Tot mai multi designeri si antreprenori care detin branduri in lumea modei sustin conceptul “slow fashion”. De ceva vreme, nu de acum, de cand ne-a lovit pandemia si am avut tot felul de constientizari. Hainele ar trebui purtate mult mai mult de un sezon, insa pentru asta ar trebui sa fie confectionate din materiale naturale, rezistente.
Este unul dintre pilonii pe care Andreea Trandafir a creat Verlinne, un brand sustenabil de articole vestimentare comode si accesorii croite in linii clasice, din in, matase sau canepa. Pentru femeile relaxate, care consuma responsabil pana si hainele.
”Conceptul brandului il reprezinta autenticitatea, regasirea frumusetii in esenta si in simplitatea lucrurilor si sustenabilitatea. "
Vorbim cu Andreea Trandafir despre haine, stil, influente si slow fashion in cele ce urmeaza.
Pasiunea pentru tesaturi naturale
Am absolvit Academia de Studii Economice din Bucuresti, acum 18 de ani. Am urmat si cursurile unei facultati de drept si am lucrat cu entuziasm in sistemul bancar mai multi ani. Dupa concediul de maternitate, m-am aventurat intr-o zona care nu imi era foarte familiara fiind atrasa indirect inspre aceasta. Indirect pentru ca, inainte de design, brand, antreprenoriat in acest segment al pietei, a fost pasiunea pentru mestesuguri (in special tesutul) si pentru tesaturile naturale.
Punctul de pornire al brandului a fost convingerea ca piesele vestimentare ar trebui sa poata fi purtate mult mai mult decat un sezon. Hainele realizate din materiale naturale sunt o optiune in contextul acesta pentru ca, ingrijite corespunzator, sunt rezistente si pentru ca ne fac sa ne simțim bine nu doar azi ci și maine și peste un an, doi. Odata ce incepi sa pui in garderoba piese din in, din matase, din canepa, cu siguranta vei tine cont in alegerile ulterioare de felul in care aceste haine se simt pe piele.
Cum ai construit Verlinne
Poate ca si mutarea de la Bucuresti la Alba Iulia a avut un sens in povestea brandului. Lucrurile nu curg asa diferit aici fata de Bucuresti, cu deosebirea ca suntem foarte aproape de natura dar si de numeroase sate in care inca se mai pastreaza o farama din mestesugurile traditionale.
Am simtit ca trebuie sa fac cumva sa integrez, atat cat se poate, si unele dintre aceste indeletniciri in conceptul brandului. Ideea de sustenabilitate, atat de discutata astazi, poate lua multe forme iar eu cred ca productia locala, implicand resurse si mestesuguri locale, poate fi o varianta la fel de valida precum tehnologiile inovative.
Inceputul businessului a fost marcat de o oarecare nerabdare. Odata ce am avut primele produse, entuziasmul era la cote foarte mari si abia asteptam sa vad daca ideile mele despre materiale naturale, design simplu si feminitate relaxata aveau sa fie impartasite si de alte persoane. De la primele produse expediate am primit mesaje incurajatoare din care se desprindea ideea ca hainele pe care le realizam dau o stare de bine clientelor. Odata datorita materialelor, dar si pentru ca aceste haine au o poveste usor de integrat in viata femeilor care le poarta, sunt lucrate aici, la noi, de catre o echipa pe care ele o pot cunoaste.
O etapa importanta in construirea businessului a fost colaborarea cu alte ateliere de productie. Ma bucur sa pot spune acum ca avem niste parteneriate extraordinare cu alte mici afaceri de familie.
Investitia in crearea brandului
Investitia a fost in jur de 25000 Euro. Mare parte din buget a fost alocata achizitionarii de materii prime si a unor mijloace fixe necesare desfasurarii activitatii.
Conceptul
Conceptul brandului il reprezinta autenticitatea, regasirea frumusetii in esenta si in simplitatea lucrurilor si sustenabilitatea. Una dintre mulțumirile noastre de zi cu zi o reprezintă mesajele de genul: „ Ma bucur ca v-am descoperit!”. Simtim in aceste mesaje bucuria si surpriza de a fi gasit, pe langa multitudinea de brand-uri de tip fast-fashion, si acest produs romanesc ce se incadreaza in ceea ce se numeste moda sustenabila.
Stil si influente
Eu sunt autodidacta in aceasta industrie, nu m-am format ca si designer urmand cursurile unei institutii de invatamant in domeniu si de aceea intrebarile de genul “ce stil abordezi” ma pun intr-o oarecare dificultate. Pot spune mai degraba ca inteleg anumite nevoi si reactionez adecvat la cerintele pe care le observ.
Ma inspira mult natura, stilul de viata slow fashion (cu un ascendent in vremuri trecute :)) si naturaletea feminina. Imi place sa cred ca piesele noastre pun in valoare acea feminitate relaxata si naturala, pe care fiecare dintre noi o avem intr-o masura mai mare sau mai mica, dar o avem cu siguranta.
Cel mai importante lectii
In dezvoltarea acestui brand, cel mai mult am invatat de la cliente. Feedback-ul clientelor e ca o harta. In unele situatii, determinarea e chiar directa: produsul ramane sau nu si in urmatorul sezon in functie de ceea ce ne transmit clientele. Promovand ideea de slow fashion, avem cateva rochii si bluze pe care le producem si le listam in magazin de doi ani si sunt inca foarte cautate. Relatia nemijlocita pe care o avem cu cele care ne sunt cliente ne este de foarte mare ajutor.
Unele dintre invataturile importante pentru mine sunt ca e nevoie sa iti dai timp pentru ca experienta nu se acumuleaza peste noapte, ca nu trebuie sa neglijezi costul greselilor pe care le vei face pe parcurs si ca atunci cand cresti organic o astfel de afacere pornita de la zero, trebuie sa ai rabdare. Sa ai rabdare cu tine in primul rand.
Clientele Verlinne
Nu putem incadra clientele noastre într-o categorie sau alta. Sunt femei care lucreaza in domenii foarte variate. Avem cliente foarte tinere, dar avem si cliente cu varsta de peste 60 de ani. Cred ca ceea ce ar putea fi un punct comun al celor care aleg sa cumpere produsele noastre este un anumit stil de viata și faptul ca isi construiesc cu intentie si prin alegeri atente garderoba.
Strategia de comunicare a brandului
Sinceritatea si comunicarea nemijlocita pe care o avem cu clientele reprezinta esenta oricarei strategii. Echipa noastra este una mica iar asta ne permite ca fiecare dintre noi sa cunoastem un numar impresionant din totalul clientelor.
Avem un istoric cu ceea ce au comandat, cu eventuale preferinte sau mici ajustari solicitate, cu multe dintre ele am comunicat cel putin o data direct astfel incat valorile pe care sunt asezate activitatile noastre zilnice sunt transmise catre ele cu usurinta.
Ne promovam pe Facebook si pe Instagram dar trebuie sa spun ca pana acum brandul a crescut organic si nu a fost vreun moment de expandare exponentiala.
Piata de design autohton
Vad ca apar multe branduri noi si asta ma bucura. Cred ca e important sa fie o piata activa, plina de viata pentru ca asa reusim sa atragem mai multe cliente de partea noastra, a brandurilor locale.
Relatia romanilor cu hainele pe care le poarta
Cred ca sunt din ce in ce mai multe persoane care aleg haine nu pentru ca sunt in trend ci pentru ca sunt in concordanta cu stilul lor. De asemenea, observ cresterea numarului de persoane pentru care principalul criteriu este ca haina sa fie confortabila.
Si mai cred ca numeroase cliente se identifica cu valorile brandurilor si iau decizia de a cumpara tinand cont si de mesajul pe care un brand il promoveaza, dincolo de design.
Egalitatea de gen si incluziunea in designul romanesc
Despre egalitatea de gen reflectata in design nu pot emite o parere foarte relevanta pentru ca nu am o facut o analiza a acestui subiect cu date concrete. Dar pot vorbi despre faptul ca subiectul incluziunii din punct de vedere al masurilor este din ce in ce mai prezent in designul romanesc si sunt multe femei care solicita direct si deschis crearea unor produse care sa fie potrivite pentru orice tip de silueta. Noi promovam feminitatea relaxata inca de la lansare si incercam sa cream modele care sa se aseze bine pe diferite siluete.
Hainele pe care le alegi pentru tine
Cel mai mult conteaza sa nu ma simt altcineva decat eu insami in hainele pe care le port. Respect si imi place sa vad “povestile” spuse prin stilul vestimentar si consider aceasta forma de creativitate o calitate dar cand e vorba despre ce as purta eu, imi doresc sa spun povestea mea si nu a altcuiva, chiar daca nu este cea mai interesanta sau cea mai nastrusnica poveste.
In vremea izolarii sociale
Colectia noua asteapta sa fie lansata iar noi suntem nerabdatoare sa o prezentam pentru ca va avea cateva piese surpriza. Deocamdata ne-am reorganizat pentru a putea realiza si expedia comenzile care vin si ne dorim sa iesim din aceasta perioada fara a fi nevoite sa ne abatatem foarte mult de la ceea ce ne-am propus pentru 2020.
Sunt constienta ca vor aparea noi obiceiuri de consum, dar moda sustenabila se baza si inainte de aceasta criza pe un consum responsabil, deci cumva putem spune ca avem experienta in sensul asta.
Produse noi nu am scos acum, dar am trimis resturi de materiale, gratuit, celor care au dorit.
Sunt femei care brodeaza, creaza bijuterii sau mici accesorii sau mame care, stand acasa acum, fac mici proiecte cu copiii lor si carora le prind bine aceste bucati de materiale. In mod uzual aceste resturi le folosim noi sau le donam unor artizani sau creatori de accesorii.
Lectiile pandemiei
Rabdarea cred ca este unul dintre cuvintele cheie pentru mine in acest moment. Fiind o situatie fara precedent, e greu sa faci estimari foarte precise si nici nu poti sa faci schimbari in fiecare zi. Desigur, ne adaptam, cautam si evaluam solutii, facem ce stim mai bine dar sunt luni in care pentru noi pare util sa consolidam ceea ce am construit pana acum iar rabdarea, constiinciozitatea si empatia cred ca sunt decisive in aceasta perioada.
Planuri pentru cand vin vremurile mai bune
Planuri avem, acum insa ne concentram sa trecem cu bine peste aceasta perioada care, intr-o forma sau alta, ne afecteaza pe toti. Cresterea volumului de vanzari in strainatate este unul dintre planurile noastre. Vindem in Europa cel mai mult (preponderent în Germania), avem comenzi si din SUA, din Australia si Canada, dar numarul acestor comenzi nu este mare.
Pentru anul acesta aveam in plan sa dezvoltam un program de donatii in domeniul educatiei si sa participam la un targ international. Dar acum, asa cum am zis, trebuie sa ne adaptam situatiei actuale si sa amanam unele proiecte.