Bunul simț functioneaza si e bine sa il urmam si in noua realitate, spune Cosmin Cojocaru, Managing Director Carat Romania. Bunul simt care spune sa nu profiti de incertitudinea situatiei si neputintele oamenilor, care iti aduce aminte sa ajuti mai mult si sa vorbesti mai putin, care iti arata sa privesti lucrurile din perspectiva oamenilor si nu a brandurilor.
Sa nu uitam ca circumstantele se schimba, insa principiile nu. Oamenii inca vor lucruri si sunt inca receptivi la mesaje relevante. Brand-urile creeaza claritate, ordine si usureaza procesele de decizie.
Bunul simt e bun si in celelalte situatii de viata, crede Cosmin Cojocaru. Oamenii nu au nevoie sa invete cum sa lucreze de acasa, ci de incredere si o plasa de siguranta. Despre masurile luate pana acum in agentie, strategia pe termen scurt si mediu, cifre si perspectiva, in randurile de mai jos.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.
Impactul in business
Industria in care lucram este strans legata de economie.
Evolutia pietei media urmareste destul de indeaproape evolutia economiei.
Atat timp cat economia exista, va exista si comunicare.
Primele masuri
Prima masura a fost sa ne asiguram ca oamenii sunt in siguranta.
Lucram de acasa cu totii incepand de miercuri, 11 martie.
Politica “work from home” a fost implementata in Dentsu incepand din august 2017, deci nu am avut probleme in a ne adapta la noua situatie.
Intr-o perioada ca asta, rolul fiecaruia este sa contribuie cat de mult poate.
Chiar daca asta inseamna doar sa ramana acasa.
Strategia noastra este sa punem la dispozitie resursele cele mai importante de care dispunem: idei, imaginatie, gandire.
Sigur ca avem presiuni pe taieri de costuri si va trebui sa gasim modalitati de a ne ajusta.
Impreuna cu top management-ul Dentsu Romania, am hotarat sa nu dam pe nimeni afara din cauza crizei generate de Coronavirus.
Suntem insa nevoiti sa taiem din salarii.
In prima instanta, vom aplica aceasta masura doar oamenilor din top management.
Speram ca va fi suficient.
Cum au reactionat clientii
Reactiile brand-urilor cu care lucram sunt laudabile – cateva exemple:
Philips si-a cvadruplat productia de ventilatoare si alte echipamente de asistenta medicala.
Jidvei a cerut autorizatie pentru a isi folosi linia de productie pentru alcool sanitar.
Mastercard a donat 100,000 euro sistemului medical.
Vodafone si-a schimbat semnatura de retea cu #StamAcasa si a oferit apeluri gratuite catre Romania din Italia, Franta, Spania si UK.
Proiecte in desfasurare
Este inca prea devreme sa vorbim despre impactul asupra proiectelor viitoare.
Nu credeam sa spun asta, insa abia astept valul de articole din categoria “10 lucruri pe care le-am invatat din criza Covid-19”.
Legat de proiectele in desfasurare, cuvantul cheie este adaptabilitate.
Gandeste-te bine care este esenta a ceea ce faci, si apoi incearca sa contribui cu acel ceva.
Cod etic
Exista, in aceasta perioada, tot felul de previziuni, trend-uri si statistici care circula din toate directiile.
Este una din consecintele faptului ca, in ultimii ani, industria media s-a concentrat mai mult pe preturi si date, decat pe idei si imaginatie.
Pe 17 martie am trimis clientilor un set de recomandari clare pentru aceasta perioada, iar pe 20 martie cateva exemple despre cum reactioneaza brand-urile.
In rest, incercam sa nu sufocam clientii cu date doar de dragul datelor.
In orice perioada, nu doar acum, daca alegi sa te uiti zilnic la evolutia bursei – de exemplu – nu poti trage nicio concluzie coerenta.
E valabil pentru orice set de cifre – mereu este nevoie de putina perspectiva.
Nu e suficient sa aratam toate datele la care avem acces – si avem acces la foarte multe – e nevoie de idei, imaginatie si gandire pentru a intelege ce e relevant si ce concluzii utile se pot trage.
Este destul de evident ce ar trebui sa contina un cod etic pentru comunicare in aceasta perioada: nu profita de situatie, incearca mai mult sa ajuti decat sa vorbesti despre asta, gandeste orice comunicare din perspectiva oamenilor, nu din perspectiva brand-ului.
Cu alte cuvinte, lucruri de bun simt.
Sigur ca in perioada asta oamenii urmaresc mai mult stirile, se uita mai mult la televizor, nu doar in prime time, folosesc mai mult online-ul si retelele de socializare, iar OOH-ul are un impact mai mic.
Din nou, chestiuni de bun simt – nu trebuie sa fii specialist ca sa iti dai seama de lucrurile astea.
Ce fac brandurile
Exista foarte multe reactii de apreciat in aceasta perioada, peste tot in lume, inclusiv in Romania.
De la schimbarea propriu zisa a modelului de business pana la donatii in bani sau produse si servicii.
Multe brand-uri au contribuit activ si creativ la livrarea mesajului de distantare sociala si si-au adaptat comunicarea, eliminand elementele nepotrivite acestei situatii.
Au fost si cateva gafe, care vor fi cu siguranta taxate cand lucrurile se vor mai linisti.
Ce e important de mentionat este ca reactiile brand-urilor nu sunt si nu ar trebui sa fie doar din zona de comunicare.
Celelalte “P”-uri sunt cel putin la fel de importante.
Product: Givenchy a inceput sa produca dezinfectant pentru maini si a livrat cateva tone pana cand s-a aflat acest lucru.
Place: Foarte multe companii isi adapteaza rapid sistemele de distributie si de e-commerce.
Price: Un lant de supermarket-uri din Danemarca a gasit o modalitate foare buna de a stopa cumparaturile in exces: o sticla de dezinfectant costa 40 de coroane (cam 25 RON); daca vrei sa cumperi doua te costa 1,000 de coroane (cam 640 RON).
A functionat.
Ce urmeaza
Comunicarea nu este, desigur, prioritatea numarul unu pentru brand-uri in aceasta perioada.
Si este normal sa fie asa.
Intai trebuie sa supravietuiesti.
Din punct de vedere strict al comunicarii, crizele trecute arata ca te ridici mai greu dupa, daca nu reactionezi in niciun fel in perioade ca asta.
Primele campanii din izolare
Exista deja multe exemple excelente de campanii realizate in aceasta perioada.
Am vorbit despre ele mai sus.
Am vazut ca au aparut tot felul de gurus care ne invata ce trebuie facut pentru a stapani “arta” lucratului de acasa.
Te trezesti dimineata si in loc sa pleci spre birou, te apuci direct de treaba – cam asta e tot, gata, stapanesti arta.
Oamenii sunt mai responsabili decat credem si nu au nevoie de proceduri suplimentare intr-o perioada ca asta.
Tot ce trebuie facut este sa le aratam ca avem incredere in ei.
Si chiar sa le acordam incredere.
Simplu, dar nu asa usor de aplicat.
Din acest punct vedere, sunt foarte mandru de echipa cu care lucrez.
Cum va afecta criza business-ul de marcom
Cum spuneam, este prea devreme pentru pronosticuri.
Nimeni nu poate sti cat va dura povestea asta si ce consecinte va avea cu adevarat.
Daca cineva pretinde ca stie – ori bate campii ori doar isi incearca norocul.
Tot ce poti face este sa iti folosesti judecata si experienta, cat de bine poti.
Cred ca e important sa nu uitam ca circumstantele se schimba, insa principiile nu.
Legile comprtamentului uman nu fost brusc abolite.
Oamenii inca vor lucruri si sunt inca receptivi la mesaje relevante.
Brand-urile creeaza claritate, ordine si usureaza procesele de decizie.
Insa brand-urile trebuie sa se adapteze, sa isi repozitioneze centrele de greutate si sa se reconecteze cu oamenii.
De aceea brand-urile au nevoie, mai mult ca oricand, de oamenii din industria noastra.
Nu de preturi si date, ci de idei si imaginatie.
Adaptarea
Situatiile de criza au darul de a grabi unele procese si de a schimba mai rapid anumite comportamente.
Ma astept la o perioada mai scurta de adaptare, decat se intampla de obicei.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.