shutterstock au creat deja vizualuri pe concepte adaptate noii realitati.
Mai aproape de zona noastra, colegii nostri din Cehia, Croatia sau Serbia au si ei aceleasi provocari, insa cu o vechime mai mare a prezentei locale si implementari mai rodate ale platformei de lucru Shutterstock Premier, extrem de utila in aceasta perioada.
Teme noi
Am plecat de la vectori si info vizual legat de igiena, protectie impotriva virusului si distantarea sociala, trecand prin imagini din sistemul medical (doctori, servicii de urgenta), la concepte precum compasiune, ajutor, sprijin pentru varstnici, comunicare la distanta, activitati indoor, familii in noile situatii.
Apoi video din perspective inalte cu orase si strazi goale, business la distanta, conectivitate, dar si natura sau concepte de tip perspective anti-claustrofobie: padure, dor de plaja si daydreaming, deh.
Acum mergem catre telemedicina, repornirea businessurilor, sprijinirea afacerilor mici, e-commerce, agricultura. Se contureaza si nise, cum ar fi content educational, DIY cooking si bricolaj sau zona medicala mult mai specializata, stiintifica si explicativa.
Comunicarea brandurilor
Fiecare brand a incercat sa ramana relevant si nu a fost usor, mesajele transmise au avut la baza aceeasi directie si acelasi concept, iar exprimarea lor nu a avut timp sa se diferentieze, era o voce comuna care spunea „aveti grija de voi, suntem cu totii impreuna in situatia asta, o sa fim bine”.
Tocmai de aceea efortul din spate a fost enorm. O sa tinem minte conversatiile din acele prime zile, cand mai intai ne intrebam extrem de firesc daca suntem bine, apoi treceam la treaba, intr-un hei-rup comun.
Sa te adaptezi mai intai ca individ la contextul epidemiologic si la restrictii, sa ramai creativ si alert, si apoi sa mai pui in functiune si o organizatie ale carei piese si procese sunt deznodate complet, e extrem de dificil.
Am inteles insa cu totii mai bine niste situatii, am vazut deschizatorii de conversatie si followerii. Acolo unde relatia Agentie – Client este organica, s-a simtit. In astfel de situatii, cand totul e redus la esenta, s-au remarcat profesionistii, echipele adevarate si implicit produsele rezultate de aici.
Riscul pe care il vad in comunicarea curenta este golirea de continut a unor cuvinte prea des folosite, precum grija, empatie, ajutor. Vine valul urmator, ca sa repornim ne trebuie curaj si energie, inclusiv in redefinirea vizuala a unor concepte si idei.
Impactul in industrie
Suntem intr-o noua etapa, cu mentalitati diferite si obiceiuri de consum schimbate. Pe termen lung, cu cat vom intelege mai bine aceste schimbari, cu atat ne vom putea adapta, mai intai ca indivizi, apoi ca organizatii si implicit ca mesaje catre piata.
Pe termen scurt, dualitatea Creativitate/Resurse materiale alocate revine in discutie si paradoxal, va fi mai mult despre idei bune, inovatie, competenta si substanta, apoi despre incadrarea in bugete redimensionate in functie de motorul incetinit al economiilor lumii.
In industria noastra, de licentiere de continut, este extrem de important sa ne protejam contributorii si fluxul de materiale noi. Devine dificil sa calatoresti, sa interactionzi cu oameni si medii variate ca sa produci continut nou si relevant. Cel existent deja capata valoare mai mare, si in consecinta trebuie valorizat corect si echitabil pentru toti cei implicati, proportional cu expunerea sa in cadrul proiectelor in care este folosit.
Adaptarea playerilor la noul context
Calculam acum durata, costurile si mijloacele cu care vom realiza „reinventarea”. Lipsa de predictabilitate (pe care o vedem acum temporara si ne pare greu de gestionat) va fi parte din noul context, si baza pe care vom actiona de acum inainte: tinta e in miscare si ne cam tremura si mana.
Nu va fi usor, dar in functie de antrenament (read oameni, competente si prioritati) vom merge inainte si vom deveni mai rezistenti zi de zi, luna de luna, an de an.
Cererea de continut stock
Continutul de stock era si pana acum important in mixul de resurse alocate proiectelor creative, insa acum nevoia este in crestere. Digitalul va mobiliza volume din ce in ce mai mari, mai ales de video. Rapiditatea cu care se genereaza continut face necesar ca el sa fie 100% generat dint-o sursa cat mai vasta, creativa si cu garantii clare de model released si alte drepturi legale.
Local, noi suntem preocupati de noi moduri in care acesta materie prima va fi „impachetata” in formule de accesare si cost, adaptate nivelului de spend local, precum si de rafinarea interactiunii de search cu sursa, vitala in descoperirea de continut relevant, modern si in afara cliseelor.
Ponderea foto/video
Daca ne referim la content utilizat, local imaginea predomina, suntem inca la 70% - 30 % fata de continutul video, in timp ce worldwide procentul se schimba rapid de la luna la luna, cu video in crestere accelerata. Daca ne referim la content produs, continutul nou este uploadat 60 % imagine – 40 % video, zilnic.
Cata vreme continutul va fi valoros si actual, provocarea noastra este „croim” cu ajutorul echipei locale, solutii de accesare cat mai eficiente, pe doua directii: costuri, unde avem pregatite o serie de produse noi care sa satisfaca balanta volum/pret pe zona Digital, dar si All Media, pe care le vom introduce si experimental in saptamanile care urmeaza (ele nu vor putea fi accesate direct online, ci doar prin noi, distribuitorii locali) si apoi tehnologie, care aplicata in forma actuala a platformelor Shutterstock aduce eficienta in search si tools de social collaboration si control pe proiecte in cadrul echipelor.