Acum avem timp. Iar lucrul asta schimba totul. Nu doar pandemia, situatia de criza, noua stare de alerta si ingrijorare duc la comportamente si obiceiuri noi. Ci si faptul ca avem timp. Avem timp sa analizam mai mult cine suntem si ce ne dorim, ce vrem de la ceilalti, dar si de la serviciile si produsele pe care le cumparam. Nu mai facem achizitii impulsive sau grabite in baza obisnuintei, avem timp sa cautam alternative mai potrivite noii situatii in care ne aflam, viitorul ni se schimba zi de zi și ne obliga sa fim din ce in ce mai prezenți și creativi, spune Elena Rapiteanu, Director Marketing Telescope. Telescope este o agentie specializata în asocierea dintre talente si branduri, iar proiectele lor integreaza divertismentul în comunicarea de brand. Cum se adapteaza acestei noi realitati brandurile si influencerii, cum este afectata comunicarea lor si care sunt caile de reinventare, povesteste Elena Rapiteanu in randurile de mai jos.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.
Când ați început să observați impactul în business
O data cu implementarea masurilor de siguranta. Multe dintre proiectele noastre implica intalniri in grupuri relativ mari: filmari, inregistrari, festivaluri, calatorii, etc., asa ca au fost amanate pe termen nedefinit, iar cele sezoniere chiar pentru anul urmator.
Primele măsuri
Distantarea fizica nu ne-a afectat propriu zis ca echipa, colaboram si inainte remote iar work from home nu ne era strain. Cumva din acest punct de vedere lucrurile au ramas la fel pentru noi.
Incercam sa vedem aceasta situatie ca pe o adaptare, chiar si fortata asa cum este momentan. Sigur, toti suntem ingrijorati de viitorul economiei, scaderea puterii de cumparare, etc., dar putem vedea aceasta perioada ca pe o oportunitate de a revizui modul in care faceam lucrurile anterior si a gasi noi solutii, unele chiar mai sustenabile.
Multe dintre trend-urile deja mediatizate si planurile pe care poate le aveam multi dintre noi pe termen mai lung, dar nu erau necesare sau nu aveam destul timp pentru ele, sunt puse pe fast-forward acum.
Cum au reacționat clienții
Ca oameni, sincer, cred ca am trecut cu totii prin aceleasi stadii, chiar daca nu simultan sau in aceeasi ordine. Evident unele industrii au parte de mai multe provocari decat altele in functie de modul cum isi desfasoara activitatea, operatiuni, si relevanta produselor si serviciilor lor in contextul actual. Altele chiar au de castigat fara a depune extra efort din punct de vedere marketing si comunicare momentan.
Telescope este o agentie specializata în asocierea dintre talente si branduri. Proiectele noastre integreaza divertismentul în comunicarea de brand si colaboram cu agentiile responsabile de brand, asa ca ai nostri clienti nu fac parte dintre cei privilegiati. Dar toti, indiferent de gradul in care au fost impactati, au prioritizat siguranta si au cautat sa gaseasca solutii fara a lua masuri drastice inainte de termen.
Proiectele în desfășurare și viitoare
Dupa cum am mentionat multe dintre proiectele noastre implica intalniri in grupuri relativ mari, asa ca au fost amanate. Dupa ce s-a mai clarificat incertitudinea initiala, unele au fost chiar adaptate contextului #StamAcasa. Tehnologia permite multe, e nevoie doar de ingeniozitate, creativitate si incredere.
In mod sigur nevoia de conexiune si divertisment a oamenilor nu va disparea, dupa cum se vede si din consumul crescut al content-ului online si spike-ul utilizarii platformelor de comunicare. Cred ca ne vom adapta cu totii situatiei actuale si muta in online atat timp cat este cazul. Unele proiecte si practici de colaborare este posibil sa fie adaptate pe un termen care sa depaseasca perioada de distantare sociala daca este posibil si se descopera ca au si alte beneficii.
Comunicarea brandurilor
In Romania, in special, ne-am pierdut increderea in autoritati, guvernare, presa, chiar si publicitatea clasica, superficiala. Desi mereu este bine sa ai o gandire critica privind ceea ce te inconjoara, cum te afecteaza si exprimi asta, acum este un moment in care, mai mult ca niciodata, toti trebuie sa constientizam influenta pe care o avem, sa ne unim in aceeasi directie, colaboram, sa avem incredere unii in altii si sa ne ajutam reciproc. Brand-urile si Influencerii si-au luat destul de in serios responsabilitatea si au ajutat la informarea, educarea si sustinerea morala a comunitatilor lor, ceea ce a ajutat destul de mult in stabilirea ordinii.
Cum am reactionat ca societate globala la vestea acestui virus ne-a facut de asemenea sa realizam ca tuturor ne pasa mai mult de sanatatea celor din jur, apropiati sau nu, decat de viata comfortabila cu care ne-am obisnuit. Este momentul perfect ca si brand-urile sa devina empatice in felul lor, sa prioritizeze bunastarea consumatorilor in defavoarea castigurilor rapide si nesustenabile. Sa isi dezvolte mai multe aspecte ale personalitatii si sa isi asume mai multa responsabilitate privind emotiile pe care le transmit, valorile pe care le incurajeaza, reprezentantii pe care si-i aleg. In alte cuvinte impactul lor real asupra consumatorilor.
Ce fac brandurile
A fost si o perioada de regandire a strategiilor de comunicare, timp in care focusul a fost pe raspandirea mesajelor de responsabilitate sociala si incurajare. Multe au ales sa nu iasa in evidenta, ci doar sa isi prezinte suportul si asigure consumatorii ca trec prin acelasi lucru si iau masurile necesare continuarii activitatii.
Au comunicat on the safe side, ceea ce nu este neaparat rau, doar ca trebuie sa isi faca putin curaj sa iasa, si sa ne scoata pe toti de altfel, din „zona de comfort”, nu putem ramane in acest plateau de stay safe pe repeat.
Ce urmeaza
Aceasta perioada reprezinta cea mai buna oportunitate pentru brand-uri sa se conecteze emotional cu consumatorii. Multe avantaje prezentate anterior ca motive sa cumperi ceva, fie produs sau serviciu, isi pierd oarecum semnificatia.
In izolare focusul cade din ce in ce mai mult pe fiecare dintre noi ca persoane: pe substanta, valori, pe cum ne face ceea ce avem sau vrem sa ne simtim si de ce. Nu mai facem achizitii impulsive sau grabite in baza obisnuintei, avem timp sa cautam alternative mai potrivite noii situatii in care ne aflam, viitorul ni se schimba zi de zi și ne obliga sa fim din ce in ce mai prezenți și creativi.
Deciziile nu mai sunt influentate de loc, de ce reclama ne-a atras atentia in metrou in drum spre casa, ba chiar unii dintre noi trebuie sa devenim mai creativi pentru a umple golul lasat de timpul petrecut in trafic sau pe drumuri. Acum putem folosi acest timp pentru a ne cunoaste mai bine atat pe noi si motivele noastre, cat si partenerii de viata, de afaceri, prietenii, persoanele pe care le admiram, brand-urile pe care le consumam si sustinem etc. Mijloace avem destule chiar si in contextul actual.
Brand-urile care vor sa isi imbunatateasca imaginea si intareasca relatia cu consumatorii trebuie sa fie atat empatice cat si interesante, sa fie cu adevarat alaturi de consumatorii lor in aceste momente. Punctual, sfaturile pentru brand-uri ar fi:
- adoptarea simplitatii in adresarea responsabilitatii sociale si mesajelor aferente
- luarea si comunicarea masurilor necesare pentru ca produsele si serviciile voastre sa poata fi in continuare usor accesibile
- dezvoltarea laturii “umane” a brand-ului, pastrandu-va autenticitatea
- empatie si focus pe nevoile actuale ale consumatorilor vostri si cum le puteti satisface ca brand
- continuati sa produceți continut de calitate si gasiti modalitati inovative si interactive pentru a va conecta cu publicul online
- in conținutul dezvoltat in parteneriat cu influencerii, focusati-va pe storytelling si nu pe tranzactia finala.
Primele campanii din izolare
Dupa cum am mentionat, este momentul perfect pentru dezvoltare personala si reinventare atat pentru noi cat si pentru brand-uri, care trebuie sa isi contureze mai bine personalitatea si intareasca relatiile cu consumatorii. Iar solutia cea mai evidenta si eficienta este prin intermediul unor reprezentanti umani, compatibili din punct de vedere al valorilor și personalitatii, deja apropiati de comunitatile lor. Acești potentiali ambasadori sunt conectati la comunitatile lor specifice si stiu stadiile prin care trec si ce i-ar ajuta.
Mai multa atentie e necesara si in alegerea parteneriatelor cu artisti, influenceri si creatori care sa le reprezinte cat mai “holistic”. Cu toata lumea avand privirile si urechile orientate online mai greu sa treci cu vederea anumite scapari, iar tonalitatea devine cu atat mai importanta.
E o perioada de umanizare pentru brand-uri, de intoarcere la nevoile si valorile umane de baza, neuitand insa ca suntem in anul 2020 si asta se va vedea in campaniile viitoare.
Efectele asupra industriei de marcom
Marketing-ul si bugetele de marketing au fost intr-o continua evolutie si adaptare din punct de vedere al metodelor sau mediilor de comunicare. Se previziona deja ca o pondere din ce in ce mai mare se va duce catre influencer marketing, iar acest context intareste acest trend.
Inevitabil aceasta adaptare fortata la contextul actual are consecinte financiare pentru majoritatea din acest business, cel putin pentru perioada imediat urmatoare. Incertitudinea, scaderea cifrelor de afacere si outlet-urile de comunicare puse sub semnul intrebarii au condus la micsorarea bugetelor de marketing. Avem deja goluri care nu se stie cand vor fi acoperite.
De asemenea, ca societate, am fost interesati preponderent de COVID-19 si masurile luate de guvernare, nu a fost foarte mult loc pentru altceva si chiar si platformele sociale au luat masuri pentru restrictionarea comunicarii din surse mai putin credibile si etice in aceasta perioada. Dar exista si un potential pentru impact pozitiv pe viitor, si anume asumarea unei mai mari responsabilitati in ceea ce alegem sa comunicam, iar multe companii mici dar cu substanta vor avea mai multe sanse sa iasa in evidenta sub indrumarea corecta.
Cât de rapidă va fi adaptarea
Unii colaboratori si-au adaptat din proiecte si au inceput sa dezvolte altele potrivite contextului actual. Etapa adaptarii nu ar trebui sa mai tina mult, a venit deja momentul sa conturam viitorul, din aproape in aproape.
Inițiative comune
Divertismentul devine chiar mai important in aceasta perioada. Unele brand-uri au inceput demult sa integreze divertismentul in strategiile lor in diverse forme, iar aceasta tendinta devine cumva esentiala o data cu restrangerea oportunitatilor de distractie si mutarea lor in online.
Telescope a colaborat deja cu brand-uri la initiative destul de indraznete si pline de impact in zonele de educatie, divertisment si chiar accesibilizarea divertismentului pentru persoanele defavorizate. Ne asteptam la mai multa dedicare, inovativitate si relevanta avand in vedere constrangerile de natura fizica. Ceea ce am observat ca nu a prins atat de bine in Romania, inca, dar credem ca se va schimba este plasarea produselor sau includerea scenelor brand-uite in cadrul filmelor difuzate pe platformele video on-demand.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.