Leo Gherasim se considera un jucator si vede participarea sa pe site-ul de grafic design LogoMyWay, ca pe o participare la olimpiada de logo-uri. A descoperit platforma de concursuri ca o alternativa in criza financiara din deceniul trecut si in timp a ajuns sa fie clasat pe locul 1, nickname-ul lui fiind KREATORE. Primul lui premiu a fost insa in perioada studentiei, cand a facut design-ul unui poster pentru Federatia Romana de Tenis.
”Scot in evidenta din punct de vedere creativ, atributele grafice la nivel de simbol. Intr-un cuvant, nu este nimic altceva decat semiotica; logica simbolismului in comunicare. Aceasta ar fi "reteta bucatariei" mele.”
In randurile urmatoare, Leo povesteste despre stilul lui de lucru, motivatii si modul de abordare a briefurilor.
Pasiunea pentru graphic design
De mic, traind intr-un mediu artistic, am fost "spamat" ca sa zic asa, de parinti, si le multumesc pentru asta. Cand ma plictiseam de trenuletul electric, imi luam cate o foaie de hartie si o carioca si incepeam sa mazgalesc alaturi de planseta tatalui meu. Vazand tata ca dau semne de ceva talent, m-a inscris la o scoala populara de arta, ulterior intrand la Liceul N. Tonitza, ca mai apoi sa-mi dau Masteratul in Graphic-Design la Academia de Arta N. Grigorescu (UNARTE), in anul de gratie 1994.
Initial am vrut sa fac design industrial, respectiv mobilier, dar vremurile dupa 1990 erau extrem tulburi. Participand in facultate la diferite concursuri de graphic-design, cat si aparitia unor colaborari ocazionale de gen, au facut ca "apetitul" meu pentru aceasta categorie de design sa se dezvolte, ulterior transformandu-se in profesie.
Primul proiect
Da, se intampla in 1990, eram in anul II la Academie, clientul fiind Federatia Romana de Tenis, cu tema-concurs de poster: "Davis Cup by NEC, Romania - Marea Britanie", premiul fiind o racheta de tenis marca FIN si o cutie cu mingi. Au participat la acest concurs aproape toate sectiile de design si de grafica, cat si colegi ai altor sectii, gen monumentala, pictura, sticla sau sculptura. A fost o mobilizare generala a intregii Academii. Am fost fericitul castigator.
Principiile de design
Principiile in design pe care le am tin de un know-how acumulat in timp, prin informare si upgradare continuu la nivel profesional. Ca oricare alt designer din zona fashion sau auto si designer-ul de logo trebuie sa tin cont de trend-urile contemporane, de tendintele sau stilurile de exprimare.
Un logo este perceput nu numai afectiv (iti place sau nu) cat si senzorial (vizual). Iar pentru a exista o eficientizare in comunicarea simbolurilor la nivel de mesaj, tine nu numai de estetica imaginii, cat si de retentia maxima a informatiei.
Stil de lucru
Nu am tabieturi anume, rutina zilnica o consider normalitate. Plec de la o hartie alba, un creion-pix de 0.5 Rotring si incep sa analizez brief-ul, construind crochiul unor posibile concepte, bifand elementele cheie, sintetizandu-le. Cu cat brief-ul are mai multe informatii, cu atat hartia alba se va umple de idei. Nu pot face design din non-informatie. Ma documentez continuu despre obiectul de activitate al clientului, culegand informatii de pe Google in cazul in care este imperios necesar, ca mai apoi, ideile logo-urilor care mi se par cele mai relevante, sa "le trec pe curat" in computer, construindu-le vectorial. Imi place in continuare sa desenez pe hartie! Sunt old-school, iar creionul, guma si hartia nu le consider deloc desuete.
Inspiratia
Pe categoria de graphic-design/logo nu am idoli si nici nu urmaresc un designer anume. Informatia pe care o captez de la acestia este pur tehnica. Nu vreau sa fiu influentat/spam-at de vre-un stil anume sau o abordare artistica aparte. Temele fiind diversificate, tot asa difera si modalitatea de exprimare. Am ajuns la o maturitate de stil, avand posibilitatea de a ma exprima versatil.
Blocajele artistice
Firesc, ca oricare alt designer, m-am regasit si eu la randul meu intr-un colaps de idei. Nu cred ca lipsa de inspiratie a stat la baza cat lipsa de informatie, care sa ajute la depasirea acestui prag critic. Documentarea si analiza, deschid sinapsele gandirii, oferind variante si noi optiuni creative.
Abordarea briefurilor
Nu de fiecare data un brief venit de la client, are toate informatiile necesare. Rolul pe care il are un graphic-designer de logo inainte de a incepe sa creeze, este sa se informeze colateral. Incerc sa gasesc in primul rand competitorii clientului si pozitionarea acestora pe piata, sa identific care este target-ul si audienta acestora, segmentul de piata caruia se adreseaza, daca se incadreaza intr-un anumit tip de industrie sau este un logo personal, anumite lucruri particulare care sa identifice specificul de activitate sau domeniul de afaceri.
Fac o suma a elementelor grafice care pot reprezenta domeniul respectiv, cu care sa jonglez creativ. Tin cont de gama cromatica, de fonturi si de marimea acestora, incercand o versatilitate de stiluri in abordarea crearii icoanelor, informandu-ma care sunt trendurile de exprimare artistica pe nisele respective. Dupa ce am toate aceste ingrediente, scot in evidenta din punct de vedere creativ, atributele grafice la nivel de simbol. Intr-un cuvant, nu este nimic altceva decat semiotica; logica simbolismului in comunicare. Aceasta ar fi "reteta bucatariei" mele.
Creativitatea
Este un mix de talent si vanitate, asta pentru ca viata mea artistica a fost intr-o continua competitie.
Evolutia design-ului in Romania
Traim o perpetua schimbare de paradigma. Daca mai ieri conceptele de design puneau accent pe idei elaborate, acum mesajul este mult mai simplu si direct. Mai rece si penetrant, pe alocuri sintetic. Dimensiunea in care traim are o noua dinamica tinand pasul cu noile tehnologii de comunicare si promovare. Modele se schimba si este necesar un upgrade continuu.
Sunt bucuros sa constat tonusul proaspat al tinerilor designeri; o contributie certa ca design-ul romanesc este pe maini bune, ajutandu-l sa-si atinga maturitatea.
Platforma LogoMyWay
Aici e deja un roman de viata... Dupa criza din 2008, multi clienti nu au mai avut bugete de publicitate. Fiind freelancer, am cunoscut si eu ca multi altii colapsul financiar. A trebuit sa ma reorientez, sa-mi gasesc o noua sursa de venit si sa-mi pun talentul la vanzare. Am consultat cateva site-uri de creatie din afara si am ales sa intru in competitii pe unul dintre acestea... Activez de 9 ani pe LogoMyWay si pot spune ca a fost si este, o sursa financiara de back-up destul de rezonabila. Cu cat te implici in mai multe competitii, cu atat sansele tale de castig se maresc.
Fiecare brief in parte iti pune creativitatea la incercare, perfectionandu-te. Topurile in competitii se schimba, facand ca aceste concursuri sa devina interactive si dinamice, antrenand in participare din ce in ce mai multi designeri. Pe LogoMyWay sunt in jur de 30.000 de designeri activi din intreaga lume. Spun asta pentru a va face o idee despre dimensiunea acestor concursuri. Competitiile sunt acerbe, pline de stres, adrenalina si nervi, cu modificari de clasament, cu diversi designeri care te copiaza si cu dispute sau polemici aprinse, dar si cu satisfactia castigatorului. Eu spre exemplu, ma simt ca la "Olimpiada de Logo-uri". Fiecare brief in sine ma antreneaza, punandu-mi creierul in functiune, tinandu-ma tot timpul conectat in crearea de noi idei si proaspat in concepte, dezvoltandu-mi versatilitatea in executie si stiluri.
Motivatia
In timp, devi addicted. E drog. Nu mai conteza suma pusa in joc, cat dorinta de participare, de a-ti masura continuu talentul si creativitatea cu ceilalti designeri. E o combinatie de orgoliu, adrenalina si talent. Cand castig, bucuria dureaza foarte putin, pentru ca o iau tot timpul de la capat, cu alte si alte noi concursuri. In urma castigarii concursurilor de logo, multi clienti au dorit sa continue colaborarea cu mine in particular, dezvoltand ulterior campanii de branding sau advertising.
Alte proiecte
In 2019 am participat la Targul International de Mobila BIFE-SIM Bucuresti, cu proiectul prototip "Masuta de Cafea - Lama de Ras". Aceasta piesa de mobilier, face parte dintre printre primele mele proiecte de gen. Este confectionata din otel inoxidabil, potrivita pentru spatii mici, destinata tinerilor care doresc o decorare interioara sic sau underground, indragostiti de arte si de frumos, cu viziuni avangardiste sau nonconformiste. Ca abordare, se incadreaza in stilul "Pop-Art", fiind in tendintele contemporane de exprimare artistica.
Un alt proiect pe care l-am inceput anul acesta este dezvoltarea, crearea si producerea brand-ului de bijuterii DACOS, care se bucura deja de un real succes. Bijuteriile sunt confectionate din inox si piele naturala.
Colectia DACOS Jewelry & Fashion, scoate la iveala simboluri geto-daco-tracice intr-o noua interpretare, adaptata intr-un mod original la tendintele contemporane, destinata unui public rafinat, cunoscator al adevaratei frumuseti, atent la detalii si cu un puternic sentiment de apartenenta la nobile traditii stramosesti, dincolo de istoria cunoscuta.