[Noul context] Svetlana Japalău: Viitorul se întâmplă azi

[Noul context] Svetlana Japalău: Viitorul se întâmplă azi

În PR nu-i timp de plictiseală. Când mai vine de nicăieri o pandemie în calea unor proiecte, evenimente, campanii... creativitatea și mobilizarea echipelor e imperios necesară. Companiile încearcă să nu o dea în bară cu promoții și bannere care să facă vânzări contextuale. Brandurile își mai aduc aminte că au și inimă. Și scot asul din mânecă, pe care tot îl amânau de azi pe mâine, care se numește Responsabilitate Social Corporativă. Pentru că mobilizarea, solidaritatea, empatia mai sunt niște motive pe care le-am putea comunica. Svetlana Japalău, Managing Director la BDR Associates-Strategic Communication, sugerează brandurilor să intensifice comunicarea. Pe timp de criză, mai ales, acest lucru ar putea salva compania. 

„Bugetele pentru comunicarea în situație de criză, comunicarea CSR, Digital PR au sporit, iar bugetele pentru evenimentele publice au fost adaptate/transferate în mediul online”, spune Svetlana. 

Mai departe, căutăm soluții de reabilitare, menținere sau dezvoltare pentru noi și pentru afaceri, printre rândurile unor interviuri mai mult sau mai puțin optimiste.

 

Efectele crizei

Am citit undeva că ne-am putea uita la pandemia generată de coronavirus ca la un fel de test-exercițiu pentru a verifica nivelul de calitate a întregii societăți și cred că este adevărat. Să explic: un test a fost felul cum a reacționat societatea și autoritățile la prima persoană din țară, infectată cu COVID-19, și un exercițiu – cum ne-am solidarizat cu toții, ca să putem depăși pandemia.

Însă dacă e să descriu pe scurt consecințele pandemiei, în ce mă privește: dedicație 99% din timpul meu – muncii, 0,5% - studiilor de doctorat și 0,5% - comunicarea cu familia. Comunicarea cu cei apropiați și dragi, cred că a fost cea mai afectată…

 

Schimbări

Noi, ca echipă, ne-am propus să lucrăm de acasă imediat cum am realizat pericolele de infectare și viteza de extindere a pandemiei, fără a aștepta decizia oficială a autorităților în acest sens. Din punctul meu de vedere, desfășurarea muncii în condiții de casă este atât o măsură obligatorie de protejare, cât și o dovadă de responsabilitate civică.

Mai mult, activitatea în afara biroului ne-a făcut să analizăm și mai atent capacitățile profesionale ale echipei. Pentru a spori capacitatea fiecărui coleg de a lua decizii independente, am derulat o serie de traininguri interne cu echipa pe teme precum: gestionarea crizei de imagine, comunicarea cu presa, managementul evenimentelor, cu accent pe soluții creative. Trainingurile au fost susținute de consultanți seniori din cadrul agenția BDR Associates România.

 

Reacția clienților

Dacă e să mă refer la clienții agenției noastre, nu aș putea să nu evidențiez cât de frumoși la suflet sunt. Consider că aceste momente dificile, prin care trece întreaga societate, ne maturizează. Absolut toate companiile cu care colaborăm s-au implicat cu donații considerabile direcționate spre instituții medicale, clienții noștri au demonstrat empatie și grijă față de persoanele vulnerabile la COVID-19, implicându-se direct și desfășurând campanii și acțiuni sociale. Sunt deosebit de mândră…

Evident că pandemia a afectat și încă va avea un impact nefavorabil asupra activității economice a companiilor, însă dacă e să privim și dintr-o altă perspectivă, atunci, poate acesta este momentul când se va produce o solidarizare a mediului de afaceri și o adaptare la condiții noi, astfel încât activitatea companiilor să aibă o continuitate. Una mai solidă, mai productivă, benefică. Cu siguranță, vom ieși cu multe lecții învățate din această perioadă dificilă. Mobilizarea, solidaritatea, empatia, adaptarea la noile condiții sunt cele mai elocvente dovezi de responsabilitate.

 

Comunicări înghețate

Comunicarea strategică, relațiile publice, organizarea diferitor evenimente este ceea ce ne ocupă timpul în cadrul agenției noastre. Or, această pandemie direct ne-a afectat activitatea noastră în calitate de comunicatori și, nemijlocit, o parte din activități. Luna aprilie și luna mai erau pline de evenimente publice, cu participarea a sute de persoane, acțiuni pe care le pregăteam cu lux de amănunte de ceva timp, o mare parte din aranjamentele necesare erau deja pe agendă ca și rezolvate. Dar, asta e! Ne-am conformat realității și am luat decizii fulger, împreună cu partenerii noștri, și am identificat soluții relevante pentru fiecare eveniment în parte. Multe evenimente au fost trecute pe on-line, unele stagnate, pe când altele au fost fie amânate, fie anulate. Mă bucur că întreaga echipă a dat dovadă de multă creativitate, imaginație și a venit cu idei noi privind adaptarea lucrurilor la starea zilei de azi. Astfel, angajamentele asumate de către agenție în raport cu clienții să fie implementate cu succes, cu rezultatele asumate anterior.

 

Bugetele

Comunicarea în situație de criză, comunicarea CSR, Digital PR – au sporit, iar bugetele pentru evenimentele publice – au fost adaptate/transferate în mediul online.

 

Comunicarea clienților

În general, agenției noastre îi este străină sintagma – timp liber. Chiar dacă e stare de urgență și, oarecum, timpul a încremenit în loc, echipele noastre muncesc la mai multe proiecte în paralel. Mă voi referi la unele în parte. Două mari campanii online sunt acum în desfășurare, deoarece acestea sunt în plin proces de dezvoltare nu voi da detalii, în curând veți afla mai multe informații.

Pentru un alt client, se lucrează la un sondaj de opinie, suntem pe ultima sută de metri cu ajustarea metodologiei de cercetare, în contextul pandemiei de coronavirus. Campania noastră de educație financiară la nivel național se derulează în continuare, iar serviciile de consultanță sunt intens acordate clienților agenției, mai ales, în această perioadă complicată pentru toată lumea.

 

Cum s-au adaptat companiile

Sunt ferm convinsă că tocmai în perioade de criză, inclusiv cea generată de coronavirus, comunicarea devine mai necesară, mai importantă pentru adaptarea unor strategii și decizii relevante momentului. Toți suntem diferiți și reacționăm diferit pe timp de criză. Unii cad în depresie, pe alții îi cuprinde un soi de panică… E important să avem o reacție adecvată, e imperativ să fim capabili să gestionăm situații și stări într-un mod echilibrat și productiv. Tocmai de aceea, suntem alături de clienții noștri, mai ales în situații de acest gen, le punem la dispoziție întreaga noastră experiență și bunele practici. Și, de fiecare dată, ne bucură feedback-ul partenerilor noștri care țin cont și valorifică tezele de consultanță ale agenției noastre.

Cu siguranță n-aș recomanda încetinirea ritmului comunicării. În perioade de crize este esențial să intensificăm comunicarea!

 

Soluții

Pentru clienți – recomandăm cu încredere să continue să comunice, evident prin adaptarea mesajelor la necesitățile publicului. Consider că acum e cea mai potrivită perioadă pentru fidelizarea clienților, în primul rând prin măsurile de CSR. Această pandemie va trece, toți vom ieși din ea cu niște lecții învățate, lucruri asumate. Vom ieși mai puternici, mai încrezători, mai determinați.

 

Lecții de învățat

Eu mă voi referi la lecțiile învățate de mine personal. Și anume că flexibilitatea, creativitatea și solidaritatea sunt calități care cu adevărat ne ajută nu doar să supraviețuim crizei sau crizelor, ci să devenim și mai puternici. Și foarte important, inovăm permanent!

Și o altă lecție este să înțelegem cu toții cât de important este să vedem că viitorul se întâmplă azi. Pandemia a lovit societatea, dar a făcut natura să respire, să înflorească. Să avem grijă de mediu nu este doar un slogan, ci trebuie să devină urgent o regulă de viață.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related