Daca ar fi sa descrii un tip din generatia Z, ai fi tentat sa spui ca e IT-ist, ca i-ar placea sa lucreze o perioada la Google sau Facebook, dar sa nu intarzie mult pana sa devina freelancer, si sa aiba eventual si vlog. Exact, vorbim de Cristian Dascalu. Si o facem despre ce tema sociala il preocupa, despre care vorbeste cu prietenii la cafea sau la care se gandeste inainte sa doarma. Desi, la energia pe care o are, ai zice ca nu are nevoie sa doarma. In clipurile lui, vorbeste articulat si cu ritm. Si apare des cu ochelari de soare. Am vorbit pe larg despre ele, aici.
Acum am discutat despre update-urile care apar pe piata muncii in relatia angajat/angajator vs contractor/freelancer, despre schimbarile de mindset ale noilor generatii si nevoile acestora intr-o alta lume fata de cea preluata de la parinti. El crede ca noile idealuri, posibile datorita unui context relativ favorabil, definesc generatia sa. Insa ele trebuie sa treaca testul sistemului de invatamant si adaptarii unei piete a muncii aflata pe alta frecventa.
Cristian insista pe demistificarea bau-baului din antreprenoriat si pe concepte precum mind well-being, al caror limbaj se construieste incet incet si la noi, desi, nu in main-stream. Iata discutia.
Noile provocari
Starea de fericire mentala capata o importanta ce creste exponential in timpurile de astazi. Nevoile noastre primare sunt satisfacute si putem spune ca istoric vorbind suntem la un maxim din punct de vedere al confortului. Toate dorintele pe care parintii nostri le aveau (job stabil, vacanta, apartament), noi le avem deja sau sunt in sfera lucrurilor probabile.
Astfel avem noi idealuri, eu si prietenii mei, discutam adesea de impact, a avea un rost in lume, a schimba cumva ceva in cei din jurul nostru. A avea libertate, flexibilitate in program si a evita plafonarea, rutina, birocratia.
Provocarea este ca versiunea aceasta de ideal e putin palpabila si deloc pragmatica mai ales in ochii generatiilor anterioare sau angajatorilor, daaar e pe atat de importanta pentru sanatatea noastra mentala. E aerul nostru.
Tot legat de idealuri, exista si multa distorsiune data de internet, iar obiectele privite in oglinda social media par mai apropiate decat in realitate.
Dinamica pietii muncii
Piata fortei de munca va trece printr-o revolutie. E o prapastie intre nevoile angajatului si ce poate oferi un angajator. Pe de o parte cei care intra in piata fortei de munca acum sunt foarte derutati venind dintr-un sistem de educatie la pamant deloc racordat la vremurile noastre.
Pe de alta parte, angajatorii care au nevoie de talent, nu gasesc instrumentele pentru a intinde corect arcul ce genereaza motivatia si satisfactia intr-un job.
Cei mai buni angajatori s-au orientat si au facut eforturi in a acoperi prapastia asta si in prezent salariul nu mai reprezinta elementul definitoriu pentru omul care iti ofera un job. Sunt eforturi acolo, dar trebuie mai mult de atat si aici e intrebarea deschisa unde inca nu am raspuns. Va putea un angajator sa acopere acest gol? (pe sistemul de invatamant nu ma bazez ca s-ar schimba in urmatoarea perioada).
Nimic nu e imposibil, insa acum nu vad o solutie. Cert este ca a fi pe cont propriu, bifeaza aceste aspecte si avand internet si conexiunile de azi, granitele nu mai exista, iar foarte multe joburi au nevoie doar de laptop, nefiind astfel nevoie de o locatie fizica, timp pierdut in trafic sau program rigid.
Concepte formulate
Pot sa punctez aici cateva carti: “So good they can’t ignore you”, Cal Newport. Vorbeste despre importanta coborarii de pe piedestal a conceptului de pasiune si alegerea unei misiuni (misiune fiind un scop pe termen lung, o stea polara dupa care mergi).
“Ego is the enemy”, Ryan Holiday, super utila mai ales in ziua de azi cand toti vrem sa fim super mega de succes dar uitam esenta si ce cautam de fapt.
“10x” - Grant Cardone (tot mindset)
Pe partea de freelancing/job-uri colaborative trendurile sunt vertiginos ascendente fata un punct de referinta de acum 10 ani. Observ asta in informatica (industria in care activez), dar in acelasi timp vedem si alte industrii precum ride-sharing, food delivery, etc. ce au avut o crestere imensa (si avem dovada mergand pe strada).
Viziunea personala
Am avut ocazia sa lucrez ca angajat in companii care sunt in topul mondial din perspectiva avantajelor pe care le ofera ca angajatori (Google/Facebook). Cu toate astea locul meu nu e acolo, eram nefericit, neimplinit, iar nevoia de a avea impact si mai mult control in viata mea m-au indemnat sa merg inspre mediul mai dinamic din freelancing/antreprenoriat. Nu a fost o decizie usoara, dar uitandu-ma in spate e cel mai bun lucru pe care l-am facut.
Poate nu e acelasi confort, dar ma trezesc dimineata impacat cu mine si determinat sa imi scriu scenariul din rolul principal in loc sa fiu doar un element de figuratie in filmul vietii mele.
Gravitatea societatii e destul de puternica si acest drum ce este inca “normal” atrage prin perspectiva “sigurantei” si a statutului social. E frumos sa scrie pe tricou ca lucrezi la Google. E frumos sa stii cati bani intra in cont in fiecare luna. Dar tocmai asta e lucru care ma apasa pe mine. Confort vs ce e corect pt mine pt idealurile pe care le am.
De partea cealalta a barierei am descoperit ca siguranta e aparenta si mediul de freelancing e mult mai sigur si stabil pe termen lung decat job-ul 9-5. Te provoca sa ascuti continuu skill-urile pe care le ai, inveti non-stop si nu numai pe un singur plan.
Acum, sa nu fiu inteles gresit, e ok sa fie ales confortul, in functie de prioritatile fiecaruia. Pentru mine asta însemna ca imi ucid idealurile ceea ce pare dur si trist, dar e o decizie pe care o luam cu fiecare zi in care nu actionam in directia potrivita.
Mentalitatile de la noi
E un drum lung pana a ajunge la nivelul din vest in ce tine de mentalitatea angajatorilor, dar si a angajatilor. Avem un avantaj mare ca freelanceri, fiind intr-o piata estica, un income generat de la clienti de afara fac o diferenta frumoasa in interiorul Romaniei.
Conceptele de sanatate mentala sunt mult prea la inceput ca sa le putem accepta necesitatea. Le simtim, dar nu avem limbajul prin care sa exprimam (vad asta in video-urile pe YouTube si reactia din comentarii). Si poate lipseste curajul de a le exprima public.
Sunt subiecte de nisa pt mass-media, nu e loc de asa ceva pe primele pagini. Se fac eforturi dinspre anumite entitati care ii ajuta pe cei care stiu ce cauta. Daca nu stii ce cauti, mass-media e zero.
Solutii
E o problema de atitudine/mindset la nivel de societate. Sunt cele mai grele probleme, ce au ca unic leac educatia si timpul.
Vesnica educatie. Ideal ar fi sa vina din familie, apoi de la scoala, apoi din mass-media si de ce nu YouTube. In sistemul de educatie nu am prea mari sperante ca se va schimba, desi ar fi cheia. Parintii vor binele copiilor lor si le revine sarcina asta. Personal, avand sansa de a avea o comunitate de peste 150k oameni incerc sa documentez experientele mele cu bune si rele, in speranta ca poate cineva se identifica/are ceva de invatat.
Mi-as dori sa vad din ce in ce mai multe persoane, cu expertiza in domeniile in care activeaza, incepand un canal de YouTube pentru a construi astfel o sursa alternativa de educatie dincolo de zidurile sistemului de educatie.
Implicarea brandurilor
Campanii de awareness ar fi extrem de utile. Teme: sanatate mentala, demistificarea bau-baului din antreprenoriat, educatie financiara.
Astfel pot fi ochiti mai multi iepuri dintr-un foc in contextul in care o astfel de campanie are un impact pozitiv in societate, aduce un plus si brandului si in acelasi timp angajatilor, cei care muncesc din greu si pun lucrurile in miscare din spate. Au sansa de a se implica in ceva ce schimba societatea in bine.
Teme dezbatute cu prietenii
Pe langa temele mai sus mentionate se adauga la lista si “Romania vs emigrare”, “contextul politic”, “aspecte financiare”, “credit vs chirie”, evenimente sportive, calatorii, planuri si ce a mai facut unu’ sau altul.
Evolutia dialogului
Mass-media e complet pe langa (vorbim de zona mainstream). Offline, in mare parte discutiile sunt in tonul din mass-media. In spatiul online incepem sa ne expunem parerea. Ceea ce il vad ca pe un semn de sanatate si crestere. Mai e loc de maturizare aici, in sensul ca vin alte responsabilitati cu vocea asta (fake news ar fi cea mai puternica), dar e bine ca avansam.