Daca arunci un ochi pe CV-ul olandezului Andries van Wieren o sa vezi lucruri interesante: a inceput ca baterist intr-o trupa de coveruri Slayer, dupa care a cantat impreuna cu trupa americana Sisters Sledge, iar abia apoi si-a dat seama ca viata de pe langa scena il atrage mai mult. Compania sa de management muzical 3S Management si-a deschis acum vreo 4 ani un birou si la Budapesta si din ce zice Andries il atrage mult piata din Est, care e inca avida de muzica, asta fiind si motivul pentru care el urma sa tina o conferinta la Bucuresti:
“Am dat drumul biroului din Budapesta in 2016. Unul dintre motive a fost sa ne extindem si spre piata din Estul Europei. Lucram cu multi agenti mari si motivul pentru care ei nu prea vor sa abordeze piata estica sunt banii. Intotdeauna alegeau o zi de marti pentru Budapesta, pentru ca era o pauza in turneu. Iar eu stiam ca Budapesta e o piata emergenta, cu mult potential”.
Tine saptamanal sesiuni de coaching cu artisti si oameni dinindustria muzicala si a marturisit ca nu prea stie multe lucruri despre industria muzicala de la noi, in afara de cativa oameni de festival. Din cauza Covid 19, evenimentul Mastering the Music Business a fost anulat, dar Andries promite acelasi entuziasm si pentru anul viitor.
De la viata de muzician la cea de antreprenor
Am inceput ca muzician. Am fost baterist intr-o trupa de coveruri Slayer, aveam parul lung si tot ce vine la pachet cu asta :) Mi-a placut mult ce faceam, dar era la un nivel local. Dupa un timp, am ajuns in trupa americana Sisters Sledge unde am cantat cu ei in toata lumea pret de cateva ani, iar dupa aia au venit copiii.
Clar, imi doream sa petrec ma mult cu familia. Si am fost norocos pentru ca impreuna cu trupa am semnat un contract bun, asa ca am cantat mult in tarile de pe langa casa, cum ar fi Olanda si Belgia. Am cantat timp de 7 ani, iar la un moment dat am renuntat.
Mi-am dat seama ca nu sunt un om de scena, in cele din urma. Era ok sa fiu pe scena, dar nu imi provoca o mare placere. Tin minte ca in 2006 in timp ce cantam la un mare festival din Olanda, ma uitam la headlineri, o trupa cu oameni de 46 de ani, care erau foarte plictisiti. Si mi-am dat seama ca nu vreau sa ajung ca ei. Nu as fi vrut niciodata sa ajung asa de plictitisit. A fost un trigger pentru mine, in momentul ala, sa ma intreb oare unde voi fi peste 10-15 ani? Asa ca am decis sa-mi indrept atentia spre ceva nou, unde as putea sa am si o cariera.
Concluzia a fost ca vreau sa lucrez in industria muzicala, dar langa scena. Asa mi-am inceput propria afacere. Primul lucru care mi-a venit in minte a fost o agentie de booking, iar una din trupele partenere de la inceput era atat de rau organzata, asa ca i-am rugat sa ma ocup de management pe gratis si am invatat de acolo. Asta a fost piatra de temelie a 3S Management.
Ideea de baza a 3S Management
Ideea de baza era aceea de a face doar booking, cum ziceam si mai sus. Apoi, in cele din urma s-a schimbat din ce in ce mai mult spre partea de management, pentru ca vedeam multe trupe nemultumite de industrie. Pe atunci stiam multi agenti de booking, dar prea putine firme de management si am realizat ca e o bresa in piata. Nu am ales managementul pentru ca am realizat asta, ci mai degraba pentru ca ma atragea domeniul, puteam acum sa vorbesc cu muzicienii de la egal, trecand si eu prin asta. Pe scurt, in 2005 am inceput compania din nordul Olandei, in 2010 am deschis biroul din Amsterdam, pentru a obtine si mai mult PR si radio, TV. In 2016 am deschis un birou nou in Budapesta ca sa fiu si mai conectat pe piata din Europa de Est, pentru ca oamenii din zonele astea vor sa invete si e o piata interesanta.
Pe ce criterii iti alegi trupele
O sa raspund intai la partea de final a intrebarii. Nu am un gen de muzica preferat, suntem o companie, nu e doar decizia mea la mijloc. Eu sunt interesat de hip hop, dar ma atrage si jazz-ul, din anumite puncte de vedere. Imi place multa muzica, dar e si multa muzica pe care o ascult ce nu e asa de populara. Asa ca, genurile muzicale, nu sunt foarte importante pentru mine. Toti decidem ca o echipa, daca o trupa e destul de buna. Deci criteriul principal e calitatea. Muzica si trupa trebuia sa fie high quality. Apoi ne uitam la calitatea show-ului de pe scena si ce s-ar putea imbunatati. Apoi, incercam sa ne dam seama daca artistul / trupa poate fi interesant si la nivel international. Pentru ca urmarim sa semnam trupe ce pot concerta global. Apoi, cand decidem asupra aspectelor de mai sus, e important pentru mine sa stiu ca trupa are habar de industria muzicala. Pentru ca m-am saturat sa explic de n ori aceleasi lucruri, pe care oamenii nu prea le stiu. Cand luam o decizie, as vrea sa stiu ca oamenii si inteleg de ce luam acea decizie. De aceea tinem si aceste cursuri cu oameni din companie si muzicieni, ca oamenii sa poata afla si mai multe despre industrie.
Majoritatea trupelor care ajug la noi, vin prin retea, e nevoie de un filtru. Avem nevoie de cineva care sa stie trupa deja si care vrea sa faca parte din reteaua noastra. Pentru ca primim multe mailuri zilnic de la trupe ce vor sa fie parte din rooster-ul nostru. Deci am vrea sa avem discutii cu oameni in care putem avea incredere. Daca recomandarrea vine de la un jurnalist sau un label si ni se spune “trebuie sa citesti mailul asta, sa vezi trupa asta etc”, atunci ma voi uita. Deci reteaua e foarte importanta pentru noi. Daca oamenii sunt interesati pe bune in muzica cuiva, atunci si pentru noi e mai usor sa lucram cu ei. Deci a treia persoana din ecuatie e si ea foarte importanta in procesul de selectie a artistilor.
Cautati mereu artisti noi si mai ales, primiti demo-uri?
Nu cautam constant trupe noi. Pentru asta avem nevoie de reteaua noastra. De exemplu, daca un booking agent e entuziasmat de o trupa, sunt mai multe sanse sa o ascultam, fata de trimiterea unui mail cu un demo. Ce trebuie sa faci ca trupa, e sa nu canti peste tot doar pentru ca o poti face, tot ce faci trebuie sa fie de calitate. Asta inseamna ca, daca faci un festival de showcase, trebuie sa stii exact pe ce scule canti, cam ce lume va veni, cum arata scena si ce promovare va exista in jurul eventului. Deci acest gen de lucruri sunt foarte importante. Pentru ca vad multe trupe care canta intr-un context nefavorabil lor, iar asta aduce cu sine si critici din partea fanilor, care nu stiu toate dedesubturile. Referitor la demo-uri, ele pot fi trimise catre noi, dar sunt atat de multe trupe si demo-uri, incat nu avem timp sa ascultam tot. Sfatul meu ar fi acela ca mai intai ai nevoie sa treci prin filtrul acesta ca sa ajungi la noi.
Cum se desfasoara procesul
Reteta noastra ar fi sa semnam o trupa pentru 3 ani, la inceput, asa ca ne facem un plan pe 3 ani din start. Incercam sa vorbim cu trupa de primele release-uri, sa vedem in ce tari ar prinde si sa gasim o echipa care sa lucreze cu ei. De exemplu, daca alegem sa ne focusam pe Germania in primul an. Vom incerca sa le gasim un label, o retea de distributie, promo si asa mai departe. Deci lucram cu focus pe anumite tari si planuri pe termen lung.
Perioada de turnee alaturi de Sisters Sledge
Cel mai mult apreciez din cariera mea de touring artist faptul ca am putut sa vad tot ce se intampla legat de turnee. Multi manageri care nu sunt muzicieni nu stiu ce inseamna sa fii la un event timp de 7 zile. Te duci la benzinarie sa faci pipi, astepti in trafic cu orele intre concerte si tot felul de astfel de lucruri. Pentru mine e important sa stiu prin ce trec si oamenii cu care lucrez. Nu o sa cumpar niciodata bilete de avion pentru trupa la 6 dimineata, decat daca e ultima ocazie, incerc sa asigur mancare buna si camere de hotel bune. Sa fii in turneu poate fi foarte greu de multe ori. Stiu povesti de groaza cu trupe care cantau in SUA si dormeau pe strada sau pe bancheta din spate. Graznic. E important ca trupele noastre sa aba parte de o experienta buna.
Cum stati la capitolul social media si tehnologii noi
Folosim tot ce se poate. In companie avem 2 oameni care lucreaza pe social media pentru trupele noastre, avem un om care are ceva experienta si stie sa lucreze bine pe platformele sociale. Totodata, eu sunt un Excel freak si imi place mult sa scriu baze de date si sa aduc multe informatii in sanul trupelor.
Din experienta mea de coach la sesiunile cu muzicieni, cei mai multi se plang de faptul ca nu prea exista comunicare intre ei si manageri. Cel putin asa zic artistii, nu stiu daca e adevarat sau fals, dar in 99% din cazuri plangerile sunt la fel: “nu stim ce face managerul nostru, nu stim cu ce se ocupa, nu intelegem planul. Asa ca am decis sa avem un sistem transparent, prin care tot ce facem sa ajunga si la artisti, fie ca e vorba de locatii, date economice etc, totul e la un click distanta. Telul meu suprem e sa fim 100% deschisi catre artisti, sa nu existe intrebari surpriza cu prvire la lucrurile pe care le facem. Asta e valabil pentru orice intrebare vine de la ei. Cam in felul asta imbratisam noile tehnologii si cred ca e cel mai bun lucru care ni se intampla in momentul asta.
Parteneri locali
Noi facem toate joburile de management, dar avem si servicii de label sau de agentie de booking. Asta inseamna ca daca in jurul trupei nu exista un label, vom fi noi acela, iar daca nu are booking international, vom prelua noi si partea asta. Inseamna ca avem parteneri la toate nivelurile. Avem agentii in fiecare tara cu care lucram, agenti de booking locali. La fel si pe partea de distributie sau PR. Iar apoi, in functie de bugetul pe care-l avem, vedem pe cine alegem.
Sa-ti dau un exemplu, lucram cu Michelle David & The Gospel Sessions – unde am decis ca focusul sa fie pe Franta. Asa ca i-am facut rost de cel mai bun agent de booking, un partener pe PR, un distribuitor digital de muzica si unul fizic, iar apoi am inceput sa lucram la cateva eventuri. In cele din urma, trupa a avut 38 de concerte in Franta, datorita retelei si celor din jur.
Planuri de extindere in regiune?
Am dat drumul biroului din Budapesta in 2016. Unul dintre motive a fost sa ne extindem si spre piata din Estul Europei. Lucram cu multi agenti mari si motivul pentru care ei nu prea vor sa abordeze piata estica sunt banii. Intotdeauna alegeau o zi de marti pentru Budapesta, pentru ca era o pauza in turneu. Iar eu stiam ca Budapesta e o piata emergenta, cu mult potential. Apoi, cred ca e foarte important sa ne indreptam atentia si spre spatiul acesta, pentru ca oamenii sunt mai dornici sa invete despre industrie, iar guvernele investesc si bani in asta. Si cred ca ar fi o prostie sa nu te duci si spre zonele astea unde oamenii sunt inca innebuniti dupa fenomenul muzical. Deci, cred ca e important sa avem si regiunea astea in barca noastra. Si da, incercam sa ne dezvoltam mai mult in regiune, mai ales ca nimeni din partenerii nostri mari nu se avanta in partea asta de lume.
Cum arata sesiunile tale de coaching cu muzicieni
Predau o data pe saptamana, pentru ca imi place asta. Imi place sa invat de la oameni tineri, sunt curios sa aflu cum privesc ei lucrurile. De aceea am si acest job in Olanda, de trainer, iar ocazional merg si in alte locuri, cum ar fi trebuit sa fie si workshop-ul din Romania, Mastering the Music Business. Topicul principal e intotdeauna strategig planning. Cum fac sa am un plan pe 3-5 ani? Cum abordez o noua retea si cum fac ca totul sa devina manageriabil. Poti face un plan de lucru in 15 pagini sau unul mai eficient pe 4 pagini, pe care sa-l discuti mereu cu membrii trupei.
Cum vezi industria muzicala din Romania
Stiu foarte putina lume din industria muzicala din Romania. Unul din ei e Dragos de la Emagic si oamenii de la Electric Castle, in special Egmod si Titus. In rest, n-am nici cea mai vaga idee despre industria muzicala din Romania. Ce realizez e ca Romania e o tara destul de mare si nu stiu daca se intampla multe turnee in orasele voastre mari. Dar in orice caz, trebuie sa existe o cale de a face cariera si bani si in Romania.
La workshop-ul din Romania urma sa vorbesc despre cum poti face focus pe o tara anume in strategia de management a unei trupe, luand ca exemplu Michelle David & The Gospel Sessions si turneul lor din Franta. Aveam ceva pregatit si despre noile tehnologii, cum sa abordam spotify-ul, google-ul, deezer etc, cu aplicabilitate pe ce am facut noi deja pentru trupele din compania noastra.