Impredictibil este un eufemisim frumos pentru a descrie acum ce se intampla in marcom, spune Crenguta Rosu, Owner DC Communication. Cine vrea, poate calcula in volume + cu –, dar nimic nu e sigur. Unii clienti au stopat complet relatia contractuala, proiectele programate pentru mai-iunie-iulie sunt in stand by, altele anulate complet. In schimb, au aparut urgente pentru partea de informare si protectie a echipelor interne si clientilor, pentru identificarea cailor de a ajuta si sprijini comunitatile vulnerabile - de la medici, la persoane singure, grupuri dezavantajate.
Criza din 2008 ar fi trebuit sa ne invete mai multe, crede Crenguta. Cu toate astea, in prima faza, multe lucruri se fac “pe genunchi” si se construiesc ulterior, ceea ce genereaza efecte dure asupra agentiilor.
Pe de alta parte, sunt in discutie teme grele, de transformare profunda: despre limitele globalizarii, in momentul in care resursele sunt limitate iar nevoia nu, despre consumerism si echilibrul natural, despre digitalizare accelerata si diviziunea digitala si altele.
Despre efectele acestei crize asupra agentiilor si a pietei, vorbeste Crenguta Rosu in randurile de mai jos.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.
Impactul in business
De pe cand creatura asta infama era doar ceva mai mult decat o gripa, ne-am gandit sa protejam echipa (suntem acum un trib cu multe mamici de minori) si am achizitionat, fara panica, ceva mai multe dezinfectante. Le-am plasat strategic in locuri vizibile. Apoi, am discutat masurile de protectie generale, recomadarile OMS, am dezbatut informatii. Am spus apoi ca putem aplica #workfromhome care e destul de frecvent ca practica la noi, regula pe timp normal fiind ca, daca ce este de facut se face la timp si bine, nu conteaza daca se intampla de pe Marte sau de la birou. A urmat tavalugul. Si daca te uiti in urma, iti dai seama ca vorbim de numai o luna si un pic si suntem intr-o cu totul alta lume.
In acest interval cateva proiecte s-au amanat sine die, pentru ca “pe stil nou” intalnirile face–to-face, instrumente importante in comunicarea interna, de exemplu, incalca distanta sociala.
Au aparut urgente pentru partea de informare si protectie a echipelor interne si clientilor, pentru identificarea cailor de a ajuta si sprijini comunitatile vulnerabile- de la medici, la persoane singure, grupuri dezavantajate.
Alti clienti au stopat complet relatia contractuala. Proiecte programate pentru mai-iunie-iulie sunt in stand by, altele anulate complet.
Concluzia este ca termenul impredictibil este un eufemisim. Sigur, poti calcula in volume + cu –, dar nimic nu mai e sigur, pana la urma. Noi suntem cu motoarele sus si sustinem cu idei si munca de transee comunicarea pentru clientii care in aceasta perioada dezvolta inca activitate.
Comunicarea brandurilor
Acum si oricand- walk the talk. E momentul ca toate citatele inspirationale de pe pereti sa fie vazute in actiune.
Mi s-a parut impresionanta mobilizarea unora, reactia rapida. Oricum, inainte de branduri, sunt companiile - detinatoarele de branduri - care au luat masurile de protectie pentru oameni – echipe si clienti, ceea ce iar a fost adesea prompt si chiar cu eforturi - masti, dezinfectante si, mai ales, informare si educare.
Avem tendinta sa ignoram sfaturile “neah, nu mi se intampla mie”, mai ales in zona activitatilor productive, unde echipamentele astea par ca incurca. Nu e usor lucru sa convingi, daca nu vezi/intelegi pericolul, ca iti ia mai mult timp o operatiune cu manusi si masca, dar e pana la urma spre binele tau.
Brandurile, o parte, au stopat comunicarea si s-au reorientat. Primele dezmorteli s-au vazut in #stamacasa #wfh mode majoritatea in adaptari de minima rezistenta, avand in vedere faptul ca vorbim de numai o luna si putin.
Ce urmeaza
Cred ca primul pas va fi adaptarea la recluziunea fortata a mai multora, intrucat perioada de distantare pare ca se va prelungi si va fi necesar apoi butonul de switch rapid on-off.
Sper sa se vada apoi necesitatea adaptarii la context si la un public destul de schimbat: anxietate, temeri, incertitudine si posibil, deja, impact financiar. Utilitate, empatie, grija pentru publicurile tinta –ar putea fi primele linii de actiune, urmate de putina speranta. Cel putin in perioada estimata pana prin iunie.
Sper de asemenea sa vada si sa integreze informatia ca in recluziune nu toata lumea are confortul unei activitati care se preteaza la #wfh, sa distinga si sa carteze acest public care nu este numai cel din agentii si din birouri. Cand sunt peste 500 000 de contracte de munca suspendate in numai doua saptamani trebuie macar sa iti pui problema ca mediul are alte resorturi, ca “urechea” publicului se poate muta pe alte coordonate.
Efectele crizei in business-ul de marcom
Se vorbeste din ce in ce mai mult de cuvantul “cu R”, cel ce nu trebuie numit. Recesiunea din 2008-2009 a lasat urme un timp mai indelungat, multe din industrii fiind, la momentul izbucnirii pandemiei, abia aproape de nivelul de atunci. Masurile macro-economice de pe piata locala nu au fost cele mai coordonate si robuste sau cele mai adaptate mediului, deci, pe langa modul in care opereaza in sine criza, se adauga o mai putina stiinta de a face managementul macro pe plan local.
Pun pe canvas si faptul ca, desi in timp de criza economica (fac aici distinctia fata de comunicarea de criza/risc operational), comunicarea e un instrument de coagulare si orientare pentru angajati, piata, parteneri si public, numai companiile mari, cu structuri solide si practici mai sofisticate au utilizat cu adevarat puterea acesteia.
Pe de alta parte, sunt in discutie teme grele, de transformare profunda: despre limitele globalizarii, in momentul in care resursele sunt limitate iar nevoia nu, despre consumerism si echilibrul natural, despre digitalizare accelerata si diviziunea digitala si altele. Nu sunt teme noi, dar sunt mai acute, expuse intr-o noua urgenta de situatia pandemiei.
Intuitiv si, poate, wishful thinking, posibilele schimbari vor avea nevoie de un suport comunicational major. Practica crizei anterioare, insa, a aratat ca se poate sa nu fie asa, ca in prima faza multe lucruri se fac “pe genunchi” si se construiesc ulterior, ceea ce genereaza efecte dure asupra agentiilor.
Adaptarea
Uneori cred ca imediat, ca va fi un fulger, alteori mi se pare incredibil cat de neadaptate sunt structurile organizationale pentru o noua paradigma. Exista o capacitate de replicare a metehnelor care e uneori inspaimantatoare. Asa cum sistemul de stat s-a autoprezervat in 30 de ani, modificat pe hartie doar, prin niste proceduri goale de spiritul lor.
In zona optimista, ar fi minunat sa putem sprijini procesul adaptarii la noile realitati, la public. In comunicare suntem obisnuiti sa cartam mediul, sa identificam directii pe care publicurile le asteapta (angajati, clienti, parteneri), am sti ce isi doresc sa auda si am putea lega cu ceea ce companiile propun, am putea fi in punctul win-win.
In zona pesimista, focusul exclusiv pe recuperarea “pana maine” a pierderilor din lock-down, o directiva la fel de posibila, ar prelungi cel putin cinci ani adaptarea reala.
Initiative la nivel de industrie
Nu am discutat inca nimic. Remarc insa ca toata lumea e in mod prezidential, ”urmarim cu atentie si ingrijorare”. Ca scuza din categoria “am avut pojar cand eram mici”, suntem totusi intr-un lant de servicii si depindem mult de mediu, de drumul ales de comunitatea de business si parametrii macro generali.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.