Oana Oprea, Digital Creative Planner la Jazz Communication, a castigat competitia interna de la The Alternative School for Creative Thinking si s-a calificat la Academia Roger Hatchuel de la Cannes Lions 2020 (care s-a amanat pentru Iunie 2021). Voluntariatul inca din timpul liceului si cautarile din perioada studentiei, erau semne ca Oana isi construieste o cariera. Teodora Migdalovici, fondatoarea The Alternative School for Creative Thinking, spune despre parcursul Oanei in cadrul scolii, urmatoarele: „A inteles ca formula castigatoare e de tipul strategie + limbaje vizuale si nu s-a limitat la a reproduce brief-uri, ci le-a interpretat si cu capul si cu retina. In psiho-pedagogie, teoria zice ca sucesul e suma influentelor externe – familie, scoala, mediu de lucru – plus ce-i pe interior – cat e omul de motivat, de pasionat, de interesat. Ea a bifat toate verticalele si orizontalele.”
Vorbim in continuare cu Oana, despre parcursul ei in publicitate si asteptarile pe care le are de la festival, dar si de la specializarea din California, la sediul Google, care vine la pachet cu calificarea.
Prima intalnire cu publicitatea
Prima interactiune cu publicitatea a avut loc in liceu, cand am inceput voluntariatul pentru un festival de teatru. Aici faceam parte din departamentul de advertising, unde ne ocupam de tot ceea ce tinea de identitatea festivalului si promovarea lui online si offline - adica de la stabilirea conceptului, pana la lipit afise prin oras. Intre timp, am ajuns sa coordonez departamentul si cand mi-am dat seama ca imi place, m-am pus pe research sa vad daca e un domeniu pe bune. Mi-am cumparat carti, am cautat pe net agentii si campanii si intr-un final am ajuns la o facultate de profil.
Primele oferte de job
In industrie propriu-zis am intrat prin ceea ce faceam in afara facultatii. Am cautat tot felul de organizatii, proiecte, evenimente si scoli alternative prin care sa fac practica si sa cunosc oameni care sa ma inspire. Am intrat in aproape toate organizatiile de profil: IAA – Young Professionals, Advice Students si PRIME si am facut si Scoala ADC, unde am iesit sefa de promotie – de aici si interviurile si primele oferte de job.
Ce m-a ajutat pe mine sa intru in domeniu a fost sa adun experienta din aceste activitati cat mai diverse, ca sa compensez cu lipsa de experienta de agentie. Si asta i-as sfatui sa faca pe tot cei care sunt la inceput de drum, nu doar pentru ca ajuta sa te angajezi ca junior, ci si pentru ca asa iti dai seama ce ti-ar placea sa faci, ce skill-uri ai si in ce departament ai fi potrivit.
Studiile
Si facultatea a avut rolul ei si simt ca mi-a fost utila experienta in sine. Indiferent de ce activitati mai aveam extra, am tratat facultatea cu prioritate, am fost reprezentanta studentilor in Senat si sefa de serie, deci cumva m-a educat si prin genul asta de responsabilitati. A contat si partea teoretica, dar mai valoros simt ca a fost contextul, faptul ca am cunoscut profesori care lucrau in agentii si aveau insights si din zona asta, faptul ca am avut destul de multe proiecte, briefuri reale sau fictive, pe care le rezolvam cu colegii care mi-au devenit prieteni si cu care puteam sa merg si in Control, dar si la evenimente si conferinte de profil.
Asteptari
Din afara, vedeam doar campaniile mari, de impact si super creative, insa viata de agentie inseamna si multe task-uri mici, care consuma la fel de multa energie si aduc mai putina satisfactie. Mi s-a confirmat faptul ca este un domeniu cu foarte mult potential, care ne permite sa transformam randurile din ppt in realitate si tine de noi toti cum ajunge sa fie aceasta realitate. Avem in continuare puterea sa educam si sa modelam atitudini si actiuni - de aici si o mare responsabilitate.
Primele proiecte
Am inceput pe mai multe conturi simultan, cu task-uri mai mici. Primele conturi pe care am lucrat au fost Lidl, OLX, MedLife si Lay’s, iar primul-primul proiect cred ca a fost pentru Lay’s, cand urma sa lansam Lay’s Baked pe piata. Am facut brief-ul, propunerile de influenceri si un ppt frumos cu strategia de lansare.
Provocarile
Cel mai dificil mi se pare faptul ca este un domeniu in care se face mult overtime si este greu sa gasesti un echilibru intre ce se intampla la birou si viata personala. Eu una tin mult la timpul meu liber, mai ales cand imi impacteaza direct valoarea adaugata pe care o aduc la munca. Incerc sa imi organizez timpul cat de bine pot, sa fiu eficienta in timpul programului si sa imi gasesc energie sa am activitati complementare in timpul liber - fie ele cursuri, scoli alternative, poze sau tik tok-uri.
Generatia ta
Ce simt acum ca aduc nou este zona de insights ale generatiei Z si millennials si knowledge pe partea de digital si social media - unde intra tot, de la user behavior, tools, social media features, trenduri, formate, influenceri si mecanici.
Pe partea asta, de exemplu, s-a intamplat sa mai am puncte de vedere diferite cu seniorii, insa pe parcurs si mai ales in contextul actual, suntem aliniati si toata lumea constientizeaza ce impact are social media si cat de important este un astfel de knowledge. Nu vad mari diferente intre generatii, cred ca avem experiente si cunostinte complementare, suntem deschisi si invatam unii de la altii si asta ne face o echipa puternica.
The Alternative School for Creative Thinking
Stiam de ceva timp de scoala de la prieteni comuni, de la facultate si din online, iar semestrul Eurobest a venit fix cand am terminat facultatea si cautam sa fac ceva extra pe langa job.
A fost refreshing, fiecare “profesor” m-a inspirat si m-a facut sa aflu lucruri noi. Am invatat valoarea insighturilor locale si cat de important este sa fii autentic, clar si concis. Cel mai mult m-a entuziasmat prezentarea Dianei Stafie, de la Future Station, prin toata partea de trends scanning & forecasting. Pe langa seminarele saptamanale, punctul culminat a fost cand am castigat competitia si am ajuns in Varsovia, la Eurobest. A fost un exercitiu foarte bun sa concurez cu tineri din toata Europa si sa prezint in fata juratilor ideile.
Ce ai invatat de la colegi
Am invatat ca indiferent de background putem fi creativi si cu cat avem experiente, pasiuni si activitatii mai diferite, cu atat aducem unghiuri mai diverse si mai multa valoare adaugata proiectelor la care lucram.
Brieful pentru Roger Hatchuel
Am vrut sa imi fie cat mai usor si mai confortabil sa ma prezint si sa am un mediu care sa imi permita sa fiu creativa, funny, dar si concisa. Asa am ajuns sa fac aplicatia video prin Tik Tok. Am avut emotii cand am aplicat, pentru ca aplicatia nu avea asa mare notorietate atunci si ma gandeam ca ar putea sa fie mai usor respinsa de cei care nu cunosteau sau nu erau obisnuiti cu formatul.
A fost foarte funny tot procesul de filmare. Dupa ce mi-am facut scriptul, in fiecare seara, dupa birou, cand aveam sau nu prea aveam energie, imbracam aceleasi haine, ma machiam la fel si filmam cate putin. Ar putea sa para ca este un video facut in 3 minute, dar pe parcurs puteti sa vedeti ca mi se schimba culoarea ojei de trei ori.
Festivalul de la Cannes
In primul rand, ma bucura faptul ca s-a amanat pentru 2021 si festivalul, dar si plecarea in California, la Google. Asa o sa ma simt in siguranta si mai concentrata. Mi-am propus sa invat cat de mult se poate, sa aflu cele mai noi trenduri din industrie, sa ma bucur de experienta, sa ma inspir, sa cunosc oameni noi si, desigur, sa fac poze frumi.