Monica Măgureanu, fondatoarea Pandorra Story Style, își începe răspunsurile despre noua realitate cu o parabolă despre un înțelept care a visat un fluture. Observația vizavi de tot ceea ce se întâmplă zilele acestea, spune ea, ține de natura, emoțiile, contextul și trecutul martorului.
Pentru că lucrăm în și pentru comunicare, noi am observat, până acum cel puțin, o perioadă inițială de confuzie cu impact direct asupra serviciilor livrate de către noi. Am ales să o considerăm o oportunitate – să stai de vorbă cu, în unele momente, „confuzia” nu e o ocazie cu care te întâlnești prea des.
A urmat analiza și internalizarea confuziei și apoi primele semne de acțiune. Până la urmă, chiar și această stare de fapt, înconjurată de griji, poate fi un început și o călătorie, crede Monica. Cum sunt primii pași, povestește ea mai jos.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.
Când ați început să observați impactul în business
Este o întrebare interesantă mai ales că această situație a fost, este și va fi atipică. Așa că am să reformulez puțin. Mai întâi – când am intuit o schimbare în mediul de business? Încă din luna ianuarie a acestui an a existat un <feeling>, așa îi spunem noi, că urmează să se întâmple ceva. Ce? Mintea rațională, toate studiile și toate planificările nu ne puteau răspunde. Însă impactul („când ați simțit” ar fi a doua parte a reformulării) a fost aproape instant cu atât mai mult cu cât noi colaborăm foarte mult cu clienți din zona de retail și centre comerciale. Așa cum poate toată industria a resimțit impactul, în funcție și de clienții din portofoliu, bineînțeles, așa am simțit și noi the butterfly effect. Asta mă face să mă gândesc la povestea înțeleptului care a visat că era fluture și s-a trezit și era înțelept din nou dar oare înțeleptul visa că este fluture sau fluturele visa că este înțelept?
Poate că ar fi interesant să discutăm și despre observație, nu? Pentru că obiectul observat este în funcție de natura observatorului, pentru că lucrăm în și pentru comunicare, noi am observat, până acum cel puțin, o perioadă inițială de confuzie cu impact direct asupra serviciilor livrate de către noi. Am ales să o considerăm o oportunitate – să stai de vorbă cu, în unele momente, „confuzia” nu e o ocazie cu care te întâlnești prea des. Apoi a urmat o oarecare stare de așezare, de digestie a confuziei și, surprinzător, primele semne de acțiune. Da, din punct de vedere al înțeleptului impactul este major, din punct de vedere al fluturelui călătoria abia a început.
Primele măsuri
După partea logistică pe care cred că toată lumea, indiferent de industrie, a abordat-o în primă instanță (reorganizarea lucrului de acasă, revizuire task-uri și alocări etc.), am hotărât împreună cu echipa să avem treabă când nu avem treabă.
Glumesc… Nu știu dacă știți dar noi aici avem propria noastră poveste – pandorrienilor (așa ne spunem noi de fel) nu prea le place oricum monotonia și cum invitația universal valabilă (atât din punct de vedere al portofoliului de clienți, cât și mediul extern) era să nu ieșim, am hotărât că vom #StaAcasa, dar vom călători cu imaginația. Ca atare, în primele 10 zile de la prima ordonanță am început proiectul #reIMAGINE.
Inițial a fost un proiect pentru noi, din dorința de a împărtăși și o altă perspectivă – asta este situația, nu o putem schimba, nu o putem nici măcar previziona, însă modul în care te raportezi la ea, atitudinea, acțiunile tale paradoxal în non-acțiune sunt numai și numai alegerea ta – de brand, de companie, de om.
Strategia noastră este, în mod inexorabil, legată de strategia și nevoile clienților noștri. So? First thing am analizat puțin industriile din care aceștia fac parte și am pregătit, împreună cu ei, o strategie de comunicare pe următoarele 3 luni. Ce a însemnat asta? Rescrierea tuturor inițiativelor de comunicare și redirecționarea acestora pe nevoile de acum.
Cum au reacționat clienții
Foarte mulți s-au îndreptat spre zona de on-line și aproape instant au început să se gândească la modalități de a contribui, fiecare în funcție de domeniul de activitate, cu ceva la acordarea de suport cauzelor generate de această pandemie.
Fără excepție, toți clienții din portfoliul nostru s-au grăbit să pună umărul, fără a face din asta o campanie de CSR, ceea ce mă bucură pentru că este esențial, în ceea ce ni se întâmplă astăzi, cel puțin în opinia mea. Continuarea comunicării readaptate, implicarea, adaptarea la noile nevoi generate de această situație (singurătatea și solitudinea nu sunt ușor de dus pentru niște animale sociale așa cum suntem noi, oamenii), autenticitatea și onestitatea în comunicarea cu angajații reprezintă, după mine, ingredientul de bază indiferent de industrie.
Mulți clienți au fost nevoiți să își închidă magazinele, să gestioneze comunicarea cu angajații, să gândească o modalitate de a continua lucrul de acasă ceea ce a însemnat o mutare a atenției pe comunicarea internă.
Proiectele în desfășurare și viitoare
Proiectele în desfășurare sunt proiecte noi, pentru că așa cum spuneam mai devreme toate planurile au fost rescrise, în timp record aș putea spune. Pentru acestea, impactul se vede în creșterea atenției la content, la conținutul livrat și la creșterea gradului de implicare a HQ în comunicarea locală.
În ceea ce privește proiectele viitoare, este încă devreme pentru o previziune, însă cel mai probabil componenta de BTL va avea de suferit dacă partenerii noștri nu se vor pune de acord în a găsi alte modalități de organizare ale evenimentelor viitoare. Nu este vorba doar de restricțiile oficiale, ci mai ales de faptul că publicul țintă, noi ca oameni și indivizi, chiar dacă nu conștientizăm poate în totalitate, ne-am transformat în această perioadă.
Noi le recomandăm tuturor să asculte mai mult, mai atent, omul și nu consumatorul. Cred că asta este cel mai mare impact pentru viitor.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.