Lucrez de doi ani în zona tehnologiilor creative, dar mă simt ca și cum, într-un fel sau altul, aș fi avut legături cu domeniul ăsta toată viața. Când eram mic mă jucam cu piese Lego, apoi, în adolescență, îmi amintesc că îmi plăcea să pictez, să sculptez și să repar gadgeturi ca să câștig un ban în plus, iar în tinerețe am studiat design industrial, făcând videoclipuri muzicale ca să-mi câștig existența. Asta e ceea ce iubesc la tehnologiile creative: faptul că ele acoperă o multitudine de domenii, fiecare cu o perspectivă nouă despre modul în care poți combina gândirea artistică și cea tehnică pentru a crea ceva unic.
În tinerețe n-am fost niciodată sigur în ce domeniu să îmi fac o carieră. Aveam câteva idei, dar nicio certitudine. Am făcut primii pași în carieră în mod firesc, trecând de la o etapă la alta, ghidat de circumstanțe și urmând ceea ce îmi trezea pasiunea.
Trenduri in tehnologii creative
Schimbarea e o regulă a jocului. În fiecare lună apare câte o tehnologie nouă, care deschide noi căi pentru a ne exprima creativitatea, în vreme ce tehnologii consacrate ca AR și VR au evoluat rapid în ultimii câțiva ani. Ceea ce a schimbat profund modul în care utilizăm tehnologia sunt nevoia crescândă de a aparține unei comunități și dorința de evadare, pe care oamenii le-au (re)descoperit grație unor medii precum gaming-ul și, din păcate, din cauza izolării forțate determinate de pandemie.
Înainte, mulți oameni spuneau că tehnologia e ceva care ne desparte. Cred că acum putem vedea mai limpede ca niciodată că tehnologia nu e nici bună, nici rea, ci pur și simplu un instrument foarte puternic pe care utilizatorii îl pot folosi cum cred de cuviință. Acum putem vedea cât de grave ar fi putut fi azi lucrurile în absența tehnologiei.
Lumea virtuală este singura în care trăim acum și este esențială pentru a supraviețui. Acolo ne facem cumpărăturile, acolo ne întâlnim cu prietenii, acolo ne luăm doza de entertainment și tot de acolo ne informăm. Este singurul loc în care încă putem funcționa normal.
Sunt unii care cred chiar și acum că realitatea virtuală și realitatea augmentată sunt o găselniță de moment al căror moment va trece, așa cum s-a spus odată despre telefoane, televiziune sau computerele personale. Cred că asistăm la nașterea unor noi medii de exprimare, ce vor deveni o parte integrantă a vieții de zi cu zi a oamenilor.
Responsabilitatea socială a companiilor în noul context, marcat de pandemie
Deocamdată pot doar să speculez, dar cred că în viitor responsabilitatea socială va fi o premisă fundamentală pentru businessuri. Brandurile și companiile vor trebui să descopere modalități de a rămâne relevante în actualul context și, în plus, să fie de asemenea mai empatice.
Cred că în această perioadă și în viitorul apropiat oamenii își vor dori mai multe lucruri cu adevărat valoroase în viață. Se vor preocupa mai mult să își trăiască viața deplin, în fiecare zi, nu doar în weekenduri și în vacanțe. Vor aprecia mai mult mediul, natura, animalele și ceea ce ne leagă de acestea. Cel puțin asta sper. Cred că brandurile ar trebui să folosească această nouă resursă de înțelepciune pentru a crea legături mai puternice, mai durabile și mai pline de semnificație cu publicul lor.
Relațiile brandurilor cu consumatorii
În mod ironic, relația dintre branduri și consumatori pare să capete o accentuată dimensiune comunitară, în ciuda izolării forțate la care suntem supuși. Poate că a trebuit să ne fie luat sentimentul de apartenență la o comunitate ca să îi vedem adevărata valoare. Cred că brandurile care vor urma acest trend și vor reuși să îl implementeze organic în ADN-ul lor vor avea un succes mai mare decât celelalte.
Advertisingul post-criză
După ce criza va trece, industria publicității se va afla în prima linie în efortul de a repune pe picioare economia globală, prin revitalizarea consumului. Modalitățile în care publicitatea va apela la consumatori pentru a face din nou cumpărături va fi puțin diferit față de înainte, dar nu cred că asta va fi ceva permanent. Nu este prima criză cu care ne confruntăm și aș observa că nici cele precedente nu au schimbat definitiv industria advertisingului.
Tehnologia în criza COVID-19
Tehnologia a funcționat ca o centură de siguranță pentru economie, oferindu-le oamenilor posibilitatea de a lucra de acasă. Pe de altă parte, ea contribuie la efortul de a găsi rapid un vaccin, aducând laolaltă, acolo unde este nevoie, diferite resurse: finanțare, soluții de inteligență artificială, informații brute. Poate mai puțin vizibilă este forța financiară a industriei de IT, care contribuie sub forma donațiilor direcționate acolo unde este cea mai mare nevoie de ele, precum în cercetare și pentru achiziția de echipamente de protecție.
Viitorul dispozitivelor IoT
Internet of Things (IoT) unește lumea de afară, în care deocamdată ne este interzis să pășim, cu cea virtuală, fără de care nu putem supraviețui. Ca atare, aceste dispozitive servesc un scop mai nobil și mai important ca niciodată.
Viitorul apropiat
Creșterea spectaculoasă a sprijinului public pentru un viitor sustenabil. Eu visez la mașini electrice și energie solară de când am primit în copilărie, drept cadou de Crăciun, un set de jucărie care avea un panou solar printre modulele componente.
Cred că lumea se va concentra din ce în ce mai mult pe sustenabilitate. Inteligența artificială și învățarea automatizată (machine learning), în combinație cu computerele cuantice, vor înlocui un număr din ce în ce mai mare de locuri de muncă, însă vor crea altele pe care încă nimeni nu și le poate imagina. Noile tehnologii de stocare a energiei precum bateriile solid-state vor face ca gadgeturile noastre cele mai importante să fie mai mici ca niciodată și, astfel, să capete o prezență și mai proeminentă în viața noastră de zi cu zi. Pe scurt, digitalizarea umanului, când tehnologia nu va mai fi doar un instrument, ci mai degrabă o extensie a corpului și minții, va fi ceva pe care brandurile vor trebui să o aibă în ADN-ul lor.
2020 în advertising
Aș vrea ca acest an să facă industria de advertising mai responsabilă față de ceea ce spunem și facem. Să ne facă să înțelegem că scopul ultim al acțiunilor noastre este să facem lumea mai bună. Deoarece advertiserii sunt trendsetteri, trebuie să dăm un exemplu de urmat.
-------------
Michael Adrian Mircea este Director of Creative Technology MAINSTAGE THE AGENCY