[Noul context] Alexandru Paius: Este vizibila o “goana” dupa idei de cauze, dar nu toate sint relevante pentru brandurile respective

[Noul context] Alexandru Paius: Este vizibila o “goana” dupa idei de cauze, dar nu toate sint relevante pentru brandurile respective

Adaptarea nu e o optiune. Este o conditie pentru a trece cu bine peste aceasta criza, spune Alexandru Paius, Senior Partner Image PR. Criza economica vine peste cea sanitara si schimbarile in comportamentul si obisnuintele consumatorilor vor fi majore. In mod evident, are loc o resetare in mai multe straturi ale societatii, dar e greu de prevazut intensitatea si directia schimbarilor in plina desfasurare. 

Ce pot sa afirm cu siguranta este ca va fi o scadere serioasa in volumele de business ale agentiilor. Ca intotdeauna in astfel de momente, asa cum a fost si in 2008 de exemplu, unii vor fi mai afectati si altii mai putin. Sa nu uitam ca business-ul nostru este strict legat de puterea economica a clientilor nostri.

Cum au reactionat clientii, cum se reinventeaza procesele de lucru si care este ritmul adaptarii, explica Alexandru Paius in textul de mai jos. 

Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta. 

 

Starea de izolare 

Ai vreme sa te ocupi de multe lucruri pending, care inainte nu erau pe lista de prioritati. Ai vreme sa iti pui gindurile in ordine, sa iti revezi planurile si sa resetezi o parte dintre ele. Si asta nu e rau. Dar e nevoie de o revenire la o viata mai apropiat de cea de dinainte. Cum va fi ea, care e perspectiva, cred ca nimeni nu stie cu precizie. Sint tot felul de idei si supozitii. Pe unele le impartasesc, pe altele nu. Insa un lucru cred ca e cert, vor fi multe schimbari in business si in viata de zi cu zi. Cit de mari vor fi acestea si cit de mult vor tine, ramine de vazut.

 

Lucrul de acasă

Aproape ca ne-am obisnuit cu lucratul exclusiv de acasa si cu acest mod de interactiune dintre noi. Aveam exercitiul lucratului remote, o facem deja de citiva ani, cred ca sintem printre primele agentii care are de cel putin 10 ani in codul intern de functionare ideea de lucru de acasa, insa nu ca acum, toti remote.

Oricit ar parea de ok, cred ca nu se poate asa la infinit. Avem nevoie de intilniri, intre noi si cu clientii, de conversatii live, de evenimente si conferinte, de interactiune sociala.

 

Când ați început să observați impactul în business   

Primele semnale le-am sesizat pe la jumatatea lunii martie, poate chiar putin inainte de declararea starii de urgenta, in momentul in care, ne-am trezit cu totii, si noi si clientii nostri, intr-o situatie cu totul noua, in care a trebuit sa luam decizii rapide legate de ce si cum facem cu toate campaniile pe care le aveam in derulare in acel moment sau pe care le pregateam. Apoi, in aprilie, am inceput sa vedem efectele si in cifre, in business.

 

Primele măsuri 

Ne-am organizat sa lucram cu totii full time de acasa. Incepind din 12 martie, nu a mai fost nimeni dintre noi la birou. Discutam pe e-mail, pe diverse grupuri de chat si ne vedem saptaminal prin intermediul unei aplicatii video. Din punct de vedere al flow-ului de lucru, functionam ca inainte. Ne lipsesc insa intilnirile face to face intre noi sau cu clientii, brainstorming-urile, cafeaua buna de la birou si pauza de masa, petrecuta de cele mai multe ori impreuna la bucatarie.

Strategia este sa conservam ceea ce avem ca si portofoliu de clienti, sa ne onoram angajamentele asumate pentru fee- urile lunare si sa venim cu propuneri de proiecte noi de comunicare relevanta si oportuna, adaptate acestei perioade si celei care va veni. In ceea ce priveste echipa, sintem in aceeasi formula ca si inainte si asa ne dorim sa raminem si dupa incheierea acestei perioade. Este o prioritate sa ne pastram echipa intacta, cu veniturile fiecaruia neafectate. Am inghetat deocamdata noile angajari si am suspendat pe alocuri relatiile cu unii dintre colaboratori.

 

Cum au reacționat clienții     

Sint clienti care sint inca in expectativa, dar avem printre clienti si companii care comunica mai mult decit inainte. Pentru unii dintre clienti am pus in standby proiectele in lucru care isi pierdusera relevanta pentru contextul actual si am gindit si implementat alte tipuri de abordari potrivite pentru acest moment. Categoric functionam intr-o altfel de dinamica a campaniilor de comunicare, ne-am adaptat insa cu totii extrem de rapid la aceasta noua ecuatie. 

 

Proiectele în desfășurare și viitoare  

Toate proiectele noastre de comunicare ce implicau activitati offline, cu publicul, au fost puse in standby. Din fericire, in cazul nostru nu sint foarte multe, gratie strategiei implementate de citiva ani, de a ne concentra pe consultanta in comunicare si mai putin pe evenimente sau implementare. Un demers care acum ne va ajuta sa trecem mai usor prin aceasta perioada dificila.

 

Comunicarea brandurilor: ghid etic 

In acest moment, cred ca relevanta si autenticitatea sint cuvintele cheie pentru o strategie coerenta de comuncare. Implicarea sociala, ajutorul si sustinerea pe care brandurile le ofera unor institutii si categorii sociale sint categoric bine- venite in acesta perioada. Sint insa utile pentru brand numai daca sint relevante si autentice in rindul publicurilor marcii respective. Acestea sint niste principii care guverneaza nu doar starea de fapt de acum, ci orice strategie de comunicare, indiferent de moment.

 

Ce fac brandurile 

In marea lor majoritate brandurile comunica implicarea lor sociala, dar aproape exclusiv proiectele de ajutor in donatii financiare si de echipamente pentru sistemul sanitar. Si acesta este cu siguranta un lucru bun, pentru ca fac bine, ajuta. Solidaritatea sociala in astfel de perioade de criza, inclusiv a brandurilor, este absolut bine venita, este asteptata si bine receptionata de public.

In unele cazuri, insa, este destul de usor de observat ca mai mult comunica decit fac propriu zis. Probabil ca noi, profesionistii, observam usor aceste lucruri, dar la un moment dat, vor observa si clientii acelor branduri si pe termen mediu si lung ii vor sanctiona. Este vizibila o “goana” dupa idei de cauze si proiecte la ordinea zilei, dar nu toate sint relevante pentru brandurile respective sau pentru consumatorii acestora.

 

Ce urmează 

Impactul pandemiei prin care trecem a fost major, am fost cu totii socati, am urmarit cu sufletul la gura fiecare anunt cu privire la un nou caz de infectare sau un deces, am urmarit toate analizele si opiniilor oamenilor de stiinta si ale politicienilor. Dar viata trebuie sa mearga mai departe.

Criza economica vine peste cea sanitara si schimbarile in comportamentul si obisnuintele consumatorilor vor fi majore. Brandurile ar trebuie sa inceapa sa comunice optimism si planuri de viitor. Sa se adapteze si sa se schimbe odata cu consumatorii lor. Sa le fie alaturi clientilor in planurile acestora de reconstructie.

 

Primele campanii din izolare    

Din izolare sau nu, mi-as dori sa vad mai multe campanii de comunicare in adevaratul sens al cuvintului, sa vad mai multa strategie in spatele tacticilor care sunt implementate, asa cum nu s-a intimplat de multe ori in ultimii ani.

Unele branduri vor iesi intarite din aceasta criza, insa altele vor fi afectate profund. Cred ca e unul dintre acele momente de analiza din viata oricarei companii sau brand, in care ar trebui sa realizeze ca pentru a fi si ramine puternici, indiferent de cum va arata viata de acum inainte, au nevoie de strategie, de comunicare diferentiata si bine directionata catre publicurile tinta.

Imi place sa cred ca, dupa aceasta perioada, unele dintre companii se vor gindi de doua ori inainte sa investeasca din nou doar in campanii de “events, happenings si activations” si ca vor fi mai atenti la ce e cu adevarat relevant pentru a le ajuta sa aiba branduri memorabile. 

 

Efectele asupra industriei de marcom 

Este la indemina sa spun ca va fi o resetare, ca va fi pentru cei mai multi un restart, o schimbare profunda etc. Categoric vor fi schimbari in tot ceea ce facem, in viata de zi cu zi, industria de comunicare va arata altfel. Insa este mai greu de previzionat acum in ce directie exact sau cu ce intensitate se vor produce aceste schimbari.

Ce pot sa afirm cu siguranta este ca va fi o scadere serioasa in volumele de business ale agentiilor. Ca intotdeauna in astfel de momente, asa cum a fost si in 2008 de exemplu, unii vor fi mai afectati si altii mai putin, in functie de cum i-a surprins criza de acum, de strategia pe care au avut-o, de tipul de servicii pe care le ofereau, de flexibilitatea cu care vor putea opera modificari la infrastructura pe care o detin si, nu in ultimul rind, de industriile pe care le aveau in portofoliu. Sa nu uitam ca business-ul nostru este strict legat de puterea economica a clientilor nostri.

 

Cât de rapidă va fi adaptarea  

Adaptarea nu e o optiune. Este o conditie pentru a trece cu bine peste aceasta criza. Cum, cit de rapid, cit de mult - depinde de fiecare dintre noi.

Experienta imi spune ca noi, ca industrie, cu precadere cea de relatii publice, avem stiinta si abilitatea de a ne acomoda rapid cu noile contexte si de a raspunde in timp real oricaror provocari. 

Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related