Marțea aceasta este specială. Nu este doar a 15-a marți de izolare sau a 12-a sau a 17-a, nu doar pentru că, poate, unii și-au schimbat pijamalele sau tocmai au pus la copt a 27-a banana bread, ci pentru că este o marți pe care o putem dărui sau o putem primi în dar. E o zi a generozității. Și generozitatea se poate manifesta în multe feluri mici, la fel cum donațiile au forme diverse. De la hrănitul pisicilor din fața blocului la pâine pentru toată scara blocului. De la donatul zilei de naștere, la un gând bun pentru un străin singur.
László Bodor, Cofondator al Asociației Envision și inițiatorul mișcării #GivingTuesday în România, crede că în această perioadă, oamenii au descoperit superputerea generozității, care este cu adevărat contagioasă. De aceea, azi are loc în peste 65 de țări, o ediție specială GivingTuesdayNow. România s-a alăturat cu un festival al generozității care a început pe 1 mai și se va încheia în seara aceasta, cu un concert live cu 6 artiști.
Până diseară, când îi puteți vedea în concert livepe Dan Byron, Lucia, Teodora Moroșanu, Radu Osaciuc, Doru Pușcașu și Cătălin Milea, vorbim cu László despre provocarea comunicării, în contextul unei perioade încărcate emoțional și al zgomotului de fond continuu, despre generozitatea românilor și de ce au nevoie ONG-urile pentru a-i putea ajuta, la rândul lor, pe cei în nevoie.
Povestea generozității
GivingTuesday este o mișcare globală dedicată generozității care încurajează oamenii, organizațiile neguvernamentale, instituțiile și companiile să ajute la transformarea comunităților din care fac parte. Anual, GivingTuesday este sărbătorită în marțea de după Black Friday și Cyber Monday, zile dedicate cumpărăturilor.
În 2020, ziua dedicată faptelor bune va pica pe 1 decembrie, însă acum generozitatea este mai importantă ca oricând, iar ca răspuns la criza creată de COVID-19, pe 5 mai, are loc o ediție specială, GivingTuesdayNow, în peste 65 de țări din întreaga lume.
Și România s-a alăturat acestui demers, însă cu un festival dedicat generozității, pe care l-am denumit GivingTuesdayNow la mare, desfășurat între 1 și 5 mai. Astfel, în această perioadă i-am invitat pe toți să fie generoși. În semn de mulțumire pentru cei care se implică, pe 1 mai am organizat un live de pe plajă, cu răsărit, scoici, nisip și pescăruși, iar pe 5 mai, 6 artiști vor susține un concert live.
Toate vor fi transmise în evenimentul de pe pagina de Facebook a Giving Tuesday România: GivingTuesdayNow la mare: fapte bune, concerte și live de pe plajă.
Un alt lucru pe care vrem să-l facem pentru toți cei care se alătură mișcării este să ilustrăm toate faptele generoase pe care aceștia le vor face de GivingTuesdayNow, prin penița artistul grafic Andrei Pacea. Vrem ca prin ilustrarea gesturilor de bine să avem la finalul celor 5 zile o hartă a generozității. Un memento din această perioadă grea prin care trecem, dar și o dovadă că solidaritatea, bunătatea împreună cu respectarea măsurilor de protecție sunt cele care ne vor scoate din această criză.
Concertul
Pe 5 mai, la nivel global, se întâmplă GivingTuesdayNow, iar oameni din peste 65 de țări vor face fapte mici și mari de bunătate. În România, în semn de mulțumire pentru cei care s-au implicat, sărbătorim generozitatea cu un concert care să aducă tuturor un zâmbet pe față. Dan Byron, Lucia, Teodora Moroșanu, solista de la Rockabella, Radu Osaciuc de la Dimitri`s Bats, Doru Pușcașu de la Om la Lună și Cătălin Milea vor scoate tot ce mai bun din noi.
Nu suntem organizatori de evenimente, iar logistica ne-a speriat inițial, însă artiștii, din fericire, dețin toată bucătăria internă necesară pentru un concert de acasă: microfon, instrumente, aparate video, iar asta ne-a făcut viața mult mai ușoară. Plus că îi avem pe cei de la Diud alături de noi, iar asta înseamnă că tehnicalitățile au fost descâlcite de ei.
Echipa din România
Mișcarea este prezentă în România de patru ani și este adusă local de Envision. O asociație născută din dorința noastră de a crea instrumente care să ajute oamenii și organizațiile din România să rezolve probleme din comunitate.
Echipa proiectului GivingTuesday este formată în acest an din patru oameni: Gabriel Solomon, IT-istul nostru, Laszlo Bodor, care mobilizează fonduri pentru proiect, Andrei Chirtoc, omul care ne organizează și Ruxandra Pătrașcu, our social media jedi :).
ONG-ul de acasă
Chiar și înainte de pandemie, noi lucram remote destul de mult, așa că aveam know-how de cum să implementăm proiecte de la distanță. Însă, ceea ce ne lipsește cel mai mult sunt brainstorming-urile față-în-față pentru că în timpul lor ne veneau cele multe soluții creative și nicio aplicație de video call nu poate înlocui prezența fizică a colegilor.
Uneori, o piedică antipatică a fost conexiune mai slabă la internet, alteori limitările comunicării exclusiv online, dar cred că acestea sunt probleme cu care se confruntă toată lumea.
Am depășit toate aceste piedici pentru că i-am avut alături și pe cei de la Conan PR, care sunt familiarizați cu mișcarea și care au venit cu sugestii și idei cât să curgă totul super bine.
Live-ul de pe plajă
Ideea live-ului de la mare a plecat de la semnificația zilei de 5 mai. Pentru români, această zi nu înseamnă mare lucru, pe când 1 mai este o dată simbolică. Anii trecuți, de 1 mai ne luam crema de soare, pălăria de plajă și cheful de distracție și fugeam la mare ca să deschidem sezonul estival. Pentru că acum nu-i posibil să evadăm la mare, fiind izolați la domiciliu, am decis să schimbăm această situație într-o oportunitate dându-le oamenilor posibilitatea de a vizita marea stând acasă, dar și să fie generoși unii cu alții.
Până acum partea cea mai grea a fost realizarea filmării de la mare din cauza restricțiilor de circulație, dar cu oamenii potriviți, am reușit să o facem și pe asta. Iar imaginile cu marea au arătat impecabil:
Reacții & donații
Am avut doar reacții pozitive. Oamenii s-au alăturat rapid inițiativei și s-au inspirat unii pe ceilalți. Desigur, mai avem mult de lucru până când mișcarea va fi cunoscută de către publicul larg, dar fiecare pas este important, iar noi ne bucurăm de la campanie la campanie de entuziasmul oamenilor și de răspunsul lor.
Concret, până în acest moment avem peste 100 de gesturi de generozitate asumate și peste 1400 de persoane interesate de eveniment.
De ce e nevoie acum
Credem că acum, mai mult ca niciodată, este nevoie de compasiune și generozitate. Fiecare gest, fiecare faptă bună, oricât de mică, contează enorm. De la o simplă donație sau un ajutor oferit unui vecin vulnerabil până la o zi de voluntariat sau chiar dăruirea zilei tale de naștere.
În aceste zile, de când am anunțat GivingTuesdayNow am rămas uimiți de felul în care s-au implicat oamenii de bine. De exemplu, o familie și-a donat petrecerea de Baby Shower, pe care oricum nu o vor mai organiza, sprijinind HOSPICE Casa Speranței, altcineva a ieșit în fiecare seară în fața blocului ca să hrănească pisicile fără stăpân din cartier, altcineva a făcut pâine pentru toată scara blocului, iar o persoană a plantat un copac în grădina comunitară.
Chiar credem că, în această perioadă, oamenii și-au descoperit această super putere: generozitatea.
Cum ajută românii
Știu să ajute, absolut! În perioada asta, cred că ne-am demonstrat unii altora că putem fi solidari și că, atunci când e nevoie, știm să ne coalizăm. Nu degeaba cuvântul cel mai des folosit în ultimele săptămâni a fost #împreună. Am văzut multe campanii venite în sprijinul spitalelor din România cu implicare considerabilă atât din partea oamenilor cât și a companiilor.
În ceea ce privește strict GivingTuesday, pentru ca proiectul să crească e nevoie poate de mai mult curaj și mai multă încredere că fiecare gest, mic sau mare, contează. Totodată, ar face diferența implicarea mai multor companii și instituții. De exemplu, primăria din Alba Iulia s-a implicat în fiecare an în Giving Tuesday și au organizat campanii care să ajute comunitatea locală. Cu un astfel de exemplu, oamenii s-au simțit mândri, au prins curaj și au avut propriile inițiative.
Un lucru este cert, generozitatea este contagioasă, așa că ne-ar plăcea să vedem din ce în ce mai mulți oameni care se implică, iar faptul că în alte țări mișcarea GivingTuesday a crescut atât de mult, nu vedem de ce nu ar fi așa și în România.
Comunicarea faptelor bune
În aceasta perioada, pe fundalul problemelor din sistemul medical, societatea civilă a devenit foarte vocală pentru a compensa o parte din lipsurile acestuia. Astfel, există riscul ca oamenii să se simtă copleșiți de numărul foarte mare de probleme a căror rezolvare necesită sprijin și implicare urgentă și să nu mai rezoneze atât de ușor la un îndemn de genul: Fă o faptă bună. Așa că provocare este să găsești un astfel de mesaj care să declanșeze dorința de implicare.
Este mai complicat de ajuns la oameni. Recunoaștem. Canalele de comunicare s-au împuținat și, în același timp, s-au aglomerat, așa că a fost nevoie de un balet continuu ca să fim vizibili și să ne păstrăm relevanți. Încărcarea emoțională e mare și e nevoie de o supapă care să mai relaxeze un pic; tocmai de aceea le-am oferit oamenilor, în semn de mulțumire pentru implicare, un live de la mare și un concert.
Cred că cel mai important lucru, la fel de valabil mereu, nu doar acum, este să comunicăm cât mai sincer, cât mai clar și cât mai prezent. Oamenii din comunitatea noastră trebuie să știe cât de mult se bazează acum ONG-urile pe sprijinul lor.