[Noul context] Alina Galeriu: Acesta este pasul urmator firesc, o reintoarcere la emotie in comunicare

[Noul context] Alina Galeriu: Acesta este pasul urmator firesc, o reintoarcere la emotie in comunicare

Adaptare, recalibrare, reinventare. Supravietuire si stare de alerta. Acestea sunt semnalele industriei de comunicare. Alina Galeriu, Managing Partner Galeriu & Partners Public Relations, spune ca planurile se fac pentru maxim o luna-doua, cu rezerva de ajustare din mers, daca este cazul. Deciziile se iau pas cu pas, in functie de conditiile fiecarei zile. Dar cel mai important e sa nu punem pauza, crede Alina. 

Operam cu totii cu un viitor ce sta sub semnul incertitudinii majore, asa ca nu exista disponibilitate in randul clientilor pentru a creiona proiecte de anvergura pe termen lung si ii intelegem. Vedem unde ne poarta drumul si ne adaptam.

Pana la urma, perioada aceasta este si un test pentru relatii: dintre consumatori si branduri, dintre agentii si clienti, dintre colegi. Alina Galeriu povesteste despre dinamica acestora in perioada de criza. 

Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.

 

Cand ati inceput sa observati impactul in business 

Primele semne de ingrijorare au fost la inceputul lui martie, iar deja la jumatatea lunii martie impactul era clar: anularea unor proiecte, renegocierea fee-urilor si inghetarea unor campanii in derulare.

 

Strategia de criza pe termen scurt & mediu  

Initial am zis si noi ca e doar o forma usoara de gripa si ca e suficient sa fim mai precauti putin in interactiunile sociale, parea ca e departe de noi si ca suntem feriti. Insa, treptat am inteles ca e mai mult decat atat, ca e ceva ce ne va afecta si pe noi, ca nimeni nu este ferit nici din punct de vedere al sanatatii, nici din punct de vedere economic. 

Am implementat destul de repede regimul work from home pentru ca pe primul plan este siguranta oamenilor din echipa. Iar tehnologia ne permite sa fim prezenti, implicati si eficienti si de la distanta pentru clientii nostri, ceea ce am dovedit deja de o luna de cand lucram de acasa. Uneori am impresia ca lucram chiar mai mult ca numar de ore, pentru ca este mai greu sa delimitam exact planurile, iar atunci cand clientii au nevoie de noi, raspundem prezent fara ezitare, indiferent de momentul zilei.  

Strategia de criza pe termen scurt este sa ne securizam venituri care sa ne acopere costurile salariilor astfel incat sa pastram integritatea echipei in formula aceasta, plus restul de cheltuielili vitale si sa renuntam la cheltuielile optionale.

De la 1 aprilie am redus putin salariile, insa obiectivul nostru este sa nu reducem numarul de angajati. Suntem impreuna la bine si la greu. Iar acest principiu face legatura cu strategia pe termen lung, pentru ca la fel ne raportam si la clientii nostri: le suntem alaturi acum cand le este greu, incercam sa le fim un partener care are mereu un sfat, o idee, o solutie, fara sa cuantificam neaparat toate aceste eforturi in bani. Oferim consultanta peste orele agreate initial si incercam sa le fim sprijin cu tot ce putem fara a factura suplimentar, ba de multe ori scazand fee-urile de fapt. Dar facem toate astea pentru ca daca ei vor fi bine, si noi vom fi bine. Suntem o industrie suport, asa ca nu putem functiona fara a avea business-uri sanatoase pe care sa le promovam si consolidam.

 

Cum au reactionat clientii   

Sunt mandra de clientii nostri pentru ca au fost receptivi si au inteles ca este nevoie sa actioneze rapid, chiar daca asta a insemnat sa isi regandeasca modelele de business uneori, pentru a face saltul catre comert online sau pur si simplu este nevoie sa regandeasca un business axat pe distributie in HoReCA si sa faca push catre retail cum este cazul brandului de vinuri de care ne ocupam, Aurelia Visinescu Wines. Dar cel mai important este ca au inteles cat de important este sa nu puna frana actiunilor de comunicare. Nu numai ca nu au taiat dialogul cu publicul lor, dar au inteles ca este necesar sa isi calibreze mesajul la noul context, sa adopte un ton moderat, empatic si consumer centric.

 

Proiectele in desfasurare si viitoare 

Ne-am recalibrat total si am realocat resurse catre cu totul alte actiuni decat aveam in plan acum o luna. 

Am anulat pe termen nedeterminat evenimente pe care le aveam in plan in aceasta perioada: lansari de produse, un eveniment cultural cu prezenta internationala si cateva alte deplasari in tara tot pentru evenimente culturale. 

Ne axam pe consultanta si comunicare strategica de criza, media relations si influencers relations pentru  a pastra punti de legatura si nu neaparat pentru a face push pe o stire anume, consultanta si content creation pentru consolidarea prezentei online (platforme sociale, site-uri, e-shop-uri). 

Cat despre viitor, operam cu totii cu un viitor ce sta sub semnul incertitudinii majore, asa ca nu exista disponibilitate in randul clientilor pentru a creiona proiecte de anvergura pe termen lung si ii intelegem. Facem planuri pentru un orizont de o luna - doua luni si pastram mereu rezerva de ajustare din mers daca va fi cazul. Luam decizii pas cu pas si incercam sa facem ce putem in noul context. Dar cel mai important cred ca este ca nu ne oprim. Vedem unde ne poarta drumul si ne adaptam.

 

Comunicarea brandurilor: un ghid etic

Cred ca mai mult decat oricand este nevoie acum de bun-simt in tot ce facem. Brandurile trebuie sa dea dovada de ponderare, decenta si empatie. 

Cred ca testul la care sunt supuse brandurile in noul context este despre cum sunt alaturi de consumatori la bine si la rau, ca intr-o casnicie. Acum e partea aia cu greul de trecut impreuna, iar brandurile care vor arata ca sunt un partener de cursa lunga vor fi rasplatite in viitor de loialitatatea consumatorilor atat de mult dorita.

 

Ce fac brandurile

 Abordarile difera de la caz la caz, de la o industrie la alta. Am observat multe actiuni caritabile, fie ca vorbim de donatii in bani, in produse sau ambele. Cred ca orice efort de acest tip merita aplaudat, laudat si incurajat.

Pe langa aceste branduri care se implica activ, mai sunt cele care au schimbat tonul in comunicare, au introdus indemnuri de #staiacasa, insa raman la acest nivel. Nu e rau, dar ar putea sa faca mai mult de atat. 

Insa, cele mai ciudate sunt abordarile care ignora total ceea ce se intampla si continua sa comunice acelasi monolog lipsit de empatie, ramanand in filmul lor, tot mai departe de al nostru, al tuturor celor ce ne zbatem sa intelegem ce se intampla, cat va dura, ce-i de facut si cum sa ne repliem.

Dar ca sa inchei intr-o nota pozitiva, un exemplu de campanie care m-a impresionat este cea pentru Sameday curier, cu hashtag-ul #safeday si cu mentionarea tuturor competitorilor intr-un efort de solidaritate de breasla care pe mine chiar m-a emotionat. Ruleaza in calupul publicitar si am auzit-o de cateva ori deja. De fiecare data cand o aud ma opresc si-mi zic ca e foarte tare si bravo lor si agentiei care a gandit-o!

 

Ce urmeaza

Nu cred ca e momentul pentru amorteala in comunicare. Mai mult ca oricand este nevoie de conexiune, empatie si consolidarea relatiilor fie ca vorbim de oameni si alti oameni sau branduri si oameni. Se aplica aceleasi principii: avem nevoie de incurajari, asigurari ca relatiile raman stranse, grija pentru noile noastre nevoi si ...emotie. 

Cred ca acesta este pasul urmator firesc: o reintoarcere la emotie in comunicare. Mai putine specificatii tehnice de produs, mai multa emotie. 

 

Primele campanii din izolare 

Creativitatea nu este dependenta de un loc anume in care oamenii isi desfasoara activitatea. Mereu am militat pentru asta si am adoptat un management mai flexibil la acest capitol, atata timp cat livram un produs de calitate clientului, nu conteaza ca lucram de acasa, din tren sau dintr-o cafenea. Acum, e valabila doar prima varianta, dar sper ca vom avea in curand ocazia sa fim creativi on the go si din alte medii. Ba mai mult, se stie ca vicisitudinile potenteaza spiritul creativ, asa ca ma astept sa avem parte de multa ingeniozitate in campaniile #wfh si ale echipei noastre, dar si ale industriei in general.

 

Efectele asupra business-ului de marcom  

Cu siguranta impactul va fi mare. Cred ca nu va fi sector de activitate scutit de probleme in perioada urmatoare, poate doar segmentul marilor retaileri . In rest, toti vom fi afectati, iar industria noastra va resimti ca o unda de soc fiecare lovitura din celelalte sectoare economice, pentru ca fiecare client care se lupta pentru supravietuire se va putea traduce in proiecte mai putine si mai prost platite pe partea de comunicare, cu cat se vor inrautati lucrurile, deci ne va afecta direct. 

 

Adaptarea 

Acum mai mult ca oricand adaptabilitatea este vitala. Cred ca toti ne-am recalibrat si stam in stare de alerta pentru a ne replia ori de cate ori este nevoie in noul context.

Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related