[Noul context] Adrian Apostol: Fără un risc asumat este dificil să te păstrezi sus și totodată să îți dezvolți business-ul

[Noul context] Adrian Apostol: Fără un risc asumat este dificil să te păstrezi sus și totodată să îți dezvolți business-ul

Primele două săptămâni au fost marcate de panică, iar clienții au tăiat din instinct bugetele de promovare. Apoi s-au așezat și au început să pornească inclusiv campanii de comunicare adaptate noului context, povestește Adrian Apostol, Founder & Managing Partner Ideologiq.

La început, mulți dintre ei au fost speriați, pe bună dreptate de altfel. Însă, încet, încet lucrurile s-au așezat iar majoritatea proiectelor merg înainte.

Adrian Apostol e optimist. El crede că atâta timp cât agențiile vor reuși să se adapteze la noul context, proiecte vor apărea în continuare. Important e ca ieșirea din criză să se facă fără victime colaterale. 

 Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.

 

Când ați început să observați impactul în business 

La începutul lunii martie au fost primele semne de “hold on” , iar odată cu starea de urgență au venit și primele “tăieri” de bugete. Cred că primele două săptămâni au fost marcate de panică, iar clienții au tăiat din instinct bugetele de promovare, apoi s-au așezat și au început să pornească inclusiv campanii de comunicare adaptate noului context.

Îmbucurător este faptul că la începutul lunii aprilie semnele sunt bune. Am semnat doi clienți noi, iar o mare parte din proiectele înghețate la începutul crizei, au fost deblocate.

 

Strategia de criză pe termen scurt & mediu 

Prima măsură a fost să fim aproape de echipă, să nu intrăm în panică și să rămânem productivi, practic ne-am asigurat "spatele" pentru a putea înfrunta criza ce se contura. Apoi ne-am uitat la clienți, ne-a ajutat foarte tare relația apropiată pe care o avem cu ei, am discutat deschis despre cum îi putem ajuta în această perioadă și le-am oferit susținerea noastră. Am venit rapid cu câteva produse și soluții noi către ei, unele sunt deja live altele urmează să se desfășoare începând cu luna mai. 

Pe termen scurt și mediu (următoarele 6 luni) vom “împinge” în față cât mai mult produse care să satisfacă nevoile oamenilor în acest context. De exemplu, o platformă de video streaming, un produs dezvoltat de agenția Ideologiq, care facilitează interacțiunea online între clienți și furnizori. De asemenea, vom face toate eforturile pentru a ieși din această criză fără “victime colaterale”. Pentru mine, oamenii din agenție sunt prioritatea numărul 1.

 

Cum au reacționat clienții  

La început, mulți dintre ei au fost speriați, pe bună dreptate de altfel. Însă, încet, încet lucrurile s-au așezat iar majoritatea proiectelor merg înainte. Cel mai important este faptul că toți clienții au încredere în noi și chiar dacă în unele cazuri au existat anumite probleme pe zona financiară, toți vor să continue colaborarea cu noi, pe termen scurt, mediu și lung. Perioada aceasta este un adevărat test pentru relații, pentru umanitate în general și cu efecte directe în business.

 

Proiectele în desfășurare și viitoare

Din punct de vedere al clienților, majoritatea proiectelor au mers înainte. Evident, au fost puse pe hold evenimentele offline ce urma să le organizăm în 2020, momentan pe termen nedefinit. Atâta timp cât vom reuși să ne adaptăm la noul context, sunt convins că proiecte vor apărea în continuare. Secretul este să ai propunerea potrivită, la clientul potrivit. Urmată evident de seriozitate și responsabilitate în ceea ce privește livrarea.

 

Comunicarea brandurilor: un ghid etic

Codul etic nu ar trebui să difere de la perioadă la perioadă. Ce a fost valabil în februarie, este valabil și în martie. Este o perioadă în care vom vedea cu adevărat dacă oamenii din spatele brandurilor se identifică cu valorile lor sau totul este doar marketing. În nici un caz nu trebuie să profităm de această criză și să facem marketing folosindu-ne de frica de coronavirus (am văzut câteva astfel de tentative în piață și au fost imediat respinse de către public).

În acest moment unele branduri se adaptează din mers și încearcă să vină cu soluții cât mai customizate pentru această perioadă. Altele, forțate și de împrejurări, se reinventează și se mută cu totul în online. Există și o parte care au oprit cu totul comunicarea, așteptând ca această criză să treacă. 

Din punctul meu de vedere acest lucru intră la categoria “așa nu”, însă fiecare știe mai bine ce are de făcut pentru business-ul de care răspunde. Liderii fiecărei nișe trebuie să iasă în față și să comunice, corect, adaptat crizei dar să comunice. Este datoria și responsabilitatea liderului să facă acest lucru. Toate perioadele de criză ne-au demonstrat, fară excepție, că cine are curajul să comunice în această perioadă, va câștiga pe termen mediu și lung, infinit mai mult decât restul.

 

Ce urmează

Acum mai mult ca oricând, toate brandurile trebuie să fie atente la ce se întâmplă în această perioadă de criză. Pornind de la măsurile luate de guvern, la limitările impuse de acest virus, la posibilitățile de adaptare în funcție de anumite decizii. Această „amorțeală” nu poate să fie combătută decât prin găsirea permanentă a unor direcții de reinventare, atât a business-ului în sine cât și a mesajelor transmise. Este momentul ca toate cursurile de "agile" și comunicare să își arate valoarea. Acum nu mai este timp de ședințe peste ședințe și de aprobări de la board, acum este momentul de acțiune, ce ai gândit astăzi trebuie pus în piață mâine.

 

Primele campanii din izolare

Unele au ieșit pe piață, se conturează deja două mari trenduri:

1) Comunicare de brand exclusiv emoțională, suntem împreună, vă ajutăm, suntem aici pentru voi, nu vă cerem nimic, doar vă oferim. Aici se văd brand-urile mari, brand-urile puternice, brand-urile care vor domina piața în următorii 10 ani. 

2) Campanii concentrate în jurul beneficiilor, campanii pentru produse care vin cu soluții concrete, la problemele reale ale publicului. Probabil încă 6-9 luni se va urma această direcție, se va pune mult mai mult accent pe nevoi și avantaje.

 

Efectele asupra business-ului de marcom 

Cu siguranță toți avem de suferit. Sunt și excepții, bineînțeles (care pot să crească în această perioadă), dar la nivel general estimez o scădere de minim 20% pentru această industrie. Prin direcțiile pe care le urmăm, Ideologiq sper să fie în această toamnă, printre acele excepții care vor fi în creștere.

 

Cât de rapidă va fi adaptarea

Sfatul meu este ca această adaptare să se întâmple cât mai rapid. Vorbesc zilnic cu mulți proprietari de business-uri și îi înțeleg pe mulți dintre ei cărora le este teamă să piardă munca unor ani întregi. Însă fără un risc asumat este dificil să te păstrezi sus și totodată să îți dezvolți business-ul în continuare. Inclusiv la nivelul agenției fac tot posibilul pentru a investi cât se poate de mult în noi produse, chiar dacă în momentul de față nu am nicio garanție clară ca produsul respectiv ne va aduce un return of investment pe termen scurt sau mediu.

 Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related