Perioada aceasta de izolare e ca si cum te-ai uita la un Discovery Channel despre tine, “How it’s made” si “Myth busters” despre propria-ti viata, spune Cătălin Dobre, CCO McCann Romania / Creative Director CEE. E o perioada de mini revelatii zilnice. Si bune si rele. Si mici si mari. E un moment bun pentru conversatii adevarate. Și despre asta este vorba in proiectul “What Now?” de care se ocupa acum, unul dintre formatele McCann TV.
Prin acest format provocam oameni din industrii diferite sa raspunda la aceasta intrebare care ne framanta pe toti - “What now?”. Ideea este sa avem oameni foarte diferiti, cu personalitati si cu perspective diferite. Vrem sa spargem bula industriei noastre.
Printre cei care vor raspunde la What now? vor fi artisti, CEOs, regizori, proprietari de small businesses, influencers, oameni de tech. Raspunsurile incearca sa acopere schimbarile care se intampla si modul prin care industrii diferite raspund la acest nou context, explica Catalin. El povesteste mai jos despre cum a aparut ideea acestui proiect, dar si despre micile si marile descoperiri din izolare la nivel personal, despre munca de acasa, campaniile la care lucreaza si ce fac brandurile in aceasta perioada.
Starea de izolare
E ca si cum te-ai uita la un Discovery Channel despre tine. Acum esti fascinat de propria ta lume. Lumea care era acolo, dar parca nu prea aveai timp sa te uiti la ea. Vezi “How it’s made” si “Myth busters” despre propria-ti viata.
E o perioada de mini revelatii zilnice. Si bune si rele. Si mici si mari.
Descoperim de la butoane noi pe telecomanda la cat de important e sa le mai dai un telefon alor tai, poate in fiecare zi.
Descoperim de ce o platim cu adevarat pe “tanti” de la curatenie si ne gandim ca poate ii dam prea putin.
Descoperim ca nu e asa de greu de facut spuma aia de la cappuccino si ca poate, pana la urma, nu avem nevoie de chiar atat de multe lucruri ca sa ne fie bine.
Descoperim ca meetingurile alea chiar puteau sa fie doar un mail, cum bine zicea o caricatura din NY York Times.
Descoperim si ne descoperim.
Trebuie sa profitam sa ne uitam la acest Discovery Channel despre noi, sa luam notite si sa le folosim sa fim un pic mai buni.
Impresii & concluzii
Este o perioada in care deprindem obiceiuri noi. Depinde de noi daca ele or sa fie bune sau rele. Si aici ma refer si la noi, personal, la noi, ca industrie, si la noi, ca societate.
Putem sa devenim mai disciplinati sau putem sa ne obisnuim cu haosul.
Unul dintre primele mailuri pe care le-am dat cand am inceput sa lucram de acasa a fost unul in care inventam o rutina. Sa ne trezim de dimineata si sa dam primul mail inainte de 9:30, chiar daca tentatia e sa mai dormi un pic, ca biroul e aproape, in camera alaturata. Sa te imbraci cu hainele de birou si sa-ti faci freza un pic, chiar daca poti sa stai in pijamale ca in videocalls se vede doar de la brau in sus. Sa ne luam timpul sa ne concentram pe doing work, nu doar talking about work in call-uri. Si, la fel de important, sa stim si cand sa inchidem laptopurile, seara, si deschidem o sticla, televizorul sau aragazul, dupa caz.
Este important sa ne folosim de timpul asta si sa ne disciplinam. Poate ca dupa ce vom iesi din perioada de criza “work from home/away”-ul nu va mai fi doar un experiment frumos de facut pentru vinerile de vara. Este foarte posibil sa aiba un rol mai important in vietile noastre, in modul in care vom lucra.
Apoi, putem sa ne reinventam si sa cream tool-uri noi sau putem sa stam “la cutie” si sa ne gandim cum rezistam pana trece.
Mare parte din efortul din primele saptamani, pentru noi, ca agentie, a fost sa ne reinventam. Si procesul continua. Cum reinventam rutina de work, atfel incat sa toata lumea sa fie pusa pe treaba, cum cream tool-uri care sa ne ajute sa oferim solutii de business, nu doar de comunicare. Cum ne repliem si gasim rolul fiecarui brand in acest nou context si cum devenim chiar mai proactivi decat eram inainte. Cum share-uim informatii cu intreaga industrie astfel incat, stiind mai multe, sa fim cu totii mai pozitivi.
Inca lucram la tools, dar cateva dintre ele sunt gata si deja sunt lansate si puse in aplicare.
E foarte important sa actionam acum. Cine asteapta ca lucrurile sa se intoarca la normal este foarte posibil sa nu iasa bine din aceasta criza. Normalul la care o sa ne intoarcem o sa fie diferit de cel pe care il stiam.
Apoi, lasand industria un pic la o parte si revenind la obiceiurile pe care le capatam in perioada asta.
Depinde de noi daca profitam si facem ce trebuie sau daca ne folosim de scuza asta ca “e o perioada grea”, care e al naibii de la indemana, si ne lamentam.
Depinde de noi daca profitam si incepem sa mancam mai sanatos sau sa ne scuzam ca “si-asa toate sunt ca naiba, macar de mancat sa mancam”. Depinde de noi sa work out sau sa zicem ca “unde sa faci pasii aia ca nici n-ai voie sa iesi din casa”.
Si, nu in ultimul rand, depinde de noi ca societate daca ne folosim de perioada asta chiar sa devenim mai impreuna si sa ne pese mai mult unii de altii sau daca lasam “impreuna” sa fie doar un cuvant intr-un manifesto de la televizor.
Programul
Din pacate statul acasa nu a venit cu mai mult stat. A venit doar cu mai mult acasa.
Incerc sa fac loc pentru mai mult scris si pentru proiectele de care ma plangeam ca “nu am timp”. Inca nu a aparut acel timp, dar am un plan si pentru asta. O sa-l pun in aplicare cat mai curand :).
Ideea McCann TV
O sa va povestesc despre McCann TV prima data. Acesta este proiectul mama. Canalele noastre de social media - FB, Instagram, Linkedin s-au transformat in McCann TV. Acesta este un proiect de content care vrea sa sa prezinte informatii si deschida conversatii in industrie.
Trecem printr-o perioada grea si este foarte important sa fim deschisi si sa lucram impreuna. De aceea punem mult din data-ul global si local pe care il avem pe masa - open - pentru a ajuta pe toata lumea sa inteleaga mai bine siuatia prin care trecem si schimbarile care se petrec. Vrem sa aducem impreuna specialisti din industrie si din afara ei, sa vedem puncte de vedere noi, sa invatam unii de la altii.
Vrem ca acest proiect sa ne ajute pe toti sa gandim cat mai pozitiv in aceasta perioada de schimbari majore.
Ca organizare, McCann TV o sa aiba formate. Am lansant doua dintre ele.
Primul se numeste One Minute Truth - un fomat care ia datele pe care le avem si ne prezinta insighturi in pastile de un minut. O sa o vedeti pe Amanda Jones (Chief Strategy Officer, McCann Bucharest) in prim plan, impreuna cu comunitatea de planneri din McCann Global, dar nu numai.
Apoi, avem “What Now?” si or sa mai urmeze si altele.
O sa avem si evenimente live pe care o sa le anuntam din timp. Or sa fie prezentari sau discutii de tip panel.
What now?
“What Now?” este unul dintre formatele McCann TV. Prin acest format provocam oameni din industrii diferite sa raspunda la aceasta intrebare care ne framanta pe toti - “What now?”. Ideea este sa avem oameni foarte diferiti, cu personalitati si cu perspective diferite. Vrem sa spargem bula industriei noastre. O sa avem invitati de la artisti la CEOs, de la regizori la proprietari de small businesses, de la influencers la oameni de tech.
Raspunsurile incearca sa acopere schimbarile care se intampla si modul prin care industrii diferite raspund la acest nou context. Cum se adapteaza, cum reactioneaza.
Raspunsurile sunt scurte, de un minut, dar ce e mai important e ca ele sa lanseaze conversatii.
Indemnam pe toata lumea sa comenteze la posturile de social media care vor prezenta raspunsurile. Este important sa ne spunem parerea, sa vorbim despre ce vedem, despre ce fac unii si ce fac altii. Sa discutam si sa invatam.
Cum comunica brandurile in aceasta perioada
Este foarte important ca brandurile sa castige respectul oamenilor in perioada aceasta. Ele trebuie sa isi gaseasca acel rol relevant in acest context nou. Trebuie sa fie alaturi de clientii lor cu lucurile de care au ei nevoie acum, sa fie alaturi de societate cu ce are nevoie societatea acum.
Desi este un timp de “acts”, comunicarea ramane si ea foarte importanta.
Brandurile au facut promisiuni oamenilor la nivel de filosofii, de mesaje inspirationale, de rol in vietile lor. Acum, cand e greu, e momentul sa se tina de ele. Sa ii ajute sa aibe revelatii, sa le tina moralul sus, sa ii inspire sa fie impreuna si sa ajute.
La nivel de comunicare as vrea sa remarc creativitatea oamenilor care nu au “creativ” scris pe cartea de vizita. Cele mai frumoase “campanii” din acest moment nu sunt facute pentru branduri si nu sunt facute neaparat de oameni care lucreaza in publicitate.
Cele mai tari activari acum sunt cele ale italienilor care canta de la balcoane, cele mai tari mesaje sunt cele ale doctorilor care ne spun “we came to work for you, you stay home for us”, cel mai tare PR e facut de premierul Noii Zeelande, Jacinda Arden, care face mesajele transmise la nivel uman sa sune diferit decat ale politicienilor obisnuiti.
Despre campaniile de publicitate de la noi, cred ca avem niste campanii corecte, cu mesaje de responsabilitate de care societatea are nevoie acum. Unele sunt spuse mai frumos decat altele, dar nu sunt foarte diferite. In general, nu cred ca avem niste varfuri foarte inalte ale comunicarii in aceasta perioada.
Noi suntem mandri ca am reusit sa lansam o campanie globala Beko, care ruleaza si la noi, menita sa sustina medicii. Beko sustine spitalele cu donatii de produse si, compania mama, Arcelik, se va implica in producerea de ventilatoare.
De World Health Day am lansat un challenge impreuna cu Gerard Pique de la FC Barcelona prin care ii indemnam pe oameni sa stea acasa si sa raspandeasca mesajul in comunitatea lor, dandu-si checking pe retelele de socializare “At Home”.
Apoi, pentru Vodafone, am readus in prim plan mesajul “Impreuna suntem mai puternici”. Un mesaj strans legat de brand, un mesaj mai relevant ca niciodata in aceasta perioada.
Campania are in spate o multime de tool-uri oferite de Vodafone care au menirea de a conecta oamneii si business-urile in aceasta perioada dificila. Dar urmeaza si lansarea unei platforme care va duce lucurile si mai departe. Am prioritizat mesajul de “stam acasa”, luand locul retelei pe fiecare telefon.
La fel de mandri suntem de Mega Image care isi face datoria de membru al comunitatii pe care te poti baza in aceasta perioada dificila.
Pregatim multe proiecte in aceasta perioada, atat pentru clientii nostri cat si proiecte ale agentiei care se implica sa dea o mana de ajutor. O sa vorbim despre ele in zilele care urmeaza.
Ca o observatie generala, cred ca industria e inhibata un pic de frica de a nu spune ce nu trebuie. Si e normal, este o perioada cand trebuie sa fim mai responsabili ca niciodata. Dar indemn brandurile sa fie curajoase pentru ca oamenii asteapta inspiratie de la ele.
Asteapta si solutii de business, si agentiile trebuie sa fie acei consultanti pentru clienti. Sa ii ajute sa construiasca si produse relevante, nu doar campanii.
Dar oamenii asteapta si solutii de comunicare care sa ne faca sa trecem prin aceasta perioada grea cu moralul sus.
O sa fie greu. O sa fie bine.