Cei care au mai trecut printr-o criza financiara stiu ca secretul e unul singur, spune Ioana Manoiu, Managing Partner GMP PR: trebuie sa te adaptezi rapid si sa nu amani luarea deciziilor. Mai bine sa experimentezi, sa gresesti, sa repari, decat sa te porti ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat.
Nu este momentul de promovare agresiva, nu este un moment de show of, este un moment in care brandurile trebuie sa demonstreze responsabilitatea pe care au promovat-o mereu.
Va fi bine, crede Ioana Manoiu, si nu o spune cu optimism fortat, ci din experienta. Mai jos, ea povesteste despre masurile pe care le-au luat, munca de acasa, scenarii probabil si improbabile, ce urmeaza in comunicarea brandurilor.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.
Impactul in business
L-am simtit din clipa in care au inceput sa ni se anuleze primele evenimente, la sfarsitul lunii februarie. Am trecut si noi prin mai multe etape, initial am minimizat situatia, am zis ca va trece, ca este doar o gripa si panica este mai mare decat realitatea.
Ne-am linistit angajatii care incepeau sa se panicheze si am continuat business as usual, dezinfectand mai des sediul firmei si reducand intalnirile in oras. Dar in dimineata zilei de miercuri 11 martie am facut o sedinta fulger cu sefii de departamente si am decis sa trecem la sistemul work from home, care a intrat in vigoare din a doua zi. Evident ca nu au fost probleme de adaptare, munca de agentie este flexibila, ba chiar primele zoom-uri au fost pline de entuziasm, ne prezentam birourile de acasa si animalele de companie.
Primele masuri
Prima masura a fost evident work from home cat va fi nevoie. Am taiat aproape toate costurile legate de sediu si am incercat sa eficientizam cat mai mult cheltuielile lunare. In zona de PR, activitatea noastra nu este afectata, avand contracte cu fee lunar. Ba chiar muncim mai mult de acasa, fiindca nu reusim sa sunem stop la ore rezonabile, iar departamentul de crisis management lucreaza 24 de ore din 24. Dar avem o zona foarte afectata, care impacteaza intreaga agentie, respectiv evenimentele. Noi aveam in mod constant 4-5 evenimente pe luna la care lucrau multi colegi din agentie, de la creatie, la social media si client service.
Cum au reactionat clientii
In afara de un contract cu un client din domeniul turismului care a fost inghetat pana in vara, restul clientilor nostri continua intensiv activitatea de comunicare. Am facut multa comunicare interna, i-am ajutat in dezvoltarea scenariilor de criza, ba chiar am lansat si cateva campanii noi, in digital, cu mesaje adaptate contextului.
Proiectele in desfasurare si viitoare
E prematur sa estimam astazi cat de mare va fi impactul. Noi lucram acum pe mai multe scenarii, pe diferite praguri, de la un optimism moderat pana la un optimism redus. Cu siguranta va fi un an de sacrificiu, chiar daca muncim de acasa chiar si 12 ore/zi si colegii mei sunt dedicati trup si suflet clientilor.
Disparitia evenimentelor, in cel mai optimist caz pentru jumatate de an, se va face resimtita in business, nu avem cum sa negam asta. Norocul nostru este ca venim dupa un 2019 foarte bun, unul din cei mai buni ani din viata agentiei, asa ca virusul financiar loveste un business sanatos, care isi va reveni repede. Oricat de ciudat ar suna, ne-a prins intr-un moment bun, in care putem sa gestionam o perioada de scadere.
Comunicarea brandurilor
Companiile nu trebuie sa opreasca comunicarea, dar trebuie sa schimbe subiectul. Nu este momentul de promovare agresiva, nu este un moment de show of, este un moment in care brandurile trebuie sa demonstreze responsabilitatea pe care au promovat-o mereu. Trebuie sa se implice, sa ajute autoritatile, sa ajute oamenii. Sa vina cu mesaje potrivite contextului, mesaje pozitive si linistitoare. Nu trebuie sa le spui oamenilor ca vor fi fericiti daca consuma produsul tau, dar poti sa le spui ca vom trece impreuna prin asta si ca intr-o zi va fi bine.
Am apreciat brandurile care au donat bani, brandurile care au comandat produse medicale si brandurile care au anuntat facilitati pentru clienti. Am apreciat brandurile care au lasat competitia deoparte si si-au unit eforturile pentru un bine comun, cum au fost Kaufland si Lidl. Nu este un moment in care trebuie sa fim creativi sau originali, ci trebuie sa fim de real ajutor.
Ce urmeaza
Sa nu le fie teama sa comunice, dar sa comunice cu sens, cu mesaje relevante pentru consumatori. Sa nu incerce sa umple spatiul cu orice pret, ci sa fie utile in contextul imprevizibil pe care il traim. Iar cand se va termina, sa nu o ia de unde am ramas in februarie, ci sa se adapteze pe noul mindset al consumatorului care a invatat multe lectii in perioada de izolare. Toti vom iesi schimbati din aceasta experienta.
Impactul in businessul de marcom
Cei care am mai trecut printr-o criza financiara stim ca secretul e unul singur: trebuie sa te adaptezi rapid si sa nu amani luarea deciziilor. Mai bine sa experimentezi, sa gresesti, sa repari, decat sa te porti ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat. Dupa orice furtuna, va aparea soarele, incet incet ne vom reveni, dar nu este realist sa ne imaginam ca in clipa in care ne vom reintoarce la birou, lucrurile vor fi reluate de unde le-am lasat. De 15 ani de cand conduc GMP PR, am construit si am reconstruit. Mereu se darama unele lucruri, mereu se reconstruiesc. Asa va fi si acum. La finalul izolarii, va urma o constructie noua, care poate fi si o sansa de a ne reinventa pe alte baze, mai relevante anilor 2020-2021. Va fi bine. Si nu o spun din optimism, ci din experienta.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.